اخبار کسب و کارعمومی

راهنمای انتخاب درایر: تبریدی یا جذبی؟

یکی از عواملی که می‌تواند به دستگاه‌های یک کارخانه آسیب جدی بزند، وجود رطوبت و آلودگی در هوای فشرده است. به همین سبب صنعتگران همواره از دستگاهی به نام درایر کمک می‌گیرند تا هوای فشرده را از هرنوع ناخالصی پاک کرده و بهره‌وری مجوعه‌ی خود را بالاتر ببرند. این دستگاه‌ها عمدتا به دو صورت درایر جذبی و تبریدی به بازار عرضه می‌شوند، به همین دلیل بسیار اهمیت دارد که با هریک از آن‌ها آشنا باشید تا تفاوت‌های آن‌ها را درک کرده و یک درایر مناسب برای خود خریداری نمایید. در ادامه‌ی این مقاله قرار است به طور کامل به درایر  بپردازیم و به شما کمک کنیم تا بهترین درایر را انتخاب و خریداری نمایید.

راهنمای انتخاب درایر: تبریدی یا جذبی؟

درایر جذبی

در ابتدا بهتر است به سراغ درایر جذبی برویم. این درایرها از دو مخزن ایستاده یا برج درست شده‌اند که به ترتیب در فرآیند خالص سازی هوای فشرده مورد استفاده قرار می‌گیرند به طوری که هوای فشرده بعد از گذر از میکرو فیلتر و تله آبگیر وارد ستون اول شده و رطوبت آن توسط مواد جاذب، جدا می‌شود. سپس با کاهش دما رطوبت به دام افتاده تبدیل به مایع شده و در آخر نیز توسط شیر تخلیه از دستگاه خارج می‌شود.

این فرآیند تا جایی توسط برج اول ادامه پیدا می‌کند که مواد جاذب، از رطوبت اشباع نشده باشد، درصورتی که این اتفاق بیفتد عمل رطوبت زدایی با استفاده از برج دوم و دقیقا همانند آنچه تعریف کردیم ادامه پیدا می‌کند. در این بین نیز برج اول وارد مرحله احیا می‌شود تا جایی که به حالت اول بازگشته و در صورت اشباع شدن برج دوم وارد فرآیند خالص‌سازی شود. باتوجه به نحوه عملکرد این دستگاه و مقایسه درایر جذبی و تبریدی باید به این موضوع اشاره نماییم که درایر جذبی بدون هیچ وقفه‌ای کار می‌نماید و از طرفی نیز تا حد زیادی در خالص سازی هوای فشرده بهره‌وری دارد

مزایای درایر جذبی

حال که با درایر جذبی و نحوه عملکرد آن آشنا شدیم بهتر است قبل از خرید درایر جذبی، به سراغ مزایا و معایب این دستگاه برویم. از مزایای درایر جذبی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

۳۵ برابر بیشتر از سایر درایرها، هوای فشرده را خشک می‌کند و بهره‌وری بیشتری نسبت به سایر محصولات این حوزه دارد.

امکان استفاده از درایر جذبی در سیستم‌هایی با نقطه شبنم منفی

هزینه جاری پایین‌تر دستگاه که شامل هزینه تعمیر و نگهداری آن خواهد شد

معایب درایر جذبی

در کنار این مزایا و موارد بسیاری که به آن اشاره نکردیم، قاعدتا نکات منفی نیز وجود خواهد داشت که در ادامه به بیان این موارد می‌پردازیم. از این معایب می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

نیازمند به تعویض مواد جاذب در مدت زمان مشخص

نیاز به فیلتراسیون دقیق قبل از ورود هوا برای فرآیند خشک سازی

درایر تبریدی

حال که به طور کامل با درایرهای جذبی آشنا شدیم باید به سراغ درایرهای تبریدی رفته و با معرفی آن امکان یک مقایسه کامل و دقیق را در ذهن شما فراهم نماییم. درایرهای تبریدی نیز همچون درایرهای جذبی در از بین بردن رطوبت هوای فشرده کاربرد دارد با این تفاوت که نحوه عملکرد و بالطبع اجزای دستگاه آن با درایر جذبی متفاوت است. در این درایرها هوای فشرده به محض ورود به دستگاه به وسیله مبدل حرارتی تا حد زیادی سرد می‌شوند، این موضوع کمک می‌کند تا رطوبت موجود در هوای فشرده تبدیل به مایع شده و از هوا جدا شود. سپس با یک شیر برقی رطوبت که تبدیل به مایع شد جمع آوری می‌شود و دمای آن نیز افزایش پیدا می‌کند.

مزایای درایر تبریدی

این نوع درایرها نیز باتوجه به فرآیند و نحوه عملکردی که دارد، مزایا و معایب متفاوتی داشته که در ادامه به تفکیک، به آن‌ها خواهیم پرداخت. از مهم‌ترین مزایای این دستگاه می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

جداسازی رطوبت تا حد مطلوب

عدم نیاز به تعمیر و نگهداری خاص

داشتن ابعاد کوچکتر و عدم نیاز به فضای بزرگ برای نصب درایر

معایب درایر تبریدی

در کنار مزایای گفته شده باید معایب آن نیز مو د توجه قرار گیرد تا دید کامل‌تری نسبت به دستگاه داشته باشیم. از مهم‌ترین معایب درایرهای تبریدی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

در صنایعی که حساسیت بالایی به رطوبت دارند قابل استفاده نخواهد بود زیرا درصد کمی از رطوبت درون آن باقی می‌ماند

قادر به حذف آب تنها تا نقطه‌ی شبنم با دمای ۳ درجه سانتیگراد

چگونه یک درایر یا رطوبت گیر کمپرسور را  انتخاب کنیم

یک بخشهای اساسی در کمپرسور و سیستم خطوط هوای فشرده  رطوبت گیر یا خشک کن هوا ی کمپرسور می باشد.در صورتی که از کمپرسور برای تامین هوای فشرده استفاده می گردد، درایر ها از بروز زنگ زدگی و پوسیدگی در ماشین آلات  جلوگیری می کند.همچنین در بسیاری از صنایع از جمله رنگ، غذایی ، شیمیایی و… رطوبت نباید در هوای فشرده تولید شده توسط کمپرسور وجود داشته باشد

آب  در سیستم هوای فشرده چگونه ایجاد می شود

کمپرسور حجم زیادی از هوا را دریافت کرده  و فشار آن را به ۷ برابر فشار هوای محیط می رساند هوای محیط همواره دارای مقداری آب به صورت بخار می باشد. نکته در این  است که هوا قابلیت فشرده شدن را توسط کمپرسور دارد ولی آب نه

 چگونه باید هوای فشرده را خشک کرد

کم کردن دما و دوباره گرم کردن هوا:  این پروسه در خشک کن های تبریدی رخ می دهد.

جذب شیمیایی: آب موجود در هوا به صورت شیمیایی در مجاورت مواد جاذب شیمیایی قرار می گیرد آب در این مواد شیمیایی حل می شود سپس هم مواد و آب از دستگاه خارج می شوند

جذب سطحی: آب به سطح مواد (جاذب سطحی) یا مواد جاذب سطحی قابلیت دوباره تجدید شدن را دارند به منظور دفع کردن آب این فرایند درایر های خوبی سطح اتفاق می افتد

خشک کن (رطوبت گیر ها) یخچالی – تبریدی Refrigerant Compressed air Dryer

به صورت کلی این درایرها به وسیله یک کمپرسور یخچالی که درون آنهاست دمای هوای فشرده را تا ۳ درجه سانتیگراد پایین می آورد. در این دمای پاییین بخار به آب تبدیل شده و از هوا جدا می شود. سپس هوا دوباره گرم می شود تا به دمای محیط برسد.

چرا درایر تبریدی گرانتر از جذبی است؟

جالب است بدانید درایرهای جذبی باوجود عملکرد بهتری که نسبت به درایرهای تبریدی دارند، از قیمت پایین‌تری برخوردارند، اما چگونه؟ در واقع از آنجایی که درایرهای جذبی در ایران تولید شده اما درایرهای تبریدی وارداتی هستند و قیمت ارز و گمرکی برروی قیمت آن تاثیر می‌گذارد، قیمت نهایی بیشتری دارند و هزینه نهایی شما در خرید نوع جذبی این دستگاه بسیار کمتر از نوع تبریدی آن خواهد بود‌.

چطور یک درایر مناسب انتخاب کنیم؟

تا اینجای مطالب به طور کامل با درایرهای جذبی و تبریدی آشنا شدیم و تا حدودی نیز به تفاوت‌های آن پی بردیم، اما مسئله اساسی اینجاست که چطور می‌توان بهترین درایر را برای کاربرد مدنظر انتخاب کرد؟ برای داشتن یک انتخاب مناسب باید پارامترهایی نظیر دما و رطوبت مورد نیاز، میزان حساسیت دستگاه‌ها به رطوبت، بودجه اقتصادی درنظر گرفته شده، نقطه شبنم دستگاه، دمای هوای فشرده و فشار کارکرد دستگاه مدنظر را به طور کامل و دقیق بررسی نمایید و سپس با مقایسه آن یا ویژگی‌های درایرهای مختلف دستگاهی را انتخاب نمایید که به اکثر نیازهای شما پاسخ می‌دهد