بین الملل

آمریکا ۱۰۰۰ تن از نیروهایش را از نیجر خارج می‌کند

آمریکا ۱۰۰۰ تن از نیروهایش را از نیجر خارج می‌کند

روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داد که ایالات متحده ۱۰۰۰ پرسنل نظامی آمریکایی را در ماه‌های آینده از این کشور واقع در غرب آفریقا خارج می‌کند.

به گزارش تیتر نیوز، در این گزارش که روز جمعه منتشر شد، آمده است که دولت ایالات متحده به دولت انتقالی نیجر در مورد طرح خود اطلاع داده است.

به گزارش روزنامه واشنگتن‌پست، «کورت کمبل» معاون وزیر امور خارجه آمریکا اوایل روز جمعه با نخست‌وزیر نیجر دیدار و درخواست این دولت را پذیرفت. این گزارش خاطرنشان کرد که این اقدام موضع ضد تروریسم ایالات متحده در غرب آفریقا را تغییر خواهد داد.

ماه گذشته، سخنگوی ارتش نیجر گفت دولت انتقالی این کشور که در ژوئیه گذشته طی کودتایی قدرت را به دست گرفت، با استناد به منافع مردم نیجر، به این توافق نظامی پایان داد و آن را به شکل فوری لازم الاجرا کرد.

وزارت کشور نیجر به‌تازگی اعلام کرد ایالات متحده قول داده است پس از پایان پیمان نظامی نیامی با واشنگتن، طرحی را برای «عقب‌نشینی» نیروها از این کشور غرب آفریقا ارائه کند. این بیانیه پس از آن که «محمد تومبا» وزیر کشور نیجر میزبان «کاتلین فیتزگیبون» سفیر ایالات متحده برای گفت‌وگو بود، در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد.

این حرکت نیجر مطابق با الگوی اخیر کشورهای منطقه ساحل، منطقه‌ای خشک در جنوب صحراهای آفریقا، برای قطع روابط با کشورهای غربی است. آنها به‌طور فزاینده‌ای به سمت روسیه حرکت می‌کنند. به گفته مقامات آمریکایی، دیپلمات‌های آمریکایی در چند هفته گذشته به دنبال حفظ یک توافقنامه همکاری نظامی با دولت نظامی نیجر بودند، اما در نهایت نتوانستند به مصالحه دست یابند.

مذاکرات در میان موج فزاینده‌ای از احساسات بد نسبت به حضور ایالات متحده در نیجر شکست خورد. شنبه گذشته هزاران معترض در پایتخت نیجر، تنها چند روز پس از تحویل تجهیزات نظامی و مربیان روسیه به ارتش این کشور، خواستار خروج پرسنل نیروهای مسلح آمریکا شدند.

نپذیرفتن روابط نظامی نیجر با ایالات متحده به دنبال خروج نیروهای فرانسه، قدرت استعماری سابق است که در دهه گذشته تلاش‌های ضد تروریسم خارجی را علیه گروه‌های افراطی در غرب آفریقا رهبری کرده است، اما اخیرا به‌عنوان یک نیروی طرد شده در این منطقه تلقی می‌شود.

مقامات آمریکایی روز جمعه گفتند که مذاکرات با نیجر برای برنامه‌ریزی یک «خروج منظم و مسئولانه» در روزهای آینده آغاز خواهد شد و تکمیل این روند ماه‌ها طول خواهد کشید.

انتهای پیام

گروه تحریریه علوم بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای پیچیده جهانی. با استفاده از تحلیل‌های کیفی و دقیق، شما را در جریان تغییرات جهانی قرار می‌دهم. با روشی آمیخته از روش‌های روزمره و نظری، به شما مطالب جذابی درباره اتفاقات جهانی ارائه می‌دهم.