اخبار کسب و کارعمومی

انواع سقف شیروانی به همراه مزایا و معایب آن

سقف شیروانی چیست؟

در دنیای امروز ما شاهد این هستیم که اهمیت ظاهر نمای ساختمان‌ها مدام در حال افزایش است و این امر محدود به مجتمع‌های تجاری و یا مسکونی نمی‌شود. به دنبال این اتفاق شما می‌توانید با کمک‌گیری از عوامل مختلفی نظیر سقف شیروانی و گزینه‌های دیگر مانند سنگ‌های نما نمای ساختمان خود را جذاب کنید و علاوه‌برآن از فواید آن نیز استفاده کنید؛ به‌عبارت‌دیگر شما می‌توانید با انجام این امر یک تیر و چند نشان بزنید. در واقع شما با کمک این محصول علاوه بر افزایش جذابیت نمای ساختمان می‌توانید از دیگر مزایای آن بهره ببرید. در ادامه شما درباره سقف شیروانی بیشتر خواهید شنید و نکات تکمیلی در این باره را برایتان بازگو می‌کنیم.

سقف های شیروانی برای قرن ها یک سبک بام محبوب بوده اند و امروزه همچنان یک انتخاب محبوب برای صاحبان خانه هستند. سقف های شیروانی با شکل مثلثی با دو ضلع شیب دار که در خط الراس یا قله سقف به هم می رسند مشخص می شوند.سقف شیروانی نوعی سقف است که از یک دیوار به دیوار دیگر در ساختمان ممتد می‌شود و به صورت معمول در بخش‌هایی از ساختمان مانند تالارها، رستوران‌ها، هتل‌ها، پالایشگاه‌ها و طراحی داخلی دفاتر بزرگ استفاده می‌شود.

انواع سقف شیروانی به همراه مزایا و معایب آن

دلایل محبوبیت سقف شیروانی

سقف های شیروانی به دلایل مختلفی محبوب هستند. اولاً، ساخت آنها نسبتاً ساده است، به این معنی که آنها اغلب مقرون به صرفه تر از سایر سبک های سقف هستند. ثانیاً، شیب تند سقف اجازه می دهد تا روان آب بسیار خوبی داشته باشد، و آنها را برای مناطقی با بارش شدید باران یا برف ایده آل می کند. ثالثاً، سقف شیروانی فضای اتاق زیر شیروانی فراوانی را فراهم می کند که می تواند برای انبار یا فضای زندگی استفاده شود.

سقف شیروانی آن دسته از سقف هایی است که اغلب در ویلا ها استفاده می‌شود. این سقف به دلیل اینکه دارای دو ضلع شیب دار است نسبت به بقیه سقف ها راحت تر قابل شناسایی می‌باشد. این مدل از سقف از زمان های دور تا امروز مورد استفاده افراد زیادی قرار گرفته است. سقف شیروانی یا هر سقف دیگری جزء اجزای مهم ساختمان است.

مدل و نماهای جدیدی از سقف شیروانی وارد بازار شده که نظر افراد زیادی را به خود جلب کرده است. یکی از مهمترین عوامل هر سقفی وزن آن است. وزن هر سقف با توجه به متریال آن می‌باشد به دلیل اینکه نوع مصالح به کار رفته در هر نوع سقف با هم فرق دارد و هرکدام دارای وزن مختص به خود هستند. نکته بعدی این است که بار هر کدام از این سقف ها باید توسط متخصصین در محاسبات سازه‌ای مشخص شود.

 علاوه بر این موارد لازم به ذکر است که به دنبال مزایا شما برخی معایبی را از آن نیز یافت می‌کنید که اگر به‌خوبی و با رعایت اصول از آن نگهداری کنید کم‌ترین مشکلی را برایتان به وجود می‌آورد. به‌عنوان‌مثال این سقف‌ها در برابر وزش باد می‌تواند آسیب‌هایی را ببیند که با رعایت برخی از نکات ایمنی می‌توانید شدت آسیب آن‌ها را تا حد قابل‌توجهی کاهش دهید.

به دلیل اینکه برخی ناهمواری‌ها بر روی سقف وجود دارد تعمیر و احیای آن کمی دشوارتر شده؛ اما باید هر چند سال یکبار آن‌ها را کاملاً بررسی کنید و تمامی عیب‌های آن را برطرف نمایید. جالب است بدانید ازآنجاکه سقف مثلثی شکل آن فضای زیادی را اشغال می‌کند باید به شکل اصولی مهار شده باشد تا در برابر طوفان‌ها و وزش باد آسیبی به آن وارد نشود.

انواع سقف های شیروانی

انواع سقف شیروانی به همراه مزایا و معایب آن

سقف شیروانی از فلز، سفال، سنگ لوح، چوب، ورق های سنگ ریزه دار، تایل های بتنی و پنل های خورشیدی تشکیل شده است. این سقف را باید با توجه به شرایط آب و هوایی محل زندگیتان انتخاب کنید که این مورد یکی از مهمترین نکاتی است که در خرید باید به آن توجه کرد.

سقف شیروانی چوبی :

این سقف در محیط هایی که امکان آتش سوزی بالا است، مناسب نیست. سقف چوبی در برابر سختی ها مقاومت زیادی دارد به همین دلیل از پوسیدگی و وارد شدن حشرات جلوگیری می‌کند.

سقف سنگ ریزه دار :

این سقف عمر بالایی دارد و از استحکام زیادی برخوردار است. این ورق از آلیاژ ساخته شده است که استفاده از آلیاژ در آن باعث شده که این ورق در برابر سرما و گرما مقاوم باشد. رویه این سقف از پوششی به نام اکریلیک است که از از چسبندگی غبار به سقف جلوگیری می‌کند. برای مقایسه سقف شیروانی با تیرچه بلوک کلیک کنید.

نمونه های دیگر سقف شیروانی :

سقف فلزی:

این سقف به دلیل اینکه غیر قابل اشتعال است و  مقاومت بالایی دارد مناسب مکان هایی می‌باشد که بیشتر در معرض آتش سوزی قرار می‌گیرند. سقف فلزی از ورق گالوانیزه ساخته شده است و نسبت به مدل های دیگر سقف شیروانی قیمت بیشتری دارد.

سقف سفالی:

این مدل از سقف مقاومت زیادی در برابر هر نوع محیط آب و هوای دارد و همچنین از عمر بالایی برخوردار است. از رطوبت و پوسیدگی جلوگیری می‌کند. به دلیل وزن زیادی که این شیروانی دارد نصب آن سخت تر شده و برای نصب نیازمند زمان بیشتری است و هنگام نصب باید خیلی دقت کرد که دچار ترک خوردگی نشود.

شیروانی سنگ لوح:

این سقف نمای بسیار زیبایی دارد و باعث شیک تر شدن نمای خانه می‌شود. شیروانی سنگ لوح مقاومت بسیار بالایی دارد و برای نصب آن باید خیلی دقت کرد که دچار ترک نشود.

سقف شیروانی با تایل های بتنی :

نوع بتنی این سقف ها از لحاظ شکل شبیه تایل سفالی هستند ولی نسبت به آنها مقاومت بیشتری دارد و از قیمت کمی هم برخوردار است.

مزایای سقف های شیروانی :

مقاومت در برابر زلزله :

  • یکی از مزیت هایی که سقف شیروانی دارد مقاومت آن در برابر زلزله است. این سقف در مقایسه با سقف های تیرچه‌ای، بتنی و بلوکی در برابر زلزله دچار آسیب و خطرات کمتری می‌شود و در هنگام بروز این اتفاق انعطاف از خود نشان می‌دهد.

چرا که برای محکم کردن این سقف از ستون‌ها و دیوار برشی به عنوان پایه‌های پشتیبان استفاده می‌شود. این به معنای افزایش استحکام و مقاومت ساختمان به زلزله و توانایی به کار گیری این ساختمان در شرایط اضطراری است.

ساخت سریع:

  • برای ساخت این مدل از سقف باید نزد افرادی که تخصص لازم را دارند یا مهندسین مراجعه کرد. ساختن سقف های شیروانی نسبت به سقف های بلوکی و بتنی به زمان کمی احتیاج دارد.
  • تخلیه برف و باران : یکی از مهمترین مزیت های استفاده از سقف های شیروانی شیب دار این است که سریعا برف و باران را از روی بام تخلیه می‌کند.
  • وزن کم و آسیب کمتر : در ساخت سقف های شیروانی از بتن و فولاد های زیادی استفاده نمی‌شود به همین دلیل وزن کمتری نسبت به سقف های بلوکی و تیرچه‌ای دارند و همچنین در برابر زلزله و ریزش سقف آسیب کمتری دارد.
  • برای مشاهده قاب نما و لمبه کلیک کنید.

تخلیه سریع برف و باران:

از ساده ترین و ابتدایی ترین ویژگی های سقف شیروانی، تخلیه سریع برف و باران است. به واسطه شیب موجود در این مدل سقف ها، در کمترین زمان ممکن برف وباران از روی سقف برداشته شده و ایمنی سقف را چند برابر می‌کند.

کمک به تهویه بهتر:

به دلیل وجود فضای خالی در این مدل سقف ها، گردش هوای بهتری در ساختمان شکل گرفته و تهویه هوا اتفاق می‌افتد. شما با هزینه برای شیروانی، برای خود یک تهویه هوا نیز تهیه خواهید کرد.

نمای زیبا:

همه ما می‌دانیم که محیطی که از دیدن آن لذت ببریم برای همه ما احساس آرامش بیشتری دارد. یکی از مزایای جالب و دوست داشتنی سقف های شیروانی، نمایی است که به ساختمان می‌دهند. با یک هزینه نه چندان زیاد، شما زیبایی را به ساختمان خود اضافه کرده اید.

معایب سقف شیروانی :

شرایط اقلیمی و جغرافیایی :

  • در مناطقی مثل شمال که بارندگی زیاد است این سقف کاربرد زیادی دارد، اما در بخش های دیگری از کشور هم استفاده از آن مرسوم شده ولی باید توجه داشت که اگر اجرای آن غیر اصولی و ناقص باشد در برابر عوامل طبیعی مثل : طوفان و باد و همچنین فشار نمی‎تواند از خود مقاومتی نشان دهد. ولی اگر طبق اصول مهندسی این سقف اجرا شود در برابر باد می‌تواند مقاوم باشد.

نصب سقف :

  • یکی از مهمترین کارهایی قبل از نصب سقف باید انجام داد ساختن تکیه گاه است که این کار را جهت اطمینان و محکم بودن سقف انجام می‌دهند و باید این کار را به دست افراد متخصص سپرد.

قیمت متغیر :

  • قیمت سقف شیروانی تنوع زیادی دارد و این بستگی به متریال متنوع از ایرانیت ارزان قیمت تا آلیاژ هایی مثل آلومینیوم، که گران قیمت تر هستند بستگی دارد. همچنین استفاده از عایق های مختلف در قیمت آن تاثیر گذار است.

تخریب بر اثر باد:

یکی از معایبی که سقف های شیروانی با خود به همراه دارند، عدم مقاومت بالا در برابر باد است. به دلیل سبک بودن سقف های شیروانی و عدم استفاده از فولاد یا بتن در فرایند تولید آن، این سقف ها سبک هستند. همین امر باعث می‌گردد که در مناطقی که باد خیز هستند از این مدل سقف ها استفاده چندانی نشود.

جایگزینی:

یکی دیگر از معایب سقف های شیروانی، این است که امکان جابجایی آن با سقف های تخت سخت بوده و در برخی موارد امکان ناپذیر می‌شود. کندن آن و نصب سقف جدید، به این دلیل که عمده این سقف ها، شیب دار هستند نشدنی به حساب می‌آید.

نگهداری: این مدل سقف ها جدای از هزینه مورد نظر برای نصب، نیازمند هزینه ای برای نگهداری هستند. همین امر باعث می‌شود بسیاری از افراد در انتخاب آن شک پیدا کنند. پس اگر انتخابتان سقف شیروانی است باید به هزینه های اضافه آن نیز توجه داشته باشید.

قیمت سقف های شیروانی:

همیشه یکی از مهم ترین مسائل در خرید، قیمت محصول و به صرفه بودن آن است. قیمت سقف های شیروانی به عوامل مختلفی بستگی دارد.  نوع شیروانی که شما انتخاب می‌کنید و مد نظر شما است، جنسی که شما نیازمند آن هستید، کیفیت کالا، متراژ مورد نیاز، همه و همه، معیار هایی هستند که می‌توانند در قیمت این کالا تاثیر گذار باشند.

ویژگی استفاده از سقف شیروانی :

 از سقف شیروانی اغلب برای ویلا ها استفاده می‌شود و نمای زیبا و خاصی به ویلا می‌دهد، با توجه به وزن کمی که دارد مقاومت بالایی هم در برابر زلزله از خود نشان می‌دهد. این سقف ها دارای رنگ های متنوعی هستند و این رنگ ها دوام بسیار بالایی دارند و در برابر برف و باران و تابش نور خورشید خراب نمی‌شوند. یکی بهترین ویژگی هایی که سقف شیروانی دارد این است که روی همه سازه های نصب می‌شود.

انواع سقف شیروانی برای ویلا :

همان‌طور که می‌دانید بیشترین کاربرد این سقف‌ها معمولاً برای ویلاها بوده که دارای انواع مختلفی است. ما در اینجا انواع مختلف سقف‌های شیروانی را به‌صورت کامل برایتان بررسی کرده‌ایم تا نسبت به انواع این سقف‌ها آشنا شوید و بتوانید با آگاهی کامل خرید خود را انجام دهید.

شیروانی چهار شیب نامتقارن:

در شیروانی چهار شیب نامتقارن وقتی بنا به شکل مستطیل باشد دو ذوزنقه رو به روی هم و دو مثلث هم رو به روی هم قرار می‌گیرند. در این حالت یک خط صاف دیده می‌شود که طول آن با اختلاف ضلع های کوچک و بزرگ مستطیل برابری می‌کند.

شیروانی دو شیب طرح شاه نشین:

در این طرح سقف به شکل دو شیب طراحی می‌شود که طی آن در خط الراس به هم متصل نمی‌شوند، بین دو سقف در قسمت مرکزی ساختمان سقفی با دو شیب با ارتفاعی بالاتر اجرا می‌شود که در خط الراس به هم وصل می‌شوند. البته می‌توان بین سقف پایین و بالا پنجره به کار برد. که بیشتر در ساختمان های دوبلکس و ویلایی قابل اجرا می‌باشد.

مدل هایی دیگری از انواع سقف :

طرح فرانسوی:

در این طرح یک قسمت شیب دار ویلایی حدود یک متر از سمت دیگر سقف بالاتر نصب می‌شود. مزیت این اجرا گذشته از زیبایی، به خاطر هواکش و نور گیر بودن در بین دو سقف می‌باشد. البته این طرح برای ساختمان هایی که در معرض وزش باد منطقه‎ای هستند ممکن است سر و صدا ایجاد کند و حتی ممکن است به سقف آسیب جدی وارد شود.

طرح دو شیب ساده:

در این طرح در خط الراس، دو طرف شیب به هم متصل شده و به کمک یک نبشی آب بندی می‌شوند. آب بندی در این طرح بهتر انجام می‌شود و فقط باید سمت وزش باد در منطقه محاسبه و بررسی شود. توجه به این نکته که یکی از دو سمت شیب، به سمت وزش باد باشد، مسئله مهمی است. برای دیدن انواع تصاویر سقف دو شیب ساده کلیک کنید.

در نتیجه، سقف های شیروانی به دلیل مقرون به صرفه بودن، قابلیت های روان آب و فضای اتاق زیر شیروانی، انتخاب محبوبی برای صاحبان خانه باقی می ماند. با این حال، آنها دارای معایبی هستند، مانند آسیب پذیری در برابر بادهای شدید و دشواری دسترسی برای نگهداری و تعمیرات هستند. با توسعه مصالح جدید و تکنیک های ساخت و ساز، سقف های شیروانی در طرح های معماری مدرن گنجانده می شوند و آنها را به گزینه ای جذاب برای صاحب خانه هایی تبدیل می کند که خواهان ظاهری کلاسیک با پیچ و تاب مدرن هستند.

به طور کلی، سقف شیروانی یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین بخش‌های یک ساختمان است که با ظاهری شیک و هنری توانسته است جای خود را در صنعت ساختمان‌های استثنایی به دست آورد.

برخی از ویژگی‌های مهم سقف شیروانی

 همان‌طور که از نام این نوع از سقف‌ها پیداست دار بودن آن یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌هایی است که دارا بوده و این ویژگی باعث می‌شود که باران و برف از طریق ناودان از سقف ساختمان خارج شده و در آنجا نماند. علاوه‌برآن نه مناسب و مقرون‌به‌صرفه بودن یکی دیگر از ویژگی‌های قابل‌توجه سقف‌های شیروانی بوده که باعث شده تا توجه افراد زیادی به سمت آن جلب شود. چرا که شما با تهیه این سقف‌ها هزینه کمتری نسبت به طرح‌های مختلف‌ها و طرح‌های مختلف پرداخت می‌کنید و همچنین از جذابیت ظاهری بیشتر و مزایای مهم‌تری برخوردار هستید.

 در مقابل سایر طرح‌هایی که در سطح بازار وجود دارد شما بیشترین تنوع رنگی و طرح‌ها را در این نوع از سقف‌ها یافت خواهید کرد که این امر باعث شده تا موردپسند هر سلیقه‌ای واقع شود و نمای سازه شما را طبق سلیقه خودتان جذاب نماید. وجود این اتفاق ساختمان شما را نیز نسبت به سایر سازه‌های دیگر متمایز می‌کند و باعث بیشتر دیده‌شدن آن نیز می‌شود. شما با بررسی مقاومت سقف‌های مختلف این نکته را متوجه خواهید شد که سقف شیروانی دارای بیشترین طول عمر و مقاومت در برابر انواع سایش‌ها و حوادث طبیعی است.

 وزن مناسب و کم‌وزن بودن آن جز دیگر ویژگی‌های مهم آن به شمار می‌آید و اگر سقف شما از وزن کمتر اما مقاومت بیشتری برخوردار باشد؛ بنابراین فشار کمتری به ساختمان وارد می‌شود و این مورد نیز از بروز خسارت‌های احتمالی جلوگیری می‌کند و در نهایت به این نکته اشاره کنیم که این سقف‌ها در واقع به‌نوعی یک فضای خالی را ایجاد می‌کنند که باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی ساختمان می‌شود.