حوادث

بدره؛ شهری سحرانگیز اما افسرده که ۶۰ درصد مردم به دلیل فقر و بیکاری آنجا را ترک کرده‌اند

امام جمعه این شهرستان در گفتگو با آفتاب نیوز گفت ;

آفتاب نیوز:

هیرش سیدیان- اینستاگرام و شبکه های اجتماعی پر از مکان های جالب و جذاب شهر بدری در الهام است. کوه کافرین یکی از پرطرفدارترین مکان‌ها با رودخانه‌ای زیباست، جایی که گاهی اوقات میزبان گردشگرانی است که سعی می‌کنند مکانی متفاوت را برای بازدید و دیدن زیبایی‌های منحصربه‌فرد آن انتخاب کنند.

تپه های لارت، دربند غار، روستای کلیم، رازیانه غار، دربند و آبشار کبیر کوه از دیگر جاذبه های گردشگری بدره هستند. این مناظر، چه در یک منطقه از کشور باشد و چه از کشورهای همسایه، ممکن است به منبع بی پایان ثروت و درآمد برای گردشگران بومی تبدیل شود.

با وجود همه اینها، یافتن تأثیر زیادی از رفاه، ثروت و کار در بدره زیبا دشوار است. در گفتگو با امام جمعه این شهر آفتاب نیوز وی گفت: نزدیک به 24 هزار نفر از مردم این شهرستان به دلیل فقر و بیکاری مجبور به مهاجرت شده اند. پناهندگان به امید یافتن زندگی بهتر؛ از بازار آهن تهران به استرالیا برده شدند.

بدریا; شهری جذاب اما افسرده که 60 درصد از جمعیت آن به دلیل فقر و بیکاری آن را ترک کرده اند.

امام جمعه این شهرستان حجت الاسلام محسن دانیاری گفت: همانطور که توضیح دادم متاسفانه حدود 24 هزار نفر از مردم این شهرستان که تقریباً 60 درصد جمعیت این شهرستان هستند مجبور به ترک این شهر شده اند. مهاجرت به دلیل فقر و بیکاری. دلیل اصلی مهاجرت نبود منابع درآمد کافی است، برخلاف کردستان، در استان کولبری و لام شغل مشابه وجود ندارد. اکنون مسئولان آمار رسمی نمی دهند، اما طبق آمار کد ملی بدره، جمعیت این شهر در واقع بیش از 35 تا 40 هزار نفر است. این آمار جمعیتی است که کد ملی بدر دارند، در حال حاضر تنها 16 تا 17 هزار نفر در بدر باقی مانده اند و در حال حاضر ساکن هستند.

وی افزود: متاسفانه مهاجرت بخشی از زندگی جوانان شهرستان شده و بیشتر آنها جوانانی هستند که مهاجرت می کنند به عنوان مثال می توان به روستای علیشیروان اشاره کرد که بیشتر برای کار به خارج از کشور مهاجرت می کنند. و با دعوت و امثال اینها مهاجرت سایر اعضای خانواده را تسهیل می کنید. قبایلی که نام بردم اکثرا خارجی هستند. خانواده‌های آنها هم رنج زیادی می‌کشند، چون این‌طور نیست که بتوانید به خارج از کشور بروید و به عنوان کارگر زندگی راحت داشته باشید. خانواده هایشان پیش من می آیند و بسیار خوشحال هستند که دوران جوانی شان در خارج از کشور سپری شده است، یعنی مهاجرت شرایط و بستر مالی ازدواج را برایشان فراهم نکرده است. بیرون کار می کنند و خرجشان را می گذرانند.

دانیاری با اشاره به وعده های مسئولان در خصوص تغییر وضعیت اشتغال شهرستان گفت: جناب حاجی رئیسی رئیس جمهور فکر می کنم این سومین بار است که به استان می آیند و بعد از آن اگر اشتباهی نشده است. ساخته شده است. اینجا نیومد به خصوص که هنوز مصوبات سفر اول تهیه نشده، برنامه کلان اقتصادی برای آینده وجود ندارد و به همین دلیل سفر همیشه با تاخیر همراه است. اکنون استان هایی مانند خوزستان هستند که جناب رئیس جمهور هشت بار به آنها سفر کرده اند. کردستان خودمان هم 3 بار بازدید شده و 150 کیلومتر راه آهن و فرودگاه سقز افتتاح شده است. البته این شهر دارای حوزه ها و استعدادهای بالقوه زیادی است که در صورت تحقق می تواند چهره شهر را تغییر دهد. بدریه بر روی رودخانه زیر سد سمیر واقع شده است. این سد یکی از بزرگترین سدهای آبی کشور است. در نزدیکی این سد میدانی به نام طرح هندمانی قرار دارد که دارای 3500 هکتار زمین خشک است. فاصله این سد تا سد سیمار تنها چهار کیلومتر است. مزرعه دیگر 150 هکتار در حوالی شهرک ولیاسر و 5 کیلومتری بدره است که این میدان تنها 4 یا 5 کیلومتر با سمر بند فاصله دارد.

چهار کیلومتر خط لوله نمی زنند، اما 750 کیلومتر آب خلیج فارس را انتقال می دهند.

وی افزود: اگر از این سد لوله کشی شود و دو ایستگاه پمپاژ آب احداث شود، این دو دشت بزرگ به طور کامل آبیاری می شوند و طبق دستور مقام معظم رهبری برای تولید در شهرستان استفاده می شود افزایش قابل توجهی در یعنی با افتتاح یک ایستگاه پمپاژ ساده 2 تایی می تواند روند مهاجرت را در شهر ارتقا دهد و بسیاری از جوانان را به شهر بازگرداند. آقای حاجی رئیسی هم خیلی کار می کند و پروژه های خوبی در کشور افتتاح کرده است، مثلاً پروژه انتقال آب خلیج فارس ظاهراً 750 کیلومتر است که فقط یک استان آبرسانی به اصفهان و دیگر استان ها می کند. در فاصله 4 کیلومتری از سد سیمره و احداث ایستگاه پمپاژ قابل مقایسه با این پروژه های بزرگ نیست، در سایر نقاط کشور نیز با کمبود نیروی کار مواجه هستیم اقداماتی در ایلام نیز انجام خواهد شد.

دانیاری درباره قدرت لابی گری و کسب و کار نیز گفت: به هر حال در بحث تخصیص بودجه بحث لابی گری و کسب و کار حرف اول را می زند و استان هایی مثل خوزستان و اصفهان در این حوزه قدرت بیشتری دارند؛ اما در این زمینه هم استانی است. فقط 3 نماینده دارد. وقتی 60 درصد از جمعیت یک شهر مهاجرت می کنند، فضای غم و اندوه و افسردگی در شهر ایجاد می شود و خانواده های آنها به خدمت آنها می آیند، جوانان و همه رفته اند. ضمن قدردانی از زحمات بی دریغ جناب رئیس جمهور در امور کشور، امیدواریم به این مناطق محروم توجه بیشتری داشته باشد و انشالله در آینده مشکلات شهرستان های بدر و ایلام مرتفع گردد با تخصیص بودجه

بدریا; شهری جذاب که 60 درصد مردم آن را به دلیل فقر و بیکاری ترک کرده اند

کارگروه خبری حوادث

نویسنده حوادث با تمرکز بر جنبه‌های سیاسی و اجتماعی رویدادها هستم. توانایی بررسی تأثیر رویدادها بر سیاست‌ها و جامعه را دارم و به خوانندگان نگاهی عمیقتر به این جنبه‌ها می‌دهم.