هشدارهایی برای مقابله با گرمازدگی در تابستان

هشدارهایی برای مقابله با گرمازدگی در تابستان

رئیس سازمان مدیریت اورژانس کشور با اشاره به فرا رسیدن فصل تابستان و احتمال وقوع شوک گرمایی راهکارها و هشدارهایی را برای مقابله با شوک گرمایی ارائه کرد.

جعفر میادفر در گفت وگو با تیتر نیوز وی درباره گرما گفت: در تابستان هستیم و گرم ترین فصل سال را تجربه می کنیم. در عین حال دمای هوا یکی از مشکلاتی است که سلامت شهروندان ما را تهدید می کند. اما با رعایت چند نکته ساده می توان به راحتی از آن جلوگیری کرد. بنابراین شهروندان باید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهند تا با اقدامات پیشگیرانه مواجه نشوند و یا در صورت بیماری اقدامات اولیه را انجام دهند.

وی با اشاره به مفهوم دمای بدن افزود: بدن انسان با روش های مختلف از جمله تعریق و تبخیر می تواند دمای خود را در محدوده طبیعی حفظ کند. اما زمانی که شخص تحت تأثیر گرمای بیش از حد قرار می گیرد; دمای بدن افزایش می یابد. در این حالت بدن عرق می کند و بدن آب و مایعات خود را از دست می دهد و علائم گرمازدگی شروع می شود.

میادافر درباره علائم اصلی گرمازدگی گفت: از مهم ترین علائم این بیماری می توان به افزایش دمای بدن، سردرد، از دست دادن هوشیاری، احساس ضعف، افزایش تعریق، حالت تهوع و افت فشار خون اشاره کرد. همچنین در برخی موارد فرد دچار دردهای عضلانی به ویژه عضلات شکم می شود.

اقدامات احتیاطی اولیه در هنگام گرمازدگی

وی با اشاره به اقدامات اساسی برای درمان گرمازدگی افزود: ابتدا باید بیمار را از محیط گرم خارج کرده و به محیط سرد یا زیر سایه منتقل کنید و بیمار را به پشت و پهلو بخوابانید. مطمئن شوید که عضلات منقبض شده را شل کنید.

رئیس اورژانس کشور گفت: حفظ آرامش بیمار بسیار مهم است. وی ادامه داد: لباس های اضافی بیمار را درآورده و بیمار را با ملحفه یا پتوی مرطوب بپوشانید. اگر بیمار هوشیار است و سرگیجه ندارد، مقداری آب خنک یا شیر به او بدهید. در صورت تهوع، بیمار را به پهلو قرار دهید تا استفراغ راه هوایی را مسدود نکند.

وی افزود: بیمار را با قرار دادن کمپرس سرد و مرطوب روی فک، گردن، زیر بغل و پشت زانو یا با پاشیدن آب و سپس تعریق ملایم خنک کنید. مراقب باشید که بیمار را آنقدر خنک نکنید که باعث خفگی او شود. زیرا با این کار به جای کاهش دمای بیمار افزایش می یابد.

راهکارهایی برای جلوگیری از گرمازدگی

میازفر گفت: با یادآوری و تمرین چند نکته می توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد. وی گفت: اگر در محیط گرمی هستید که احتمال بیماری گرمازدگی وجود دارد مرتب و در مواقعی که تشنه نیستید آب بنوشید. همچنین در صورت امکان از وسایل ضد آفتاب مانند چتر یا کلاه استفاده کنید.

رئیس اورژانس کشور ادامه داد: هر زمان که دچار سردرد، حالت تهوع، ضعف یا درد در عضلات شکم و پشت پا شدید، سریعاً به محیط سرد بروید و در صورت امکان مایعات سرد بنوشید. از تیم پزشکی کمک بخواهید.

وی افزود: تا رسیدن تیم های امدادی می توانید با اسپری و فن بیمار را خنک کنید.

انتهای پیام