حوادث

مغز شما از کسی که دوستش دارید بیشتر می‌آموزد

مغز شما از کسی که دوستش دارید بیشتر می‌آموزد

آفتاب نیوز:

طبق یک مطالعه جدید، مغز شما از افرادی که دوست دارید چیزهای زیادی یاد می گیرد. به گفته دانشمندان علوم اعصاب در سوئد، مغز انسان طوری برنامه ریزی شده است که از افرادی که دوستشان داریم یاد بگیرد و بالعکس، وقتی از آن افراد یاد می گیریم، کمتر احتمال دارد چیزهای جدیدی یاد بگیریم. ما آن را دوست نداریم.

به گفته SF، مغز انسان از حافظه برای یادگیری تجربیات جدید و بهبود دانش موجود خود استفاده می کند، درست مانند رایانه ای که برای حفظ آن باید سخت افزار خود را به روز کند. این اطلاعات به نتیجه گیری های جدید در مورد جهان کمک می کند و حتی در مورد موقعیت هایی که افراد هیچ تجربه مستقیمی ندارند، مفروضاتی ایجاد می کند.

به آخرین باری که در پارک بودید فکر کنید. شاید مردی را دیده باشید که سگش را راه می‌رود. چند ساعت بعد همان مرد و سگ را می بینی که در خیابان راه می روند، اما این بار با یک زن. با وجود اینکه هرگز این دو را با هم ندیده اید، مغز شما به این نتیجه می رسد که آنها یک زوج هستند.

Inês Bramão، دانشیار روان‌شناسی در دانشگاه لوند، می‌گوید: ایجاد این نوع نتایج سازگار و مفید است. البته این خطر وجود دارد که مغز ما نتایج اشتباه بگیرد یا مطالب را بهتر به خاطر بسپارد.

این یافته‌ها از مطالعه‌ای به دست می‌آیند که در آن افراد مجبور بودند اشیاء مختلفی مانند کاسه، توپ، قاشق، قیچی یا سایر اشیایی که در زندگی روزمره دیده می‌شوند را به خاطر بسپارند و با هم مرتبط کنند. علاوه بر این، شرکت‌کنندگان بر اساس دیدگاه‌های سیاسی، عادات غذایی، سرگرمی‌ها، ورزش‌های مورد علاقه و ترجیحات دیگر، علایق و علاقه‌های خود را بیان کردند.

در طول آزمایش، محققان متوجه روند جالبی شدند. زمانی که اطلاعات جدیدی توسط شخصی که دوست دارند ارائه می شود، افراد به راحتی رویدادها را به خاطر می آورند و به آنها مرتبط می کنند. به طور مشابه، زمانی که اطلاعات توسط شخصی ارائه می‌شد که دوست نداشتند، شرکت‌کنندگان در اتصال اطلاعات به دانش موجود مشکل داشتند.

نویسندگان این مطالعه می گویند این یافته ها برای درک نحوه تفکر مردم، به ویژه در زمینه های سیاسی که شامل بسیاری از نامزدهای مورد علاقه و نامحبوب است، مهم است.

به عنوان مثال، تصور کنید که یک حزب سیاسی مالیات ها را برای پوشش هزینه های مراقبت های بهداشتی عمومی افزایش می دهد. صورت‌حساب‌ها بالا می‌روند و بعد از چند ماه خدمات بهتری را در مرکز مراقبت فوری محلی خود خواهید دید. اگر طرفدار مالیات‌های بالاتر برای بهبود مراقبت‌های بهداشتی هستید، احتمالاً بهبودهای جدید مراقبت‌های بهداشتی را با افزایش مالیات مرتبط می‌دانید، حتی اگر این بهبودها به دلایل دیگری باشد.

این تحقیق جدید با مطالعات قبلی حافظه مطابقت دارد که نشان می‌دهد افراد بسته به منبع یادگیری عملکرد متفاوتی دارند. به گفته نویسندگان این مطالعه، مردم وقتی اطلاعات جدید را از گروه مورد علاقه خود دریافت می کنند، ذهن بازتری در مورد جذب اطلاعات جدید و به روز رسانی نظرات قدیمی خود دارند. این ممکن است به این دلیل باشد که این گروه ها با عقاید و عقاید قدیمی فرد مطابقت دارند.

سوگیری علیه یک گروه خاص می تواند بر نحوه مشاهده اطلاعات خنثی تأثیر بگذارد.

این مطالعه در Journal of Communication Psychology منتشر شد.