اخبار کسب و کارعمومی

روزی چند تا قهوه بخوریم

یک سوال مکرر و همیشه محل بحث در مورد نوشیدن روزانه قهوه این است که نوشیدن چه مقدار قهوه در روز  واقعا «بیش از حد» است. حالا در این مطالعه جدید که روی 347،077 که روزانه قهوه می‌نوشند صورت گرفته است نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد قهوه ممکن است برای سلامت بدن ضرر داشته باشد. اما منظور از این «بیش از حد» یعنی چه و چند فنجان قهوه در طول روز بنوشیم ؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال مهم این مقاله را از سایت در مجله قهوه ست بخوانید.

روزی چند تا قهوه بخوریم

چند فنجان قهوه در روز بنوشیم

نتایج یک مطالعه جدید گسترده روی 347،077 نفر دقیقاً مشخص کرده که چقدر قهوه باید هر روز بنوشید. (به نحوی که مزایا و خواص آن برای سلامتی زنان و مردان بیشتر از مضرات آن باشد). اغلب افراد عادت دارند روزی دو فنجان قهوه بنوشند اما نتایج چند تحقیق انجام گرفته در دانشگاه استرالیا جنوبی نشان می‌دهد که افراد علاقمند به نوشیدن قهوه تا روزانه 5 فنجان قهوه هم می‌توانند بنوشند. در واقع با توجه به پیشینه مطالعات قبلی و نتایج مطالعه فعلی به نظر می‌رسد که 5 برای فنجان قهوه یک عدد جادویی است.

ابتدا قهوه بیشتری بنوشید

ابتدا مزایای قهوه ساز مباشی‎ و استفاده از قهوه بدون افزودنی مانند شکر برای سلامت بدن از جمله کبد، قلب، مغز و … را در نظر می‌گیریم. مطالعات فراوانی در این زمینه صورت گرفته که مزایای قهوه را برای سلامت بدن زنان و مردان نشان می‌دهد. از جمله اینکه نوشیدن چهار فنجان قهوه در طول روز می‌تواند برای سلامتی فواید قابل توجهی داشته باشد. اما اگر نوشیدن روزانه 4 فنجان قهوه برای بدن مفید است و نوشیدن 5 فنجان قهوه خوب است پس چرا روزی 10 فنجان قهوه ننوشیم؟

روزانه حداکثر 5 فنجان قهوه کافی است

اغلب افراد که هوادار جدی نوشیدن قهوه هستند در طول روز به ندرت سه فنجان می‌خورند: یک یا دو فنجان قهوه با صبحانه و شاید یک فنجان هم بعد از ظهر، اغلب افراد هم روزی دو فنجان قهوه می‌نوشند. با این همه طبق نتایج این مقاله نوشیدن بیشتر از 5 فنجان قهوه در طول روز می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های قلبی شود. به گفته پروفسور الینا هاپُنن، برای حفظ سلامت قلب و فشار خون روزانه باید حداکثر 5 فنجان قهوه بنوشند. پروفسور الینا هاپُنن، یکی از نویسندگان این مقاله در این رابطه می‌گوید: “برای حفظ قلب سالم و فشار خون سالم، افراد باید میزان قهوه خود را به کمتر از شش فنجان در روز محدود کنند چرا که بیشتر از 5 قهوه در روز و حتی نوشیدن 6 فنجان قهوه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را تا 22 درصد افزایش می‌دهد.

در یک تحقیق مشابه که از سوی انجمن قلب آمریکا و دانشکده پزشکی دانشگاه کلردادو انجام گرفت مشخص شد که خطر نارسایی قلبی یا سکته مغزی به ازای هر فنجان قهوه اضافی در روز 8 درصد کاهش یافته است. نتایج یک مطالعه بریتانیایی روی 498 هزار و 123 نفر نشان داد که افرادی که به صورت روزمره قهوه می‌نوشند، بین 10 تا 15 درصد کمتر از افرادی که نوشیدنی غیر قهوه می‌نوشند در طول مدت 10 سال احتمال مرگ دارند. یک مطالعه دانشگاه استنفورد که طی چندین سال 100 نفر را ردیابی کرد و متوجه شد که نوشیدنی‌های قهوه نسبت به نوشیدنی غیر قهوه طول عمر انسان را بیشتر می‌کنند. البته این فقط یک نظریه است، اما هنوز هم این احتمال وجود دارد که افزایش مصرف کافئین ممکن است “مکانیسم التهابی اساسی مرتبط با پیری انسان” را خنثی کند.

یک مطالعه اسپانیایی هم نشان می‌دهد که نوشیدن چهار فنجان قهوه در روز خطر مرگ را تا 64% در افرادی که قهوه می‌نوشند نسبت به افرادی که مشروبات الکلی می‌نوشند را کاهش می‌دهد. وقتی نتایج همه این مطالعات را بررسی می‌کنیم این نظریه که نوشیدن 4 فنجان قهوه در طول روز فواید و مزایای سلامتی  با این فکر کنار می آیید که نوشیدن هر روز 2019-05-26  نوشیدن یک فنجان قهوه برای شروع روز، فنجان دوم برای بیرون رفتن از خانه و فنجان سوم (و حتی چهارم!) برای زمانی که واقعا خسته اید می تواند بسیار راه‌گشا باشد و شاید بسیاری از ما با همین الگو در حال ادامه دادن هستیم.

اما طبق تحقیقی که نتایج آن در ژورنال تغذیه آمریکا منتشر شده است، دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که نوشیدن شش فنجان یا بیشتر قهوه در روز می تواند خطرات جدی برای سلامت شما به همراه داشته باشد. همچنین محققان استرالیایی دریافته اند که نوشیدن شش فنجان یا بیشتر قهوه می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را تا ۲۲ درصد افزایش دهد. در ایالات متحده آمریکا تقریبا نیمی از بزرگسالان دارای بیماری های قلبی و عروقی هستند که سالانه ۲۵ درصد از این افراد جان خود را از دست می دهند و این در حالی است که آمریکایی ها بیش تر از هر زمان دیگری در طی سال های گذشته قهوه می نوشند.

طبق یک نظرسنجی که خبرگزاری رویترز انجام داد، مشخص شد که ۶۴ درصد از آمریکایی های بالاس هجده سال حداقل روزانه یک فنجان قهوه می نوشند که این آمار چند درصد از سال گذشته بیشتر است و بالاترین میزان آن در دهه گذشته می باشد. بر اساس یک تحقیق بزرگ و متمرکز بر روی تاثیر قهوه بر روی سلامت قلب انجام شده بر روی ۳۴۷.۰۷۷ نفر که سن آن ها بین ۳۷ تا ۷۳ سال بود، مشخص شد افرادی که بیشتر از شش فنجان در روز مصرف کردند، با افزایش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی روبرو شدند. در نتیجه این تحقیق اعلام شد که بهتر است مردم برای حفظ سلامت قلب و جلوگیری از ابتلا به ، مصرف قهوه خود را به کمتر از شش فنجان در روز محدود کنند.

فواید نوشیدن قهوه برای سلامتی

نوشیدن قهوه علاوه بر تقویت انرژی، به شما کمک می کند بهتر تمرکز کنید و از خمیازه کشیدن از یک جلسه مهم کاری جلوگیری به عمل آورید! البته تحقیقات بسیاری نشان داده اند که قهوه می تواند فوایدی هم برای افزایش ایمنی بدن داشته باشد. همچنین جالب است بدانید که قهوه یکی از غنی ترین منابع آنتی اکسیدان در رژیم غذایی انسان ها می باشد. حتی بیشتر از چای. صرف نظر از اینکه نوشیدن قهوه در صبح ها باعث افزایش انرژی می شود، مقادیر زیاد آنتی اکسیدان های آن باعث محافظت از بدن شما در برابر رادیکال های آزاد و مبارزه با بسیاری از عوامل بیماری زا می شود. مطالعات متعددی ثابت کرده اند که بسیاری از بیماری های شایع و بالقوه، در افرادی که قهوه مصرف می کنند کمتر اتفاق می افتند.

یکی از محققان هندی که در این زمینه مطالعه کرده است می گوید: افرادی که قهوه مصرف می کنند معمولا کمتر به سرطان و بیماری های کبدی مبتلا می شوند. این گفته‌ی محقق هندی را یک تحقیق در سال ۲۰۱۱ که توسط دانشگاه هاروارد انجام شد به اثبات رسانده است. در این تحقیق مشخض شده است که نوشیدن منظم قهوه باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات می شود. مصرف روزانه ۳ تا ۵ فنجان قهوه در روز می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی را به مقدار قابل توجهی کاهش دهد.

عوارض نوشیدن قهوه برای سلامتی

شاید فوایدی را که در بخش قبل نام بردیم شما را مشتاق نوشیدن هر روز قهوه کرده باشند، اما باید به این نکته توجه داشته باشید که قهوه سرشار از کافئین است و می تواند خطرات ناخواسته ای را برای سلامتی شما به همراه بیاورد. قهوه می تواند باعث مشکلاتی همچون بی خوابی، نگرانی، ناراحتی ، تهوع و استفراغ، افزایش ضربان و تنفس و بسیاری موارد دیگر شود. همچنین مصرف زیاد قهوه می تواند باعث سردرد، اضطراب، آشفتگی، زنگ زدن گوش و نامنظم کردن ضربان قلب شود. همانطور که قبلا هم گفتیم، مطالعات نشان داده است دریافت بیش از اندازه کافئین می تواند باعث افزایش فشار خون و در نتیجه بیماری های قلبی و عروقی شود. البته در عوارض نوشیدن قهوه فقط کافئین نیست که می توانید خطرساز باشد.

یک فنجان قهوه چقدر است؟

در تمام طول این مطلب در مورد تعداد فنجان های قهوه ای که می توانید بنوشید صحبت کردیم، اما یک فنجان قهوه یعنی چه مقدار؟ در خانه های ما فنجان ها با ابعاد گوناگونی ممکن است وجود داشته باشند که ما را دچار سردرگمی کنند. در ادامه با گومگ همراه باشید تا در این زمینه توضیحات بیشتری ارائه دهیم. در واحد های اندازه گیری هر فنجان را معادل ۸ اونس یا حدودا ۲۲۶ گرم در نظر می گیرند. در واقع یک فنجان قهوه تقریبا حاوی ۷۰ تا ۱۴۰ میلی‌گرم کافئین است. اگر به کافه های مختلف بروید ممکن است قهوه ای که سفارش می دهید بسیار بیشتر از یک فنجان قهوه واقعی (۸ اونس) باشد. بنابراین بهتر است آن ها را با اندازه مناسب خود در نظر بگیرید.

نتیجه گیری

با توجه به توضیحاتی که ارائه کردیم، نوشیدن قهوه هم می تواند فواید و هم عوارض فراوانی داشته باشد. همچنین بسیاری از این موارد ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشند. بنابراین بهتر است آهسته و پیوسته پیش بروید! مصرف قهوه خود را به کمتر از ۶ فنجان در روز محدود کنید و اگر دچار بیماری هستید، بهتر است با پزشک مشورت کنید. چهار فنجان قهوه در روز می تواند فواید سلامتی قابل توجهی برای بدن دارد بیشتر باورپذیر می‌شود.  محصولات پیشنهادی قهوه ست

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.