جهان گرم ترین روز های خود را می گذراند؟

جهان گرم‌ترین روز‌های خود را می‌گذراند؟

آفتاب نیوز:

گروهی از دانشمندان محاسبه کرده اند که گرمایش زمین به بالاترین حد خود رسیده است و 92 درصد از گرم شدن بی سابقه در سال گذشته توسط انسان ایجاد شده است.

تیمی متشکل از 57 دانشمند از سراسر جهان از روش های مورد تایید سازمان ملل برای بررسی آنچه در پس موج گرمای مرگبار سال گذشته بود، استفاده کردند.

به گفته آنها، حتی با وجود سرعت فزاینده گرمایش، هیچ مدرکی دال بر شتاب قابل توجه در تغییرات آب و هوایی ناشی از انسان بدون افزایش سوخت های فسیلی مشاهده نمی شود.

رکورد دمای سال گذشته به قدری غیرعادی بود که دانشمندان در مورد اینکه چه چیزی پشت این جهش بزرگ وجود دارد و اینکه آیا تغییرات آب و هوایی در حال شتاب گرفتن است یا عوامل دیگری دخیل هستند، بحث کردند.

پیرس فورستر، نویسنده اصلی، دانشمند آب و هوا در دانشگاه لیدز، می گوید: «اگر می بینید که جهان در حال شتاب گرفتن است یا از یک نقطه اوج می گذرد، همه چیز در حال گرم شدن است و دقیقاً همانطور که ما پیش بینی کرده ایم، بدتر می شود.

او و نویسنده دیگری معتقدند که این تا حد زیادی با تجمع دی اکسید کربن ناشی از مصرف بیش از حد سوخت فسیلی توضیح داده می شود.

سال گذشته گرمایش به 0.26 درجه سانتیگراد (0.47 درجه فارنهایت) در هر دهه رسید (از 0.25 درجه سانتیگراد سال قبل).

فورستر گفت، این تفاوت قابل توجهی نیست، اگرچه نرخ امسال را به بالاترین رکورد در تاریخ تبدیل می کند.

با این حال، دانشمندان معتقدند که این گزارش وضعیت بسیار خطرناکی را نشان می دهد. “انتخاب اقدام اقلیمی به یک بحث سیاسی تبدیل شده است، اما این گزارش باید به مردم یادآوری کند که این در واقع یک انتخاب اساسی است.” آندریا داتون، دانشمند آب و هوا در دانشگاه ویسکانسین، که در نمایشگاه حضور نداشت، گفت. این برای نجات جان انسان است.

آسوشیتدپرس به نقل از گروهی از نویسندگان برای ارائه به روز رسانی های علمی سالانه، گفت که سال گذشته 1.43 درجه سانتیگراد گرمتر از میانگین سالهای 1850 تا 1900 بود که 1.31 درجه سانتیگراد بود. ناشی از فعالیت های انسانی است. 800 درصد دیگر گرمایش به دلیل ال نینو و گرم شدن طبیعی و موقت اقیانوس آرام مرکزی است که آب و هوای سراسر جهان را تغییر می دهد و همچنین گرمایش غیرعادی در سراسر اقیانوس اطلس و سایر رویدادهای آب و هوایی تصادفی.

در یک بازه زمانی 10 ساله بزرگتر، که دانشمندان ترجیح می دهند یک سال باشد، جهان از زمان ماقبل صنعتی 1.19 درجه سانتیگراد (2.14 درجه فارنهایت) گرم شده است.

در این گزارش آمده است: از آنجایی که جهان به استفاده از زغال سنگ، نفت و گاز طبیعی ادامه می دهد، زمین احتمالاً در 4.5 سال آینده به نقطه ای خواهد رسید که دیگر دمای 1.5 درجه سانتیگراد (از 2.7 درجه سانتیگراد) نخواهد بود درجه فارنهایت) باید اجتناب شود.

این نکته با مطالعات قبلی مطابقت دارد که نشان داده بودند اگر انتشار گازهای گلخانه ای تغییر نکند، زمین در اوایل سال 2029 حداقل 1.5 درجه گرمتر خواهد شد.

فورستر در بخشی دیگر گفت که یک برخورد واقعی با 1.5 درجه ممکن است سال ها بعد اتفاق بیفتد، اما اگر تمام کربن استفاده شود، اجتناب ناپذیر خواهد بود.

دانشمندان می گویند اگر دمای زمین از 1.5 درجه سانتیگراد بیشتر شود، پایان جهان و بشریت نخواهد بود، اما بسیار بد خواهد بود. مطالعات قبلی سازمان ملل نشان داده است که تغییرات گسترده در اکوسیستم های زمین احتمالاً بین 1.5 تا 2 درجه سانتیگراد افزایش می یابد، از جمله از بین رفتن صخره های مرجانی این سیاره، یخ های دریای قطب شمال، گونه های گیاهی و جانوری و رویدادهای شدید آب و هوایی.