نشتی واسکازین از سنسور کیلومتر
شتی واسکازین از سنسور کیلومتر: بررسی علل، علائم و راهحلها
سنسور کیلومتر، که به آن سنسور سرعت نیز گفته میشود، یکی از اجزای حیاتی در سیستم الکتریکی خودرو است. این سنسور با اندازهگیری سرعت چرخش چرخها، اطلاعات مربوط به سرعت خودرو را به واحد کنترل الکترونیکی (ECU) ارسال میکند. ECU از این اطلاعات برای تنظیم عملکرد موتور، سیستم ترمز ضد قفل (ABS) و سایر سیستمهای مهم خودرو استفاده میکند.

در برخی موارد، ممکن است نشت واسکازین (روغن گیربکس) به سنسور کیلومتر رخ دهد. این اتفاق میتواند به دلایل مختلفی از جمله خرابی کاسه نمد، شل شدن پیچها یا ترک خوردن پوسته گیربکس رخ دهد. نشت واسکازین به سنسور کیلومتر میتواند منجر به مشکلات بسیاری شود، از جمله:
- خرابی سنسور کیلومتر: واسکازین میتواند به داخل سنسور نفوذ کرده و به اجزای الکتریکی آن آسیب برساند. این امر میتواند منجر به خرابی سنسور و عدم ارسال صحیح اطلاعات سرعت به ECU شود.
- عدم دقت کیلومتر شمار: اگر سنسور کیلومتر به دلیل نشت واسکازین آسیب ببیند، ممکن است سرعت خودرو را به طور دقیق نشان ندهد. این امر میتواند خطرناک باشد، زیرا راننده ممکن است از سرعت واقعی خود آگاه نباشد.
- مشکلات دیگر: در برخی موارد، نشت واسکازین به سنسور کیلومتر میتواند منجر به مشکلات دیگری مانند روشن شدن چراغ هشدار موتور یا از کار افتادن سیستم ABS شود.
علل نشت واسکازین به سنسور کیلومتر
همانطور که قبلاً ذکر شد، نشت واسکازین به سنسور کیلومتر میتواند به دلایل مختلفی رخ دهد. برخی از شایعترین علل عبارتند از:
- خرابی کاسه نمد: کاسه نمدها واشرهایی هستند که برای آببندی اتصالات بین اجزای مختلف در موتور و گیربکس استفاده میشوند. اگر کاسه نمد سنسور کیلومتر خراب شود، میتواند باعث نشت واسکازین شود.
- شل شدن پیچها: پیچهایی که سنسور کیلومتر را به گیربکس یا دیفرانسیل نگه میدارند، باید به درستی سفت شوند. اگر این پیچها شل شوند، میتوانند باعث نشت واسکازین شوند.
- ترک خوردن پوسته گیربکس: اگر پوسته گیربکس ترک خورده باشد، میتواند باعث نشت واسکازین از هر نقطه، از جمله محل نصب سنسور کیلومتر شود.
علائم نشت واسکازین به سنسور کیلومتر
علاوه بر علائم خرابی سنسور کیلومتر که رایج می باشد، چندین علامت دیگر نیز وجود دارد که میتواند نشان دهنده نشت واسکازین به سنسور کیلومتر باشد. این علائم عبارتند از:
- نشتی واسکازین: اولین علامت واضح نشت واسکازین است. ممکن است لکهای از واسکازین را در زیر خودرو یا در اطراف سنسور کیلومتر مشاهده کنید.
- بوی واسکازین سوخته: واسکازین که به سنسور کیلومتر نشت میکند، میتواند بسوزد و بوی متمایزی ایجاد کند.
- عدم دقت کیلومتر شمار: اگر سنسور کیلومتر به دلیل نشت واسکازین آسیب دیده باشد، ممکن است سرعت خودرو را به طور دقیق نشان ندهد.
- مشکلات دیگر: در برخی موارد، نشت واسکازین به سنسور کیلومتر میتواند منجر به مشکلات دیگری مانند روشن شدن چراغ هشدار موتور یا از کار افتادن سیستم ABS شود.
راهحلهای نشت واسکازین به سنسور کیلومتر
اگر نشت واسکازین به سنسور کیلومتر را مشاهده کردید، باید در اسرع وقت آن را تعمیر کنید و یا اقدام به خرید سنسور کیلومتر از علی بابا نمایید. در غیر این صورت، میتواند به سایر اجزای خودرو آسیب برساند. راهحلهای نشت واسکازین به سنسور کیلومتر عبارتند از:
- تعویض کاسه نمد: اگر کاسه نمد خراب شده باشد، باید آن را با یک کاسه نمد جدید تعویض کرد.
- سفت کردن پیچها: اگر پیچها شل شده باشند، باید آنها را به درستی سفت کرد.
- تعمیر یا تعویض پوسته گیربکس: اگر پوسته گیربکس ترک خورده باشد، باید آن را تعمیر یا تعویض کرد.
انواع نشتی روغن از خودرو
روغن ریزی خودرو از بخش موتور را میتوان با تشخیص نوع روغن آن شناسایی کرد. روغن موتور یک مایع لغزنده قهوه ای رنگ است که بوی خاصی ندارد و غلظت آن زیاد نیست.
روغن ریزی خودرو از بخش هیدرولیک
روغن هیدرولیک قرمز رنگ است و غلظت کمتری از روغن موتور دارد؛ این روغن خاصیت تمیز کنندگی دارد و با صابون دست واکنش شیمیایی ایجاد می کند.
روغن ریزی خودرو از بخش ترمز
روغن ترمز در رنگ های متفاوتی تولید میشود که پرکاربردترین آن ها به رنگ های زرد، آبی و سبز هستند؛ می توان گفت که نشت روغن ترمز جزو شایع ترین موارد نشتی در خودرو ها می باشد و باید به آن اهمیت زیادی داد. برای تشخیص سریع این نوع روغن بهتر است به یاد داشته باشید که روغن ترمز غلظت و لغزندگی بسیار پایینی دارد، خاصیت تمیز کنندگی زنگ آهن را دارد و در صورت ترکیب با آب خنثی می شود.
روغن ریزی از گیربکس خودرو
نشت روغن از گیربکس جزو مواردی است که برای تشخیص درست نیاز به دقت بالایی دارد چرا که ظاهر ساختاری روغن گیربکس شباهت بسیار زیادی به روغن موتور دارد و تنها تفاوت این دو روغن بالا بودن غلظت روغن گیربکس است و توسط حس لامسه قابل تشخیص نیست.
ناگفته نماند که روغن گیربکس های اتوماتیک شباهت بسیار زیادی به روغن هیدرولیک فرمان دارند. متد تشخیص محل روغن ریزی نیز بسیار شبیه به متد تشخیص نشت روغن موتور است و نیاز به بررسی همه جانبه و با دقتی میباشد.
شایع ترین نقاط نشت روغن گیربکس عبارتند از پیچ تخلیه گیربکس، نشت از کنار سنسورهای دور موتور و دنده عقب، کاسه نمد سرشفت کلاچ، کاسه نمد سرپلوس، واشر درب گیربکس، واشر ساعت گیربکس اتوماتیک، شیربرقیهای کنترل جریان روغن گیربکس اتوماتیک و شکستگی پوسته گیربکس.
به این نکته دقت داشته باشید که تخلیه روغن گیربکس به صورت دستی موجب افزایش حرارت و اصطکاک، کاهش روانکاری و در نهایت بروز آسیب های جبران ناپذیری به سیستم گیربکس خواهد شد؛ این امر در گیربکس های اتوماتیک، کاهش قدرت گیربکس و سپس از کار افتادن گیربکس و خرابی قطعات الکترونیکی مربوط به سیستم گیربکس اتوماتیک را در پی خواهد داشت.
طراحی و عملکرد گیربکس
یکی از اجزای اصلی در سیستم انتقال قدرت گیربکس خودرو می باشد که از پوسته، شفت و چندین چرخ دنده تشکیل شده است. تغییر گشتاور تولید شده توسط پیشرانه و تنظیم سرعت دورانی چرخ ها از وظایفی هستند که به عهده گیربکس خودرو می باشند.
نکته حائز اهمیت این است که چرخ دنده های موجود در گیربکس پیوسته در حال چرخش هستند و برای پیشگیری از اصطکاک و آسیب های ناشی از چرخش و درگیری مداوم باید از روغن گیربکس استفاده کرد. روغن گیربکس مسئول نرم، مرطوب و خنک کردن جعبه دنده و چرخ دنده ها می باشد.
نکته قابل توجه دیگر این است که خودروهای با دنده دستی و اتوماتیک دارای ساختمان اصلی یکسانی هستند و تفاوت اصلی آن ها در عملکرد آن ها می باشد. امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی استفاده از گیربکسهای اتوماتیک نیز رواج بیشتری پیدا کرده است و پیش بینی میشود که استفاده از خودروهای دارای گیربکس دستی به مرور مقبولیت خود را از دست بدهد و از مدار تولید خارج گردند.