اخبار کسب و کارعمومی

دلایل رنگ پس دادن انواع فرش ها

علت رنگ پس دادن فرش ماشینی

هنر فرش‌بافی در ایران از زمان‌های قدیم جایگاه ویژه‌ای داشته است. علت رنگ پس دادن فرش ماشینی؛ نخ تار فرش ماشینی و جنس فرش می‌باشد. بافتن فرش پشمی دستباف و فرش پشمی ماشینی کاشان در صورت خوب رنگرزی شدن پشم و استفاده از پشم با کیفیت مانعی ندارد، در غیر این صورت باعث رنگ دادن فرش دستباف و رنگ پس دادن فرش ماشینی خواهد شد.

The reasons for the color return of all types of carpets

جلوگیری از رنگ دادن فرش بعد از شستن

در صورتی که شستن فرش در خانه را انتخاب می‌کنید، برای جلوگیری از رنگ دادن فرش ماشینی نکات زیر را رعایت کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که عدم اطلاعات کافی در مورد ، می‌تواند دلیل دیگر تغییر دادن رنگ فرش ماشینی باشد. هم چنین استفاده از مواد شوینده با کیفیت، در ثبات رنگ فرش ماشینی تأثیر زیادی دارد.

  • برای شروع شستن صحیح فرش و اطمینان از ثبات رنگ فرش ماشینی، ابتدا یک قسمت کوچک و دور از دید و دسترس فرش را بشویید.
  • یک اسفنج نرم را به آب گرم و ولرم آغشته کرده و روی قسمتی از فرش کشیده، ثبات رنگ فرش یا خلاف آن در عرض چند دقیقه نمایان می‌شود.

از بین بردن رنگ دادن فرش

اگر فرش شما دارای رنگ روشن می‌باشد و قسمت کرم رنگ یا سفید آن تغییر رنگ داده است، این محلول به شما کمک می‌کند تا به حالت بی‌رنگ و خنثی قبل بازگردند. محلول ماست ترش (به دلیل چربی کمتری که نسبت به ماست شیرین دارد) و هیدرو سولفیت را در محل موردنظر گذاشته و اجازه دهید مدتی روی فرش بماند. پس از مدتی که محلول به طور کامل خشک شد، با استفاده از یک وسیله مناسب مانند کاردک یا سنگ‌پا می‌توانید شروع به تراشیدن آن کنید.

رفع زردی فرش بعد از شستن

جهت رفع مشکل زردی فرش بعد از شستشو، محلول خانگی و سنتی آب و نمک و سرکه سفید به شما پیشنهاد می‌شود. نسبت سرکه و نمک باید با یکدیگر برابر باشد و می‌توانید به‌جای نمک، از جوش شیرین نیز استفاده کنید. بخش‌هایی از فرش که زرد شده است را به محلول موردنظر آغشته کنید و سپس باعوامل متعددی از جمله جنس الیاف، رنگرزی نامناسب، مواد شوینده بی کیفیت، دمای آب بالا، فشار آب زیاد در حین شستشو، قالیشویی بی تجربه و نور آفتاب باعث ترکیب رنگ فرش ها می شوند.

همه ی این عوامل در هنگام شستشوی فرش باید لحاظ شوند و در حقیقت علت رنگ پس دادن فرش هستند. شما می توانید با انجام تکنیک های ساده مانند تست گرفتن از فرش خود، از وقوع این اتفاق جلوگیری کنید. ولی اگر به هر دلیلی با قاطی شدن رنگ های فرش مواجه شدید، می توانید با موادی مانند ماست ترش، هیدروسولفیت، آمونیاک، محلول نمک سولفات سدیم و محلول کربنات سدیم خودتان اقدام به رفع مشکل کنید.

چطور از رنگ پس دادن فرش های خود جلوگیری کنیم؟

پیشگیری بهتر از درمان است! مهم ترین کاری که شما باید انجام دهید، جلوگیری از قاطی شدن رنگ هاست.کافی است در ابتدا و پیش از شستشوی فرش، چک کنید که فرش شما رنگ پس می دهد یا خیر.

2 روش برای تست کردن فرش وجود دارد. دقت کنید که این تست ها را بر گوشه ای از فرش که در معرض دید نیست اجرا کنید:

  1. یک پارچه سفید مرطوب را به گوشه ی فرش بکشید. اگر رنگ پارچه تغییر کرد، یعنی فرش شما رنگ پس می دهد.
  2. یک اسفنج نرم را خیس کنید. آن را بر روی فرش بکشید و چند دقیقه صبر کنید. اگر فرش تغییر رنگ داد متوجه می شوید که فرش شما رنگ پس می دهد.

علت رنگ پس دادن فرش دستباف

می دانیم که فرش های دستباف با الیاف طبیعی مانند پشم طبیعی بافته می شوند. در صورت شستوی بد یا ریختن مایعات مانند چای یا آب، قاطی شدن رنگ فرش دستباف رخ می دهد. حتی در اثر شستشوی نامناسب، با مواجه خواهید شد.

علت رنگ پس دادن فرش ابریشمی

همانطور که اشاره شد فرش های دستباف به دلیل وجود الیاف طبیعی در آنها، حساس به شستشو و مایعات هستند. این حساسیت در فرش های ابریشمی شدید تر است. فرش های ابریشمی از الیاف ظریف تر و حساس تر بافته می شوند. بنابراین باید این فرش ها را به بسپارید. هم مانند فرش ابریشمی، باید در قالیشویی هایی که این خدمات را بصورت اصولی ارائه می دهند، انجام شود. برای اینکه خیالتان راحت شود، می توانید با شعبه های مینی سیتی تماس بگیرید و مشاوره رایگان بگیرید.

علت رنگ پس دادن فرش ماشینی

خیلی به ندرت دچار قاطی شدن رنگ ها می شود. جنس نخ و پشم در فرش های ماشینی در برابر آب و مواد شوینده مقاومت بیشتری دارند.

عوامل مؤثر در قاطی شدن رنگ فرش

علت قاطی شدن رنگ فرش، وابسته به دلایل مختلفی مانند جنس الیاف فرش، نحوه شستشو، مواد شوینده، دمای آب و قالیشویی نا معتبر می باشد.

جنس الیاف و پشم طبیعی

زمانی که نخ استفاده شده در فرش به خوبی رنگرزی نشده باشد، رنگ آنها در تماس با آب و مواد شوینده تغییر می کند. به علت وجود پشم طبیعی این اتفاق می افتد. فرش های ابریشمی از الیاف ظریف تر و حساس تر بافته می شوند. بنابراین باید این فرش ها را به بسپارید.

دمای آب

دمای آب در رنگ پس دادن فرش ها مؤثر است. اگر دمای آب در حین شستشو خیلی بالا باشد، رنگ طبیعی فرش را تحت تأثیر قرار می دهد و باعث ترکیب آنها می شود. پس دمای آب باید ولرم باشد.

مواد شوینده نا مرغوب

گاهی هم  کیفیت نخ  الیاف بسیار عالی می باشد، اما مواد شوینده نا مرغوب باعث آسیب زدن به بافت فرش و ادغام رنگ های آن می شوند. دقت کنید که حتماً از مواد شوینده با کیفیت استفاده کنید و پیش از مصرف، برچسب راهنمایی استفاده را با دقت مطالعه کنید.

فشار آب بالا

فشار آب خیلی زیاد در هنگام شستشو آسیب جدی به بافت فرش و همچنین ترکیب رنگ فرش شما می رساند. دقت کنید که در زمان شستشوی فرش از فشار آب معمولی استفاده کنید. اگر فرش شما دچار این مشکل شده است اصلاً نگران نباشید، همه ی راه حل های ساده برای این مشکل  در این مقاله می خوانید.

نور آفتاب و رنگ پریدگی فرش

نور آفتاب هم از علل دیگر تغییر رنگ فرش ها می باشد. اگر فرش در معرض تابش شدید نور خورشید قرار بگیرد، رنگ زیبا و اولیه فرش را تغییر می دهد. شما می توانید با استفاده از یک روکش مانند پتو یا پارچه از بروز چنین مشکلی جلوگیری کنید.

قالیشویی بی تجربه

شاید باورش کمی سخت باشد اما گاهی شستشوی نامناسب فرش در قالیشویی هم باعث ادغام رنگ های فرش می شود. در انتخاب دقت کنید تا مبادا با مشکل رنگ پس دادن فرش پس از شستشو، مواجه شوید.

علت زرد شدن فرش بعد از شستن

در حالت عادی شستشوی فرش در منزل مشکلات خود را دارد. حالا شما تصور کنید پس از شستشو و زحمتی که کشیدید ، رنگ فرش زرد شود، فاجعه است! فرش های سفید خیلی حساس تر هستند و در کل پروسه شستشو تا خشک شدن، باید خیلی مراقب باشید. نیاز به دقت و رعایت اصول خاص دارد تا لکه های زرد در فرش باقی نمانند. زرد شدن و پس از شستشو چندین علت دارد که باید به همه ی آنها توجه کنید:

  • اولین علت شستن غیر اصولی فرش می باشد. یعنی همه ی آلودگی ها از فرش خارج نمی شود و در ترکیب با آب رنگ زرد و کثیفیی روی فرش باقی می ماند.
  • دلیل دیگر وجود مقدار زیادی آب در فرش است. اگر بعد از شستشو فرش، آب اضافی را به خوبی از فرش خارج نکنید، در طول زمان خشک شدن، فرش به رنگ زرد تغییر می کند.
  • شاید باوش کمی سخت باشد اما حتی مواد شوینده هم می توانند باعث زرد شدن فرش شما شوند. استفاده از شوینده های اسیدی و بی کیفیت، باعث آسیب به بافت فرش و زرد شدن فرش می شوند.
  • ممکن است شما همه ی موارد بالا را لحاظ کنید اما در پایان کار با ریشه های زرد مواجه شوید  و خستگی در تن شما بماند. وقتی آب اضافی در ریشه ها را به خوبی تخلیه نکنید این اتفاق می افتد.

چرا قالی‌ ها رنگ پس می‌دهند؟

بر اساس آمار و تحقیقات مختلف بیشتر از ۸۰ درصد فرش‌های دستبافت در زمان تماس با مایعات و در زمان شستشو دچار تغییر رنگ و رنگ پس دادن می‌شوند و این معضل می‌تواند حتی در بسیاری از نیز مشاهده شود. دلایل مختلف و متعددی می‌تواند برای تغییر رنگ فرش‌ها در زمان شستشو وجود دارد به همین دلیل قبل از شستن فرش‌ها حتما باید تست رنگ دهی بر روی فرش انجام شود و چنانچه فرش دچار تغییر رنگ شد از خدمات شرکت‌های برای شستن آن استفاده کرد. در حقیقت دلایل مختلفی می‌تواند برای رنگ دهی فرش‌های ماشینی در زمان شستشو وجود داشته باشند که مهم‌ترین آنها به شرح زیر می‌باشند:

استفاده از مواد شوینده نامناسب

استفاده از شوینده‌هایی که درجه اسیدی و قلیایی بالایی دارند می‌تواند باعث ایجاد تغییر رنگ در زمان شستشوی فرش ماشینی و رنگ دهی آنها شود. به‌صورت کلی امروزه از مواد مختلفی همچون پشم، ، پلی‌استر، پنبه و … برای بافت و ساخت فرش‌ها استفاده می‌شود و هر کدام از این مواد می‌توانند واکنش‌ها و مقاومت متفاوتی در برابر انواع مواد شیمیایی داشته باشند بنابراین قبل از استفاده از شوینده‌ها حتما باید تست رنگ دهی بر روی فرش انجام شود تا از بروز آسیب و خسارت جلوگیری شود.

استفاده از آب داغ

یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل رنگ دهی و تغییر رنگ فرش‌ها در زمان شستشو استفاده از آب داغ است. در حقیقت استفاده از آب داغ می‌تواند یک روش و متد نادرست و نامناسب برای شستن انواع فرش‌ها خصوصا فرش‌های دستبافت و ماشینی گران‌قیمت باشد چرا که آب داغ می‌تواند رنگ ‌بخش‌های مختلف فرش را دچار تغییر کرده و در نهایت ظاهر کلی فرش را تحت تاثیر قرار بدهد.

استفاده از مواد اولیه نامرغوب در تولید فرش

از دیگر دلایلی که باعث می‌شود در زمان شاهد تغییر رنگ و رنگ دهی باشیم می‌توان به کیفیت پایین مواد اولیه در تولید فرش اشاره کرد. هرچقدر مواد اولیه مانند نخ، پشم و … از کیفیت بالاتری برخوردار باشند می‌توانند مقاومت بیشتری در برابر شوینده‌ها و مایعات داشته باشند.

کلام آخر

اگر فرش شما دچار زردی روی فرش، تغییر رنگ فرش ماشینی، رنگ پس دادن فرش ماشینی و مشکلاتی ازاین‌قبیل شد، بهتر است به‌هیچ‌وجه به آن دست نزنید و آن را به یک قالیشویی معتبر بسپارید. محصولات نگین مشهد هلال با 36 ماه ضمانت محصول و نشان ثبت شده استاندارد، خریدی مطمئن برای شما مشتریان عزیز می‌باشد و را نیز شامل می‌شود.