بین الملل

اندیشکده آمریکایی: چین می‌تواند تایوان را بدون شلیک حتی یک گلوله تصاحب کند

اندیشکده آمریکایی: چین می‌تواند تایوان را بدون شلیک حتی یک گلوله تصاحب کند

یک اندیشکده سرشناس آمریکایی به غربی‌ها هشدار داد ارتش چین می‌تواند تنها با محاصره و منزوی کردن تایوان، اقتصاد این جزیره را فلج ساخته و آن را بدون شلیک حتی یک گلوله، تسلیم اراده حزب کمونیست چین کند.

به گزارش تیتر نیوز، وبگاه «سی.ان.ان» در گزارشی به ارزیابی نظر برخی تحلیلگران و استراتژیست‌های نظامی مبنی بر اینکه چین برای تسلیم کردن تایوان متمرکز بر ۲ گزینه شامل حمله تمام عیار نظامی یا اعمال یک محاصره نظامی است، اشاره می‌کند.

به نوشته این شبکه، اندیشکده آمریکایی به نام «مرکز مطالعات بین‌المللی و راهبردی» هشدار داده چین علاوه بر این ۲ گزینه یک گزینه سوم نیز تحت عنوان «در قرنطینه قرار دادن» تایوان دارد که مقابله آمریکا و متحدانش با این گزینه سوم خیلی سخت‌تر است.

در گزارش جدید این اندیشکده ادعا شده چین برای اجرای این گزارش متوسل به در اصطلاح تاکتیک‌های «منطقه خاکستری» – اقداماتی که از آستانه اقدامات جنگی گذر نمی‌کنند – شده به عنوان مثال از گارد ساحلی و به اصطلاح نیروهای شبه‌نظامی دریایی و دیگر نهادهای پلیسی و امنیت دریایی متعددش استفاده می‌کند تا دست به یک قرنطینه کامل یا محدود تایوان زده و احتمالا دسترسی آن را به بنادر خود قطع کرده و جلوی عرضه اقلام حیاتی نظیر حامل‌های انرژی به این جزیره ۲۳ میلیون نفری را بگیرد.

«سامانتا لو» و «ترولی تینسلی»، «برایان هارت»، «متیو فونایول» و «بونی لین»، مولفان گزارش این اندیشکده نوشته‌اند، سه نیروی هوایی، دریایی و زمینی ارتش آزادیبخش خلق چین،‌ بزرگترین نیروی نظامی جهان، ممکن است در این گزینه به عنوان عوامل فرعی و پشتیبان ظاهر شوند.

در متن این گزارش ادعا شده است: «چین به میزان چشمگیری فشارها بر تایوان را در سال‌های اخیر افزایش داده و به نگران‌ها درباره اینکه تنش‌ها در این جزیره به سطح درگیری تمام عیار برسند دامن زده است. در این میان توجه زیادی به گزینه احتمال حمله نظامی شده اما پکن گزینه‌های دیگری به غیر از حمله به منظور فشار وارد کردن به تایوان، مجازات و الحاق این جزیره به خود دارد.»

دریاسالار «دونگ جون»، وزیر دفاع چین چندی قبل در جریان اجلاس دفاعی موسوم به «گفتگوی شانگری‌-لا» در اوایل ماه جاری میلادی در سنگاپور هشدار داد کسانی که از هر گونه اقدام مرتبط با استقلال تایوان حمایت کنند «در نهایت شاهد خودتخریبی خواهند بود.»

دونگ در حالی که از طریق یک مترجم صحبت می‌کرد، گفت: «ما دست به اقدامات قاطع به منظور مهار استقلال تایوان خواهیم زد و اطمینان حاصل خواهیم کرد یک چنین دسیسه‌ای هرگز موفقیت آمیز نباشد.» او همچنین «نیروهای خارجی مداخله‌گر» را از بابت فروش تسلیحات به تایوان و داشتن ارتباطات رسمی «غیرقانونی» با این جزیره محکوم کرد.

چندی پیش گزارش شد کشتی‌های گارد ساحلی چین با قایق‌های نیروی دریایی فیلیپین در دریای چین جنوبی درگیری پیدا کرده‌اند و در ویدیوهای منتشر شده از این درگیری چند سرباز چین، همتایان فیلیپینی خود را با تبر و دیگر سلاح‌های سرد تهدید می‌کنند. مانیل ادعا کرد یکی از سربازانش در یک برخورد که به تحریک چین صورت گرفت یک انگشت شست خود را از دست داد.

حزب کمونیست چین جزیره تایوان را بخشی از خاک این کشور قلمداد و تاکید کرده که برای رقم زدن «اتحاد مجدد» تایوان با چین، توسل به زور را رد نمی‌کند.

در گزارش اندیشکده مطالعات بین‌المللی و راهبردی نوشته شده است پکن با گزینه‌های قدرتمند خود نه فقط می‌تواند ارتش چین را از ورود به یک درگیری بر حذر بدارد بلکه می‌تواند کاری کند که تایوان یا حامیانش نظیر آمریکا برای حفظ خودمختاری این جزیره عامل شروع یک نبرد نظامی باشند.

به نوشته مولفان این گزارش، گارد ساحلی چین – همچون اکثر نیروهای گارد ساحلی در سراسر جهان – به عنوان نهاد ضابط قانون در نظر گرفته می‌شود. این به این معنی است که این نهاد می‌تواند در جریان اعمال گزینه سوم علیه تایوان یعنی «قرنطینه» که با اعمال «محاصره» متفاوت است جلوی کشتی‌ها را در اطراف این جزیره گرفته و قوانینی برای تحرکات آنها وضع کند.

در این گزارش نوشته شد: «یک قرنطینه عملیاتی تحت رهبری یک نهاد ضابط قانون به منظور کنترل ترافیک دریایی یا هوایی در داخل یک منطقه خاص بوده در حالی که یک محاصره عمدتا ماهیت نظامی دارد.»

به گفته کارشناسان، طبق قوانین بین‌المللی اعمال یک محاصره به عنوان یک اقدام جنگی تلقی می‌شود.

در ادامه گزارش این اندیشکده نوشته شد: «اعمال یک قرنطینه تحت رهبری گارد ساحلی چین به معنی اعلام جنگ علیه تایوان نیست و باعث خواهد شد که ایالات متحده در یک موضع دشوار قرار بگیرد.»

به ادعای نویسندگان گزارش، اقداماتی که پکن ممکن است در راستای اعمال این قرنطینه علیه تایوان اتخاذ کند احتمالا شدیدا محدود بوده اما همچنان در نتیجه آنها اقتصاد تایوان دچار خفگی می‌شود. کمتر شرکت کشتی‌رانی وجود دارد که بخواهد شاهد توقیف شدن دارایی‌هایش توسط مقام‌های چین باشد و آنها احتمالا در نتیجه این اقدامات، به صورت داوطلبانه سرویس دهی به تایوان را متوقف خواهند کرد.

این اندیشکده آمریکایی ارزیابی کرد: «اینکه چین تمایل خود برای توقیف و تفتیش علیه تعدادی از کشتی‌های تجاری را نشان دهد می‌تواند تاثیر بازدارنده بالایی داشته و جلوی سرپیچی‌های مشابه را بگیرد. اقدامات محدود در راستای تفتیش و یا توقیف می‌تواند پروازها به تایوان را نیز تحت تاثیر قرار دهد چون یک قرنطینه می‌تواند به آسانی به بخش حمل ونقل هوایی نیز اعمال شود. کافی است نیروی هوایی چین تنها به چند پرواز معدود هشدار خروج از منطقه را بدهد تا کل ترافیک هوایی در این منطقه سرکوب شود.»

چین مرتبا هواپیماهای نظامی خود را پیرامون جزیره تایوان به پرواز در می‌آورد و گاها ده‌ها پرواز را اجرا کرده است. وزارت دفاع تایوان اعلام کرد در مدت ۲۴ ساعتی که به ساعت ۶ صبح روز جمعه به وقت محلی منتهی شد، ۳۶ هواپیمای ارتش چین وارد منطقه شناسایی دفاع هوایی تایوان شدند.

طبق گزارش اندیشکده مطالعات بین‌المللی و راهبردی آمریکا، چین در صورت وضع قرنطینه به جای محاصره بر تایوان دیگر نیازی به بستن یا محدود کردن تنگه تایوان نخواهد داشت. معنی آن این است که واشنگتن و متحدانش یک بهانه بزرگ برای مداخله کردن در وضعیت با استناد به قوانین بین‌المللی را از دست می‌دهند و آزادی دریانوردی در این آبراهه بین‌المللی حفظ خواهد شد.

در این گزارش تصریح شده است:‌ چین چنانچه قرنطینه را به عنوان یک عملیات پلیسی اجرا کند به آسانی می‌تواند پایان عملیات و تحقق اهداف آن را اعلام کند.

انتهای پیام