چگونه با حسابداری پولدار شویم؟

امروزتصمیم دارم شما را با واقعیتهای دنیای حسابداری بیشتر آشنا کنم. در این چند سال اخیر بازار حسابداری بسیار داغ شده و علاقمندان به آموزش حسابداری بازار کار هر روز تعدادشان بیش از گذشته می شود. اگر عزمتان را جزم کرده اید تا از طریق شغل حسابداری به موفقیت و درآمد خوبی برسید باید به نکاتی که در ادامه عرض میکنم توجه زیادی داشه باشید.شما برای پیشرفت در حسابداری باید هم و هم را در برنامه کوتاه مدت و بلندمدت خود قرار دهید. مدت زمان بستگی به سطح اطلاعات و تجربیات شما دارد و قطعاً هدفتان. اینکه چه انتظاری اول از خودتان و شغل حسابداری دارید تا متناسب با آن بتوانید پیشروی کنید.

برای پولدار شدن در حسابداری کدام مهم‌تراست: آموزش حسابداری یا مالیات

چند مشکل بزرگ درآمدی در حسابداری

اولین مشکل که بسیار مهم است عدم توانمندی حسابداران در حین اجرای کارهاست. وقتی توانمندی و تخصص لازم و کافی نباشد هرچقدر هم تلاش کنید برای چذب پروژه های اثربخش نیست. دومین مشکل بزرگ عدم برنامه ریزی برای بروزرسانی اطلاعات در حوزه حسابداری و مالیات است. اگر مالک فروشگاه هستید، برای مدیریت فروشگاه خود به یک نرم افزار مغازه نیاز دارید تا سوابق دقیقی از حساب‌های مالی، جریان‌های نقدی، مخارج، درآمد، مالیات‌ و… داشته باشید.

یک حسابدار باید خودش را مطابق با انتظارات کارفرمایان به روز کند. هم اکنون انتظارات مدیران و کارفرمایان نظم دادن همراه با حل تمامی مشکلات در سیستم حسابداری و است. اگر بخواهم فهرست وار عمده ترین مشکلات را بیان کنم باید به موارد زیر اشاره کنم:

  • راه اندازی نرم افزارحسابداری مناسب مطابق با نوع فعالیت
  • ثبت و گزارش دهی به موقع اسناد حسابداری
  • ثبت نام و تشکیل پرونده مالیاتی
  • اخذ کد اقتصادی
  • ارسال فهرست حقوق و دستمزد در اداره بیمه و اداره مالیاتی
  • ثبت نام و ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده
  • ثبت نام و ارسال صورت معاملات فصلی
  • ارسال اظهارنامه عملکرد و تحریر دفاتر قانونی

این موارد شاخص ترین انتظارات و نیازهای اغلب کافرمایان در جای جای کشورمان می باشد.

آموزش حسابداری یا آموزش مالیات

حالا رسیدیم به عنوان اصلی این نوشته، به نظر شما کدامیک مهمتراست؟ اگر نظر من را بپرسید پاسخ من اینگونه است: آموزش حسابداری و آموزش مالیات هر دو مکمل یکدیگر هستند و هیچ حسابداری با تسلط بر یکی از موارد نمی تواند کسب و کار خود را از طریق شغل حسابداری راه انازی کند. نکته مهم اینجاست چطور و چگونه باید این آموزش ها را پشت سربگذارید؟

برای پاسخ این سوال هم راهکار خوبی به شما پیشنهاد میکنم. اگر به فکر کسب درآمد در این بازار پرنیاز هستید نباید زمان را از دست دهید. باید سعی کنید در کوتاه ترین زمان ممکن خودتان را به روز کنید و طوری آموزش ببینید تا به تنهایی و بدون نیاز به معرف و یا سرمایه خاصی اولین پروژه حسابداری خود را جذب کنید.

من خودم سالها با این مشکل دست و پنجه نرم میکردم. یعنی سالیان درازی را صرف کارآموزی،اشتغال در حسابداری، مدیرمالی و معاون مالی نمودم تا متوجه شدم که دقیقاً چه مواردی را اگر میدانستم در کوتاهترین زمان ممکن به مقصد اصلی ام میرسیدم. هم اکنون این کلید با ارزش را در اختیار علاقمندان گذاشته ام تا با تکمیل اطلاعات خود بتوانند از تجربیات من در این سالها استفاده کنند تا خودشان بدون سردرگمی در شغلی که خودشان مدیر آن هستند مشغول شوند.

یک راز مهم

راز مهم این است که شما نیاز نیست کلی زمان برای یادگیری مالیات و قوانین آن به همراه حسابداری صرف کنید . شما باید تکنیکهای اجرایی خاص حسابداری و مالیات را کاملاً واقعی بیاموزید. من تمامی این نیازها و راه حل های آنها را در یک بسته ویدئویی همراه با نکات آن در جزوه جمع آوری کرده ام تا با بهره گیری از آنها ضمن تسریع فرآیند یادگیری،خیلی زود بتوانید بطور مستقل کسب و کار خود را راه شغل حسابداری به دلیل دارا بودن شرایط مطلوب بازار کار و درآمد خوب، جذابیت زیادی بین جوانان دارد.

برای جذب در ، باید آموزش‌های لازم را گذرانده باشید. این آموزش‌ها هم با تحصیلات عالی دانشگاهی و هم شرکت در دوره‌های مستقل آموزشگاه‌های حسابداری انجام می‌شوند. یادگیری اصول علمی و مهارت‌های مرتبط با حسابداری، پیش‌شرط‌های مهم کسب درآمد از حسابداری هستند. درواقع بدون داشتن این پیش‌شرط‌ها، شرکت‌های بزرگ و کوچک برای مصاحبه استخدامی سرغ شما نمی‌آیند.

شغل‌های مرتبط با حسابداری بسیار گسترده هستند. نوع واحد اقتصادی و شغل مرتبط با حسابداری که در آینده انتخاب می‌کنید، تاثیر مستقیمی روی درآمد شما خواهد گذاشت. شاید این سوال ایجاد شود که برای موفقیت و کسب درآمد مناسب از این شغل، چه راهکارهایی وجود دارد؟

آیا حسابداری قابلیت ارتقا شغلی و افزایش درآمد را دارد؟ همانطور که می‌دانید، حسابداری یکی از شغل‌هایی است که نه تنها در کشور ما، بلکه در دنیا هم بازار کار بسیار مناسبی دارد. به همین دلیل اگر قصد ورود به این رشته پرطرفدار را دارید و می‌خواهید اطلاعات جامعی از درآمد شغل حسابداری داشته باشید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

چگونه یک حسابدار حرفه‌ای شویم؟

شاید بهتر باشد قبل از پرداختن به کسب درآمد از حسابداری، چگونگی تبدیل شدن به یک حسابدار را مرور کنیم. برای حسابدار شدن باید حتما تحصیلات رشته حسابداری و سایر رشته‌های مرتبط، مثل اقتصاد، مدیریت و … را داشته باشید. البته در این زمینه اخذ مدارک معتبر از موسسات هم موثر هستند.

به طور کلی گذراندن دوره‌های حسابداری و به خصوص آموزش نرم افزارهای این رشته، کمک زیادی به استخدام در این شغل می‌کند. داشتن مدرک تحصیلی و دوره‌های مرتبط حسابداری و نرم افزار، باعث می‌شود از شرکت‌های معتبرتری برای مصاحبه دعوت شوید.

البته ذکر این نکته هم ضروری است که برای تبدیل شدن به یک حسابدار حرفه‌ای، اصولا باید دوره‌های کارآموزی را هم پشت سربگذارید. باتوجه به حساسیت بالای این شغل، دوره‌های عملی کمک زیادی برای آشنایی با صورت‌های مالی می‌کنند.

چرا حسابداری با تقاضای زیادی همراه است؟

یکی از رشته‌های دانشگاهی که همواره تقاضا برای آن زیاد بوده، حسابداری است که بین داوطلبان رشته تجربی، ریاضی و انسانی شناور محسوب می‌شود. باتوجه به بازار کار خوب این شغل، طبیعی است که تقاضا برای این رشته زیاد باشد. همچنین کسب درآمد از حسابداری وضعیت بسیار خوبی، هم در کشور ما و هم در دنیا دارد.

هر نوع کسب و کاری که وجود دارد، برای ادامه حیات نیاز به حسابدار دارد؛ فرقی نمی‌کند اقتصاد آن کشور درحال رکود یا رشد باشد. قوانین مالیاتی شرکت‌ها را ملزم به ارائه صورت‌های دقیق مالی می‌کند. محاسبات صورت‌های مالی هم برعهده حسابدار است. نرم افزار سوپرمارکت ، کاملا ویژه برای سوپر مارکت ها طراحی شده است و قابل استفاده برای سوپرمارکت‌های تلفنی نیز هست و امکان ثبت پیک در آن وجود دارد

باتوجه به تغییرات دنیای تجارت آنلاین، وظایف و مسئولیت‌های هم با پیچیدگی‌های زیادی همراه شده‌اند. امروزه وظایف حسابداری محدود به محاسبه حقوق و دستمزد و ثبت اسناد مالی در دفاتر نمی‌شود.

شرکت‌های بزرگ از حسابداران در تصمیمات مالی مهم و استراتژی‌های تجاری آتی مشاوره می‌گیرند. طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، فرصت‌های شغلی حسابداری تا یک دهه آینده بیش از 7 درصد رشد خواهد داشت. به همین دلیل متقاضیان این شغل باید حتما دانش خود را به‌روز نگه‌دارند.

کسب درآمد از حسابداری؛ آشنایی با وظایف یک حسابدار

برای این که بتوانید به درآمدهای مناسبی از این شغل برسید، باید با وظایف آن آشنایی داشته باشید. وظایف و مسئولیت‌های حسابداری، حوزه‌های گسترده‌ای را شامل می‌شود. تهیه و ثبت اسناد مالی، یکی از بدیهی‌ترین وظایفی است که یک حسابدار باید روی آن مسلط باشد. این اسناد، شامل میزان درآمد، سود، هزینه‌ها و ضررهای واحد اقتصادی مربوطه می‌شوند. از دیگر مسئولیت‌های مهم این شغل، می‌توان به وظایف زیر اشاره کرد:

  • صدور انواع سفته، ضمانت‌نامه و چک
  • تهیه و تدوین اظهارنامه‌های مالیاتی
  • محاسبه و پرداخت میزان دقیق حقوق و دستمزد کارکنان
  • حفظ اسرار مهم شرکت و عدم افشای اطلاعات مالی
  • ارائه گزارشات دقیق مالی به ذی‌نفعان کسب و کار
  • ارائه راه‌حل‌های دقیق برای رشد درآمد شرکت
  • مشاوره به مدیران برای تصمیم‌گیری‌های تجاری

حقوق و دستمزد شغل حسابداری چقدر است؟

یکی از سوالاتی که بیشتر افراد هنگام ورود به رشته می‌پرسند در مورد حقوق و درآمد این رشته است. همانطور که اشاره شد، بازار کار این شغل به دلیل نیاز مبرم واحدهای اقتصادی، همیشه رونق دارد. به همین دلیل معمولا فارغ‌التحصیلان این رشته، کمترین نرخ بیکاری را دارند.

میزان درآمد شما از این شغل، بسته به سطح توانایی، مهارت، مدرک دانشگاهی، نوع شرکت، نوع شغل حسابداری و … متفاوت خواهد بود. به طور کلی می‌توان گفت درآمد این رشته از ماهی 5 تا 30 میلیون و بیشتر متغیر است. حسابداری در سازمان‌های دولتی باتوجه به قانون کار تعیین می‌شود. از سوی دیگر در شرکت‌های خصوصی، میزان حقوق حسابدار به توافق میان کارمند و کارفرما بستگی دارد.

طبیعی است که برای کسب درآمد از حسابداری، باید پشت کار، علاقه و صبر بیشتری به خرج دهید. هرچقدر مهارت‌های مرتبط بیشتری کسب کنید، درآمد شما هم بیشتر خواهد شد.

با پردرآمدترین شغل‌های حسابداری آشنا شوید

فرصت‌های شغلی زیادی برای کسب درآمد از حسابداری وجود دارد. همه شرکت‌ها و سازمان‌های تجاری، برای رتق و فتق امور مالی خود به حسابدار نیاز دارند. البته شغل‌های مرتبط با رشته حسابداری گسترده‌تر هستند. در ادامه با برخی از این شغل‌ها آشنا می‌شوید.

مدیر ارشد مالی

مدیران ارشد مالی، تمام امور مالی واحد اقتصادی را برعهده دارد. همچنین وظیفه پیش‌بینی و ارائه پیشنهاد مناسب برای رشد مالی شرکت‌ها را برعهده دارند. مدیران ارشد شرکت‌ها در مورد اهداف و پیش‌بینی‌های تجاری آتی با مدیران مالی تبادل نظر می‌کنند. البته ناگفته نماند که در بحث تامین بودجه هم نقش مهمی دارند. میانگین درآمد یک مدیر ارشد مالی در جهان بین 86 هزار تا 286 هزار دلار در سال برآورد می‌شود.

تحلیلگر مالی

یکی از شغل‌های نوین مرتبط با حسابداری است که وظیفه تهیه و تجزیه اطلاعات مالی را برعهده دارند. معمولا از تحلیلگر مالی برای ارائه مشاوره در بانک‌ها و بیمه‌ها استفاده می‌کنند. برای موفقیت در این شغل، باید اخبار و اطلاعات بازار را به‌خوبی تجزیه و تحلیل کنید. میانگین درآمد یک تحلیلگر مالی، حدود 57 هزار دلار در سال تخمین زده می‌شود.

حسابرس

یکی دیگر از راه‌های کسب درآمد از حسابداری، فعالیت به عنوان حسابرس است. حسابرس‌ها پرونده‌ها و صورت‌های مالی واحد اقتصادی را بررسی می‌کنند تا کاملا با قوانین مالی منطبق باشند. حسابرس به دو نوع داخلی و مستقل تقسیم می‌شود. معمولا از حسابرس‌ها، برای موارد مشکوک مالی و ارزیابی تصادفی مدیریت مالی استفاده می‌کنند. از ویژگی‌های بازر یک حسابرس، می‌توان به وجدان کاری و قابل اعتماد بودن آنها اشاره کرد. همچنین بسیار نکته‌سنج و جزئی‌نگر هستند. میانگین درآمد حسابرس در سال به بیش از 60 هزار دلار هم می‌رسد.

مدیر حسابداری

این نوع مدیران علاوه‌بر انجام فعالیت‌های مرتبط با حسابداری، نظارت بر وظایف و مسئولیت‌های سایر حسابداران را هم برعهده دارد. مدیران حسابداری، شیوه‌های تعیین صورت‌های مالی، بهبود استراتژی‌های شرکت و … هم نقش مهمی دارند. درآمد یک مدیر حسابداری بین 80 هزار تا 170 هزار دلار برآورد می‌شود. به کمک نرم افزار فروشگاهی ، می توانید به راحتی حساب اشخاص مختلف را مدیریت کنید.

مدیر مالی

یکی از محبوب‌ترین عناوین شغلی مرتبط با حسابداری است که منابع مالی شرکت را کنترل می‌کنند. این مدیران برای رشد تجاری شرکت به مدیران ارشد مشاوره می‌دهند. وظایف مدیران مالی، بسته به نوع و اندازه شرکت متفاوت است. این وظایف از تهیه صورت‌های مالی تا تدوین استراتژی‌های مالی شرکت را شامل می‌شود. مدیر مالی باتوجه به عوامل مختلف بین 70 تا 130 هزار دلار درآمد دارد.