اخبار کسب و کارعمومی

آیا ریزش موی هورمونی برگشت پذیر است؟

ریزش مو یکی از اساسی‌ترین مشکلاتی است که می‌تواند برای هرکسی پیش بیاید. این عارضه می‌تواند به دلایل  مختلفی روی دهد. برخی از این ریزش موها به صورت دائمی هستند و راهکار درمانی خاصی برای آنها تعریف نشده است. معمولا افرادی که به این نوع ریزش مو دچار می‌شوند چاره‌ای جز کاشت مو نخواهند داشت. گروه دیگری از این ریزش موها به صورت موقتی هستند و اگر به آنها رسیدگی شود، به راحتی کنترل و درمان می‌شوند. در این مقاله قصد داریم به پرسش آیا موهای ریخته شده برمیگردد پاسخی جامع و کامل دهیم. یکی از سوال های رایج این است که ایا ریزش موی هورمونی برگشت پذیر است؟ برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشید.

آیا موهای ریخته شده برمیگردد؟

پرسش آیا موهای ریخته شده برمیگردد جواب ثابتی ندارد. رشد مجدد موهای ریخته شده بستگی به علت ریزش مو و اقدامات مراقبتی که فرد انجام می‌دهد دارد. در افرادی که از ریزش موی موقتی رنج می‌برند، کاشت مو نه تنها یک راهکار درمانی نیست بلکه می‌تواند موجب آسیب به ریشه مو نیز بشود. چرا که در این افراد ریشه مو سالم است و تنها امکان رشد ساقه وجود ندارد. این اختلالات با روش‌های مختلفی قابل درمان هستند. به همین دلیل لازم است که پیش از هر اقدامی به پزشک مراجعه کنید و نوع ریزش موی خود را مشخص کنید.

در صورتی که ریزش موی شما به صورت دائمی باشد، پاسخ پرسش آیا موهای ریخته شده برمیگردد منفی خواهد بود. معمولا در افرادی که از این ریزش مو رنج می‌برند، تنها راهکار درمانی کاشت مو می‌باشد. به همین دلیل است که پیش از اقدام برای کاشت مو باید نوع ریزش موی شما توسط متخصصین تشخیص داده شود.

Is hormonal hair loss reversible?

ریزش موی هورمونی در شرایطی برگشت‌پذیر است.دلایل برگشت‌پذیری:

  • درمان علت زمینه‌ای: اگر علت ریزش موی هورمونی قابل درمان باشد، مانند عدم تعادل هورمونی یا سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، با درمان این مشکل، ریزش مو نیز متوقف می‌شود.
  • استفاده از داروهای مناسب: داروهایی مانند ماینوکسیدیل و فیناستراید می‌توانند به توقف ریزش مو و تحریک رشد مجدد مو کمک کنند.
  • تغییر در سبک زندگی: ایجاد تغییراتی در سبک زندگی مانند رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و مدیریت استرس می‌تواند به بهبود سلامت کلی و تقویت موها کمک کند.

شرایط برگشت‌پذیری:

  • میزان ریزش مو: اگر ریزش مو شدید باشد، احتمال برگشت‌پذیری آن کمتر است.
  • مدت زمان ریزش مو: اگر ریزش مو برای مدت طولانی ادامه داشته باشد، احتمال برگشت‌پذیری آن کمتر است.
  • سن: با افزایش سن، احتمال برگشت‌پذیری ریزش مو کمتر می‌شود.
  • ژنتیک: اگر سابقه خانوادگی ریزش مو دارید، احتمال برگشت‌پذیری ریزش موی شما کمتر است.

در کل، اگر ریزش موی هورمونی دارید، بهتر است به یک متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا علت ریزش موی شما مشخص شود و درمان مناسب برای شما تجویز شود.در اینجا چند نکته برای کمک به برگشت‌پذیری ریزش موی هورمونی آورده شده است:

  • از یک رژیم غذایی سالم و متعادل پیروی کنید.
  • ورزش منظم داشته باشید.
  • استرس خود را مدیریت کنید.
  • از کشیدن موهای خود خودداری کنید.
  • از محصولات مراقبت از موی ملایم استفاده کنید.
  • به طور مرتب موهای خود را کوتاه کنید.
  • از کلاه گیس یا موهای مصنوعی استفاده کنید.

با مراقبت مناسب، می‌توانید ریزش موی هورمونی را کنترل کنید و موهای خود را سالم و پرپشت نگه دارید.

ریزش شدید مو چیست؟

در صورتی که  به صورت روزانه بیش از 100 تار مو از دست بدهید و این روند تا 6 ماه ادامه داشته باشد، دچار ریزش شدید مو شده‌اید. معمولا توصیه می‌شود که در همان ماه‌های ابتدایی به پزشک مراجعه کنید تا اقدامات مراقبتی و درمانی را آغاز کنید.

تلوژن افلوویوم چیست؟

تلوژنم افلوویوم یک نوع ریزش موی موقتی است که معمولا پس از وارد شدن یک شوک یا استرس شدید ایجاد می‌شود. با کاهش استرس و مراقبت از مو می‌توانید شاهد رشد مجدد موی خود پس از این ریزش باشید.

ایا ریزش موی هورمونی برگشت پذیر است؟

تغییر در سطح هورمون‌های خون می‌تواند یکی از علل ریزش موی شما باشد. تغییر در میزان برخی از هورمون‌های بدن می‌تواند موجب ضعیف شدن فولیکول‌های مو شده و در نتیجه تراکم موی شما را کاهش دهد. اختلالات تیروئید، اختلالات هیپوفیز و بارداری از مهم‌ترین دلایل ریزش موی هورمونی هستند. ریزش موی هورمونی یک ریزش موقتی و برگشت پذیر است. البته در صورتی که به این ریزش رسیدگی نشود می‌تواند موجب طاسی شما به صورت دائمی شود. برای تشخیص این ریزش مو، پزشک به شما آزمایش‌هایی را تجویز می‎‌کند که مهم‌ترین آنها آزمایش خون می‌باشد.

کدام ریزش موها برگشت پذیر است؟

حالا که پاسخ پرسش آیا موهای ریخته شده برمیگردد را می‌دانید زمان آن رسیده که با ریزش‌های برگشت پذیر بیشتر آشنا شوید. علل شایع ریزش موی موقتی عبارتند از:

کم کاری تیروئید

غده تیروئید یکی از غدد درون ریز بدن است که وظیفه تولید چندین هورمون را بر عهده دارد. در صورتی که تنظیم این هورمون‌ها به هم بخورد ممکن است ریزش شدید مو را تجربه کنید.

کم خونی

کم خونی یکی از شایع‌ترین دلایل ریزش مو خصوصا در بانوان می‌باشد. آهن یکی از اجزای تشکیل دهنده هموگلوبین خون است. این پروتئین وظیفه حمل اکسیژن را برعهده دارد. در صورتی که با کمبود آهن روبرو شوید، اکسیژن رسانی به بافت فولیکولی مو مختل شده و ممکن است دچار ریزش مو شوید.

تغییرات آب و هوایی

ممکن است برخی از تغییرات آب و هوایی یا تغییر فصل‌ها روی ریزش شدید مو موثر باشند.

مصرف داروهای خاص

اگر با کسانی که شیمی درمانی انجام داده‌اند در ارتباط باشید، متوجه ریزش شدید موی آنها خواهید شد. علاوه بر شیمی درمانی، برخی داروهای دیگر نیز روی ریزش مو موثر هستند.

هورمون‌های تاثیرگذار بر ریزش مو

ریزش مو بعلت مشکلات هورمونی بیشتر ناشی از اختلال در هورمون آندروژن است که هورمونی مردانه است. همانطور که در زیر مشاهده می‌کنید ریزش مو بر اثر هورمون‌های دیگر نیز ایجاد می‌شود:

  • هورمون تستوسترون و DHT: آلوپسی آندروژنیک یکی از دلایل ریزش موی هورمونی سر است که در اثر به هم خوردن تعادل هورمون‌های تستوسترون و دی هیدورتستوسترون DHT ایجاد می‌شود. این هورمون‌ها مسئول ایجاد ویژگی‌های مردانه مانند موی صورت و بدن هستند.
  • کم کاری تیروئید در تولید هورمون: این نوع ریزش موی هورمونی بیشتر در خانم‌ها دیده می‌شود و با علائمی مانند خستگی، افزایش وزن، خشکی پوست و ریزش مو همراه است.
  • بالا بودن هورمون استروژن در دوران بارداری: در دوران بارداری بدن سطوح بالاتری از هورمون استروژن تولید می‌کند که می‌تواند باعث کوچک شدن فولیکول مو، نازکی مو و حتی گاهی ایجاد مناطق طاسی روی سر شود.
  • عدم تعادل هورمونی ناشی از مصرف قرص‌های ضد‌بارداری یا داروی شیمی‌درمانی: برخی از قرص‌ها و داروها هم باعث ریزش موی هورمونی می‌شوند. برای مثال قرص‌های ضدبارداری یا داروهای شیمی درمانی نیز باعث بر هم زدن تعادل هورمون‌ها و ریزش موی هورمونی می‌شوند.

ریزش مو هورمونی در مردان

ریزش موی هورمونی در مردان معمولا به دلایل زیر اتفاق می‌افتد:

  • آلوپسی آندروژنتیک که شایع ترین دلیل ریزش مو هورمونی مردان است. در این نوع ریزش مو هورمون مردانه و ژنتیک موثر هستند.
  • کم کاری تیروئید، استرس، مصرف برخی داروها و ریزش مو به علت هورمونی به نام تستوسترون نیز دلایل دیگری برای ریزش موی هومونی مردانه هستند.

همانطور که در جدول زیر مشاهده می‌کنید، دلایل ریزش موی هورمونی مردانه و زنانه متفاوت است.

ریزش موی هورمونی در زنان

جالب است بدانید که به طور کلی بیش از 50%  احتمال دارد که ریزش موی سر زنان هورمونی باشد. مانند ریزش موی هورمونی در مردان، ریزش موی هورمونی زنانه هم ناشی از عدم تعادل در دی هیدروتستوسترون DHT است. این هورمون از نظر ساختاری شبیه تستوسترون اما بسیار قوی‌تر است. DHT می‌تواند به گیرنده‌های روی فولیکول مو وصل شده و باعث کوچک‌تر شدن فولیکول شود. ریزش مو بخاطر هورمون DHT و ریزش موی هورمونی در زنان به طور بالقوه می‌تواند ناشی از عوامل دیگری چون یائسگی، استرس، مشکلات تیروئیدی یا موارد دیگر هم باشد. البته برخی از افراد هستند که DHT بالایی دارند و ریزش موی هورمونی را تجربه نکنند ولی بعضی با DHT کمتر دچار مشکل ریزش هورمونی شوند.

دلایل ریزش مو هورمونی

به طورکلی شناخت دلایل هورمونی ریزش مو در انتخاب روش درمان آن ضروری است.

  • ژنتیک: نقش ژنتیک در ریزش موی هورمونی برجسته است. اگر سابقه خانوادگی ریزش مو دارید ممکن است دلیل آن عدم تعادل هورمون‌هایی مانند تستوسترون، دی هیدروتستوسترون DHT یا هورمون‌های تیروئیدی باشد.
  • دارو: مصرف برخی از داروها ریزش موی هورمونی ایجاد می‌کند. داروهای درمان فشارخون، افسردگی، آکنه، ضدبارداری و روش‌های درمانی چون شیمی درمانی و پرتودرمانی هم باعث ریزش مو می‌شوند.
  • استرس: استرس و ریزش موی هورمونی هم ارتباط مستقیمی دارند. استرس می‌تواند باعث تولید کورتیزول در بدن و نهایتا ریزش موها شود.
  • رژیم غذایی: در نهایت، تاثیر رژیم غذایی بر ریزش موی هورمونی نیز نباید نادیده گرفته شود. رژیم‌های غذایی که حاوی پروتئین و آهن کافی نباشند باعث ریزش موی هورمونی خواهند شد. علاوه بر این عدم دریافت ویتامنی و مواد معدنی کافی هم به خودی خود دلیلی برای ریزش موهاست.
  • بارداری: ریزش موی هورمونی در بارداری به این علت است که تولید هورمون‌های بدن افزایش می‌یابد البته گاهی این مشکل به خودی خود پس از بارداری برطرف خواهد شد.
  • یائسگی: دلیل ریزش موی یائسگی این است که تولید استروژن و پروژسترون در بدن کاهش می‌یابد.
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک: PCOS یک اختلال هورمونی است که می‌تواند به دلیل ایجاد عدم تعادل هورمون‌های استروژن و پروژسترون باعث ریزش مو شود.
  • کم کاری و پرکاری تیروئید: تیروئید کم کار و پرکار به علت کاهش یا افزایش در تولید هورمون‌های تیروئید باعث ریزش موی هورمونی خواهند شد.