اخبار کسب و کاراقتصادی

اصول خرید و انتخاب درست سرباطری خودرو

بست الکترود باتری (سرباتری) برای اتصال کابل به باتری مورد استفاده قرار می‌گیرد و خرید سرباطری مرغوب دارای اهمیت زیادی است. بست‌های الکترود باتری پس از مدتی دچار خوردگی می‌شوند و خاصیت خود را از دست می‌دهند. این خوردگی می‌تواند در میزان انتقال جریان الکتریسیته تاثیر گذار بوده و مانع از بسته‌شدن مستحکم کابل به باتری شود، در نتیجه در تکان‌های شدید ممکن است این اتصال جدا شود.

این محصول برای باتری‌های ۶ و ۱۲ ولتی طراحی شده است. آلیاژ به کار رفته در ساخت این بست از نوع برنز-روی بوده و همین موضوع باعث افزایش مقاومت آن در برابر خوردگی می‌شود. بست الکترود باتری فوق وزنی برابر ۸۰ گرم دارد و پیچ‌های چهارسو و چهارگوش در آن به کار رفته است. برای استحکام بیشتر اتصال کابل به این بست از دو پیچ و برای اتصال بست به سر باتری از پیچ چهارگوش به همراه مهره استفاده شده است.

تاکنون برای شما پیش آمده که حین رانندگی ناگهان خودروی شما خاموش شود و و با استارت خودرو دیگر روشن نشود؟ با مشاهده نشانگر سوخت خودرو از کافی بودن بنزین در باک خودرو اطمینان پیدا می کنید. با این وجود هر چه سوییچ می‌چرخانید، هیچ صدایی مبنی بر روشن شدن خودرو شنیده نمی‌شود. در این حالت چه می کنید؟ اولین فکری که به ذهن هر شخصی خطور می‌کند، خرابی باتری است.

اصول خرید و انتخاب درست سرباطری خودرو

چگونه در سریعترین زمان مشکل باتری ماشین را حل کنیم ؟

  • با دانش خود اقدام به تست سر باطری ها و از اتصال آنها اطمینان حاصل می کنیم.
  • با تمیز کردن سر باطری ها و حذف جرم های روی آن با آب گرم و محکم کردن سرباطری ها مجددا اقدام به باز کردن سوییچ کرده و ماشین را روشن می کنم . اما اگر باز مشکل حل نشد؟ چه کنیم؟
  • در صورت داشتن تخصص از دوست یا همسایه یا ماشین های گذری درخواست می کنیم و با عملیات باتری به باتری تلاش می کنیم که باتری را احیا کنیم و در اسرع وقت با مراجعه به نمایندگی های خدمات باتری مانند مرکز خدمات و نمایندگی باتری های خودرو در قم جهت حل مشکل اقدام نمایید. اما اگر باز مشکل حل نشد؟ چه کنیم؟
  • می توانید با مراجعه به باتری فروشی و خرید یک باتری به محل خود بازگشته و باتری را نصب کنید.

چگونگی نصب سر باتری خودرو

 جدا كردن سر باتری خودرو

  • شيشه سمت راننده را كاملا پايين بياوريد.
  • درب موتور را باز كنيد. تمام درب هاي ماشين به غير از درب موتور بسته باشند.
  • تمام وسايل برقي خاموش باشند و سوئيچ ماشين را هم برداريد.
  • اتومبيل را براي حداقل 3 دقيقه راحت بگذاريد و هيچ كاري نكنيد! اين باعث مي شود تا BSI خاموش شده و به حالت Sleep برود.
  • سر باطري ها را جدا كنيد .(بهتر است ابتدا قطب منفي و سپس قطب مثبت را جدا كنيد ).

اتصال سر باتری خودرو

  • مطمئن شوید تمام درهاي ماشين بسته باشند و تمام وسايل برقي در حالت خاموش.
  • بعد از اتصال سرباطري ها ، درب موتور را نبنديد! دست كم يك دقيقه به ماشين اجازه دهيد تا وضعيت جديد را درك كند!
  • از پنجره سمت راننده چراغ هاي كوچك را روشن كنيد. (درب ماشين را باز نكنيد )
  • اين كار باعث ايجاد حالت Soft Start در BSI مي شود.
  • سپس سوئيچ را در حالت باز (Ignition) قرار داده و به ماشين اجازه دهيد تا تمام كنترل هاي الكترونيك را انجام دهد.
  • بعد از حدود 10 ثانيه استارت بزنيد.

چگونه از سولفاته شدن باتری ماشین جلوگیری کنیم؟

یکی از راه های خوب برای از بین بردن سولفاته ها، شستشوی سرباتری است. با استفاده از محلول جوش شیرین و آب می توان سولفاته های موجود بر روی سر باطری را از بین برد. به این صورت که حدود یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را در یک لیوان آب حل کرده و با استفاده از یک برس کوچک یا مسواک به درد نخور سرباتری را شستشو دهید. بعد از اتمام کار نیز محل مورد نظر را کاملا خشک کنید.

این موضوع که انتظار داشته باشیم باتری خودرو به طور کامل بدون رسوب باقی بماند و همیشه تمیز باشد، تقریبا غیر ممکن است. چراکه در بهترین حالت و نگهداری از باتری و سر باتری، مقدار اندکی از جرم و سولفاته در آن دیده می‌شود. اما با استفاده از روش‌های خاصی می‌توان از شدت رسوبات سر باتری خودرو کم کرد:

۱- استفاده از درپوش سر باتری

سرپوش‌هایی در بازار وجود دارند که برای پوشاندن کامل سر باتری ماشین به کار می‌روند. این درپوش‌ها مانع از کثیف شدن باتری می‌شوند و جلوی نفوذ کثیفی و گردوغبار را به داخل آن می‌گیرند.

۲- خشک نگه داشتن باتری و سر باتری

باید به این نکته دقت کنید که همیشه باتری و سر باتری را خشک نگه دارید. خصوصا در هوای سرد یا مناطقی که رطوبت هوا بالاست، توجه به این موضوع بسیار مهم و ضروری است.

۳- استفاده از گریس در محل اتصال باتری با کابل

برخی از مهندسان مکانیک پیشنهاد می‌کنند که سر باتری خودرو را با گریس پوشش دهید. این کار به کاهش سطح رسوبات و سولفاته شدن آن کمک می‌کند.

۴- بررسی وضعیت دینام و سیستم شارژ باتری ماشین

بهتر است دینام و سیستم شارژ باتری ماشین خود را چک کنید. در صورت مشکل در دینام برای رفع مشکل اقدام کنید.

۵- خرید باتری‌های باکیفیت

هر چه کیفیت باتری خودرو بالاتر باشد، عمر مفید آن هم افزایش می‌یابد و دیرتر یا کمتر دچار شوره و سولفاته می‌شود. فروشگاه اینترنتی ایران باتری در زمینه عرضه باتری‌های باکیفیت و مرغوب بسیار مشهور است. بنابراین اگر قصد خرید باتری برای ماشین با کیفیت دارید و یا عمر مفید و سلامت باتری خودرو برای شما اهمیت دارد، می‌توانید ایران باتری را انتخاب کنید.

نحوه برطرف کردن شوره باتری ماشین

اگر باتری خودرو شما دچار سولفاته و شوره شده و قصد برطرفکردن سولفاتهای تشکیل شده را دارید، می‌توانید روش‌های زیر را به کار بگیرید:

۱- ابتدا همه اتصالات باتری را از آن جدا کنید. اول قطب منفی را بازکنید و سپس قطب مثبت.

۲- دقت داشته باشید که هیچ نوع شی فلزی با بدنه باتری برخورد نداشته باشد.

۳- هنگام تمیز کردن هر قطب سر باتری، از وجود درپوش روی قطب دیگر آن مطمئن شوید

۴- برای تمیز کردن رسوبات سولفاته از محلول آب و جوش شیرین استفاده کنید.