حوادث

هوش مصنوعی به کمک ثبت تخلفات رانندگی می‌آید/ اعمال قانون با دوربین‌های نظارت تصویری

هوش مصنوعی به کمک ثبت تخلفات رانندگی می‌آید/ اعمال قانون با دوربین‌های نظارت تصویری

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران از طرح استفاده از هوش مصنوعی برای پیشگیری از تخلفات رانندگی به ویژه تخلفات رانندگی خبر داد و گفت: پلیس راهنمایی و رانندگی در مرحله اول از این ظرفیت برای پیشگیری از تخلفات رانندگی استفاده خواهد کرد.

سرهنگ سید ابوالفضل موسوی پور در گفت وگو با تیتر نیوز وی افزایش اطلاعات در انجام ماموریت ها و خدمات رسانی را از اولویت های پلیس دانست و مورد تاکید فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی فراهان و رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراهان گفت: در این مجموعه نیز داریم پلیس راهنمایی و رانندگی تهران را در این مجموعه گنجانده است. موضوعی که جزو اولویت های ما است و برای اجرای این طرح ها ضروری است.

وی با بیان اینکه مشکل ترافیک یک موضوع بین المللی است که نیازمند مشارکت دستگاه های ذیربط است، گفت: یکی از اقدامات ما استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی برای کنترل ترافیک و جلوگیری از تخلفات رانندگی است در این راستا جلساتی را با شرکت کنترل تردد و تعدادی از شرکت های آگاه و جمعی از مدیران دانشگاه صنعتی شریف برگزار کردیم تا زیرساخت های استفاده از هوش مصنوعی برای جلوگیری از تخلفات را فراهم کنیم و نظارت بر ترافیک

رسیدگی به تخلفات مسکونی با کمک هوش مصنوعی

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران با بیان اینکه در مرحله اول برخورد با تخلفات ساکنان را در اولویت قرار دادیم، گفت: دو نوع دوربین ترافیکی در سطح شهر تهران وجود دارد که یکی از آنها دوربین پلاک خوان است. این دوربین کار خود را انجام می دهد. و بر اساس برنامه ای که برایشان نوشته شده است که تخلفات را ثبت کنند. نوع دیگر دوربین های نظارت تصویری است که در حال حاضر حدود 1500 دوربین در تهران فعال است و امیدواریم به زودی این تعداد افزایش یابد.

موسوی پور با بیان اینکه این دوربین های نظارت تصویری هوشمند نیستند، گفت: در حال حاضر کاربر باید این دوربین ها را کنترل کند، اما تلاش می کنیم از قابلیت های هوش مصنوعی این دوربین ها استفاده کنیم و در صورت تخلف یا وضعیت غیرعادی مانند تصادفات و … برای ثبت نام و اعلام موضوع این عمل قابل اجرا است و باید سیستم مربوطه را روی دوربین ها نصب کنیم.

وی ادامه داد: از طریق دوربین های نظارت تصویری می توانیم سامانه نصب کنیم و این سامانه به صورت هوشمند با تخلفات برخورد می کند. همانطور که گفتم در مرحله اول رسیدگی به تخلفات مسکونی را در اولویت قرار دادیم و در نظر داریم از امسال با تعدادی دوربین شروع به کار کنیم و به تدریج آن ها را گسترش دهیم. با استفاده از این سیستم و هوش مصنوعی به دوربین های نظارت تصویری برای برخورد با تخلفات مسکونی مانند پارک در اماکن ممنوع، پارک دوبل، پارک غیرمجاز، انسداد جاده ها و … می پردازیم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران گفت: امکان تعیین میزان، نوع تخلف و حفظ حریم خصوصی برای این دوربین ها وجود دارد در صورت اجرا، پیامک‌ها برای رانندگان متخلف ارسال خواهد شد.

موسوی در پاسخ به این سوال که چه موانعی بر سر راه اجرای این پروژه وجود دارد، گفت: شهرداری پس از درخواست ما این موضوع را در بودجه امسال گنجانده است، اما مشکلات مالی و سایر موارد در این زمینه وجود دارد

پیش از این، احسان مومانی معاون عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران در گفت وگو با تیتر نیوز، گفت: به زودی دوربین هایی بر روی موتورسیکلت های پلیس راهور نصب می شود و در فاز اول این دوربین ها، حوادث ترافیکی به ثبت می رسد ثبت نام به ساکنان تجاوز کرده است

انتهای پیام

کارگروه خبری حوادث

نویسنده حوادث با تمرکز بر جنبه‌های سیاسی و اجتماعی رویدادها هستم. توانایی بررسی تأثیر رویدادها بر سیاست‌ها و جامعه را دارم و به خوانندگان نگاهی عمیقتر به این جنبه‌ها می‌دهم.