حوادث

جای خالی سازمانی ملی به‌عنوان متولی ایمنی در کشور/ قوانین ایمنی ضعف دارند

معاون سابق پیشگیری از آتش سوزی شهر تهران معتقد است: قوانین در کشور ما از نظر ایمنی همچنان کاستی های جدی دارد و باید تجدید شود.

داود براتی در گفت وگو با تیتر نیوز وی درباره وضعیت ساختمان های ناایمن گفت: ساختمان ناایمن ساختمانی است که خطر بروز حوادث مختلف از جمله آتش سوزی را افزایش می دهد و باید هر چه سریعتر بر اساس قوانین و مقررات از این ساختمان حفاظت شود. طبق قوانین ملی و بین المللی، مسائل ایمنی در ساخت و سازهای جدید و همچنین سایر ساختمان های قدیمی که تا حد امکان باید با مقررات جدید مطابقت داشته باشند، باید به طور کامل بررسی شوند. همچنین در زمان بازسازی یا تغییر کاربری ساختمان باید مطابق مقررات جدید باشد.

عوامل موثر بر اندازه گیری مخاطرات و مخاطرات ساختمان

این کارشناس ایمنی در پاسخ به این سوال که چه عواملی بر میزان ریسک و خطر یک ساختمان تاثیر می گذارد، گفت: اولین معیار، بار اشغال است; یعنی هر چه ساختمان بیشتر مونتاژ شده باشد و افراد بیشتری در آن حضور داشته باشند مانند سالن کنفرانس، رستوران و … ملاک دوم نوع کاربری ساختمان است. اگر ساختمانی دارای خطر حادثه و آتش سوزی باشد، مانند مصارف صنعتی که فرآیندهای خطرناکی را با مواد قابل اشتعال انجام می دهند، چنین ساختمانی دارای یک عامل ناایمن بوده و میزان مواد خطرناک آن بالا خواهد بود. ریسک بالاست.

براتی گفت: ملاک بعدی ارتفاع ساختمان است که هر چه بیشتر باشد ریسک آن بیشتر است و ضخامت ایمنی باید با دقت بیشتری بررسی شود. همچنین وسعت متراژ یکی دیگر از معیارهایی است که با افزایش ریسک نسبت به متراژ ساختمان رابطه مستقیم دارد.

پست های خالی در آژانس ملی به عنوان نگهبان در کشور / قوانین امنیتی ضعیف

دیوید براتی

معاون سابق پیشگیری از آتش سوزی شهر تهران گفت: شرایط جسمی و رفتاری افرادی که در ساختمان ها جابه جا می شوند یا ساکن هستند نیز بسیار حائز اهمیت است. به عنوان مثال، افرادی که تحت درمان قرار می گیرند و در بیمارستان ها و مراکز درمانی بستری می شوند، اغلب شرایط حمل و نقل متفاوتی دارند و ضعیف هستند. آنها همچنین کندتر از دیگران حرکت می کنند. آخرین عامل خطر و خطر، مصالح و انواع به کار رفته در ساختمان است. اگر این مواد مقاوم در برابر آتش نباشند یا استحکام لازم را نداشته باشند، بسیار ناایمن هستند.

بریالی ادامه داد و گفت: قوانین و مقررات نقشه راه حفاظت از بناها است و راهکارها را مشخص کرده است. از سوی دیگر، سازمان آتش نشانی در سال های اخیر به طور مستمر فعالیت هایی را برای انعکاس تجربه حوادث انجام داده و در بسیاری از موارد دستورات ایمنی را شخصاً صادر کرده است. همچنین از تمام فرصت ها برای امنیت استفاده می کند و تجربه نشان داده است که هر ساختمان یا دفتری که به خوبی با سازمان ارتباط داشته باشد کمتر مورد تهدید قرار می گیرد.

مراحل رسیدن به اهداف ایمنی

وی درباره گام برداشتن در راستای تحقق اهداف ایمنی ساختمان گفت: ابتدا باید خطرات و مخاطرات ساختمان شناسایی شود تا از بروز حادثه جلوگیری شود و سازمان آتش نشانی تهران در این زمینه اقدامات زیادی انجام داده است. خوب و مکرر برای ساختمان های ناایمن هشدار داده اند

بریا با اشاره به یکی از نیازهای مهم مردم و همچنین حمایت مالی و جانی افراد شاغل در این مراکز گفت: این موضوع نیازمند مصون ماندن مراکز در برابر حوادث است. پس از شناسایی، باید از توسعه آتش سوزی و حوادث جلوگیری کنیم. به عنوان مثال موتورخانه ها و تاسیسات ساختمانی باید به گونه ای مدیریت شوند که در معرض آتش سوزی و حادثه نباشند. ثانیاً در صورت وقوع آتش سوزی نباید به قسمت های دیگر ساختمان سرایت کند.

با ترویج فرهنگ ایمنی می توان به ایمنی دست یافت

این کارشناس ایمنی گفت: با ترویج فرهنگ ایمنی می توان به ایمنی دست یافت. وی تصریح کرد: در گام سوم باید با توجه به نوع کاربری امکانات ایمنی و آتش نشانی داشته باشیم. ما عرض، ارتفاع را طراحی و اجرا می کنیم و همیشه آماده کار هستیم. همچنین با توانمندسازی و آموزش افراد در ساختمان ها در هر سطحی می توان از بسیاری از مشکلات جلوگیری کرد. در تمامی ساختمان ها با توجه به مخاطرات و مخاطرات، افرادی که در محل زندگی، کار و یا مسئولیت دارند باید آموزش ببینند. به عنوان مثال، مسئولان تأسیسات و نگهبانان باید به عنوان تیم واکنش اضطراری آموزش های بیشتری ببینند، زیرا زمانی که حادثه ای رخ می دهد، این افراد حتی قبل از آتش نشانان به محل حادثه می رسند.

معاون سابق سازمان آتش نشانی تهران تصریح کرد: در مجموع برقراری امنیت از طریق اقدامات پیشگیری از حوادث، اقدامات پیشگیری از گسترش آتش سوزی، پیش بینی امکانات و سیستم ها و آموزش و توانمندسازی افراد می توان به اهداف دست یافت.

قوانین ایمنی هنوز ضعیف هستند

وی درباره عدم تضمین اجرایی سازمان آتش نشانی و تبصره های خدمات ایمنی گفت: قانون نظام مهندسی سازه مصوب 1353 و آیین نامه آن در سال 75 به تصویب رسید. اگرچه هر از چند گاهی مقررات جدید تصویب می شود، اما قوانین هنوز ضعیف هستند و باید دقیق تر و اجرا شوند.

معاون سابق سازمان پیشگیری از آتش سوزی شهر تهران افزود: در اجرای مبحث 22 مقررات ملی ساختمان موانع زیادی وجود دارد که اگر این ضعف پوشش داده شود، از نظر فنی وضعیت بهتر می شود. امنیت اقتصادی و زیست محیطی. اما باید به این مقاله توجه بیشتری شود و در صورت عدم امکان اجرای همه آن حداقل به قسمت های مختلف تقسیم و مرحله به مرحله اجرا شود.

ما مسئول امنیت کشور نیستیم

این کارشناس امنیتی گفت: معتقدم اگر قوانین کامل و کافی بود وضعیت را به صورت تصویری نشان می دادند که در حال حاضر چنین نیست. ما شاهد فعالیت سازمان های مختلفی در حوزه ایمنی هستیم، اما در کشور سازمان ملی متولی ایمنی و آتش نشانی نداریم که این فعالیت ها را تنظیم و مدیریت کند و از فعالیت های موازی جلوگیری کند. در صورت ادغام این سازمان ها یا ایجاد یک سازمان مستقل در این زمینه؛ ما می توانیم با برنامه ریزی دقیق و منسجم به اهداف ایمنی ملی دست یابیم.

ظاهر ساختمان ها در آتش سوزی بسیار مهم است

براتی درباره استفاده از نماهای کامپوزیت در ساختمان ها نیز افزود: می دانم که تلاش زیادی از سوی دفتر تحقیقات ساختمان و مسکن صورت گرفته و حتی آزمایشگاه های آتش نشانی دارند و در حال تحقیق در این زمینه هستند، اما من به عنوان یک آتش نشان به عنوان یک آتش نشان قدیمی من معتقدم که در این مورد. نمای ساختمان ما ضعف های زیادی داریم. متاسفانه از نظر نوع مصالح مصرفی و نحوه اجرا مشکلاتی به خصوص از نظر اتصال عمودی و افقی قسمت های مختلف ساختمان وجود دارد.

این کارشناس ایمنی ادامه داد: اگر ضوابط مربوط به کنترل و مهار حریق رعایت شود، حتی در صورت شروع حریق، گسترش نمی یابد، اما آتش بسیار مخرب است. اگر اصولاً نوع طراحی، انتخاب مصالح، نحوه اجرا و اقدامات حفاظتی انجام شود، اکثر مشکلات ایمنی ساختمان ها در برابر حریق برطرف می شود.

این بخش را بخوانید:

ایده های خطرناک

مقصران و آسیب دیدگان آتش سوزی در بیمارستان گاندی

معاون سابق سازمان آتش نشانی تهران گفت: مدیریت سیم ها و کابل های برق، تابلوهای تبلیغاتی و تجهیزات روشنایی در نمای ساختمان ها بسیار حائز اهمیت است، زیرا این موضوع اغلب باعث آتش سوزی و انتقال حرارت و با گسترش افقی آتش می شود. و جهت های عمودی، این امر ساختمان را به طور جدی به خطر می اندازد.

براتی با اشاره به آتش‌سوزی بیمارستان گاندی گفت: هنوز برای اعلام علت آتش‌سوزی بیمارستان گاندی زود است و باید به گروهی از کارشناسان اجازه داد تا موضوع را از زوایای مختلف بررسی کرده و تمامی نقاط قوت و ضعف را در نظر بگیرند. ما نیز باید از گذشته درس بگیریم. من معتقدم باید تجربیات این آتش سوزی ها منتشر شود تا بتوانیم از آنها درس بگیریم.

انتهای پیام

کارگروه خبری حوادث

نویسنده حوادث با تمرکز بر جنبه‌های سیاسی و اجتماعی رویدادها هستم. توانایی بررسی تأثیر رویدادها بر سیاست‌ها و جامعه را دارم و به خوانندگان نگاهی عمیقتر به این جنبه‌ها می‌دهم.