اخبار کسب و کارعمومی

تفاوت های ps5 و  ps4 –  چرا باید پلی ‌استیشن 5 بخریم؟  

کنسول نسل نهمی بیش از یک سال است که به بازار عرضه شده است و تا به امروز نیز بهترین نسخه از کنسول های بازی شرکت سونی بوده است. با این حال با توجه به قیمت بالای PS5، این سوال برای بسیاری از افراد وجود دارد که تفاوت های PS5 و PS4 در چیست؟ آیا PS5 دارای ارزش خرید بالایی است یا خیر. کنسول بازی PS5 پس از عرضه، در طی مدت زمان خیلی کوتاهی، توانست محبوبیت زیادی را در سراسر جهان به دست آورد و امروزه کاربران بسیاری از آن استفاده می کنند و از بازی کردن با کنسول بازی، لذت می برند. این دستگاه در مقایسه با نسل پیشین، ارتقاء قابل توجهی داشته است.

تفاوت های ps5 و  ps4 -  چرا باید پلی ‌استیشن 5 بخریم؟  

در این نسل از کنسول های بازی سونی، معماری به صورت کامل تغییر کرده است و پشتیبانی از رزولوشن ها نیز ارتقاء داشته است. همینطور در این نسل از کنسول بازی سونی، از حافظه SSD استفاده شده است که به لطف آن، سرعت کنسول بهبود یافته است. در حقیقت در بررسی تفاوت های PS5 و PS4 باید بگوییم که نسل جدید از این کنسول های بازی، قطعا انتخاب بهتری است. برای آشنایی با جزئیات بیشتر از تفاوت های این دو نسخه از کنسول های بازی برند سونی، در ادامه با ما همراه شوید.

تفاوت های PS5 و PS4 در چیست؟

تفاوت های ps5 و  ps4 -  چرا باید پلی ‌استیشن 5 بخریم؟  

در صورتی که قصد خرید PS5 و یا PS4 را دارید، در ابتدا بهتر است با تفاوت هایی که میان PS5 و PS4 وجود دارد، آشنا شوید. با بررسی تفاوت های این دو کنسول بازی، قطعا می توانید تصمیم گیری بهتری داشته باشید و با دید بازتری یکی از این دو کنسول بازی را انتخاب کنید.

در ادامه به مهم ترین تفاوت های PS5 و PS4 اشاره کرده ایم. اگر قصد ارتقاء کنسول بازی خود را از PS4 به PS5 دارید، بهتر است به این تفاوت ها توجه کنید و بررسی نمایید که آیا خرید پی اس فایو با قیمتی بالاتر نسبت به پی اس فور، ارزشش را دارد یا خیر.

مقایسه PS4 با PS5 از نظر مشخصات فنی

در ابتدای بررسی تفاوت های PS5 و PS4، بهتر است در قدم اول، این دو کنسول بازی را از نظر مشخصات فنی با یکدیگر مقایسه کنیم.

کنسول بازی PS4 در سه نسخه معمولی، اسلیم و پرو به بازار عرضه شده است؛ این در حالی است که PS5 در دو نسخه استاندارد و دیجیتال عرضه شده است. در نسخه دیجیتال از PS5 فقط می توان از بازی های دانلودی استفاده کرد؛ این در حالی است که در نسخه استاندارد، به دلیل برخورداری از قابلیت دیسک خور، می توان از بازی های دیسکی نیز استفاده نمود. برای انجام انواع بازی بر روی کنسول بازی ps4 می توانید از انواع بازی در قالب اکانت قانونی ps4 استفاده کنید.

به منظور راهنمایی شما عزیزان، در ادامه به مشخصات فنی هر دو کنسول بازی PS4 و PS5 اشاره کرده ایم.

پلی استیشن 4 – PS4

این کنسول بازی (PS4) از نظر مشخصات فنی، در مقایسه با کنسول بازی PS5 ضعیف تر می باشد. اما با این حال دارای مشخصات فنی قابل قبولی نیز هست:

  • در کنسول بازی PS4 از پردازنده مرکزی و یا CPU هشت هسته ای جگوار با فرکانس 6 گیگاهرتز استفاده شده است.
  • در کنسول بازی PS4 از پردازنده گرافیکی و یا GPU با 18 واحد محاسباتی و با 800 مگاهرتز و 84 ترافلاپس استفاده شده است.
  • حافظه داخی به کار رفته در کنسول بازی PS4 از شرکت سونی، برابر با 500 گیگابایت یا 1 ترابایت HDDاست.
  • خروجی ویدئویی این کنسول بازی، برابر 1080p است.
  • حافظه رم (RAM) این کنسول بازی برابر با 8گیگابایت از نوع GDDR5 می باشد.

پلی استیشن 5 – PS5

شرکت سونی در کنسول بازی PS5 مشخصات فنی بهتری را عرضه کرده است. در ادامه به برخی از مهم ترین مزیت های پلی استیشن 5 اشاره کرده ایم:

  • کنسول بازی PS5 از پردازنده مرکزی و یا CPU هشت هسته ای برخوردار است. این پردازنده دارای 16 رشته فرکانس تا 5 گیگاهرتز می باشد. (مطالعه راهنمای خرید ps5)
  • در کنسول بازی PS5 از پردازنده گرافیکی و یا GPU با 36 واحد محاسباتی و با فرکانس 23 گیگاهرتز و 10.3 ترافلاپس استفاده شده است.
  • حافظه داخلی به کار رفته در این کنسول بازی از شرکت سونی، برابر با 825 گیگابایت SSD است.
  • خروجی ویدئویی این کنسول بازی، برابر با 4K و با نرخ بروزرسانی 120 هرتز است.
  • حافظه رم (RAM) این کنسول بازی برابر با 16 گیگابایت از نوع GDDR می باشد.

طراحی PS4 و PS5

تفاوت های ps5 و  ps4 -  چرا باید پلی ‌استیشن 5 بخریم؟  

طراحی PS5 با تغییرات مثبت بسیاری همراه بوده است، به طوری که در این محصول، صدا و گرمای تولید شده از کنسول بازی، به حد بسیار زیادی کم شده است. همینطور پلی استیشن 5 دارای اندازه بزرگ تر و همینطور وزن بیشتری نیز می باشد. در طراحی این نسل از کنسول های بازی شرکت سونی، دو رنگ سفید و سیاه به چشم می خورد که نظر بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است.

مقایسه گرافیک PS4 و PS5

در کنسول های بازی، گرافیک از اهمیت بالایی برخوردار است؛ در بررسی تفاوت های PS5 و PS4 باید اشاره کنیم در پلی استیشن 4 از پردازنده گرافیکی استفاده شده است که تصاویر با رزولوشن 1080p را ارائه می دهد که در نسخه پرو، حتی به کیفیت 4K نیز ارتقاء پیدا کرده است. این در حالی است که در PS5، رزولوشن تا 8K را پشتیبانی می کند. از سویی دیگر بازی هایی که برای این دو کنسول عرضه می شوند، از نظر کیفیت با یکدیگر متفاوت هستند؛ به همین دلیل PS5 به دلیل برخورداری از کیفیت بالاتر و همینطور بازی های باکیفیت تر، قطعا از نظر گرافیکی نیز انتخاب بهتری به شمار می رود.

تفاوت های PS5 و PS4 از نظر صدا

پلی استیشن 5 از نظر کیفیت صدا، ارتقاء پیدا کرده است؛ به طوری که در هنگام بازی، یک تجربه جدید و متفاوتی از صدای سه بعدی را برای کاربران رقم می زند. سونی در PS5 از موتور جدیدی برای صدا استفاده کرده است.

تفاوت های PS4 و  PS5از نظر بازی

یکی دیگر از تفاوت های PS5 و PS4 در بازی های آن ها می باشد. برای PS5 برخی بازی های انحصاری عرضه شده است که امکان اجرای آن ها در پلی استیشن 4 وجود ندارد. بازی هایی که از نظر کیفیت نسبت به نسخه های قبلی خود، به مراتب بهتر هستند.

بررسی تفاوت های PS5 و PS4 از نظر حافظه

در نسل جدید از کنسول بازی سونی، تغییرات زیادی در حافظه ایجاد نشده است. در پلی استیشن 5، 825 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی اطلاعات از نوع SSD  در نظر گرفته شده است، در حالی که در پلی استیشن 4، یک ترابایت حافظه از نوع HDD قرار داده شده بود. در حقیقت نوع حافظه تغییر یافته است که البته سرعت انتقال اطلاعات به پردازنده ها در نوع SSD   بیشتر است.

بررسی کنترلر در PS4 و  PS5

در بررسی تفاوت های PS5 و PS4، باید حتما به کنترلرهای این دو کنسول بازی اشاره کنیم. کنسول بازی PS5 دوال سنس است که تمامی ویژگی های کنسول بازی PS4 و یا دوال شاک را دارد. همینطور کنترلر PS5 دارای برخی ویژگی های خاص دیگر نیز می باشد که سبب شده است تا از کنترار پلی استیشن 4 برتری پیدا کند.

یکی از مهم ترین ویژگی های کنترلر PS5 برخورداری از میکروفون است که این قابلیت در میکروفون کنترلر PS4 دیده نمی شود.

دوال سنس از ابعاد بزرگ تر و همینطور وزن بیشتری نیز برخوردار می باشد که طراحی مناسب تری را دارد. از سویی دیگر قدرت باتری کنترلر PS5 نیز به مراتب بیشتر است. یکی از ویژگی های کنترلر  PS5 برخورداری از بازخورد لرزشی می باشد. به طوری که راه رفتن در زمین هموار و یا سخت از طریق لرزش به گیمر القاء می شود.

سخن پایانی

در این مقاله تفاوت های PS5 و PS4 را بررسی کردیم. در صورتی که با اختلاف قیمتی که بین این دو کنسول بازی وجود دارد، مشکلی ندارید، PS5 قطعا انتخاب بهتری برای شماست. دلیل این موضوع این است که PS5 از نظر کیفیت، گرافیک و … در مقایسه با PS4 قوی تر می باشد. ضمن اینکه برای PS5 بازی های انحصاری بیشتری نیز وجود دارد.

در صورتی که با محدودیت بودجه مواجه هستید و ترجیح می دهید هزینه کمتری را برای خرید کنسول بازی پرداخت کنید، اینگونه انتخاب PS4 برای شما مناسب تر است. با بررسی نکات مطرح شده در این مقاله، می توانید تصمیم گیری بهتری را داشته باشید. امیدواریم مطالعه این مقاله برای شما مفید واقع شود و بتوانید از اطلاعات آن برای خرید یک کنسول بازی باکیفیت از برند سونی استفاده کنید. ما در مجموعه * راهنمای شما عزیزان برای خرید اکانت قانونی ps5 نیز هستیم. در صورتی که در این زمینه نیاز به دریافت مشاوره دارید، از طریق راه های ارتباطی با ما در ارتباط باشید.

آتوسا خوش خواهد

من آتوسا، خبرنگاری که تعهدی عمیق به خدمت به مردم دارم. در این سایت، با تمرکز بر مسائل مهم اجتماعی و اقتصادی، تلاش می‌کنم تا صدای گروه‌ه‌های نادیده گرفته شده را به گوش شما برسانم و برای ایجاد عدالت و برابری در جامعه تلاش کنم.