تابستان داغ در انتظار ایران؛ پیش بینی دمای هوا تا تیرماه ۱۴۰۳

تابستان داغ در انتظار ایران؛ پیش بینی دمای هوا تا تیرماه ۱۴۰۳

آفتاب نیوز:

پژوهشکده هواشناسی و تغییرات اقلیمی، مرکز تحقیقات هواشناسی و علوم جوی آخرین پیش بینی فصلی بارش و دمای کشور را منتشر کرد.

پژوهشکده ملی هواشناسی و تغییرات اقلیمی پژوهشکده ملی هواشناسی و علوم جوی کشور از روز دوم بهمن ماه 1402 تا روز اول بر اساس نقشه‌های احتمالی آخرین پیش‌بینی‌های بارش و دمای کشور نقشه‌هایی را ایجاد و ارائه کرد. اواسط ژوئیه 1403 به شرح زیر:

از اواسط اسفند 1402 تا اواسط بهمن (بهمن 1393): میانگین بارندگی کشور در این ماه بالاتر از حد نرمال است، به ویژه در برخی از استان های نواحی غربی و جنوبی کشور. احتمال بارش بیش از حد نرمال در بیشتر مناطق حدود 50 درصد و در مناطق محدود کمتر از 35 درصد است. پیش بینی می شود این ماه محتمل ترین ماه با روند نرمال بارندگی در چهار ماه آینده باشد.

میانگین دمای هوا در نواحی ساحلی دریای عمان 0.5 تا 1 درجه بالاتر از نرمال، شمال غرب، سواحل خزر، مرکز، شرق و برخی مناطق جنوب کشور 1 تا 2 درجه بالاتر از نرمال است. هستند و با افزایش در سایر زمینه ها. در معرض دمای بیش از 2 درجه قرار خواهد گرفت

اواسط اسفند 1402 تا اواسط فروردین 1403 (اسفند 1393): در این ماه میانگین بارندگی کشور نسبت به ماه قبل کاهش می یابد. دمای هوا در استان های ساحلی خزر و دو سوی رشته کوه های البرز بالاتر از نرمال و در سایر نقاط کشور به ویژه جنوب کشور و زاگرس کمتر از نرمال است. در استان های اردبیل و گیلان احتمال بارندگی بیش از نرمال بیش از 65 درصد، در مرکز و جنوب کشور کمتر از 35 درصد و در سایر مناطق حدود 50 درصد است.

میانگین دما در نواحی ساحلی دریای عمان 0.5 تا 1 درجه بالاتر از حد نرمال، در رشته کوه های زاگرس شمالی و میانی بیش از 2 درجه و در سایر مناطق یک تا 2 درجه تا درجه سانتیگراد خواهد بود. طبیعی

اواسط آوریل تا می 1403 (آوریل 2024): میانگین بارندگی در این ماه بیشتر از ماه قبل است. در نوار شمال غرب و سواحل خزر بیش از حد نرمال نواحی واقع در دو سوی رشته کوه های زاگرس و آلبرس عمدتاً در محدوده نرمال و در بقیه نقاط کشور روند کمتر از نرمال و قرمز نرمال است. پیش بینی می شود.

میانگین دمای هوا در سواحل دریای خزر و خلیج عمان 0.5 تا 1 درجه سانتیگراد و در سایر مناطق 1 تا 2 درجه بالاتر از نرمال پیش بینی می شود.

اواسط اردیبهشت تا اواسط خرداد 1403 (اردیبهشت 2024): میانگین بارندگی کشور کمتر از حد نرمال است و در اکثر نقاط کشور به جز استان‌های ساحلی خزر 35 درصد احتمال بارندگی بالاتر از حد نرمال وجود دارد. . انتظار می رود بارش در دامنه های شمالی آلبرز در محدوده نرمال متغیر باشد.

شرایط دمایی مشابه دوره قبل است با این تفاوت که قسمت محدودی از زاگرس مرکزی دمای بیش از 2 درجه سانتیگراد را تجربه خواهد کرد.

اواسط خرداد تا تیر 1403 (24 خرداد) (24 خرداد): میانگین بارندگی در شمال غرب کشور و نیمه غربی سواحل خزر کمتر از حد نرمال و بقیه نقاط کشور در محدوده نرمال خواهد بود. . پیش بینی می شود مناطق جنوبی و جنوب شرق کشور در راستای نرمال بلند مدت بارندگی قابل توجهی داشته باشد و یا کمبود بارندگی داشته باشد.

میانگین دمای هوا در شمال غرب، استان‌های واقع در رشته‌کوه‌های زاگرس و در شرق آن، دامنه‌های جنوبی آلبرز غربی و قسمتی محدود در شرق کشور 1 تا 2 درجه بالاتر از نرمال است. زاگرس شمالی بیش از 2 درجه و در سایر مناطق صفر 1.5 تا 1 درجه بالاتر از نرمال خواهد بود.

احتمال بارش بالاتر از حد نرمال (فصلی): پیش بینی بارش بالاتر از نرمال بر اساس تعداد بارندگی ها (با توجه به میزان بارندگی) در نتیجه 51 اجرای مدل گلوسیا 5، احتمال بارش بالاتر از نرمال در مقیاس فصلی (سه ماه) ، از اواسط می 1402 تا اواسط آوریل 1403 (FMA)، احتمال بارندگی بیش از حد نرمال در اکثر نقاط کشور 35 تا 65 درصد است و فقط در مناطق محدود در بخش در شمال غرب کشور و سواحل غربی خزر بین 65 تا 100 درصد و در برخی از مناطق مرکز، جنوب و غرب کشور کمتر از 35 درصد است.

در طول دوره از اواسط آوریل تا ژوئیه 1403 (AMJ)، مناطق با کمتر از 35٪ احتمال بارش بیش از حد نرمال به طور قابل توجهی افزایش یافت. صحت پیش‌بینی بارندگی و دمای فصلی کشور 65 تا 70 درصد و صحت پیش‌بینی بارش در گرم‌ترین ماه‌ها کمتر از سردترین ماه‌های سال خواهد بود.