حوادث

از غذارسانی به سگ‌ها دست بردارید

زندگی شهری امروزی با چالشی به نام سگ های ولگرد در محیط شهری مواجه است که آسیب ها و تهدیدات زیادی برای محیط زیست و انسان دارد و بر رفاه حیوانات و مدیریت اولیه زباله در شهرهای مختلف شهر تاثیر می گذارد. کشور

غذا دادن به سگ را متوقف کنید
آفتاب نیوز:

طبق آمار به دست آمده در سال 1400، 260 مورد سگ گزیدگی و 16 مورد مرگ; 1401، 320 مورد و 16 مرگ; 1402 مورد سگ گزیدگی و 360 مورد سگ گزیدگی و 18 مورد فوتی در کشور به ثبت رسیده است. اما نکته شگفت‌انگیز در مورد این آمار این است که 85 درصد از سگ‌ها را سگ‌های ولگرد تشکیل می‌دهند و این بدان معناست که علاوه بر سگ‌های ولگرد، اکنون مردم نگران گشت و گذار در شهر هستند. صاحبان آنها متأسفانه مسئولان اینجا در زمینه پرورش و نگهداری سگ فکر می کنند که اگر قانونی وضع کنند یعنی این موضوع را رسماً به رسمیت شناخته اند.

با توجه به اینکه پرورش و نگهداری سگ با فرهنگ ما سازگاری ندارد، مسئولین به طور کلی به موضوع بی توجهی می کنند تا موضوع فرهنگی اجتماعی تربیت سگ در جامعه به رسمیت شناخته نشود. اگر مقامات این محدودیت ها را محدود کنند، می توانند مشکل را کنترل کنند. از آنجایی که امروزه موضوع رانندگی در شهرهای بزرگ کشورمان با توجه به موضوع رانندگی در شهرهای بزرگ و خطرات آن، قوانین سخت گیرانه ای برای رانندگی وضع شده است و در نهایت، رانندگی در شهرهای بزرگ به یک موضوع تبدیل شده است. توسط ارگان های ذیربط کنترل می شود، یعنی اگر فردی قانون را زیر پا بگذارد، قانون در اسرع وقت اجرا می شود، صنعت حیوانات خانگی هم همین طور است. اگر قوانین سخت گیرانه تری برای صنعت حیوانات خانگی در راستای آرمان های فرهنگی و اجتماعی وجود داشت، شاید امروز در این وضعیت قرار نمی گرفتیم. اما چه چیزی مانع از وقوع این اتفاق می شود؟ به نظر می رسد مانع اصلی عدم توجه به اهمیت این موضوع از منظر فرهنگی- اجتماعی و حتی زیست محیطی باشد. مشکل اصلی نگهداری سگ خلأ قانونی در حقوق مردم است که به وضوح قابل مشاهده است، یعنی شهروندان نمی دانند در صورت حمله سگ ها چه باید بکنند و چه قانونی از آنها حمایت می کند؟ مهریه او چگونه تعیین می شود؟

در دی ماه 1396 دو سگ شکاری به خانواده ای در لواسان حمله کردند و دختر 10 ساله خانواده مورد حمله دو سگ بدون قلاده قرار گرفت. پس از این حمله سگی دست و پای دختر 10 ساله را گاز گرفت و شدت اشک های سگ به حدی بود که یکی از دندان های سگ در بدن دختر باقی ماند. اگرچه این اتفاق باعث ایجاد احساسات عمومی شد، اما تا به امروز هیچ قانونی در مورد سگ گردانی تهیه، تدوین و تنظیم نشده است که در آن زمان و مکان، صاحبان سگ می توانند سگ خود را پیاده کنند؟ به دلیل نبود قانون و عدم توجه به قوانین و مقررات برای سگ‌بازی، پارک‌های تهران و شهرستان‌ها به مکانی ناامن برای خانواده‌ها و کودکان تبدیل شده‌اند.

در نهایت تا زمان آماده شدن و تدوین قانون سگ گردانی، اگر در شهر سفر می کنید و بچه دار می شوید، از خطر احتمالی سگ گزیدگی آگاه باشید. زیرا قانون پاسخ مناسبی برای شما نخواهد داشت. اگر قصد دارید روزی به سگ های ولگرد غذا بدهید، حتما این عکس از پسر بچه 5 ساله ای را که قبل از تغذیه به سگ های ولگرد تشخیص داده شده بود، به هاری مبتلا شده است.

کارگروه خبری حوادث

نویسنده حوادث با تمرکز بر جنبه‌های سیاسی و اجتماعی رویدادها هستم. توانایی بررسی تأثیر رویدادها بر سیاست‌ها و جامعه را دارم و به خوانندگان نگاهی عمیقتر به این جنبه‌ها می‌دهم.