اخبار کسب و کاراقتصادی

چگونه ماشین تصادفی را از پارکینگ خارج کنیم ؟

ترخیص ماشین از پارکینگ بعد از تصادف جرحی به شرایطی اطلاق می شود که تصادفی رخ داده و در صحنه ی آن تصادف، به یکی یا بیشتر از سرنشینان خودروی مقابل یا عابر پیاده، آسیب بدنی وارد شده است. در این شرایط خودروی مقصر توقیف شده و به پارکینگ راهنمایی و رانندگی انتقال خواهد یافت.

باید دید در شرایطی که پای جرح و آسیب بدنی در میان است، کدامند. یا ، می توانید تمام خدمات خودرویی را در اختیار داشته باشید. خریدار ماشین تصادفی رضایی به طور کامل مراحل خروج خودرو از پارکینگ را توضیح میدهد.

همان طور که می دانید در یک تصادف جرحی و دارای مصدوم مراحل پرداخت خسارت و غیره کمی متفاوت خواهد بود. در این شرایط به احتمال زیاد شاهد آن هستیم که مصدوم بابت صدمه وارد شده، اعلام شکایت کرده و پای مراحل قانونی و پرداخت دیه به پرونده تصادف باز می شود.

به علاوه بلافاصله پس از رخ دادن تصادف اعم از این که ارتکاب راننده مقصر کدام یک از باشد، خودروی وی به پارکینگ توقیفی ها یا همان پارکینگ راهنمایی و رانندگی انتقال خواهد یافت. خودروی راننده مقصر در این پارکینگ باقی می ماند تا روال قانونی پرداخت دیه، به مراحل خاصی برسد و سپس بعد از آن امکان درخواست برای رفع توقیف خودرو و دریافت آن وجود خواهد داشت.

در این شرایط باید منتظر ماند تا مصدوم شکایت خود را به کلانتری یا دادسرا ارائه دهد. سپس با دو حالت روبرو خواهیم بود:

در این صورت کافی است که پس از اعلام شکایت مصدوم به دادسرا یا کلانتری، راننده مقصر بیمه نامه شخص ثالث دارای اعتبار خویش را ارائه دهد. این بیمه نامه ضمانت پرداخت خسارت بدنی وارد آمده به مصدوم بوده و ثابت می کند که تضمین پرداخت مبلغ دیه وجود دارد.

بنابراین منعی برای آزاد کردن یا ترخیص خودروی راننده مقصر وجود نخواهد داشت. به این ترتیب راننده مقصر در حادثه رانندگی منجر به جرح، می تواند تقاضای رفع توقیف و ترخیص خودروی خود را به قاضی پرونده تقدیم نماید. پس از آن قاضی پرونده با بررسی بیمه نامه شخص ثالث خودروی راننده مقصر و در صورت وجود اعتبار آن، نامه و مجوز ترخیص خودرو از پارکینگ توقیفی های راهنمایی و رانندگی را صادر خواهد کرد.

سپس راننده یا مالک می تواند با در دست داشتن مدارک ترخیص خودرو از پارکینگ راهنمایی و رانندگی، نسبت به رفع توقیف خودروی خود اقدام کرده و خودرو را تحویل بگیرد.

مدارک لازم شامل موارد زیر خواهند بود:

  • نامه مجوز ترخیص صادر شده از سوی قاضی پرونده
  • کپی بیمه شخص ثالث
  • کارت ملی و شناسنامه راننده و مالک خودرو + نسخه کپی
  • برگه پرداخت عوارض شهرداری + یک نسخه کپی
  • برگه تسویه حساب خلافی خودرو + یک نسخه کپی
  • برگ سبز خودرو + یک نسخه کپی
  • کارت ماشین + یک نسخه کپی
  • نامه یا صورت جلسه تصادف و جریمه وارد آمده بر خودرو از سوی افسر نیروی پلیس راهنمایی و رانندگی یا پلیس راهور + یک نسخه کپی

اما اگر شرایطی را در نظر بگیرید که خودروی مشارکت داده شده در تصادف منجر به جرح، فاقد بیمه نامه شخص ثالث معتبر بوده باشد، اوضاع متفاوت خواهد بود.

در صورت چنین رخ دادی مدت زمان انتظار شما تا دریافت خودرو، طولانی تر خواهد بود. در این حالت پس از اعلام شکایت مصدوم به کلانتری یا دادسرا؛ امکان ارائه بیمه نامه و ضمانت پرداخت خسارت آسیب وارده بدنه یا همان دیه وجود نخواهد داشت.

بلکه در این حالت فرد باید خود خسارت را پرداخت کرده و یا در نهایت از صندوق تامین خسارت های بدنی بهره مند شود. به هر صورت از آن جایی که ضمانت پرداختی وجود ندارد، تا زمان پرداخت دیه و روشن شدن تکلیف پرونده؛ خودروی راننده مقصر در توقیف پلیس راهنمایی و رانندگی و در پارکینگ توقیفی ها باقی خواهد ماند.

این کاملا نیز قابل انتظار و منطقی به نظر می رسد. با نبود بیمه شخص ثالث برای خودروی مقصر، ضمانت پرداختی وجود ندارد و قاضی پرونده ناچار به در توقیف نگه داشتن خودرو خواهد بود.

همان طور که مشاهده می کنید باز هم به این نقطه می رسیم که داشتن بیمه نامه شخص ثالث معتبر و کامل، همیشه یکی از ملزومات اصلی سوار شدن به خودرو و استارت زدن آن است.

درست به همین دلیل است که همیشه توصیه می شود بدون داشتن بیمه شخص ثالث دارای اعتبار، حتی یک خیابان بالاتر نیز رانندگی نکرده و خود را در ریسک عواقب آن قرار ندهید. اگر معمولا برای یادآوری زمان تمدید بیمه نامه وسیله نقلیه خود، دچار مشکل بوده و این زمان را فراموش می کنید، می توانید از اپلیکیشن هایی در این زمینه چون جهت به یادآوری زمان تمدید بیمه نامه شخص ثالث وسیله نقلیه خود استفاده نمایید.

آتوسا خوش خواهد

من آتوسا، خبرنگاری که تعهدی عمیق به خدمت به مردم دارم. در این سایت، با تمرکز بر مسائل مهم اجتماعی و اقتصادی، تلاش می‌کنم تا صدای گروه‌ه‌های نادیده گرفته شده را به گوش شما برسانم و برای ایجاد عدالت و برابری در جامعه تلاش کنم.