نقشه تابلو برق دیزل ژنراتور
یکی از پرقدرت ترین تجهیزات برق اضطراری دیزل ژنراتورها هستند که می توانند در زمان قطع شدن برق شهری و یا نوسان برق شبکه جریان مورد نیاز ساختمان هایی همچون منازل مسکونی، واحدهای صنعتی، تجاری، بیمارستان ها و… را فراهم کنند. از آنجا که این وسیله برای راه اندازی و کنترل عملکرد خود به یک تابلو برق نیاز دارد، ما تصمیم گرفتیم تا در این مطلب نحوه طراحی تابلو برق اضطراری دیزل ژنراتور را به شما آموزش دهیم.
پس ابتدا به سراغ معرفی تمامی تجهیزاتی رفتیم که برای طراحی تابلو برق دیزل ژنراتور ضروری بودند و پس از آن نکات مهم برای طراحی تابلو برق و جایگیری تجهیزات داخل آن را به شما گوشزد کردیم. در ادامه یک نمونه نقشه طراحی تابلو برق اضطراری دیزل ژنراتور را در اختیار شما قرار دادیم تا بهتر با نحوه ساخت تابلو برق اضطراری آشنا شوید. پس اگر تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید، اطلاعات ارزشمندی دریافت خواهید کرد.
مروری کوتاه بر نحوه کار تابلو برق اضطراری دیزل ژنراتور
عملکرد خلاصه تابلو ژنراتور اضطراری به این صورت است که تابلو برق با قطع شدن برق شهری به شکل کاملاً اتوماتیک دستگاه ژنراتور که تولید کننده برق اضطراری است را روشن می کند تا به فرکانس مورد نیاز برسد.
زمانی که برق شهری وصل می شود، کنتاکتور برق شهر خاموش است، در این مرحله رله تابلو برق نمونه گیری را انجام می دهد و پس از تشخیص اینکه میزان ولتاژ برق شهری مناسب است، کنتاکتور دیزل ژنراتور ولوو را خاموش و کنتاکتور برق شهری را روشن می کند.
البته برخی از تابلو برق های اضطراری دارای کلید یا سوئیچ دستی نیز می باشند که می توان در مواقع اورژانسی به صورت غیر اتوماتیک دیزل ژنراتور را خاموش و از مدار خارج کرد. در مقابل برخی دیگر از تابلوهای برق اضطراری دیزل ژنراتور دارای چنچ آور دیجیتال هستند، با استفاده از این مدل تابلو برق ها می توانید روشن و خاموش شدن ژنراتور را به صورت هفتگی برنامه ریزی کنید که این خود قالبیت بسیار بالایی است.
انواع تابلو برق اضطراری دیزل ژنراتور
همانطور که از توضیحات فوق می توان برداشت کرد، تابلو برق اضطراری ژنراتور در سه مدل کلی طراحی و تولید می شوند:
- تابلو برق کنترل دستی دیزل ژنراتور
یکی از ساده ترین و در عین حال قدیمی ترین مدل های تابلو برق نوع کنترل دستی آن است که دارای پنج عقربه آنالوگ برای نشان داده مشخصات جریان برق بر روی تابلو برق است.
سه عدد از این عقربه های برای نشان دادن آمپر جریان خروجی سه فاز، یکی از عقربه ها برای نمایش ولتاژ و دیگری برای نشان دادن فرکانس خروجی موتور برق یا دیزل ژنراتور است.
البته برای نشان دادن مقدار فشار روغن دیزل و درجه حرارت آب دیزل نیز از دو نشانگر کوچک دیگر بر روی تابلو برق کنترل دستی استفاده شده است. روشن و خاموش کردن این مدل از تابلو برق با استفاده از کلید یا سوئیچ استارت و استپ روی تابلو انجام می شود.
- تابلو برق اضطراری اتوماتیک چنچ آور
تعویض منبع تامین جریان برق ورودی به ساختمان بین برق شهری و ژنراتور به عهده تابلو برق چنچ اور است که در ادامه همین مطلب توضیحات کامل تری در خصوص نحوه طراحی و ساخت آن در اختیار شما قرار می دهیم.
فقط این نکته را یادآور می شویم که تابلو برق دیزل ژنراتور چنچ اور خود در دو مدل دستی و اتوماتیک پیشرفته تقسیم بندی می شوند که از نوع دستی آن برای کنترل جریان های تک فار و به منظور کنترل جریان های سه فاز از چنچ آور پیشرفته استفاده می شود.
- تابلو برق پارالل و سنکرون دیزل ژنراتور
اگر بخواهیم یک دستگاه ژنراتور جدید به سیستم برق اضطراری دیزل ژنراتوری قبلی خود در ساختمان اضافه کنیم، منطقی ترین کار این است که از تابلو برق پارالل به منظور همسو کردن و جمع کردن جریان برق خروجی از این دو دستگاه استفاده کنیم.
آموزش طراحی تابلو برق ژنراتور اضطراری
برای راه اندازی دیزل ژنراتور لازم است تا از تجهیزات جانبی دیگر برای مدار استفاده کنیم. به همین دلیل تابلو برق ژنراتور اضطراری را بکار می گیریم.
قطعات تابلو برق ژنراتوز اضطراری با توجه به نوع تابلو برق می توانند متفاوت باشند، اما ما در این بخش به مهمترین اجزای تابلو برق ژنراتور اتوماتیک یا چنچ آور اشاره می کنیم که برای طراحی آن ضروری هستند:
- برد کنترل دیزل ژنراتور به همراه چنچ آور
یکی از مهمترین قسمت های یک تابلو برق دیزل ژنراتور برد کنترل یا همان چنچ آور است که ژنراتور را راه اندازی، مانیتور و کنترل می کند. این قطعه به صورت اتوماتیک انتقال بار را بین منبع برق شهری و منبع برق دیزل ژنراتور انجام می دهد.
کارایی برد کنترل دیزل ژنراتور یا همان چنچ آور عبارتند از:
- ژنراتور را روشن می کند.
- پارامترهای ژنراتور را کنترل می کند.
- منبع برق ساختمان را بین دو نقطه Main یا برق شهری و ژنراتور سوئیچ می کند.
شما می توانید تمامی اطلاعات در خصوص سنسورهایی که می توانند به برد کنترل وصل می شوند و ورودی و خروجی آن را از طریق دفترچه راهنمای چنچ آور مورد نظر خود به دست آورید. معمولاً بر روی تابلو برق دیزل ژنراتور یک کلید Emergency/Stop وجود دارد تا در واقعی که تابلو برق در حالت ژنراتور است آن را قطع و یا وصل کنیم.
تابلو چنچ آور را می توانیم با دو کنتاکتور و یا یک کلید موتور دار و یا دو عدد بریکر موتور دار طراحی کنیم.
- دو عدد کنتاکتور به همراه بریکر برای هر کدام
در داخل تابلو برق دیزل ژنراتور از دو عدد کنتاکتور استفاده می شود که یکی از آن ها برای ورودی برق شهر و دیگری برای برق ژنراتور است. هر کدام از این کنتاکتورها به یک عدد بریکر نیاز دارند تا مورد محافظت قرار بگیرند.
پس لازم است تا در ورودی برق شهری و ورودی کابل ژنراتور به کنتاکتورهای مختص به برق شهری و ژنراتور هر کدام یک بریکر نصب شود. قسمت بالای کنتاکتورهای باید توسط سیم به یکدیگر پل شود و در نهایت خروجی کنتاکتورهای باید به بریکر بار یا محافظ بار وصل شود. وقتی برق شهری قطع می شود، کنتاکتور برق شهر خاموش می شود. سپس ژنراتور استارت می خورد تا کنتاکتور آن روشن شود.
برای اینکه بدانیم در چه لحظه ای برق شهر وصل می شود تا دیزل ژنراتور از مدار خارج شود، لازم است تا ورودی برق منبع را از قبل از کنتاکتور بگیریم. برای نمونه گیری برق شهر از سه فاز به همراه نول استفاده می شود، اما برای نمونه گیری برق دیزل ژنراتور فقط از فاز و نول استفاده می شود.
به منظور اتصال کنتاکتور برق شهری و کنتاکتور دیزل ژنراتور به سه سیم فاز و یک سیم نول نیاز داریم، یعنی هر کدام از کنتاکتورها دارای سه سیم فاز و یک سیم نول هستند. پس برای سیم کشی این قطعات یک شینه نول نیاز داریم که سیم نول دیزل و کنتاکتور برق شهری به آن وصل شود و در نهایت نول به سمت بار هدایت شود.
از آنجا که تمامی تجهیزات کنترلی در داخل تابلو برق دیزل ژنراتور از برق باتری ژنراتور استفاده می کنند، لازم است تا یک بریکر 32 آمپر DC در تابلو برق نصب کنیم.
جریان DC از باتری ژنراتور به بریکر وارد می شود و از آنجا توسط برد کنترل تعیین می شود که جریان DC موجود در بریکر به کدام یک از قطعات باید وارد شود.برای اینکه نمونه گیری جریان دیزل ژنراتور انجام شود باید از ترانس جریان استفاده شود. محل قرارگیری ترانس جریان در ورودی کنتاکتور دیزل ژنراتور است تا رله بتواند میزان جریان را کنترل کند.
در داخل تابلو برق اضطراری دیزل ژنراتور چند عدد خروجی از بریکر DC از جمله خروجی برق، سلونوید، استارت، قطع کن آب و روغن، دینام، روغن، آب و منفی را داریم. تمامی این سنسورها به رله برد کنترل متصل می شوند. برق شهر و برق نمونه دیزل ژنراتور به فیوزهای مینیاتوری وارد می شوند. اگر کنتاکتورها سه فاز به همراه نول باشند، فیوزهای مینیاتوری نیز باید سه فاز یا چهار پل باشند.
از رله به عنوان استارت و قطع کن دیزل ژنراتور و برای خاموش کردن آن استفاده می شود. به طور معمول دو عدد رله 12 ولت در طراحی تابلو برق دیزل ژنراتور کفایت می کند. فرمان مستقیم خاموش کردن دیزل ژنراتور از رله برد کنترل به دو رله 12 ولت یا آفتامات ها وارد می شود تا از آنجا به دو ترمینال برق و سلونوید هدایت شود.
از یک عدد باتری شارژر در داخل تابلو برق دیزل ژنراتور استفاده می شود تا باتری دیزل را همیشه در حالت شارژ نگه دارد.
نکات ضروری در طراحی تابلو برق اضطراری ژنراتور که باید آن ها را رعایت کنید
- طراحی تابلو برق دیزل ژنراتور بر اساس نقشه ای است که از قبل تهیه شده و جانمایی هر کدام از اجزای تابلو در داخل نقشه مشخص شده است.
- انتخاب پیچ و مهره ها به منظور بستن تجهیزات بر روی تابلو برق با توجه به نوع تجهیزات و همچنین برآورد نیروهای وارده دینامیکی در زمان برق دار بودن تابلو انجام می شود.
- تجهیزات باید بر روی اسکلت بدنه و سینی های پیش ساخته نصب شوند.
- محل نصب شمش ها و مقره ها باید مستحکم باشد.
- تمام تجهیزات داخل تابلو برق باید با کمک پلاک نام گذاری شوند.
- جنس بدنه تابلو برق بهتر است از ورق روغنی به ضخامت 1.5 الی 2.5 میلیمتر ساخته شود.
- تجهیزات تابلو برق باید به نحوی نصب شوند که فضای کافی برای بازرسی، توسعه، تعمیرات و دسترسی به لوازم و شینه ها فراهم باشد.
- توصیه می شود محل ورود و خروچ کابل ها تا حد ممکن از هم جدا باشند.
- در طراحی تابلو برق دیزل ژنراتور تجهیزات اندازه گیری را در قسمت جلو و بالای تابلو نصب می کنند تا به راحتی قابل مشاهده و استفاده باشند.
- برای اینکه از ورود صدمات احتمالی به قسمت های نصب تجهیزات تابلو برق دیزل ژنراتور جلوگیری شود، باید پیش از نصب، قسمت های نصب اندازه گیری شوند.
- به منظور حمل آسان تابلو برق پیشنهاد می شود در قسمت بالای آن قلاب مناسبی نصب شود.
نقشه تابلو برق دیزل ژنراتور
طراحی تابلو برق دیزل ژنراتور بسیار متنوع است، با این حال ما پلان زیر را به عنوان نمونه نقشه تابلو برق دیزل ژنراتور با شما به اشتراک گذاشته ایم.
یکی از مهمترین نکاتی که باید در زما طراحی و سیم کشی تابلو برق اضطراری به آن توجه کنید اتصال سیم ارت در داخل تابلو به سیم نول است. به طور معمول سیم ارت را در ورودی برق شهر به سیم نول می بندند، چون اگر این کار را انجام ندهند هر گونه نشتی جریان می تواند باعث برق دار شدن نول شده و در نتیجه آسیب های جدی به برد کنترلی، ECU و دیگر تجهیزات داخل تابلو برق وارد کند.
برای سیم بندی تابلو برق دیزل ژنراتور از سیم برق افشان استفاده می شود که سایز آن ها با توجه به آمپراژ تابلو تعیین می شود، به این صورت که به ازای هر 4 آمپر به اندازه یک میلیمتر مربع به سطح مقطع سیم ها افزوده می شود.
جمع بندی
با توجه به اینکه قطعی گاه و بیگاه برق در ساختمان ها می تواند خسارت های سنگینی به تجهیزات برقی وارد کند، مطمئن ترین راه برای پیشگیری از آسیب های احتمالی قطعی و نوسان برق این است که از یکی از تجهیزات برق اضطراری همچون ژنراتور یا موتور برق کمک بگیریم.
اما همانطور که در طول این مطلب ملاحظه کردید، بهتر است راه اندازی و کنترل ژنراتور با کمک تابلو برق اضطراری صورت بگیرد تا لوازم الکترونیکی ساختمان بدون وقفه به منبع تامین جریان برق ثانویه یا همان ژنراتور وصل شوند. ما آموزش کامل در خصوص ژنراتور و موتور برق را در m.facebook.com با عنوان نقشه تابلو برق دیزل ژنراتور قرار داده ایم، اگر مایل به مطالعه هستید روی لینک ما بزنید.