اخبار کسب و کارعمومی

چگونه بفهمم لباس شویی خراب شده؟

مهم نیست که ماشین لباسشویی شما، از چه برندی باشد. در هر صورت مهم‌ترین قطعه لباسشویی که نیم سوز یا سوختن آن می‌تواند، باعث از کار افتادگی کامل دستگاه شود موتور است. به طور معمول با نگهداری صحیح و استفاده درست، عمر مفید موتور لباسشویی افزایش می‌یابد. اما اگر موتور نتواند، برق لازم برای کارکرد قطعات دستگاه را فراهم کند نیم سوز شده و ماشین لباسشویی می‌سوزد. در ادامه قصد داریم برای پیشگیری از سوختن لباسشویی، تمام علائم خرابی موتور را گفته و به پرسش از کجا بفهمیم ماشین لباسشویی سوخته پاسخ بدهیم.

پر کردن لباسشویی بیش از ظرفیت استاندارد

برای ریختن لباس در ماشین لباسشویی، ابتدا باید ظرفیت لباسشویی را در نظر بگیرید. اگر با هر بار استفاده از دستگاه بیش از ظرفیت مجاز در آن لباس قرار می‌دهید، باید انتظار خرابی موتور و استفاده از خدمات را هم داشته باشید. زیرا ریختن لباس زیاد می‌تواند، باعث خرابی سیم پیچ لباسشویی و سوختگی موتور شود. برای جلوگیزی از استشمام بوی سوختگی از دستگاه، باید در هر استفاده به اندازه ظرفیت استاندارد در ماشین لباس بریزید؛ از جمع کردن لباس‌ها، در نقطه خاصی از دیگ خودداری کنید.

دیگ ماشین لباسشویی نمی‌چرخد

از خرابی تسمه‌ها گرفته تا از کار افتادن سوئیچ درب، عوامل مختلفی می‌توانند باعث نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی شوند. اما مهم‌ترین علت نچرخیدن دیگ لباسشویی، خرابی موتور است. موتور با کمک کلاچ می‌تواند، دیگ دستگاه را بچرخاند. با نیم سوز یا سوختن موتور انرژی لازم به کلاچ نرسیده و لباسشویی به شدت می‌لرزد.

مرطوب و خیس ماندن لباس‌ها

در اواخر چرخه شستشو، خشک کن دستگاه با چرخشی سریع رطوبت و خیسی لباس‌ها را گرفته و آن‌ها را خشک می‌کند. اما اگر بعد از اتمام برنامه شستشو، با لباس‌هایی مرطوب و خیس مواجه شده‌اید؛ باید آن را نشانه‌ای برای خرابی موتور دانسته و به سرعت برای اقدام کنید.

How do I know if the washing machine is damaged

نشستن گرد و غبار در داخل دستگاه

با ورود گرد و غبار به داخل دستگاه و نشستن آن روی موتور، بخش‌های متحرک موتور دیگر حرکتی نخواهند داشت. خاک و غبار از روشن شدن موتور جلوگیری می‌کند، اما باعث سروصدای زیاد این قطعه هم می‌شود. در این شرایط موتور کار نکرده اما، برق زیادی مصرف و در نهایت می‌سوزد.

ماشین لباسشویی سروصدای زیادی دارد

طبیعی است که بعد از ریختن لباس‌های سنگین در لباسشویی و انتخاب چرخه شستشو، سروصدای زیادی از دستگاه بشنوید. اما اگر به اندازه ظرفیت دستگاه درون آن لباس ریخته‌ و متوجه سروصدای غیر عادی از لباسشویی شده‌اید، پس مشکلی در موتور وجود دارد. با شنیدن صدای جیغ یا وز وز، سریع دستگاه را خاموش کنید تا از آسیب بیشتر، به سایر قطعات جلوگیری کنید.

لباسشویی تخلیه نمی‌کند

با خرابی و نیم سوز شدن موتور لباسشویی، مراحل چرخه شستشو نیز به درستی انجام نشده و دستگاه به مراحل آخر که تخلیه است نمی‌رود. در نتیجه آب حاصل از شستشو در ماشین جمع می‌شود.

ماندن مواد شوینده روی لباس

ماندن پودر و مواد شوینده روی لباس، بعد از اتمام پروسه شستشو علل مختلفی دارد. کثیف بودن داخل لباسشویی و استفاده از مواد شوینده بی کیفیت هم، می‌تواند باعث این مشکل شود. اما اصلی‌ترین دلیل به خرابی موتور بر می‌گردد، زیرا با نیم سوز شدن آن، لباسشویی قادر به انجام تمام کار‌های خود نیست.

چگونه عمر مفید موتور لباسشویی را بالا ببریم؟

ترفند‌های ساده‌ای برای افزایش عمر مفید لباسشویی وجود دارد؛ استفاده از مواد شوینده مرغوب و ریختن لباس به اندازه ظرفیت دستگاه، از خرابی و نیم سوز شدن موتور جلوگیری می‌کنند. با توجه به قیمت خرید بالای ماشین لباسشویی، بهتر است حداقل سالی یکبار دستگاه را سرویس و تعمیر کنید. در سرویس دوره‌ای، تعمیرکار تمام مشکلات جزئی و نقص‌های فنی کوچکی که می‌تواند در آینده، به مشکلاتی بزرگ تبدیلراهنمای تعمیرات ماشین لباسشویی:  لباسشویی‌ها بدون در نظر گرفتن برند و مدل دارای مکانیسم کار یکسانی هستند. تقریبا همه ماشین لباسشویی‌ها دارای اجزاء  مشابه‌ی هستند و به همین خاطر دلایل و علت خراب شدن آنها شبیه به هم است. اگر بتوانیم علت را تشخیص دهیم رفع مشکل و تعمیر آسان خواهد بود.

راهنمای تعمیر ماشین لباسشویی

طراحان و تولیدکنندگان لوازم خانگی با ایجاد تنوع در محصولات خود، نیاز مصرف‌کنندگان را برطرف می‌نمایند. تولیدکنندگان ماشین لباسشویی تلاش می­‌کنند تا با تغییر مداوم اشکال و اجزاء داخلی آنها، روزبه‌روز از هر نظر تولیدات خود را کامل‌تر نمایند به عنوان مثال، در گذشته تایمر ماشین لباسشویی‌های اتوماتیک ترکیبی مکانیکی داشت به این شکل که یک موتور الکتریکی کوچک محوری را به گردش درمی‌آورد و این محور توپی پلاستیکی بخصوصی را با خود می‌چرخاند و به این شکل اجزاء ماشین لباسشویی در حین گردش توپی تایمر، اعمالی مانند آب‌گیری، چرخش موتور تخلیه آب، داغ نمودن آب و… انجام می‌داد. اما بسیاری از ماشین‌های جدید، دارای تایمر الکترونیکی بوده و همه اعمال مذکور، توسط قطعاتی چون ترانزیستور، تریستور و IC انجام می‌­شود.

۱- پس از زدن کلید روشن و خاموش لباسشویی چراغ لباسشویی روشن نمی‌شود و حرکتی ندارد.

الف) پریز برق ندارد یا دوشاخه دستگاه خراب استپریز برق را تعویض یا تعمیر کنید.

ب) سیم‌های رابط یا کابل رابط معیوب استآنها را تعویض کنید.

ج) کلید قطع و وصل خراب استبایستی تعویض شود

د) اتصالات کابل رابط به ترمینال صحیح نیستمحل اتصالات هادی‌های کابل رابط در ترمینال‌ها را بازدید نموده و در صورت مشاهده عیب آن را رفع کنید.

ه) میکروسویچ خراب استسیم ها را از میکروسوچ باز کنید و توسط اهم متر قطع و وصل اهرم دستی آن، وضعیت پلاتین‌های آن را مورد آزمایش قرار دهید در صورت خرابی میکروسویچ آن را تعویض کنید. چنانچه زبانه قفل‌دار، اهرم میکروسویچ را خوب فشار نمی‌دهد، نسبت به رفع عیب آن اقدام کنید.

راهنمای تعمیرات لباسشویی بوش

۲چراغ ماشین لباسشویی روشن است ولی کار نمی کند.

الف) موتور تایمر خراب استسیم‌های موتور تایمر را از تایمر باز کنید و آن را مستقیما به برق بزنید. اگر موتور کار نکرد آن را تعویض کنید.

ب) چرخ دنده‌ها خراب شده‌اند و حرکت محور موتور به محور تایمر انتقال نمی‌یابد: آن را تعویض کنید.

۳ماشین لباسشویی روشن است اما آب وارد لباسشویی نمی شود.

الف) ورودی شیر آب بسته است : از جاری بودن آب شهر اطمینان حاصل کنید. در صورت وجود آب در لوله‌کشی منزل اشکال وجود دارد. نسبت به تعمیر آن اقدام نمایید.

ب) فیلتر ورودی شیر الکتریکی کثیف شده استشیر آب تغذیه را ببندید و شیلنگ ورودی از شیر الکتریکی باز کنید و اگر توری شیر الکتریکی کثیف شده است آن را تمیز کنید.

ج) شیر برقی خراب استبرای تست شیر برقی ماشین لباسشویی، کاملا لباسشویی را از برق بکشید و سیم های روی شیر برقی را جداکنید. سپس همانطور که آب لباسشویی باز است با یک سیم تست معمولی برق ۲۲۰ ولت را مستقیم به کنتاکت های شیر الکتریکی وصل کنید اگر آب وارد لباسشویی نشد باید شیر الکتریکی را تعویض کنید.

 د) هیدرواستات خراب است: پلاتین مربوط به شیر برقی را در هیدرواستات، با دمیدن در لوله ورودی آن، مورد بررسی قرار دهید در صورت عدم رفع عیب هیدرواستات را تعویض کنید.

ه) تایمر خراب است: اتصال شیر به تایمر را بررسی کنید اگر معیوب است، عیب آن را رفع کنید.

راهنمای تعمیرات ماشین لباسشویی

۴ماشین لباسشویی آب می‌گیرد ولی کار نمی کند.

الف) هیدرواستات خراب استپلاتین های مربوط به تغذیه موتور تایمر در هیدرواستات، وصل نمی شود. می‌توانید با دمیدن در لوله ورودی هیدرواستات عملکرد پلاتین های هیدرواستات را مورد بررسی قرار دهید. در صورت مشاهده عیب در هیدرواستات آن را تعویض کنید.

ب) سیم رابط هیدرواستات به موتور تایمر قطع استآن را تعویض کنید

ج) موتور تایمر خراب است موتور ماشین لباسشویی خراب است و کار نمی‌کند که باید آن را تعویض نمود. اگر موتور کار می‌کند اما چرخ دنده‌ها خراب است و حرکت موتور به چرخ دنده اصلی تایمر انتقال نمی‌یابد. که بایستی چرخ دنده معیوب را تعویض کرد.

راهنمای تعمیر ماشین لباسشویی

۵ماشین لباسشویی خاموش است ولی آب وارد مخزن می‌شود

شیر الکتریکی خراب استخرابی شیر الکتریکی در این حالت مربوط به قسمت مکانیکی آن است یعنی باید لاستیک سر اهرم فنر، سوراخ شدن لاستیک یا دیافراگم شیر را مورد بررسی قرار داد و در صورت عدم رفع عیب آن را تعویض کنید.

۶ماشین لباسشویی در حالی که روشن است دائما آب می‌گیرد و آب داخل مخزن در سطح معینی نمی‌ایستد و مخزن لبریز می‌شود

الف)  هیدرواستات خراب استهیدرواستات را مورد بررسی قرار دهید. در صورت عدم رفع عیب آن را تعویض کنید.

ب) شیلنگ ورودی به هیدرواستات سوراخ شده یا چاک خورده است. در نتیجه هوای فشرده از آن خارج می‌شوددر صورتی که رفع عیب ممکن نباشد، شیلنگ را تعویض کنید

ج) هیدرواستات تنظیم نیستبر روی هیدرواستات پیچ تنظیمی وجود دارد که اگر دستکاری شود سبب می‌گردد تنظیم سطح آب در مخزن با مشکل رو‌برو شود. باید پیچ را تنظیم نمود.

راهنمای تعمیر ماشین لباسشویی

۷علت خارج شدن آب از ماشین لباسشویی

الف) لاستیک دور در سوراخ شده استاگر دستگاه به میزان معینی آبگیری کرده باشد. لاستیک دور در را از نظر نشت آب مورد بررسی قرار دهید. اصولا در قسمت پایین لاستیک مقداری آب بعد از شستشو باقی می‌ماند که املاح موجود در آن سبب خورندگی لاستیک شده و آن را سوراخ می‌کند در صورت مشاهده سوراخ‌های ریز آن را آپارات کنید و لاستیک را ۱۸۰ درجه بچرخانید تا قسمت آپارات شده در بالا قرار گیرد. در صورت عدم رفع عیب آن را تعویض کنید.

ب) مخزن سوراخ استدر صورت امکان آن را تعمیر یا تعویض کنید.

ج) اتصال شیلنگ ورودی به شیر الکتریکی درست برقرار نشده استضمن بازدید محل اتصال، نسبت به اتصال صحیح شیلنگ به شیر الکتریکی اقدام گردد

د) لوله خرطومی مخزن به پمپ سوراخ شده استضمن بازدید لوله خرطومی، نسبت به رفع عیب یا تعویض آن اقدام گردد.

ه) کاسه نمد ماشین لباسشویی خراب شده و از پشت مخزن زیر یاتاقان آب بیرون می‌ریزدماشین لباسشویی را خاموش کنید. آب آن را تخلیه نمایید و پس از باز کردن تسمه و پولی بزرگ و در آوردن محور بلبرینگ و کاسه نمد، کاسه نمد را تعویض کنید.

و) شیلنگ خروجی سوراخی داردآن را تعویض کنید.

ز) از پمپ آب، آب خارج می‌شودنسبت به رفع عیب آن اقدام شود. اگر کاسه نمد پمپ خراب بود، تعویض شود.

ح) اتصال شیلنگ رابط بین شیر الکتریکی و محفظه جاپودری صحیح نیست یا شیلنگ مزبور سوراخ استآن را تعویض کنید. یا رفع عیب نمایید.

ط) نحوی اتصال لوله لاستیکی رابط محفظه جاپودری به مخزن اشکال دارد یا لوله مزبور سوراخ شده استنسبت به رفع عیب یا تعویض آن اقدام نمایید.

راهنمای تعمیرات ماشین لباسشویی _ راهنمای تعمیر ماشین لباسشویی

۸آب توسط ماشین لباسشویی گرم نمی‌شود.

ترموستات تنظیم نیستآن را تنظیم کنید.

الف) ترموستات خراب استآن را تعویض کنید.

ب) المنت خراب استآن را تعویض و هنگام نسب هیتر یا المنت جدید از چسب مخصوص برای آب بندی لاستیک المنت و مخزن استفاده نمایید

ج) سیم رابط تایمر به المنت قطع استسیم رابط را تعویض کنید.

د) پلاتین تایمر مربوط به المنت خراب استآن را تعویض کنید.

مرکز تخصصی تعمیرات ماشین لباسشویی پشتیبان سرویس

مرکز تعمیرات تخصصی ماشین لباسشویی پشتیبان سرویس با کادر مجرب و تجهیزات فنی بروز آماده ارائه  در برندها و مدل‌های مختلف می‌باشد. خدمات ما دارای ۶ ماه ضمانت و خدمات پس از فروش بوش می‌باشد. اگر برای تعمیر درست ماشین لباسشویی خود دارای حساسیت هستید، به ما اعتماد کنید، دقت و توجه تکنسین‌های ما شما را غافل‌گیر خواهد کرد. با ما بگیرید یا اگر می‌خواهید از ۱۰٪ تخفیف در خدمات برخودار شوید ما را پر کنید.  شده و دستگاه را از کار بیاندازد برطرف می‌کند.

اما اگر موتور از کار افتاده و ماشین لباسشویی سوخته است، باید هرچه سریع‌تر برای تعمیر دستگاه اقدام کنید. اگر در تهران هستید و زمان کافی برای پیدا کردن تعمیرکار ماهر ندارید، می‌توانید از خدمات و یا سایر برند‌ها از نیوسرویس استفاده کنید. تا تعمیرکار در زمان دلخواه شما، به مکان مورد نظرتان مراجعه و دستگاه را عیب یابی کند. گاهی هم ممکن است مشکل جدی بوده و تعمیر دستگاه شما نیازمند حضور یک تکنسین ماهر باشد. در این صورت توصیه می‌کنیم از تکنسین متخصص برند دستگاه‌تان کمک بگیرید به این معنا که برای حضور تکنسین متخصص همین برند بهترین ایده ممکن است.