اخبار کسب و کارعلمی و پزشکی

کارهای ممنوعه در دوران بارداری | 5 کاری که اصلا نباید انجام دهید

در راهنماهای دوران بارداری تقریبا هر آنچه را باید درباره حفظ سلامت خود و کودکتان بدانید، می توانید پیدا کنید. می دانید که به چه چیزهایی برای خوردن و نوشیدن نیاز دارید، چه ورزشی انجام دهید که تناسب اندامتان حفظ شود و برای زایمان آماده تان کند، مکمل هایی که به آنها احتیاج دارید و دیگر هشدارهای این دوران. با این حال مواردی وجود دارد که ممکن است در این راهنماها پیدا نشود و یا اشاره به آنها فراموش شده باشد. در این مقاله می خواهیم مواردی را به شما معرفی کنیم که ممکن است بی آنکه بدانید برای بارداری تان خطرناک باشد.

از گازهای خطرناک دوری کنید

بی صبرانه می خواهید برای کودکی که در راه دارید یک اتاق زیبا آماده کنید؟ آماده سازی اتاق هیچ ایرادی ندارد اما اگر در  فکر این هستید که اتاق را رنگ کنید، باید بگویم بهتر است دست نگه دارید.گازهایی که از رنگ بیرون می آید برای خانم های باردار خوب نیست و باید از استشمام آنها خودداری کنید، مخصوصا در مکان هایی که تهویه مناسبی ندارند. می توانید از کمک شخص دیگری برای کامل کردن رنگ دیوارهای اتاق کودک بهره بگیرید و البته مدتی خودتان آن اطراف دیده نشوید!

کارهای ممنوعه در دوران بارداری | 5 کاری که اصلا نباید انجام دهید

حمام آب گرم

شاید زیاد برای بچه ای که در شکم دارید خوشایند نباشد یک حمام آب گرم می تواند حس آرامش بخش بسیار خوبی داشته باشد. با اینکه لازم نیست از حمام آب گرم بترسید اما این احتمال وجود دارد که افزایش دمای بدن باعث به وجود آمدن نگرانی هایی در دوران بارداری شود. مثلا باعث افت فشار خون در مادر می شود که در نتیجه آن مواد مغذی و اکسیژن کافی به کودک نمی رسد. در موارد شدید، این مشکل ممکن است باعث سقط جنین، ضعف و بیماری شود. در طول بارداری رفتن به سونا و حمام های بسیار داغ اصلا کار عاقلانه ای نیست. توصیه می شود دمای هسته بدن را پایین ۳۸ درجه سانتی گراد نگه دارید.

 آب میوه ها

در طول بارداری شاید زیاد سالم نباشند شاید عجیب به نظر بیاید اما آب میوه ها در طول بارداری ممکن است آنچنان هم خوب نباشند و دلیلش مقدار قند موجود در آنها است. یک چیز را همیشه در نظر بگیرید: خوردن خود میوه بهتر از خوردن آب میوه است چون آب میوه قند بالایی دارد و فیبرش نسبت به میوه بسیار پایین تر است. قند بالای موجود در آبمیوه می تواند به سادگی قند خونتان را بالا ببرد و باعث مشکلاتی نظیر دیابت بارداری شود.

خوابیدن روی پشت

خوابیدن روی سمت چپ بدن بیشتر از هر نوع دیگری در طول بارداری توصیه می شود. ممکن است خوابیدن روی یک سمت سخت باشد و بخواهید حالت خوابیدنتان را تغییر دهید. می توانید این کار را بکنید اما از خوابیدن روی پشت خودداری کنید. خوابیدن روی پشت در طول بارداری می تواند باعث کمردرد، مشکل در تنفس، فشار خون پایین و دیگر خطرهای مرتبط شود. از سوی دیگر خوابیدن روی پهلو به افزایش جریان خون به سمت جنین کمک می کند.

استفاده از پتوهای الکتریکی

اگر هنگام بارداری در جاهای سرد زندگی می کنید، داشتن پتو برقی می تواند بسیار دلپذیر باشد. اما میدان های الکترومغناطیسی با سطح پایینی که در پتوهای برقی ایجاد می شود برای جنین تان خوب نیست.

محصولات مراقبت از پوست

شاید فکر کنید محصولات مراقب از پوست در طول بارداری زیاد مهم نباشند چون خوردنی نیستند اما ممکن است اشتباه کنید. آنچه روی پوستتان می زنید توسط بدنتان جذب می شود و می تواند تاثیر منفی روی کودکتان داشته باشد. خطرناک ترین مواد شیمیایی که در طول بارداری باید از آنها اجتناب کنید عبارتند از اسید سالیسیلیک، رتینوئیدها و بنزوئیل پراکسید. قبل از خرید محصولات آرایشی خود در این دوران، حتما مواد تشکیل دهنده اش را مطالعه کنید.

توصیه‌های ضروری به مادران باردار

یک سری از موارد به صورت ناگزیر در زندگی روزمره هر مادر باردار وجود دارد و نیاز به توجه و کنترل توسط شما دارد. اگر چه این موارد جزو کارهای ممنوعه در دوران بارداری نیست اما توجه به آنها بسیار مهم است. از جمله:

  • نسبت به تغذیه مناسب و خواب کافی بسیار توجه کنید.
  • ایستادن طولانی مدت: توقف‌های طولانی مدت و در حالت ایستاده، ضعف جسمی را در مادر به وجود می‌آورد.
  • در پوشیدن لباس‌های تنگ دقت کنید: لباس‌های تنگ جریان خون را تحت تاثیر قرار می‌دهند و در نهایت ممکن است منجر به اختلال در فشار خون شود.
  • از رفتن به سفرهای غیر ضروری پرهیز کنید.
  • به صورت برنامه‌ریزی شده فشار خون خود را کنترل کنید.
  • در صورتی که قبل از بارداری سابقه دیابت دارید حتما مقدار قندخون خود را به صورت منظم و طبق برنامه کنترل کنید.

کارهای ممنوعه در سه ماه اول بارداری چیست و چه کارهایی در ماه اول بارداری نباید انجام داد؟

در ماه اول بارداری، بسیاری از زنان متوجه نمی‌شوند که باردار هستند. اگر از قبل برای باردار شدن برنامه‌ریزی کرده‌اید، باید بدانید که سه ماهه اول برای رشد جنین بسیار حساس است. لازم نیست تغییرات خاصی در روتین روزهای خود بدهید. سیگار کشیدن از کارهای ممنوعه در دوران بارداری است. نیکوتین می‌تواند علاوه بر به خطر انداختن سلامت جنین، احتمال باردار شدن را در برخی از زنان کاهش دهد. اگر برای معاینه به دندانپزشک می‌روید، به پزشک احتمال باردار بودن را اطلاع دهید. انجام تصویر برداری با اشعه ایکس در ابتدای بارداری خطرناک است. برخی از آفت‌کش‌ها و سموم خطراتی دارند که می‌توانند بر تقسیم سلولی اولیه در بارداری تاثیر بگذارند. تا حد امکان از آن‌ها برای فع حشرات خانگی استفاده نکنید.

سعی کنید از نوشیدن هر گونه نوشیدنی الکلی یا مصرف هر دارویی که می تواند سلامت جنین را به خطر بیاندازد، خودداری کنید، مگر اینکه مصرف نکردن دارو شما را به خطر بیاندازد. اگر در مناطق گرمسیر زندگی می‌کنید، قرار گرفتن در معرض دمای خیلی بالا از کارهای ممنوعه در دوران بارداری است که نمی‌توانید آن را کنترل کنید. افزایش دمای بدن در هفته‌های اولیه بارداری گاهی اوقات می‌تواند خطراتی را برای جنین به همراه داشته باشد. تا حد امکان بیرون نروید و یک بطری آب همراه خود داشته باشید.

تغذیه دوران بارداری سه ماهه اول

در اوایل بارداری، بسیاری از زنان متوجه می‌شوند که تمایلی به خوردن برخی از غذاهای سالمی که قبلا دوست داشتند، مانند سبزیجات تازه یا گوشت بدون چربی، ندارند. تغذیه برای جنین بسیار مهم است و مسیر رشد او را مشخص می‌کند.

تا زمانی که مواد غذایی مورد نظر در لیست کارهای ممنوعه در دوران بارداری قرار نداشته باشند، مصرف آن‌ها مشکلی پیش نخواهد آورد پس سعی کنید در رژیم بارداری خود، از غذاهای متنوع استفاده کنید. مواد غذایی زیر می‌توانند برای مادر و جنین مفید باشند.

  • گوشت بدون چربی

گوشت‌های بدون چربی مانند فیله گوشت گاو یا استیک، بوقلمون و مرغ منابع سرشاری از آهن، پروتئین و اسیدهای آمینه هستند که پایه و اساس سلول‌هارا تشکیل می‌دهند. توجه داشته باشید که خوردن گوشت خام از کارهای ممنوعه در دوران بارداری است و هر نوع گوشت باید به طور کامل پخته شود تا ضرری برای مادر و جنین نداشته باشد..

  • ماست

کلسیم و پروتئین موجود در ماست، به رشد استخوان‌های جنین کمک می‌کند.

  • کلم برگ

کلم برگ ترکیبی از مواد مغذی از جمله فیبر، کلسیم، فولات، آهن، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E و ویتامین K در برگ‌های تیره خود دارد.

  • موز

سوزش سر دل چیزی است که اکثر زنان باردار در سه ماهه اول تجربه می‌کنند. موز سرشار از فیبر است و علاوه بر تسکین معده، می‌تواند به رفع یبوست کمک کند.

  • لوبیا و عدس

این حبوبات منابعی سرشار از آهن، فولات، پروتئین و فیبر هستند و می‌توان غذاهای متنوعی با آن‌ها پخت.

در طول سه ماهه اول بارداری بهتر است به جای میزان کالری دریافتی، به میزان مواد معدنی موجود در مواد غذایی توجه کرد. دریافت میزان کافی از مواد معدنی از تنها رژیم غذایی می‌تواند سخت باشد. پزشک متخصص برای جبران این کمبود، مصرف یک مکمل بارداری مانند مکمل یدوناتال را تجویز می‌کند. مکمل یدوناتال حاوی مقادیر لازم از ویتامین‌ها و مواد معدنی حیاتی مانند آهن و ید است که نقش مهمی در سلامت جنین ایفا می‌کنند.

چه کارهایی در بارداری خطرناک است؟

خوردن غذاهای خاص

معمولاً خانم‌های باردار باید از مصرف برخی غذاها در دوران بارداری خودداری کنند. در ادامه لیست غذاهایی که باید از خوردن آن‌ها اجتناب کنید را برای شما آوردیم: گوشت‌های اغذیه فروشی‌ها و غذاهایی مانند سالاد مرغ که از قبل آماده شدند ممکن است حاوی «لیستریا» باشند. لیستریا یک باکتری است که می‌تواند از جفت عبور کند و ممکن است برای جنین کشنده باشد.

  • میوه یا سبزیجات شسته نشده هم شاید فرد را به لیستریا مبتلا کند؛ یا می‌تواند حاوی انگلی به نام «توکسوپلاسما» باشد که برای یک فرد باردار و جنین او خطرناک است. احتمال دارد آب و لبنیات غیرپاستوریزه هم حاوی لیستریا و سایر باکتری‌هایی باشند که ممکن است باعث مسمومیت غذایی شوند.
  • ماهی‌هایی مانند ماهی خال مخالی از جمله مواردی هستند که مقادیر بالایی جیوه دارند. منابع معتبر تحقیقاتی نشان می‌دهند قرار گرفتن جنین در معرض جیوه ممکن است باعث آسیب مغزی یا مشکلات شنوایی و بینایی در او شود.
  • گوشت و ماهی خام از جمله سوشی و صدف خام حاوی «سالمونلا و توکسوپلاسموز» هستند و خطر ابتلا به بیماری‌های ناشی از غذا را در زنان باردار افزایش می‌دهند. بیماری‌های ناشی از غذا ممکن است باعث کم آبی بدن، تب و سپسیس داخل رحمی شوند که برای جنین کشنده هستند.
  • تخم مرغ خام نیز می‌تواند حاوی «سالمونلا» باشد. افراد باردار باید از خوردن غذاهای حاوی تخم مرغ خام مانند مایع شیرینی پخته نشده یا سس سالاد سزار خانگی خودداری کنند.

رژیم گرفتن برای کاهش وزن

یکی از کارهای ممنوعه در دوران بارداری، رژیم لاغری است. مادران باردار نباید به‌طور عمدی رژیم بگیرند و وزن کم کنند؛ مگر اینکه پزشک برای سلامت آن‌ها این کار را توصیه کرده باشد. عدم افزایش وزن کافی، گاهی باعث سقط جنین، زایمان زودرس یا عدم رشد جنین می‌شود. به جای گرفتن رژیم می‌توانید با خوردن میوه‌ها و سبزیجات تازه و پرهیز از غذاهای فرآوری شده وزنتان را در حد نرمال نگه دارید و کاهش وزن بیشتر را به بعد از زایمان موکول کنید.

بلند کردن اجسام سنگین

یکی دیگر از کارهای ممنوعه در دوران بارداری «بلند کردن وسایل سنگین» است. بلند کردن اجسام سنگین به شما و جنین آسیب فیزیکی وارد می‌کند؛ به همین دلیل در دوران بارداری باید از انجام آن اجتناب کرد.ما فکر می‌کنیم فردی که باردار است با انجام ندادن این کارها بهانه می‌گیرد در حالی که این حرکت واقعاً صلاح نیست. البته بلند کردن وزنه‌های سبک ایرادی ندارد.