اخبار کسب و کارعمومی

دستگاه اندازه گیری دما

ابزار اندازه گیری دقیق دما به طور گسترده در صنعت استفاده می شود. به طور کلی دو نوع دماسنج وجود دارد. ابزار ترموکوپل و دماسنج.

دما در واقع یک مقدار فیزیکی و نسبی است که تعیین می کند یک جسم چقدر گرم یا سرد است. دانستن دمای صنایع بسیار مهم است.

به همین دلیل دستگاه های اندازه گیری دما به کمک کارشناسان می آیند تا در مواقع بحرانی و بحرانی با اندازه گیری دما به عنوان یک متغیر بسیار مهم اقدامات لازم را انجام دهند.

انواع مختلفی از دستگاه های اندازه گیری دما وجود دارد، هم دماسنج و هم دماسنج. اما علیرغم تنوع آنها، یک چیز مشترک همه آنها وجود دارد، یعنی توانایی تغییر خصوصیات فیزیکی بدن برای نشان دادن دما.

7 نوع ابزار اندازه گیری دما:

زمان مشترک

ترموکوپل ها در واقع دستگاه هایی هستند که دما را با اندازه گیری تغییر ولتاژ بین دو فلز اندازه گیری می کنند. با افزایش دما، ولتاژ خروجی ترموکوپل افزایش می یابد.

دستگاه های ترموکوپل معمولاً در محفظه های فلزی یا سرامیکی قرار می گیرند که از آن در برابر محیط های مختلف محافظت می کند.

علاوه بر این، برخی از انواع ترموکوپل ها با روکش فلزی پوشیده شده با لایه بیرونی تفلون تولید می شوند. این دستگاه ها برای استفاده در محلول ها و اسیدهای خورنده قوی تولید می شوند.

دماسنج مقاومتی

نوع دیگری از ابزار اندازه‌گیری دقیق دما، ابزاری است که از یک عنصر فیزیکی مقاومت برای اندازه‌گیری دما استفاده می‌کند، برخلاف ترموکوپلی که از عنصر ولتاژ برای اندازه‌گیری دما استفاده می‌کند.

دو نوع دستگاه اندازه گیری دما از مقاومت ساخته شده اند. دستگاه های اندازه گیری مقاومت (RTD) و ترمیستورها هستند.

به طور کلی ابزارهای اندازه گیری مقاومت نسبت به دماسنج ها دقت بیشتری دارند و با افزایش دما، قرائت آنها مثبت می شود.

از طرفی ترمیستورها ساختار کاملا متفاوتی دارند. ترمیستور یک وسیله نیمه هادی غیر خطی است که مقاومت آن با افزایش دما کاهش می یابد.

سنسورهای مادون قرمز

سنسورهای مادون قرمز دستگاه های اندازه گیری غیر تماسی هستند. نحوه کار این سنسورها به این صورت است که وقتی جسمی را در مقابل آن نگه می دارید، حسگر با تابش اشعه مادون قرمز دمای جسم را اندازه می گیرد.

در اندازه گیری های غیر تماسی، دمای آب یخ به دلیل تبخیر کمتر، کمی زیر صفر درجه سانتی گراد اندازه گیری می شود. این مقدار کمی کمتر از دمای واقعی نمایش داده شده توسط سنسور مادون قرمز است.

ابزارهای دو فلزی ابزارهای اندازه گیری دقیق دما هستند که از دو فلز برای اندازه گیری دمای فلزاتی که گرم و منبسط می شوند استفاده می کنند.

در ابزارهای دو فلزی دو فلز برای اندازه گیری دما به هم متصل می شوند که به نشانگر متصل است. وقتی گرم می شود، یک طرف نوار دو فلزی بیشتر از طرف دیگر منبسط می شود و نشانگر حرکت می کند و دما را نشان می دهد.

یکی از مزایای این دستگاه ها قابل حمل بودن و عدم وابستگی آنها به منبع تغذیه می باشد. با این حال، ابزارهای دو فلزی به اندازه ابزارهای برقی دقیق نیستند.
دستگاه اندازه گیری دما
ابزاری برای دماسنج

دماسنج های قدیمی یا دماسنج ها دستگاه های معروف انبساط مایع هستند که برای اندازه گیری دما نیز استفاده می شوند.

به طور کلی، آنها در دو نوع جیوه و سایر فلزات آلی تولید می شوند. تفاوت آنها را می توان در رنگ قرمز برای دماسنج های جیوه ای و مایعات شفاف برای سایر فلزات آلی مشاهده کرد.

دلیل استفاده از دماسنج با فلزات دیگر به جای جیوه این است که جیوه فلزی سمی است و محدودیت هایی برای حمل و نقل ایمن دارد. زیرا در صورت شکستن شیشه های حاوی جیوه خطرات زیادی برای سلامت انسان و محیط زیست به همراه دارد

سنسورها حالت را تغییر می دهند

این نوع سنسورها را نمی توان ابزار دقیقی برای اندازه گیری دما در نظر گرفت. زیرا این سنسورها فقط تغییر دمای اجسام مانند تبدیل شدن یخ به آب یا تبخیر آب را نشان می دهند.

این حسگرها به صورت برچسب، تبلت، مداد و نشانگر وجود دارند.

این نوع سنسور غیرقابل برگشت است و زمانی که دما از نقطه ای که موقعیت آن تغییر می کند بیشتر شود، این سنسور به موقعیت قبلی خود باز نمی گردد. به عنوان مثال، یک برچسب سیاه رنگ سفید می شود، اگرچه با کاهش دما، برچسب دیگر سیاه نمی شود.

یکی از معایب این سنسورها واکنش کند آنها به تغییرات دمایی ناگهانی است. علاوه بر این، دقت آنها به اندازه سایر دستگاه های اندازه گیری دما در صنعت نیست.

نوع دیگری از این سنسور حالت سوئیچینگ شامل صفحه ای است که درون آن یک کریستال مایع قرار می گیرد. این نمایشگر برگشت پذیر است و رنگ آن از مشکی به قهوه ای و سپس سبز یا آبی در دماهای مختلف تغییر می کند.

دستگاهی با دیود سیلیکونی

این ابزارها حسگرهایی هستند که برای یک محدوده دمایی خاص استفاده می شوند. این دیودها نوعی ابزار اندازه گیری دما هستند که به صورت خطی در مناطق با دمای پایین استفاده می شود.

اگر دما افزایش یابد، عملکرد آنها به صورت خطی افزایش می یابد.

ابزار اندازه گیری دمای صنعتی

امروزه اندازه‌گیری دما در محیط‌های صنعتی شامل طیف گسترده‌ای از نیازها و کاربردها می‌شود. برای برآوردن این نیازهای گسترده، صنعت کنترل فرآیند تعداد زیادی حسگر و دستگاه را توسعه داده است.

اندازه گیری دما برای بسیاری از مهندسان مکانیک یک متغیر بسیار مهم و حیاتی است. در بسیاری از فرآیندهای صنعتی، دما باید کنترل شود.

این اندازه گیری می تواند به سادگی نظارت بر دمای آب در یک موتور یا بار، یا فرآیند پیچیده اندازه گیری دمای لحیم کاری در کاربرد جوش لیزری باشد.

دماسنج ها ابزار دقیقی برای اندازه گیری دما در صنعت هستند. از این ابزارها برای اندازه گیری دما در بسیاری از صنایع استفاده می شود.

دماسنج ها عموما دوام بیشتری نسبت به دماسنج های آزمایشگاهی دارند. عملکرد این ابزارها بستگی به نوع سنسور استفاده شده در ساخت آنها دارد.

این حسگرها می توانند دو فلزی، آب، گاز، برق و مادون قرمز باشند.

انواع دماسنج صنعتی

در بسیاری از صنایع از دماسنج های صنعتی برای نظارت و کنترل فرآیند استفاده می شود. با این حال، هنگام انتخاب یک دماسنج، باید عملکرد آن را به دقت بررسی کنید.

امروزه انواع مختلفی از دماسنج های صنعتی در بازار وجود دارد. بنابراین هنگام خرید، انتخاب های زیادی خواهید داشت.

اما به جای خرید دماسنج صنعتی، ضروری است که ماهیت فرآیند صنعتی خود را به خوبی درک کنید و دماسنج را مطابق با نیاز خود خریداری کنید.

در انتخاب دماسنج صنعتی به عنوان دستگاه اندازه گیری دما مناسب باید به عواملی مانند دما در فرآیندهای صنعتی، نوع کار و فشار دستگاه و مواد شیمیایی استفاده شده توجه کرد.

زمانی که درک درستی از وضعیت صنعت خود داشته باشید و عواملی را که می توانند بر عملکرد دماسنج تأثیر بگذارند به درستی شناسایی کرده باشید، می توانید بهترین دماسنج مورد نیاز خود را از بین انواع دماسنج انتخاب کنید.

شرایط تجاری عبارتند از:

دماسنج آزمایشگاهی

دماسنج آزمایشگاهی برای اندازه گیری دمای جامدات و مایعات در آزمایشات استفاده می شود. محدوده دمایی مورد استفاده این دماسنج ها از 5 درجه تا 110 درجه به بالا می باشد.

دماسنج دیجیتال (دما سنج دیجیتال)

دماسنج های دیجیتال با استفاده از مدار الکترونیکی دما را اندازه گیری می کنند. این دستگاه اطلاعات را ثبت کرده و به ریزتراشه منتقل می کند و پس از پردازش، دما را به صورت دیجیتال بر روی صفحه دیجیتال خروجی می دهد.

استفاده از دماسنج دیجیتال آسان، سریع، دقیق و ارزان است. از دماسنج های پیشرفته نیز برای اندازه گیری دمای بدن استفاده می شود.

دماسنج مادون قرمز (دما سنج مادون قرمز)

یکی از ابزارهای اندازه گیری دقیق دما در صنعت، دماسنج مادون قرمز است. این دماسنج دمای جسم را به صورت انرژی مادون قرمز ساطع شده از منبع گرما دریافت می کند.

این نوع دماسنج طیف پرتوهای مادون قرمز را بدون تماس مستقیم با جسم بر اساس قوانین حاکم بر انتشارات رادیواکتیو محاسبه و نمایش می دهد.

تست دماسنج

یکی از محبوب ترین دماسنج ها در صنعت برای خوانش سریع دمای مواد غذایی و مایعات، دماسنج پروب است. این دماسنج دارای نوک تیز است که برای نفوذ و فرو بردن مواد غذایی و مایعات ایده آل است.

دماسنج پروب در صنایع غذایی، آزمایشگاه های بهداشتی، فروشگاه های خرده فروشی و آزمایشگاه ها استفاده می شود.

ترموکوپل

ترموکوپل ها سنسور دما هستند که در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. ترموکوپل ها تقریبا در تمام صنایع مورد استفاده قرار می گیرند.

یک ترموکوپل از دو پایه سیم ساخته شده از فلزات مختلف تشکیل شده است. انتهای سیم ها از یک طرف لحیم می شوند تا یک اتصال ایجاد شود.

این اتصال جایی است که دما اندازه گیری می شود. هنگامی که محل اتصال دچار تغییر دما می شود، ولتاژ ایجاد می شود. و از این ولتاژ برای تفسیر محاسبه دما استفاده می شود.

صنعت برق صنعت نفت و گاز؛ صنعت داروسازی صنعت زیست علوم; صنعت سیمان صنایعی مانند صنعت کاغذ.

سنسورهای حرارتی نیز در وسایل روزمره مانند اجاق گاز، اجاق گاز و تستر استفاده می شود.