نام دانشگاه فنی و حرفه‌ای تغییر کرد

نام دانشگاه فنی و حرفه‌ای تغییر کرد

آفتاب نیوز:

نشست سراسری رؤسای دانشگاه های فنی و حرفه ای صبح امروز رؤسای 83 دانشگاه، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، عرفان خسرویان رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای، رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای نیکوی و تدارکات ملی بخش با حضور معاونین صورت گرفت. رئیس سازمان بسیج امنیت و مردانگی.

در ابتدای این مراسم عرفان خسرویان رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: بیش از 10 تا 12 سال است که دانشگاه فنی و حرفه ای و موسسه فنی و حرفه ای در کشور داریم و به امید خدا توسط به لطف خداوند، دانشگاه فنی و حرفه ای به دانشگاه ملی مهارت تغییر نام داد و به زودی کشور با برند جدید دانشگاه ملی مهارت مواجه خواهد شد. علاوه بر تغییر نام، ساختار را نیز تغییر دادیم.

وی با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در حوزه آموزش عالی گفت: بزرگترین میراث شهید رئیسی، اخلاق مداری، سخت کوشی و 40 ساعت کار از ویژگی های شهید عزیز بود. و بدون هیچ جناحی بر کشور حکومت کردند و اجرشان جز شهادت نبود.

خسرویان افزود: امیدواریم کسانی که برای ادامه این راه حضور دارند در کنار دولت شهید رئیسی دولت داشته باشند. امروز مردم از مسئولان انتظار کار 24 ساعته دارند. امروز دوره بحث به پایان رسیده است و همه کسانی که مسئولیت دارند باید در مورد عملکرد خود صحبت کنند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: به عنوان رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای ببینم کدام داوطلب برای توسعه آموزش های مهارتی در کشور برنامه دارد.

وی به اقدامات این دانشگاه در سال 92 اشاره کرد و گفت: در ابتدای دولت 1392 بازگشایی دانشگاه ها اولین موضوع دولت بود. در آن زمان دانشگاه سه سال در فضای مجازی بود، هزینه های عمومی و جاری دانشگاه ها افزایش یافت و بسیاری از منابع دولتی مسدود شد و دولت سیزدهم با این شرایط شروع به کار کرد.

خسرویان افزود: مهم ترین موضوع در حوزه مهارت آموزی در کشور این بود که نظام مهارت آموزی در برنامه علم و فناوری مورد غفلت قرار گرفت.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای افزود: اساساً دانشگاه فنی و حرفه ای از آموزش و پرورش جدا و به عنوان عضو وابسته به وزارت علوم پیوست.

خسرویان تصریح کرد: بودجه ای که برای دانشگاه فنی و حرفه ای در نظر گرفته شد اگر شاخص آموزش را در نظر بگیریم می بینیم که این دانشگاه باید 60 هزار دانشجو داشته باشد اما در حال حاضر این دانشگاه 190 هزار دانشجو دارد و نظام بودجه را سامان داده است. کاملا سنتی است، بنابراین اگر ساختار دانشگاه مشکل داشته باشد، سیستم عرضه و تقاضا نامتعادل می شود.

وی به چالش آینده این دانشگاه اشاره کرد و گفت: در حوزه نیروی انسانی با مشکلاتی مانند سونامی بازنشستگی مواجه هستیم و فشار کمبود نیروی انسانی همچنان جدی است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای خاطرنشان کرد: اساساً تفاوت آموزش فنی و حرفه ای با سایر آموزش ها در کارگاه ها و آزمایشگاه ها عملی است و بیش از 80 درصد کارها بعضاً ترویج می شود. کارگاه ها و کارگاه های تخریب شده قابل تبدیل و تجهیز در بحران کرونا.

خسرویانو افزود: اینها چالش هایی بود که در دوره سه ساله دولت شهید رئیسی با آن مواجه بودیم و باید آنها را اصلاح کنیم. اگر بحث حمایت و تلاش غیر از این مسائل بود، امروز باید پاسخگوی این باشد که چرا راه را اشتباه رفتیم.

وی گفت: اولین وظیفه دولت 13 ساله این بود که در ساختار و تشکیلات بودجه اصلاحاتی ایجاد کند. تلاش برای ساخت ابزار بود. زمانی که امور دانشگاه را در دست گرفتیم یک هزار و 230 میلیارد تومان بودجه دریافت کردیم و امروز به برکت شهید رئیسی بودجه 465 هزار میلیارد تومانی برای امسال پیشنهاد شده است.

خسرویانو افزود: همچنین در تمامی سفرها برای ساخت و تجهیز مدارس در سراسر کشور منابع دریافت کردیم که منجر به سیاست های دولت سیزدهم شد.
وی افزود: علاوه بر بودجه تفصیلی دانشگاه، 150 تلاش در توسعه مدارس انجام شده و دولت سیزدهم در حوزه تعلیم و تربیت بیشتر توجه داشته است.

وی به اصلاح ساختار دانشگاه در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: امروز با کمک پنج معاونت این دانشگاه را مدیریت می کنیم. در نظام صلاحیت حرفه ای آزمون صلاحیت حرفه ای سال گذشته برای مشاغل برگزار شد که بخشی از تلاش رؤسای دانشگاه های فنی و حرفه ای است.

خسرویان همچنین گفت: آیین نامه جدیدی برای توسعه هیات علمی دانشگاه تدوین شده که بر اساس آن گام های مهمی در جهت ارتقای نیروی انسانی برداشته شده است.