اجتماعی

سال گذشته ۲۹۸۴ نفر در ترکیه قربانی حوادث رانندگی شدند

سال گذشته ۲۹۸۴ نفر در ترکیه قربانی حوادث رانندگی شدند

آمارهای رسمی نشان می‌دهد تصادفات رانندگی در ترکیه طی سال گذشته میلادی (۲۰۲۳) جان ۲۹۸۴ تن را گرفته است.

به گزارش تیتر نیوز، همچنین طی این سال در این کشور ۳۵۴ هزار و ۲۳۴ نفر در نتیجه تصادفات رانندگی مصدوم شدند.

این آمارها نشان می دهد که «استانبول» در تصادفاتِ منجر به جراحت پیشتاز است و «آنکارا» در رتبه دوم قرار دارد و تعداد قابل توجهی از تلفات را ثبت کرده است. همچنین حدود یک میلیون و ۲۱۶ هزار و ۸۶۰ وسیله نقلیه با ممنوعیت تردد مواجه شدند.

به علاوه از نظر توزیع تصادفات رانندگیِ منجر به فوت یا مجروحیت در استان‌ها، استانبول با ۲۵ هزار و ۶۱۴ تصادف در خط مقدم قرار دارد و پس از آن آنکارا با ۱۵ هزار و ۳۴۴ حادثه، «ازمیر» با ۱۳ هزار و ۴۶۸ و «آنتالیا» با ۱۲ هزار و ۴۱ مورد تصادف در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در مقابل استان «اردهان» این کشور با ۱۷۵ تصادف کمترین تعداد تصادفات را به ثبت رساند.

همچنین خبرگزاری آناتولی با جمع آوری اطلاعات نشان می دهد که در مجموع ۵۵۵ هزار و ۶۶۸ حادثه رانندگی در سراسر این کشور در سال گذشته میلادی رخ داده است.

در همین حال، این گزارش حاکی از آن است که از مجموع تصادفات رانندگی منجر به فوت یا مصدومیت افراد، ۹۹ هزار و ۲۰۰ مورد تصادفات یک وسیله نقلیه، ۱۲۱ هزار و ۷۲۴ مورد تصادف دو وسیله نقلیه و ۱۴ هزار و ۶۸ مورد تصادف چند وسیله نقلیه را شامل بوده است.

به گزارش روزنامه «دیلی صباح»، علت اصلی تصادفات رانندگی در درجه اول ناشی از اشتباهات راننده‌ها است. گزارش ها در مجموع ۲۴۹ هزار و ۷۷۶ مورد از اشتباهات راننده را در حوادث مرگبار و جراحات ثبت کرده اند. همچنین این تصادفات ۲۵ هزار و ۳۴۰ عابر پیاده، ۳۱۴۸ دستگاه خودرو، ۱۷۵۴ سرنشین و ۹۴۰ نقص جاده ای را شامل بوده است.

براساس آخرین به‌روزرسانی سازمان جهانی بهداشت (WHO)، تصادفات رانندگی که در کشورهای مختلف جهان رخ می‌دهد سالانه جان حدود ۱.۱۹ میلیون نفر را می‌گیرد و مصدومان زیادی نیز برجای می‌گذارد.

بنابر اعلام مرکز اطلاع رسانی سازمان جهانی بهداشت، از سال ۲۰۱۰ میلادی، مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای با ۵ درصد کاهش به ۱.۱۹ میلیون نفر در سال رسیده است. با این حال، تصادفات جاده ای همچنان یک بحران ایمنی جهانی است که عابران پیاده، دوچرخه سواران و سایر افراد آسیب پذیر را تهدید می‌کند.

می توان از صدمات ناشی از تصادفات جاده جلوگیری کرد. دولت ها باید برای رسیدگی به ایمنی جاده ها به شیوه ای جامع اقدام کنند. این امر مستلزم مشارکت چندین بخش مانند حمل و نقل، پلیس، بهداشت و آموزش و همچنین بخش خصوصی و … است. این امر نیاز به اقداماتی دارد که ایمنی جاده ها، وسایل نقلیه و همه افراد در جاده را مورد توجه قرار دهد.

انتهای پیام