اخبار کسب و کارعمومی

ویپ چه مقدار نیکوتین دارد و چگونه به بدن آسیب می زند؟

چه میزان نیکوتین در ویپ برابر با سیگار کشیدن است ؟

میزان نیکوتین در ویپ و میزان مقایسه‌ای با مشخصه‌ای مانند سیگار از مواردی است که قصد داریم در این مقاله به بررسی آن بپردازیم. دنیای ویپینگ و سیگارهای الکترونیکی یکی از جنبه‌های جدید در دنیای استعمال دخانیات به حساب می‌آید. با گسترش و مدرن شدن سبک زندگی جوامع مختلف بشری، سایر مشخصه‌ها حتی استعمال دخانیات نیز رو به مدرنیته شدن رو به حرکت است. صنعت سیگارهای الکترونیکی و ویپ یکی از مشخصه‌هایی است که می‌تواند مثال بسیار مناسبی برای توضیحات بالا باشد.

ویپ چه مقدار نیکوتین دارد و چگونه به بدن آسیب می زند؟

به دلیل نوپا بودن این عرصه، بسیاری از افراد استفاده و انتخاب ویپ یا سیگار الکترونیکی را شروع نمی‌کنند. بسیاری نیز بر این باورند که آسیب و ضرری که ویپ و یا سایر سیگارهای الکترونیکی بر بدن وارد می‌کند، به مراتب بیشتر از سیگارهای معمولی است. سایت یه کام دو کام فروش انواع ویپ را عرضه می کند

با توجه به اینکه مشتریان زیادی از ما در ویپزکو سوال میپرسند که چه نوع ایجوس (جویس) باید استفاده کنند اگر قصد آنان ترک سیگار باشد، برای این که بتوانیم به این مشخصه بهتر و راحت‌تر اشاره کنیم، تصمیم گرفتیم یک بررسی کلی و مقایسه‌ای نسبت به میزان نیکوتین و یا مشخصه‌های مرتبط به آن به دست آوریم. این عامل باعث می‌شود تا بتوانید نسبت به انتخاب این دو مورد، با دید بازتری تصمیم گرفته و بسیار بهتر از قبل عمل کنید. با ما همراه باشید.

بحث اساسی میان ویپ و سیگار؛ کدام یک برنده است؟

در دورانی که سیگارهای الکترونیکی پا به عرصه استعمال دخانیات گذاشت، بسیاری از افراد بحث میزان نیکوتین و تفاوت آن با نمونه‌های قدیمی مانند سیگار را مطرح کردند. همین عامل باعث شد تا بسیاری از افراد برایشان در این زمینه سوال پیش بیاید که کدام یک از این دو نمونه گزینه مناسبی برای استعمال به حساب می‌آید؛ سیگار یا ویپ؟ همچنین بعضی از این افراد میزان استفاده از ویپ و برابری آن با سیگار را سوال داشتند؛ با هم چند نمونه کلی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

قبل از این که بخواهیم بطور تخصصی این موضوع را بررسی کنیم که به چه میزان استفاده از ویپ برابری می‌کند با سیگار، باید به شما بگویم که مشخصه دقیقی در این زمینه نمی‌توان در اختیار شما قرار داد. دلایل مختلفی نیز در این زمینه وجود دارد. نوع ایجوس (یا لیکویید که در سیگار الکترونیک استفاده میشود)  که انتخاب می‌کنید، میزان نیکوتین موجود در آن، میزان مصرف فرد و . . . از عواملی است که ما را از دادن آمار دقیق منصرف می‌کند. همچنین این موضوع را نباید فراموش کرد که میزان جذب نیکوتین و واکنش نشان دادن به آن نیز با توجه به مشخصه‌های مختلف می‌تواند از دیگر دلایلی باشد که نتوان نظر قطعی در این زمینه داد .

میزان نیکوتین در ویپ

همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد، میزان نیکوتین در ویپ بر اساس برند و نوع ایجوس می‌تواند متفاوت باشد. اگر بخواهیم در این زمینه به طور نسبی صحبت کنیم، می‌توانیم به شما بگوییم که ویپ‌ها معمولا بسته به نوع ایجوس خود می‌توانند میزان مختلفی از نیکوتین را به بدن فرد برسانند. معمولا میزان نیکوتین ایجوس‌ها بر اساس میلی گرم دسته بندی شده و اندازه‌هایی حدود 0، 3، 6 ، 12 میلی گرم دارند. البته این موضوع را نباید فراموش کرد میزان نیکوتین برای بعضی از افرادی که کام قوی‌تری می‌خواهند نیز وجود دارد. معمولا این افراد به سراغ ایجوس‌های سالت می‌روند که حدود 30-۵۰ میلی گرم نیکوتین دارند.

  • ۰ میلیگرم نیکوتین = بدون نیکوتین
  • ۳ میلیگرم نیکوتین = ۳ میلیگرم / ۱ میلی لیتر
  • ۶ میلیگرم نیکوتین = ۶ میلیگرم / ۱ میلی لیتر
  • ۱۲ میلیگرم نیکوتین = ۱۲ میلیگرم / ۱میلی لیتر

مضرات ویپ

این باور در بین همه رایج شده است که مضرات ویپ نسبت به سیگار کمتر است و جایگزین خوبی برای سیگار است. طبق تحقیقات ویپ 95% ایمن تر از سیگار است و مضرات ویپ بسیار کمتر است. ولی این قطعا دلیل بر بی ضرر بودن ویپ نمی شود. ویپ ضررهایی دارد و در ادامه به مضرات ویپ می پردازیم

اغلب در رسانه های ایرانی و خارجی گفته میشود که ویپ ۹۵% ایمن تر از سیگار های سنتی معمولی میباشد و مضرات ویپ بسیار کمتر از سیگار است ، آیا این عدد همانطور که برخی منتقدان ادعا میکنند بدون دلیل و مدرک است ؟ یا بر اساس شواهد علمی است و میتوان به آن اتکا کرد؟

مضرات ویپ، بدون شک به مراتب از سیگارهای معمولی کمتر است، چون بسیاری از مواد شیمیایی تنباکو معمولی را در خود ندارد. تنباکو مورد استفاده در سیگارهای معمولی ۷۰۰۰ ماده شیمیایی در خود دارد و بسیاری از آن‌ها سمی ‌هستند. ویپ به دلیل استفاده از فیلترها و مکانیزم ساختاری خود فرد را در معرض مواد شیمیایی سمی ‌کمتری نسبت به سیگارهای سنتی قرار می‌دهد.

ولی واقعیت این است که ویپ‌ها و سیگارهای الکترونیکی هم عوارض خاص خود را به دنبال دارند. سیگارهای الکترونیکی نیکوتین (استخراج‌شده از تنباکو)، طعم دهنده‌ها و سایر مواد شیمیایی را گرم می‌کنند تا آئروسل ایجادشده را استنشاق کند. اما نکته حائز اهمیت درباره سیگارهای الکترونیکی اینکه دقیقا نمی‌دانیم چه مواد شیمیایی در آن‌ها وجود دارد و مضرات ویپ چیست. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا(CDC) ۲۸۰۷ مورد آسیب ریه ناشی از مصرف سیگار الکترونیکی یا بخار (EVALI) و ۶۸ مورد مرگ ناشی از آن را تایید کرد. به‌همین دلیل این مقاله از مجله سلامت ژین طب را به مضرات ویپ اختصاص داده‌ایم تا افراد از ابتلا به بیماری‌های جدید در امان بمانند

عدد ۹۵% کم ضرر تر بودن ویپ نسبت به سیگار از کجا آمده است؟
این تخمین بر اساس بررسی جامع و مستقل شواهد علمی توسط بهداشت عمومی انگلیس ( آژانس بهداشت عمومی دولت انگلیس ) و کمیته مشورتی دخانیات کالج سلطنتی پزشکان انگلستان است . همانطور که میدانید کشور انگلیس یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان جویس در دنیای ویپینگ است و این کشور همواره مردم خود را تشویق به استفاده از دستگاه ویپ کرده است ، کالج سلطنتی پزشکان انگلیس در مورد مضرات ویپ اینگونه بیان کرده است:

” اگرچه کمی سازی دقیق خطرات مربوط به سلامتی در دراز مدت مربوط به مضرات ویپ امکان پذیر نیست ، زیرا این دستگاه نسب به سیگار بسیار نوظهور تر است ، اما شواهد و داده های موجود حاکی از آن است که بعید است که آنها بیش از ۵% از موارد مرتبط با مضرات سیگار را دربر گیرند ، و حتی ممکن است به طور قابل توجهی کمتر از  این رقم باشد. ”