اخبار کسب و کارعمومی

انواع پمپ ها در تاسیسات

در حال حاضر با توجه به پیشرفت بشر در زمینه های مختلف تمام مایعات را می توان به قسمت های مختلف منتقل کرد (پمپ کرد). از ساختمان به راحتی

پمپ ها یکی از پرکاربردترین ماشین آلات در صنایع مختلف با کاربردهای مختلف (آتش نشانی هیدرولیک، پمپاژ پتروشیمی (نفت)، صنعت شستشو، تهویه مطبوع و … می باشند. بیشتر به موضوع سیستم های مکانیکی ساختمان از جمله پمپ ها می پردازد.

به طور کلی پمپ توسط موتورهای دیزلی، برقی و سایر موتورها (انرژی ورودی) استفاده می شود که طبق قانون اول ترمودینامیک و پس از عبور از راندمان های مختلف مکانیکی و الکتریکی، کار بر اساس سیستم مورد نیاز انجام می شود و آب می شود. پمپاژ شده است. برای خرید پمپ صنعتی با الکتنو همراه باشید.

پمپ حجمی

یک پمپ جابجایی مثبت با نیروی مثبتی که از طریق دستگاه هدف اعمال می شود، فشار ایجاد می کند.

نوع پمپ مثبت

√ پمپ های پیستونی (مانند سیستم سیلندر و پیستونی که از فشار و توان نسبتاً بالایی در شستشوی خودرو استفاده می کند)

√ پمپ دیافراگمی (برای تزریق مانند کلر یا کلروفرم در مشکلات تصفیه آب)

√ پمپ دوار (مانند پمپ روغن خودرو یا پمپ خنک کننده)

مقالات الف و ب زیر مجموعه پمپ های رفت و برگشتی هستند که به جزئیات پمپ های رفت و برگشتی نمی پردازند و در ادامه بیشتر به تاسیسات مکانیکی ساختمان می پردازیم.

همچنین اگر علاقه مند به آشنایی بیشتر با انواع پمپ و انتخاب آنها هستید می توانید در “دوره آموزشی طراحی و انتخاب تجهیزات موتورخانه” شرکت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این آموزش به لینک زیر مراجعه و یا از طریق راه های ارتباطی با آموزشگاه کاشان تماس حاصل فرمایید.

بمب های در حال حرکت

پرمصرف ترین پمپ های حرکتی در این صنعت، پمپ های گریز از مرکز یا سانتریفیوژ (یا پمپ های شعاعی) هستند که در صنایع راه و ساختمان کاربردهای مختلفی دارند.

الکتروپمپ های گریز از مرکز عمدتاً از قسمت های اصلی بدنه، پره ها، موتور الکتریکی، کوپلینگ (محل اتصال به موتور پمپ)، مکش و لوله تخلیه تشکیل شده اند.

در این پمپ ها انرژی جنبشی از طریق حرکت پروانه ها به مایع منتقل می شود که طبق معادله برنولی انرژی جنبشی پس از عبور از دیفیوزر (گرمای پمپ) به فشار تبدیل می شود.
انواع پمپ ها در تاسیسات
قطعات مهم در پمپ

• سر پمپ

تحت تأثیر فشار خروجی پمپ ها قرار می گیرد (اگر فشار را بر چگالی مایع و شتاب ناشی از گرانش تقسیم کنید، سر پمپ نشان داده می شود).

• بمب های دبی

ظرفیت مایع که به درک سرعت مایع در ناحیه ای که از آن می گذرد، می دهد، به عبارت دیگر، مقدار حجم مایعی که می توان در یک دوره زمانی معین پر کرد، که واحد GPM ( گالن در دقیقه) در بحث انواع پمپ ها به خصوص در کشور ما بسیار استفاده می شود.

علاوه بر دو مؤلفه اصلی ذکر شده، توان، راندمان، BEP، NPSHr و غیره. سایر اجزای مهم نیز بسیار مهم هستند. به عنوان مثال، برای جلوگیری از مشکلات پمپ (در هنگام بحث در مورد شکاف های تبخیر و حباب های هوای مخرب در پمپ ها)، باید NPSHA را محاسبه کرده و آن را بزرگتر از NPSHr در نظر بگیریم که در حوصله این مقاله نیست.

برای افزایش مولفه فشار، پمپ ها به صورت سری (مثلاً پمپ های کف) و برای افزایش سرعت جریان به صورت موازی وصل می شوند (مثلاً پمپ های تقویت کننده برای تأمین آب یا آتش نشانی).

انواع پمپ های پرمصرف در تاسیسات مکانیکی ساختمان و واردات کالا از چین

◊ سیرکولاتور

همانطور که از نام این پمپ ها پیداست، می توان از این پمپ ها برای گردش (سیستم های فن هیدرولیک یا گرمایش با رادیاتور) استفاده کرد.

پمپ های کف

برخلاف قبل، پمپ برای فشار بالا، عمدتاً برای تامین آب و اطفای حریق نصب می شود که از طریق شاسی به زمین متصل می شود (مخصوصاً خاکستری فولادی، ممکن است منحنی های تیز داشته باشد).

◊ پمپ های جوکی

این پمپ ها را پمپ لنگر نیز می نامند و معمولاً همراه با پمپ های نقطه 2 مخصوصاً برای اطفای حریق استفاده می شوند.

پمپ Jockey دبی بسیار کمتری دارد و هد مشابهی با پمپ های دیگر دارد (به همین دلیل منحنی تیزتر است).

این پمپ ها در اصل در مدار نصب می شوند و از روشن و خاموش شدن پمپ اصلی به دلیل نشتی یا استفاده کم جلوگیری می کنند.

◊ پمپ برای چاه های عمیق

این پمپ ها برای جذب آب از منابعی استفاده می شوند که می توانند خنک شوند و از فشار عبور کنند و اجکتور (پدیده Venture) به عملکرد بهتر پمپ کمک می کند.

◊ پمپ گل

این پمپ ها حاوی پروانه های مختلفی هستند که می توانند مواد جامد را نیز حرکت دهند، مخصوصاً در مورد فاضلاب ته منفی (که نیروی جاذبه نه تنها کمکی به تخلیه فاضلاب نمی کند، بلکه نیاز به غلبه بر ارتفاع دارد. همچنین) باید به سیستم فاضلاب متصل شود. سپتیک تانک، سیستم ایگو و غیره.) به صورت غوطه ور.

◊ پمپ دور متغیر

پمپ‌های دور متغیر (و بوستر پمپ‌های آن‌ها) عمدتاً در موقعیت‌های تامین آب مورد استفاده قرار می‌گیرند که در جلوگیری از پدیده آب‌کش، عدم کشیدن آمپراژ اولیه (سافت استارتر) پمپ و عمر طولانی بسیار موثر هستند. پمپ ها

توجه داشته باشید که بوستر پمپ های دور متغیر اشاره ای به فنرهای دیافراگمی و پمپ های یوکی ندارند و به جای سوئیچ فشار از ترانسمیتر فشار استفاده می کنند.

همچنین در مورد اطفای حریق از پمپ های سرعت ثابت بجز نیازهای الکتریکی بسیار خاص با دبی بسیار بالا (طبق NFPA 20) استفاده می شود.