اخبار کسب و کارعلمی و پزشکی

روش دائمی از بین بردن خط اخم

اگر چین و چروک پیشانی شما زیاد شده است و به دنبال روشی برای درمان و رفع چروک پیشانی هستید، در این مطلب همراه ما باشید تا به طور کامل توضیح دهیم، انواع چروک پیشانی چیست؟ با چه روش‌هایی می‌توان این خطوط را رفع کرد؟ آیا روش دائمی برای درمان چروک پیشانی وجود دارد؟ آیا می‌توان با ماساژ چروک‌ها را کاهش داد؟ روشی برای پیشگیری از چروک پیشانی وجود دارد؟درصورتی‌که می‌خواهید برای درمان و رفع چین و چروک پیشانی به مراجعه کنید، می‌توانید از طریق سایت ما اقدام کنید.

روش دائمی از بین بردن خط اخم

 

چروک پیشانی جز خطوطی است که روی پیری چهره تاثیر زیادی دارد. عوامل مختلفی باعث ایجاد شده و می‌توان با روش‌های مختلف آن را درمان کرد. بالابردن ابروها یا اخم کردن باعث انقباض ماهیچه‌های پیشانی شده و به‌مرور خطوطی روی پوست ظاهر می‌شود. در سنین جوانی با انجام مداوم این حرکات پوست به دلیل خاصیت ارتجاعی به‌جای قبل خود بازمی‌گردد. اما در سنین بالاتر با کاهش کلاژن و الاستین، پوست به‌جای قبلی بازنگشته و چین و چروک ایجاد می‌شود.

بهترین روش برای از بین بردن خط اخم عمیق پیشانی چیست؟

بهترین روش برای رفع خط اخم به عمق چین و چروک بستگی دارد. اگر خط اخم خیلی عمیق نباشد، با لیزردرمانی می‌توان به‌مرور آن را برطرف کرد. معمولا برای درمان این مشکل بوتاکس تزریق می‌شود. بوتاکس به دلیل فلج کردن ماهیچه این ناحیه از عمیق‌تر شدن خط اخم در پیری جلوگیری می‌کند.

زمانی که خط اخم عمیق شده باشد و در حالت عادی هم ثابت باقی بماند، دیگر نمی‌توان با بوتاکس مشکل را برطرف کرد. در این شرایط احتمال دارد متخصص تزریق فیلر را پیشنهاد دهد.

انواع چروک پیشانی

چروک‌های پیشانی انواع مختلفی داشته و هرکدام از روش‌های درمانی روی انواع چروک تاثیر متفاوتی دارند. آنها عبارتند از:

  • خطوط گلابلار: این خطوط، تورفتگی‌های افقی هستند که در سراسر پیشانی دیده می‌شوند. در بالای ابروها می‌توانید این چین و چروک را مشاهده کنید. این خطوط به دلیل انجام حرکات تکراری مانند اخم، لبخند و بالابردن ابروها ایجاد می‌شوند.
  • خط اخم: این خطوط عمودی بوده و بین چشم‌ها قرار دارد. خط اخم همان‌طور که از اسم آن مشخص است، با اخم کردن مداوم ایجاد می‌شود.

علت چروک پیشانی و خط اخم

همانند دیگر بخش‌های صورت و بدن، روند پیری روی پوست پیشانی هم تاثیر می‌گذارد. مهم‌ترین علت ایجاد چروک پوست در این ناحیه افزایش سن است. اما نمی‌توان عوامل دیگر را نادیده گرفت. از دلایل چروک پیشانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • قرارگرفتن در معرض نور خورشید
  • ایجاد حالات تکراری در پیشانی مانند اخم کردن
  • کاهش عضلات صورت
  • ایجاد فشار روی صورت (به‌عنوان‌مثال خوابیدن روی صورت)
  • جاذبه زمین
  • آلودگی
  • ژنتیک.

ازبین‌بردن چروک پیشانی

روش‌های مختلفی برای کاهش چین و چروک پیشانی وجود دارد. برخی از روش‌ها مانند استفاده از محصولات ضدچروک جز روش‌های خانگی بوده و برخی دیگر از که نیاز به مراجعه به کلینیک داشته و باید زیر نظر پزشک انجام شود. البته دقت داشته باشید که هیچ یک از این روش‌ها چین و چروک را به طور کامل از بین نمی‌برند. در ادامه روش‌های پزشکی ازبین‌بردن چروک پیشانی را ذکر کرده و سپس روش‌های درمان خانگی را توضیح می‌دهیم.

۱. لیزر چروک پیشانی

یکی از روش‌های جوانسازی پوست لیزردرمانی است. چندین نوع لیزر برای رفع چروک وجود دارد. معمولا برای رفع چروک پیشانی از لیزر فرکشنال استفاده می‌شود. اشعه این نوع لیزر به لایه‌های عمیق پوست نفوذ کرده و سلول‌های پوستی را تحریک می‌کند. لیزر فرکشنال علاوه بر درمان چروک پیشانی، پوست را چند درجه روشن کرده و کلاژن و الاستین پوست را افزایش می‌دهد.

۲. ترماژ

روشی عالی برای درمان چروک پیشانی است و به‌تازگی بسیار طرف‌دار پیدا کرده است. در این روش از فناوری فرکانس رادیویی استفاده می‌شود. فرکانس به درونی‌ترین لایه‌های پوست نفوذ کرده و حرارت ایجاد می‌کند. این حرارت کلاژن را تحریک کرده و باعث بهبود بافت پوست می‌شود.

۳. تزریق بوتاکس

یکی از روش‌های رفع چروک پیشانی است. بوتاکس در واقع سم بوتولینوم است و با تزریق به ماهیچه‌های خاص باعث فلج شدن آنها می‌شود. در این شرایط ماهیچه توانایی انقباض را از دست داده و در حرکاتی مانند اخم، پیشانی دچار چین و چروک نمی‌شود. این روش موقت بوده و برای حفظ نتایج باید هر ۳ یا ۴ ماه یک‌بار بوتاکس تزریق شود.

۴. تزریق فیلر

تزریق فیلر‌های حاوی اسید هیالورونیک می‌تواند به جوان‌سازی پوست پیشانی و رفع خطوط کمک کند. این نوع پرکننده‌ها چین‌وچروک‌ها را پر کرده و باعث ازبین‌رفتن خطوط می‌شوند. علاوه بر ایجاد حجم در فضاهای خالی باعث تحریک تولید کلاژن می‌شود. در عرض چند ماه تولید کلاژن در پوست افزایش می‌یابد. فیلر روشی موقت بوده و معمولا بین ۶ ماه تا ۲ سال دوام دارد.

۵. رفع چروک پیشانی با نخ

برای رفع چروک پیشانی می‌توان از تکنیک لیفت با نخ هم استفاده کرد. در این روش نخ‌های مخصوصی از جهات مختلف وارد پوست می‌شود. متخصص از زاویه مناسب نخ‌ها را کشیده و افتادگی پوست را رفع می‌کند. در روش لیفت با نخ، از نخ‌هایی استفاده می‌شود که دندانه‌های ریز دارند و در پوست گیر می‌کنند. به همین دلیل با کشیدن آن چروک‌ها از بین می‌روند. این نخ‌ها علاوه بر کشیدگی پوست، تولید کلاژن را افزایش می‌دهند.

۶. پی آر پی (پلاسمای غنی از پلاکت)

در روش پی آر پی خون از بدن شخص گرفته شده، سپس پلاسمای غنی از پلاکت برای فرایند درمان استفاده می‌شود. پی آر پی در واقع پروتئین غلیظ پلاسمای غنی از پلاکت است که فاکتورهای رشد آن نسبت به خون کامل‌تر است. این روش تقریبا بی‌خطر بوده و به بهبود سلامت پوست کمک می‌کند.

۷. لایه‌برداری پوست

با انجام سلول‌های پوستی پیر و مرده از سطح پوست جدا می‌شود. این فرایند به تولید سلول‌های جدید کمک می‌کند. به‌خصوص افرادی که پوست خشک دارند، این سلول‌های مرده پوسته پوسته شده و علاوه بر ایجاد چروک باعث کدر شدن پوست می‌شوند. دقت داشته باشید که با لایه‌برداری نمی‌توان چین و چروک عمیق را از بین برد. این روش تنها چروک‌های سطحی را برطرف کرده و ظاهر پوست را شفاف می‌کند.

۸. درم آبریژن

درم آبریژن نوعی روش لایه‌برداری پوست است که در آن با ابزار چرخشی لایه‌های مرده پوست برداشته می‌شود. با استفاده از این روش می‌توان خطوط ریز را برطرف کرد. همچنین لک‌های پوستی و جای آکنه نیز تا حدودی برطرف می‌شود.

۹. لیفت پیشانی با جراحی

با جراحی یکی از گران‌ترین روش‌ها برای رفع خطوط پیشانی است. در این روش پوست صورت از قسمت پیشانی و ابروها کشیده شده و پوست اضافی برداشته می‌شود. این نوع جراحی ریسک زیادی دارد، اما نتایج آن دائمی بوده و خطوط عمیق را می‌تواند تا حد زیادی کاهش دهد. معمولا پزشک پیشنهاد می‌دهد، لیفت پیشانی همراه با لیفت بخش‌های دیگر صورت انجام شود تا چین و چروک در همه بخش‌ها به طور یکسان کاهش پیدا کند.

۱۰. رفع دائمی چروک پیشانی

در میان روش‌های ذکرشده تنها روشی که به طور دائمی چروک پیشانی را رفع و درمان می‌کند، عمل چروک پیشانی است. انجام عمل جراحی برخلاف روش‌های دیگر دوران نقاهت داشته و نیاز به مراقبت‌های خاصی دارد. به همین دلیل پزشک برای همه افراد این روش را پیشنهاد نمی‌دهد.

درمان و رفع چروک پیشانی در منزل

اگر به دنبال کاهش چین و چروک پیشانی با روش‌های خانگی هستید، برخی از اقدامات می‌تواند به شما کمک کند. این نوع اقدامات همانند روش‌های پزشکی نتیجه فوری ندارند. باید مدت‌زمان طولانی برای رسیدن به نتیجه مطلوب صبر کنید. برخی از مهم‌ترین آنها عبارتند از:

  • هر روز صبح از کرم ویتامین C و کرم ضدآفتاب استفاده کنید.
  • از محصولاتی استفاده کنید که اسید هیالورونیک بالایی دارند.
  • شب‌ها قبل خواب از محصولات حاوی رتینوئید استفاده کنید.
  • از سرم‌های پپتیدی استفاده کنید. این محصولات علاوه بر تحریک تولید کلاژن، هیدراتاسیون پوست را افزایش می‌دهند.
  • از دستگاه تونینگ در خانه استفاده کنید. این دستگاه جذب مواد فعال را افزایش می‌دهد.
  • با استفاده از روغن یا محصولات دیگر پیشانی خود را ماساژ دهید.
  • هر روز ورزش کنید.
  • رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید.
  • مصرف سیگار و الکل را محدود کنید.
  • حداقل هفته‌ای یک‌بار از ماسک صورت استفاده کنید.

کرم ضدچروک پیشانی برای رفع چین و چروک مفید است؟

برخی از کرم‌های ضدچروک نیز خاصیت لایه‌برداری داشته و باعث ازبین‌رفتن سلول‌های مرده و کدر می‌شوند. این نوع کرم‌ها باید گلیکولیک اسید یا آلفا هیدروکسی اسید داشته باشند. اسید گلیکولیک ماده اصلی در لایه‌بردارهای شیمیایی است.