اخبار کسب و کارعمومی

چگونه سایبان چتری را مهار کنیم تا در برابر باد مستحکم باشد

سایه‌بان‌ها پوششی به صورت سقف‌ هستند. از این پوشش معمولا در نقاط مختلف خانه، ادارات یا مراکز خدماتی مانند بیمارستان‌ها و در مراکز تجاری یا فروشگاه‌ها به عنوان سایبان پارکینگ، ، سایبان درب ورودی و… مورد استفاده واقع می‌شوند. استفاده از سایبان‌ها در فصل تابستان و در زمان تابش شدید نور خورشید با ایجاد سایه از محیط خانه شما و اتومبیل شما، محافظت می‌کند. و مصرف انرژی داخلی ساختمان شما را کاهش می‌دهد. علاوه بر این وجود سایبان در فصول دیگر سال نیز از محیط شما در برابر وزش بادهای شدید و بارش برف و تگرگ و باران حفاظت می‌کند.

تاریخچه استفاده از سایبان

سایبان‌ها تجهیزاتی هستند که از گذشته تا کنون مورد استفاده عموم مردم قرار گرفته‌اند. این ابزار از زمانی که اختراع شده و در اختیار بشر بوده تا به امروز دچار تغییرات و تحولات فراوانی شده است. در این بخش به بیان توضیحاتی در مورد تاریخچه سایبان‌ها می‌پردازیم که از دوران گذشته تا کنون توسعه بسیاری یافته‌اند.

استفاده از سایبان‌ها برای اولین بار در تمدن‌های اولیه، مانند مصر باستان و سوریه رایج شده است. این سایبان‌ها کاملا شکلی سنتی داشته و از موادی به صورت دست‌بافت آن‌ها را می‌ساختند. در آن زمان سایبان‌ها بیشتر از جنس حصیر بودند و از آن‌ها برای ایجاد سایه بر روی خانه یا مغازه‌ها در بازار و در زمان تجمع افراد استفاده می‌شد. در آن زمان سایبان‌ها به صورت ثابت بوده‌اند. اما اولین سایبانی که قابلیت جمع شدن را داشت و به صورت تاشو ساخته شد مربوط به دوران امپراتوری روم بود. این سایبان جمع شونده به نام ولاریوم شناخته شد. این سایبان برای ایجاد سایه در آمفی تئاتر روم مورد استفاده واقع ‌شد.

در طول قرن بیستم، سایبان‌ها دچار تغییرات بسیاری شدند تا بیشتر مورد استفاده مردم قرار بگیرند. از قرن بیستم به بعد، سایبان‌ها به صورت مدرن‌تر برای مصارف صنعتی و تجاری یا مسکونی ساخته و در اختیار مردم قرار می‌گرفتند. امروزه نیز ساخت سایبان‌ها در طیف گسترده‌ای از پوشش‌ها و ‌فریم‌های مختلف توسط تولید‌کنندگان معتبری چون قابل اجرا می‌باشد.

How to harness the umbrella canopy so that it is strong against the wind

انواع مختلف کاربردهای سایبان

سایبان‌ها از محبوب‌ترین ابزار در معماری مدرن امروزی می‌باشند و دارای کاربردهای فراوانی نیز هستند. مهم‌ترین کاربرد سایبان‌ها محافظت از ساختمان شما در برابر عوامل محیطی و شرایط نامساعد آب و هوایی است. سایبان می‌تواند در ایجاد سایه و یک سرپناه امن در برابر عوامل مختلف محیطی نقش بسزایی داشته باشد.

همچنین استفاده از آن می‌تواند ظاهر کلی ساختمان شما را بهبود بخشد. بهتر است که بدانید سایبان‌ها در دو مدل ثابت و متحرک طبق نیاز مختلف کاربران ساخته و به بازار عرضه می‌شوند. که در حال حاضر نوع متحرک آن طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است. از مهم‌ترین کاربردهای سایبان می‌توان به موارد زیر اشاره‌کرد:

  • سایبان درب ورودی و سایبان پنجره
  • و ایوان
  • سایبان پارکینگ ماشین
  • سایبان استخر
  • سایه‌بان باغ و ویلا
  • سایبان پاسیو و کولر
  • سایبان حیاط

سایبان پنجره یک پوشش حفاظتی برای پنجره می باشد. سایبان پنجره(بارانگیر پنجره) نیز مانند دیگر مدل‌های سایبان به دو صورت ثابت و متحرک طراحی و نصب می‌شوند که قابلیت نصب سریع و آسان دارند و دارای تنوع مدل هستند. وجود سایبان پنجره باعث جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید به فضای داخل ساختمان شده و محیط داخلی را خنک‌تر می‌کند.

این امر سبب می‌شود انرژی کمتری صرف کاهش دمای محیط داخلی شود و در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود. همچنین این سایبان در فصول سرد سال که بارش‌های محیطی بیشتر است از ورود رطوبت و نم به محیط داخلی جلوگیری کرده و از پنجره در برابر وزش باد و گرد و غبار و برخورد اشیا به شیشه آن حفاظت می‌کند. این سایبان پیش‌ساخته در ابعاد مختلف (پیش آمدگی) ساخته می‌شود که بنا به ابعاد محیط مانند ارتفاع پنجره و زاویه تابش نور خورشید، زاویه بارش باران، طبق نیاز و سلیقه خریداران طراحی و اجرا می‌شود.

اجزای تشکیل دهنده سایبان پنجره

سایبان پنجره از اجزای مختلفی که در زیر آمده است تشکیل شده است:

پایه باران‌گیر یا براکت

این بخش دارای طول عمر مفید بالایی است و در برابر نور خورشید،گرما، برف، وزش باد شدید و فشار مقاومت بالایی دارد. برای ساخت پایه سایبان بسته به شرایط اقلیمی منطقه‌ای که سایبان پنجره در آن نصب شده از متریالی چون پلی آمید و پروفیل‌ فلزی ساخته می‌شود.

فیکسینگ سایبان (زه پایه)

این بخش از جنس آهن و آلومینیوم ساخته می‌شود و کاربرد آن به در جهت هدایت مسیر آب به دو طرف پوشش سایبان و برای محکم نگه ‌داشتن پوشش سایبان می‌باشد. برخی از مدل‌های سایبان یک فیکسینگ در جلو دارند و برخی دیگر از مدل‌ها دو فیکسینگ دارند که در جلو و عقب سایبان قرار می‌‌گیرند.

پوشش سایبان پنجره

پوشش مورد استفاده برای سایبان پنجره داخل زه و داخل شیارهای پایه سایبان قرار می‌گیرد و برای آن از متریال مختلفی مانند پلی کربنات، یو پی وی سی، کامپوزیت و صفحات فلزی استفاده می‌شود. شما در زمان نصب سایبان جنس این پوشش را باید بر اساس محل نصب و نوع سایبان پنجره انتخاب کنید.

رول بولت

بر روی پایه سایبان پنجره سوراخ‌هایی است که رول بولت داخل این سوراخ‌ها قرار می‌‌گیرد. اندازه و سایز رول بولت بسته به نوع پایه سایبان متفاوت خواهد بود.

به نظر شما چگونه می‌توانیم سایبان پنجره را مهار کنیم تا در برابر باد مستحکم باشد؟

سایبان پنجره ابزاری است که هم در تابستان و هم در زمستان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در طراحی و اجرای سایبان پنجره نوع سایبان، نحوه نصب و نگه‌داری این سایبان و متریال مورد استفاده برای ساخت آن بسیار مهم می‌باشد زیرا این موارد باعث می‌شود تا شما بتوانید سازه‌ای مستحکم در برابر باد و باران داشته باشید و به خوبی سایبان را در شرایط نامساعد جوی مهار کنید. در این صورت به طول عمر بالای سایبان و کارایی بهتر آن کمک زیادی می‌کنید. همان‌طورکه قبلا اشاره کردیم طراحی و ساخت سایبان پنجره به دو صورت ثابت و متحرک است. سایبان‌های متحرک به دلیل فناوری ساخت آن‌ها که قابلیت جمع شوندگی دارند چه نوع دستی و چه نوع برقی، از ظرافت بسیار بیشتری نسبت به ثابت برخوردار هستند و وزن کمتری نیز دارند.

معمولا در طراحی و ساخت سایبان متحرک برای پوشش سقف سایبان از پارچه‌های ضد آب استفاده می‌کنند تا شما این امکان را داشته باشید به راحتی آن را باز یا بسته کنید، به همین دلیل سایبان‌های متحرک پنجره از مقاومت کمتری در برابر باد و باران برخوردار هستند. همچنین جنس مورد استفاده برای اسکلت سایبان متحرک معمولا از آلومینیوم است و این امر ممکن است باعث شود عملکرد سایبان در برابر بادهای شدید با مشکلات فراوانی مواجه شود. بنابراین اگر شما قصد دارید به خوبی سایبان خود را در برابر باد مهار کنید و سازه‌ای مستحکم داشته باشید بهتر است بدانید متریال کاربردی در سایبان‌های ثابت نسبت به نوع متحرک دارای استحکام بالاتری هستند.

در سایبان ثابت پنجره از چه لوازمی استفاده می شود؟

سایبان ثابت پنجره از دو بخش اسکلت سایبان و سقف سایبان ساخته شده است. برای نصب سایبان ثابت پنجره ابتدا بایستی اسکلت سایبان پنجره را به دیوار محیط مورد نظر بالای پنجره نصب نمایید. معمولا از پیچ های مخصوصی برای نصب اسکلت سایبان پنجره به دیوار استفاده می‌شود. که این پیچ‌ها را دقیق داخل دیوار فرو می‌کنند و بعد از این‌که اسکلت سایبان ثابت پنجره به درستی نصب شد، در مرحله بعد نوبت نصب سقف سایبان است که سقف سایبان را هم به وسیله پیچ‌های مخصوص بر روی اسکلت سایبان نصب می‌کنند.

در هنگام نصب سایبان باید طراحی، محاسبات و اجرای آن کاملا دقیق باشد و نصب اصولی انجام شود تا سایبان مهار شوندگی بالایی داشته باشد. یکی از این نکات مهم در این بین بررسی دیوار مورد نظر برای نصب سایبان است. چون بسیاری از دیوارها برای نصب مناسب نیستند و قابلیت نصب سایبان ثابت پنجره را ندارند، به همین منظور به شما عزیزان توصیه می‌کنیم برای داشتن یک سایبان پنجره با کیفیت از دانش افراد متخصص در زمینه سایبان بهره ببرید.

در طراحی و ساخت سایبان ثابت پنجره باید از متریال با کیفیت بالا استفاده کرد تا سایبان به درستی مهار شود و مقاومت لازم را در برابر باد و باران داشته باشد. البته سایبان باید در اثر تابش مستقیم نور خورشید نیز دچار فرسودگی نشود و تغییر رنگ ندهد. به همین دلیل امروزه مهندسانی که در این راستا فعالیت دارند برای ساخت یک سازه با مقاومت بالا متریال زیر را توصیه می‌کنند :

  • استفاده از فولاد برای ساخت اسکلت سایبان ثابت پنجره
  • استفاده از ورق‌های یو پی وی سی یا پلی یوپان در ساخت سقف سایبان ثابت پنجره

قیمت  سایبان پنجره

قیمت سایبان پنجره به عوامل مختلفی چون محل نصب و شرایط محیطی، ابعاد و اندازه پنجره، کیفیت مواد استفاده شده، نوع و طراحی سایبان بستگی دارد. هرچه ابعاد پنجره مورد نظر بزرگ‌تر باشد و متریال استفاده شده در سایبان بیشتر باشد قیمت آن نیز بیشتر خواهد شد. همچنین استفاده از متریال با کیفیت و مقاوم هرچند باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود اما طول عمر و ماندگاری سایبان را هم بیشتر می‌کند.

جمع بندی

در این مطلب ما نکاتی را در جهت افزایش ماندگاری سایبان پنجره و سایبان چتری  و این‌که چه عواملی باعث استحکام سایبان در برابر باد می‌شود را برای شما بیان کردیم. اگر می‌خواهید سایبان شما مهارشوندگی بالایی داشته باشد بهتر است از سایبان ثابت همراه با متریال با کیفیت استفاده کنید چون سایبان‌های متحرک به دلیل ظرافت بیشتر و قابلیت حرکت توان پایین‌تری برای مقاومت در برابر شرایط نامساعد جوی دارند.