اخبار کسب و کارعمومی

چند نکته مهم که قبل از خرید هواکش مرغداری باید بدانید!

نکاتی هنگام خرید هواکش مرغداری ( هواکش صنعتی )

هواکش مرغداری باید دارای چه ویژگی هایی باشد؟ بهترین هواکش صنعتی چه برندی می باشد؟ قیمت هواکش مرغداری چقدر است؟ ما در این مطلب نکات مهم جهت بررسی هواکش های مرغداری را جمع آوری کرده ایم که به انتخاب شما جهت خرید هواکش های صنعتی کمک شایانی خواهد کرد، پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

چند نکته مهم که قبل از خرید هواکش مرغداری باید بدانید!

نکاتی هنگام خرید هواکش مرغداری

تهویه سالن های مرغداری از موارد حیاتی در پرورش طیور می باشد که به طور مستقیم بر روی ضریب تبدیل طیور تاثیرگذار می باشد. یکی از ارگان های اصلی در تهویه سالن های مرغداری چه به صورت عرضی و چه تونلی، هواکش ها هستند. در مطالب پیشین به نحوه ارزیابی عملکرد سیستم تهویه اشاره کرده بودیم و اکنون قصد داریم نکاتی که در هنگام خرید هواکش های مرغداری مورد بررسی قرار دهید را عنوان کنیم اما پیش از هر چیز اجازه دهید نظر شما را به فیلمی که در ادامه در رابطه با سیستم تهویه مرغداری ها می باشد، جلب کنیم. در ابتدا میخواهیم به دو سوال مهم اکثر مرغداران بپردازیم که بهترین برند هواکش چیست و قیمت هواکش مرغداری چقد است؟

در رابطه با سوال اول باید بگوییم که در حال حاضر چندین شرکت داخلی تولید کننده هواکش های مرغداری هستند و همچنین هواکش چینی بیگ هردزمن نیز به وسیله شرکت های وارد کننده در ایران موجود هستند. هرچند که هواکش 140 بیگ هردزمن چینی دارای کیفیت بهتری می باشد اما همگی هواکش های ایرانی نیز از کیفیت خوبی برخوردارند.

 قیمت هواکش های مرغداری چقدر است؟

هواکش های مرغداری با توجه به متریال مورد استفاده و وارداتی بودن یا تولید داخلی بودن آنها از دارای قیمت های متفاوتی می باشند. در حال حاظر و در ابتدای پاییز سال 1402 قیمت هواکش 140 مرغداری از 15 میلیون تومان تا 20 میلیون تومان در دسترس می باشند.

نکاتی هنگام خرید هواکش مرغداری

ابعاد ظاهری هواکش یا قطر پروانه؟

یکی از اشتباهات رایج مرغداران هنگام خرید هواکش این است که صرفا به ابعاد ظاهری هواکش بسنده می کنند در صورتی که در هنگام خرید هواکش های صنعتی 140 ملاک انتخاب هواکش نباید ابعاد ظاهری باشد بلکه ملاک اصلی انتخاب این هواکش ها قطر پروانه ( 127 سانتی متر ) هواکش است که به مراتب آیتم مهم تری در تخلیه هوا توسط فن های مرغداری می باشد.

فرم تیغه و دور استاندارد پروانه

یکی از موارد دیگر که هنگام خرید فن مرغداری باید به آن توجه کنید فرم تیغه هواکش می باشد. این فاکتور در میزان خروج هوا و یا جا به جایی هوا تاثیرگذار است و همچنین تعداد تیغه ها در میزان هوای تولید شده موثر است به نحوی که در طراحی صنعتی میزان تخلیه هوا و صدای تولیدی و تعداد دور پروانه به میزان برخورد هوا با تیغه ارتباط دارد.

نکته دیگر اینکه باید توجه داشته باشید که میزان دور استاندارد پروانه، 450 دور در دقیقه می باشد تا هم میزان تخلیه هوا مناسب باشد و هم به بلبرینگ و محور هواکش فشار کمتری وارد شود.  مسئله مورد بررسی این می باشد که برای تبدیل تعداد دور موتور از 1400 به 450 دور در دقیقه نیاز به یک ابزار با کیفیت بالا می باشد که در واقع این قطعه و یا ابزار تسمه سفت کن ( پولی ) نام دارد که باید کیفیت آن حتما مورد بررسی قرار بگیرد.

کلاچ هواکش (سیستم گریز از مرکز)

برای تخلیه هوا توسط هواکش های مرغداری می بایست ابتدا دمپر های هواکش باز شوند. این امر در هواکش های گذشته توسط فشار هوای خروجی انجام  میشد اما در هواکش های صنعتی امروزه، قطعه ای به نام کلاچ هواکش که دارای دو پایه ( وزنه) فلزی می باشد به هواکش اضافه شده که همزمان با گردش پروانه باعث رانده شدن اهرم و باز شدن دمپر ها می شود.

کلاچ میتواند میزان تخلیه هواکش را در بهترین حالت خود نگه دارد و این امر به دلایل زیر می باشد:

  • باز شدن دمپر ها بدون نیاز به اعمال فشار به هواکش ها.
  • سنگینی دمپر ها و گرد و غبار احتمالی روی دمپر ها تاثیری بر روی خروجی هوا نخواهد داشت.
  • جریان هوای احتمالی باد مخالف بر روی تخلیه هوای هواکش تاثیرگذار نمی باشد.
  • دمپر ها همواره با زاویه 90 درجه باز می شوند.

انواع جت فن مرغداری

کارکرد اصلی فن ها، تهویه هوا میباشد و به طور کلی به دو دسته محوری(Axial) و سانتریفیوژ تقسیم میشوند.

فن مرغداری محوری

فن  محوری اکسیال ، دارای ساختاری است که در آن جریان هوا موازی با محور شفت حرکت میکند. این نوع هواکش ها دارای ساختاری ساده و راندمانی نسبتا بالا هستند و همچنین نگهداری از این محصول شرایط ساده تری دارد. فن های محوری معمولا فشار مثبت چندانی ایجاد نمی کنند و در مقایسه با فن های حلزونی در فشار های کمتر و حجم جابجایی هوای کمتر ، استفاده می شوند.

هواکش مرغداری سانتریفیوژ

فن سانتریفوژ به فنی گفته می‌شود که جریان گاز در آن به‌ وسیله نیروی گریز از مرکز جابجا شود. این نوع هواکش، هوا را در زاویه عمود بر ورودی هواکش حرکت داده و آن را به وسیله نیروی گریز از مرکز، به صورت چرخشی به سمت خارج هل می دهد. با توجه به نحوه جریان هوا این نوع هواکش ها می توانند در خروجی فن، فشار مثبت ایجاد کنند. البته این مدل از فن ها بیشتر در محیط های صنعتی کاربرد دارند.

فن مرغداری سیرکوله یا لوله محوری

فن لوله محوری  یا سیرکوله نوع خاصی از فن های محوری است که با نام اکسیال سیلندری نیز شناخته میشود. در این نوع فن، الکتروموتور و پروانه درون محفظه‌ ای به شکل استوانه قرار می‌گیرند. هواکش های سیرکوله دارای سرعت و راندمان بالایی هستند. استفاده از این نوع فن نسبت به سایرین، در مرغداری ها شایع تر بوده و این محصول راندمان حدودا 65 الی 70 درصدی دارد. این نوع محصول را معمولا از سقف آویزان می کنند و نقش مهمی در رساندن هوای تمیز به سراسر سالن دارند. فروشگاه اینترنتی شرکت گذرگاه صنعت و تجارت ایرانیان این محصول را در اندازه های مختلف و با توجه به خواست مشتری به فروش میرساند. همچنین با توجه به درخواست مشتریان میتوان از الکتروموتورهای مختلف در ساخت فن های سیرکوله بهره برد.

کاربرد هواکش در گلخانه و مرغداری:

با توجه به اینکه دمای مناسب برای گلخانه  بین 10 تا 22 درجه سانتی گراد میباشد، به دلیل گرم شدن هوا در تابستان و بعضی از روزهای فصل بهار و پاییز هوای داخل گلخانه ها به شدت گرم میشود. اگر به موقع تهویه در گلخانه ها صورت نگیرد رشد و باردهی بوته ها کاهش خواهد یافت و همچنین رشد آفات گیاهی و تکثیر آنها نیز افزایش می یابد. هدف از تهویه گلخانه تبادل هوای داخل با خارج گلخانه و تامین دی اکسید کربن لازم برای فتوسنتز گیاه و متعادل کردن رطوبت به منظور کاهش دما و خنک کردن گلخانه و کاهش افت و بیماری میباشد.

در مرغداری ها نیز به دلیل اینکه فضولات طیورحاوی مقدار قابل توجهی آمونیاک است در صورت تهویه نشدن هوا منجر به تلف شدن پرندگان میشود.

ویژگی های هواکش اگزاست فن:

فن اگزاست که از نوع مکنده میباشد هوای گرم گلخانه را میمکد و به بیرون گلخانه هدایت میکند. این فن در سایز های 100 و 140 تولید میگردد که سایز 140 بیشترین کاربرد را دارد. این نوع فن با استفاده از ترموستات محیطی شروع به کار میکند و به محض اینکه دما به مقدار تعیین شده رسید خاموش میشود. فن اگزاست روی دیوار ها و معمولا پشت به باد نصب میشود. قدرت جا به جایی هوای فن اگزاست 140 گلخانه ایی 42000 متر مکعب در ساعت است.

دلایل تفاوت قیمت در بازار:

در بازار فعلی با توجه به موارد مذکور اینکه تمامی همکاران ما برای ساخت گلخانه و مرغداری و …. به فکر قیمت مناسب برای خرید خود هستند. ما در این مقاله سعی بر این داریم تا همکاران خود را در خرید آگاهانه یاری رسانیم بنابراین دلایل اختلاف قیمت در بازار را برای بستن راه سوء استفاده گران ذکر می کنیم.

     جنس و ضخامت بدنه فن: بدنه فن از ورق گالوانیزه یک میل ساخته میشود. با کم شدن ضخامت بدنه قیمت نیز کمتر میشود. غافل از اینکه کیفیت و استقامت فن نیز کمتر خواهد شد.

    جنس هوزینگ: هوزینگ فن معمولا از دو جنس پلی امید یا گالوانیزه ساخته می شود.

هوزینگ پلی امید یا پلاستیکی معمولا در هنگام نصب تسمه پروانه دچار تاب گرفتگی میشود. و به مرور زمان درست عمل نکرده و هوزینگ دچار شکستگی خواهد شد. اما در مرور هوزینگ گالوانیزه چنین مشکلی پیش نخواهد آمد قیمت فن با هوزینگ پلاستیکی ارزانتر میباشد.

    ضخامت ورق استیل استفاده شده در پروانه ها و نوع استیل آن نیز تاثیر بسیار زیادی در قیمت فن خواهد داشت.

    نوع کلاج فن نیز باعث اختلاف قیمت می شود. کلاج های ABS به مرور زمان بخاطر تغییرات جوی، آب و هوایی خشک شده و دچار شکستگی می گردد. در حالی که کلاج های پلی آمید الیاف دار با هر شرایط جوی سازگار می باشد.

    همچنین نوع و برند موتور و بلبرینگ های فن نیز باعث نوسان قیمت خواهند شد.

و در آخر یاد آور میشویم که در هنگام خرید، تمامی جوانب بررسی شود و تنها قیمت مد نظر گرفته نشود تا مجبور به خرید مجدد و هزینه بیشتر نگردید.