اخبار کسب و کارعمومی

روش های مناسب برای ذوب ضایعاتِ آهن

فلزات معمولا در دمایی بسیار بالا ذوب می‌شوند. این دما در محیط‌ هایی به نام کوره به وجود می‌آید تا بتواند فلزات معیوب را بازیافت کند. افرادی که در صنایع مختلف به بخش ذوب شده‌ی این فلزات نیاز دارند، اول از همه قسمت قراضات آهن را تحت بررسی قرار می‌دهند و سپس با خرید این ضایعات، بهترین کوره‌ها را برای انجام فرآیندهای بازیافت انتخاب می‌کنند. برج خنک کننده چگونه کار میکند ؟ نحوه کار برج خنک کننده بدین صورت است که آب داغ وارد شده به سیستم کولینگ، توسط فن های دستگاه سرد می‌شوند. آب گرم از طریق لوله به بالای برج خنک کننده منتقل و از طریق آب پاشهایی که در بالای برج خنک کننده نصب گردیده، از بالا به پایین بر روی پکینگ ها (pp یا pvc) پاشیده می‌شود.

چگونه ضایعات آهن را ذوب کنیم؟ | آهن هایپر

فاکتورهای مهم در انتخاب کوره‌ی ذوب فلز چیست؟

فاکتورهای زیادی وجود دارند که در انتخاب کوره برای ذوب آهن یا فلزات ضایعاتی نقشی مهم را ایفا می‌کنند. در واقع انتخاب واحد ذوب جز‌ آن دسته از تصمیمات بسیار مهمی است که بنیانگذاران بازیافت باید آن را اتخاذ کنند. برخی از فاکتورهای موجود در این زمینه عبارتند از:

  • دمای لازم برای ذوب
  • میزان موادی که قرار است ذوب شود
  • کیفیت لازم برای ذوب فلزات و تولید محصولات دیگر
  • شرایط زیست محیطی و نحوه‌ی دفع زباله
  • نگهداری از مواد داخلی

انواع کوره‌های ذوب ضایعات و قراضات

فردی که به عنوان خریدار ضایعات آهن به خرید حجم عظیمی از این ضایعات می‌پردازد، باید این ضایعات را به دست بازیافت بسپارد. از آنجایی که بازیافت ضایعات آهن در کوره‌ های مخصوص این ضایعات انجام می‌شود، بسیار اهمیت دارد که شما با انواع کوره‌های مربوط به ذوب فلز و کاربرد و مزایای آن‌ها آشنایی پیدا کنید. به طور کلی این کوره‌ها بر اساس نوع پوشاننده در طبقه بندی‌های گوناگونی قرار می‌گیرند که در ادامه تشریح شده‌اند.

کوره قوس الکتریکی

کوره‌های قوس الکتریکی جزو آن دسته از کوره‌هایی هستند که ‌خود انواع مختلفی دارند. در این کوره‌ها به دلیل این که‌ گرمای خارجی را وارد محیط کوره کنند، از جریان‌های الکتریکی برای ذوب فلزات استفاده می‌نمایند. این کوره‌ها ظرفیت زیادی دارند و اغلب اوقات برای ذوب آهن سنگین به کار گرفته می‌شوند‌. شما عزیزانی که تمایل به ذوب ضایعات آهن آن هم از نوع سنگین دارید، می‌توانید از این کوره‌ها استفاده کنید.

کوره بلند ذوب ضایعات آهن

کوره‌های بلند از جمله کوره‌هایی هستند که برای ذوب فلز به کار گرفته می‌شوند. این کوره‌ها با فشار گاز کار می‌کنند و معمولا برای استخراج آهن از سنگ آهن معدنی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع شمش‌های آهنی و فلزی را که در سایر شرکت‌های تولیدی به کار گرفته می‌شوند را با استفاده از این کوره‌ها تولید می‌کنند. تغذیه مداوم، ضربه زدن مداوم، نیاز کم به برق، کارایی بالا و پردازش سریع از جمله مزایای این کوره‌ها هستند.

کوره بوته‌ای

در کوره‌های بوته ای در ضایعات آهن، یک کوره‌ی بوته‌ای اساسی ‌ترین فریم ذوب فلز را تشکیل می‌دهد و می‌تواند فلزات را در درجه حرارت بالا، ذوب کند. اغلب اوقات کوره‌های بوته‌ای را با استفاده از سرامیک می‌سازند تا بتوانند دمای کافی برای ذوب را به وجود آورده و دیواره‌های کوره بتوانند این دما را تحمل کنند.

این نوع از کوره‌ها، کوره‌های نسوزی هستند که به انعطاف پذیری هرچه بیشتر آلیاژهای فلزی کمک می‌کنند و فلزاتی تمیز را تولید می‌نمایند. در این کوره‌ ها شما می‌توانید فلزات معیوب را تصفیه کنید و آلیاژهای ناسازگار را هم به راحتی ذوب نمایید. یادتان نرود که آلایندگی‌های ناشی از استفاده از کوره‌های بوته‌ای بسیار کمتر از سایر کوره‌ها است و این می‌تواند یک مزیت قابل توجه برای صاحبان صنایع باشد.

کوره ذوب کوپلا ذوب ضایعات آهن

این نوع از کوره‌های ذوب، کوره‌های بلندی هستند که با ذغال سنگ پر شده‌اند. در واقع این کوره‌ها همانند یک دودکش ساخته شده‌اند که درجه‌های حرارت متنوعی هم دارند. نرخ ذوب بالا، سهولت در انجام کار، هزینه‌ های مقرون به صرفه و ظرفیت زیاد از جمله مزایای این نوع از کوره‌ها به شمار می‌آیند اما متاسفانه معایبی هم متوجه کوره‌های کوپلا شده است. عدم توان در کنترل دما و عدم توانایی در کنترل دقیق ترکیبات شیمیایی موجود در این کوره‌ها، از جمله‌ی این معایب هستند.

کوره ذوب رو باز

نوع دیگری از کوره‌های ذوب، کوره‌های ذوب رو باز هستند که در آن‌ها از گازهای طبیعی، روغن، اکسیژن، قطران و ذغال سنگ استفاده می‌شود. عملکرد این کوره به این صورت است که فلزات اولیه را با دمای بالا ذوب می‌کند و پس از طی کردن هر مرحله، شارژ می‌شود. برج های خنک کننده خشک بهترین راه حل با کمترین هزینه بشمار میروند

بدین معنا که به صورت مجدد فلزات آهنی در آن ریخته می‌شود تا به دست بازیافت سپرده شود. بسیاری از افرادی که خریدار ضایعات آهن هستند، با استفاده از این کوره‌ها به ذوب این ضایعات می‌پردازند.

کوره تشعشعی

نوع دیگری از کوره‌های ذوب آهن ضایعاتی، کوره‌های تشعشعی هستند. این کوره‌ها به عنوان کوره‌های تصفیه هم شناخته شده‌اند که در آن‌ها سوخت ناشی از ذوب فلزات با مواد موجود در کوره هیچ تماسی ندارند. اغلب اوقات از این نوع از کوره‌ها برای ذوب فلزاتی همچون نیکل، مس، آلومینیوم و مس و قلع استفاده می‌شود.

در واقع این نوع از کوره‌ها با منعکس کردن گرمای سطح، به پایداری دمای موجود در کوره کمک زیادی می‌کنند. ناگفته نماند که‌ کوره‌های تشعشعی ترکیبات شیمیایی مواد درونی خود را در حالت ثابت نگه می‌دارند و با دمای کافی، روند ذوب فلزات را سرعت می‌بخشند.

کوره القایی ذوب ضایعات آهن

کوره‌های القایی به نوعی از کوره‌های ذوب قراضات آهن گفته می‌شود که با انرژی‌ های مغناطیسی کار می‌کند. این کوره‌ها فلزات را در یک بوته‌ی حلقوی محصور می‌کنند و با آهن ربای الکتریکی قدرتمند خود، به انجام فرآیند ذوب فلزات می‌پردازند.

کوره‌های القایی با بخار مخالف هستند. به همین دلیل اگر بخار وارد این کوره‌ها شود، ممکن است عملکرد خوبی از این کوره‌ها به نمایش گذاشته نشود. با این حال، به ذوب این ضایعات در کوره‌های القایی می‌انجامد.

انواع کوره‌ های ذوب ضایعات آهن

تلفات ذوب کم، کنترل دقیق پارامترهای عملیاتی، بهره ‌وری بالا و هزینه‌ های کم ذوب فلز از جمله مزایایی هستند که استفاده از کوره‌های القایی به همراه دارد.

نوع کوره  ویژگی‌ها
قوس الکتریکی این کوره‌ها با جریان‌های الکتریکی کار می‌کنند و با ذوب حجم بالایی از مواد، فرآیندهای صنعتی را سرعت می‌بخشند.
بلند کوره‌های بلند استوانه‌ای کوره‌هایی با درجه‌ی ذوب مناسب هستند و برتی انجام فرآیندهای بازیافتی، بهترین کوره به شمار می‌آیند.
بوته‌ای این کوره‌ها درون خود یک کوره‌ی مجزا را جای داده‌اند و آلایندگی‌های بسیار کمی هم دارند.
کوپلا این کوره‌ها نرخ ذوب بالایی دارند و با ذغال سنگ کار می‌کنند. هزینه‌ی ذوب فلز با استفاده از کوره‌های ذوب کوپلا بسیار مناسب است‌.
روباز کوره‌های رو باز با گاز طبیعی کار می‌کنند و اغلب اوقات به صورت مداوم و ۲۴ ساعته از فلزات بازیافتی مملوء می‌شوند.
تشعشعی به کوره‌های تصفیه معروف هستند و دمای ذوب فلز را در حد مناسب نگه می‌دارند. روند ذوب فلز در کوره‌های تشعشعی بسیار سریع است.
القایی با انرژی مغناطیسی کار می‌کند و پلیسه‌ی آهنی کمی را به وجود می‌آورد.

کوره ی القایی چیست؟

کوره ی القایی یک کوره ی برقی است که با اعمال ولتاژ بالایی از برق باعث ذوب فلز میشود.این کوره توانایی ذوب فلز هایی با وزن های متغیر(کمتر از 1 کیلوگرم تا چند هزار تن) را داراست،همچنین قادر به ذوب فلزات گرانبهایی مانند مس ، آهن ، آلومینیوم و فولاد می باشد.

گفته میشود که با توجه به کارآیی و ذوب انواع مختلف ضایعات آهن  به مراتب بهتر از کوره ی گرمایی است. برج های خنک کننده طبیعی ، برج خنک کننده‌ ای است که جریان هوا در آن به دلیل اختلاف چگالی بین هوای گرم شده داخل برج خنک کن (چگالی کمتر) و هوای خنک بیرون (چگالی بیشتر) به وجود می‌ آید.