اخبار کسب و کارعمومی

عایق بندی کانال کولر با عایق الاستومریک

عایق کاری کانال کولر با استفاده از پشم سنگ و پشم شیشه، به منظور جلوگیری از اتلاف انرژی انجام می شود که امروزه یک نوع عایق جدید به نام عایق الاستومری به نحوی طراحی شده که تمامی اهداف عایق کاری را محقق می سازد. با ما همراه باشید در ادامه این مقاله به بیان عایق کاری کانال کولر با استفاده از عایق الاستومری و مزایای آن می پردازیم.

عایق بندی کانال کولر با عایق الاستومریک

چگونه کانال کولر را عایق کنیم؟

همانطور که در ابتدای مقاله بدان اشاره کردیم، عایق الاستومری یکی از رایج ترین و محبوبترین نوع و برودتی برای کانال کولر می باشد که اغلب جهت جلوگیری از اتلاف انرژی در ساختمان ها و مراکز صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. قیمت فوم عایق xps به دلیل ویژگی‌های برتر عایق‌سازی و مقاومت مکانیکی، معمولاً بیشتر از سایر مواد عایق است . یکی از بهترین شرکت های ارائه دهنده انواع عایق های برودتی-حرارتی با کیفیت می باشد که می توانند بهترین ها را در خصوص به مشتریان خود ارائه دهند.

عایق الاستومری از ترکیب اتیلن و داین (EPDM)، سلول بسته و انعطاف پذیر پروپیلن ساخته شده و بهترین جایگزین برای عایق های سنتی می باشد زیرا این عایق سازگار با محیط زیست بوده و به دلیل غیر سمی بودن به “دوستدار محیط زیست” نیز معروف می باشد. قابلیت فنی عایق الاستومری بسیار بالا بوده و به همین دلیل در صنایع پتروشیمی و نفتی، صنایع خودروسازی و … مورد استفاده قرار گرفته است. از ویژگی های این عایق می توان به مقاومت بالای آن در برابر حرارت و برودت، رطوبت و همچنین گرد و غبار اشاره کرد جالب است که بدانید این عایق قادر به تحمل درجه حرارت تا ۷۰۰ درجه مثبت و ۳۰ درجه زیر صفر می باشد..

عایق الاستومری را می توان به دو شکل لوله ای و یا رولی خریداری کرد. در قسمت زیر مشخصات هر یک آورده شده است. عایق الاستومری رولی دارای پهنای  ۱۰۰۰ mm بوده و بهترین گزینه برای عایق کاری کانال های آلومینیومی کولر و سطوح و لوله های قطور می باشد و به شکل چسبدار و ساده نیز در بازار موجود می باشد. عایق الاستومری لوله ای در قطرهای ۶mm تا ۱۱۴mm تولید و عرضه می گردد و طول و ضخامت آن به شرح زیر می باشد :

  • طول عایق الاستومری لوله ای ۲ متر
  • ضخامت آن ۹, ۱۳, ۱۹, ۲۵ میلیمتر

نکته : ضخامت استانداردبرای عایق های رولی۶,۱۰,۱۳,۱۶,۱۹,۲۵,۳۲,۵۰ میلیمتر می باشد. عایق کاری کانال کولر توسط عایق الاستومریک اگر از عایق الاستومری برای عایق کاری کانال های کولر آلومینیومی و گالوانیزه استفاده می کنید بایدبدانید که سبب اشغال فضای اضافی می شود و هزینه اجرای آن به مراتب بالاتر از قیمت اجرای کانال های از پیش عایق می باشد. برای انجام اینکار به ماستیک و توری نیاز دارید و بهتر است که بدانید در صورت عدم نیاز به کانال و جمع آوری آنها بخش زیادی از آن قابل بازیافت و استفاده مجددا نخواهد بود در حالیکه کانال های از پیش عایق شده اینطور نیستند.

مزایای اجرای عایق حرارتی ساختمان

از مزایای اجرای عایق حرارتی ساختمان من جمله عایق کاری کانال کولر می توان به صرفه جویی در مصرف انرژی، کنترل انتقال گرما، محافظت در برابر سوختگی و اتش سوزی، پیشگیری از یخ زدگی وامروزه نوع جدیدی از عایقها به نام عایق الاستومریک طراحی شده که تمام اهداف عایق کاری را برآورده میکند. عایق بندی کانال کولر آبی این عایق الاستومری کولر آبی یکی از پرکاربردترین عایقهای حرارتی و برودتی برای محفظههای تبرید و کانالهای تهویه است. این محصول بیشتر برای جلوگیری از اتلاف انرژی در ساختمانها و مراکز صنعتی استفاده میشود.

عایقهای الاستومری از ترکیب اتیلن و دی ان، پروپیلن بسته و منعطف ساخته میشود و بهترین جایگزین برای عایقهای قدیمی و سنتی است؛ چون دوستدار محیط زیست و در عین حال غیر سمی میباشد به طوری که به این محصول دوست دار محیط زیست گفته میشود. توانایی فنی عایق الاستومری بسیار بالا است به همین دلیل در صنایع پتروشیمی و نفت، خودروسازی و… کاربرد فراوانی دارد. یکی از ویژگیهای این عایق مقاومت بالای آن در برابر گرما و سرما، رطوبت و گرد و غبار میباشد. جالب است که این عایق تا دمای 700 درجه سانتی گراد و 30- درجه سانتی گراد را میتواند تحمل کند.

الاستومر را میتوان به 2 شکل خریداری کرد: لوله ای یا رولی. بهترین گزینه برای عایق بندی صوتی کانلهای کولری عایق الاستومری میباشد. عایق بندی کانال کولر با عایق الاستومری یکی از معایب استفاده از پشم سنگ میتوان به ضعف در دمای پایین، عدم کارایی در محیطهای مرطوب، از بین رفتن پشم سنگ در طول زمان، پایین آمدن کیفیت، خارش و عوارض پوستی آن اشاره کرد. اگر از عایقهای الاستومری برای عایق بندی کانال کولر و لولههای خنک کننده آلومنیومی و گالوانیزه استفاده میکنید باید بدانید که این روش فضای بیشتری را اشغال میکند و هزینه اجرایی آن بسیار بیشتر از قیمتهای کانال پیش عایق است.

شما برای اینکار به ماستیک و مش نیاز دارید و بهتر است بدانید که اگر قصد استفاده از این کانالها و جمع آوری آن را ندارید، بیشتر آن قابل بازیافت و استفاده مجدد نیست در حالی که کانالهای پیش عایق شده قابلیت بازیافت و استفاده مجدد دارند. دستورالعمل کانال کشی برای کولرهای آبی شما تا به اینجا به اهمیت عایق بندی کانال کولر آبی با عایق الاستومری پی برده اید، بنابراین وقتی که قصد عایق کاری کولر آبی خود را دارید باید ابتدا به فرآیند کانال کشی لولههای آب توجه کنید و از شخصی با تجربه بخواهید که این کار را برای شما انجام میدهد.

یکبار هزینه برای اینکار طول عمر هر نوع کولر آبی را افزایش میدهید. در ادامه چند مرحله اصلی در کانال کشی کولر و عایق بندی آن اشاره خواهیم کرد: • عملیات کانال کشی طبق طراحی ساختمان • تهیه موادی مناسب برای ورق کانال کشی • عایق بندی کانال کولر با عایق الاستومری • کانال کشی با توجه به سرعت جریان باد • کانال کشی با توجه به طراحی ساختاری مهم ترین نکته ای که در نصب کانال باید به آن توجه کرد معماری ساختمان میباشد. قبل از نصب کولر آبی باید بهترین موقعیت دریچهها را پیدا کنید و سپس کانال کولر آبی را اجرا کنید.

امکان نصب دریچه کولر در برخی از قسمتهای ساختمان وجود ندارد چون بعد از راه اندازی کولر یا باد وارد این قسمت نمی شود یا به دلیل تنظیم نشدن زاویه محیط را به شدت خنک میکند. پس اگر شما قصد کشیدن کانال و عایق بندی کانال کولر آبی را دارید، باید در ابتدا پروژه ساختمانی را بررسی کنید سپس اقدام به نصب کانال کنید. انتخاب ورق کانال با متریال مناسب باید توجه داشته باشید که اصول کانال کشی و فوم عایق بندی کانل کولر را با عایقهای الاستومری رعایت کنید در غیر اینصورت هنگام بروز هر گونه مشکل باید عملیات تخریب و ساخت و ساز مجدد را انجام دهید.

وظیفه کانال خنک کننده انتقال هوای سرد از داخل کولر به داخل ساختمان میباشد. اگر مواد صفحه کانال مناسب نباشد به مرور زمان ترک میخورد، در نتیجه هوای گرم وارد مجرای خنک کننده خواهد شد. به دلیل این مشکل ساختمان به خوبی خنک نخواهد شد، در اینصورت باید ساعتهای بیشتر کولر را روشن بگذارید تا محیط کمی خنک شود.   تامین عایق صوتی می باشد. با عایق کاری کانال کولر درز بندی کامل انجام شده و اصطکاک جریان هوا از داخل کانال کاهش می یابد بنابراین انرژی کمتری در ایجاد سرمایش، انتقال و هدر رفت جریان هوا مصرف می شود.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.