علمی و پزشکی

چین، زیردریایی‌های آمریکایی را در عمق ۱۰۰ متری ردیابی کرد

غزال زیاری: محققان چینی اعلام کرده‌اند که زیردریایی آمریکایی USS Connecticut که در اکتبر سال ۲۰۲۱ (آنلاین ۱۴۰۰) حین حرکت با سرعتی بالا در قسمت شمالی دریای چین جنوبی به کوهی دریایی برخورد کرد، احتمالاً امواج قابل‌تشخیصی را در سطح آب ایجاد کرده و بدین ترتیب ممکن است موقعیتش را آشکار کرده باشد.

USS Connecticut زیردریایی هسته‌ای واکنش سریع نیروی دریایی آمریکاست که در اکتبر ۲۰۲۱ در دریای چین با کوهی در زیر آب برخورد کرد و به‌شدت آسیب دید؛ به‌طوری‌که فرآیند تعمیر پرهزینه و زمان‌بر آن هنوز در جریان است.

بیرون کشیدن این زیردریایی از آب در ژوئن سال ۲۰۲۳ (خرداد ۱۴۰۲) انجام شد و طبق برآوردهای انجام‌شده، این زیردریایی در اوایل سال ۲۰۲۶ مجدداً به خدمت بازخواهد گشت.

چین می‌تواند زیردریایی‌های بزرگ را ردیابی کنند

ادعاهای محققان چینی

در طول این مدت محققان چینی مطالعاتی را در جزایر دونگشا در جنوب غربی تایوان که گذرگاه مهم زیردریایی‌ها در بخش شمالی دریای چین جنوبی است، انجام دادند.

بر اساس مقاله منتشره در ساوت چاینا مورنینگ پست، محققان در حین حرکت در نزدیکی جزایر دونگشا متوجه شدند که زیردریایی‌هایی با طول تقریبی ۱۰۰ متر و قطر بیش از ۱۰ متر می‌توانند در آب طنین بیندازند و آشفتگی‌های غیرمنتظره‌ای ایجاد کنند.

طبق این مطالعه، چنین زیردریایی‌ای وقتی با سرعت بیش از ۲۰ گره دریایی و در عمق ۱۰۰ متری دریا حرکت می‌کند، موج‌های خاصی را در سطح آب ایجاد خواهد کرد که ارتفاعشان به چندین سانتی‌متر می‌رسد و بدین ترتیب می‌توان آن‌ها را شناسایی کرد.

USS Connecticut هم که زیردریایی کلاس Seawolf آمریکاست و حدود ۴۰ سال پیش طراحی شده، قابلیت حرکت با سرعت حداکثر ۲۵ گره دریایی را دارد و ابعادش نیز به‌اندازه‌ای است که محققان چینی به آن اشاره کرده‌اند.

پس از سانحه‌ای که در سال ۲۰۲۱ برای این زیردریایی رخ داد، مشخص شد که در آن هنگام زیردریایی با سرعت بالایی در حال حرکت بوده است.

چین می‌تواند زیردریایی‌های بزرگ را ردیابی کنند

پیامدهای مطالعه توسط محققان چینی

طبق مقاله منتشرشده، زیردریایی‌های عظیم حتی درصورتی‌که با سرعت کم حرکت کنند، باز قابل‌شناسایی هستند. به گفته این محققان، حتی زمانی که زیردریایی با سرعت ۲ گره دریایی حرکت می‌کند، رزونانس و طنین قابل‌توجهی ایجاد می‌کند.

انتشار چنین مقاله‌ای حالا آمریکا و سایر کشورهایی را که برای پنهان‌کاری، عملیات سریع جنگی، نجات و دیگر عملیات‌های صلح‌آمیز به زیردریایی‌ها متکی هستند، نگران کرده است.

شناسایی شدن این زیردریایی حالا چالش مهمی برای آمریکا و متحدانش در منطقه هند و اقیانوس آرام است؛ به‌ویژه با درنظر داشتن اینکه با افزایش حضور نظامی چین در منطقه و تمرکز تسلط آن‌ها بر اقیانوس‌های اطراف، تنش‌ها رو به افزایش است.

چین می‌تواند زیردریایی‌های بزرگ را ردیابی کنند

ازجمله مواردی که در شناسایی زیردریایی‌ها و موقعیت آن‌ها عملکرد کارآمدی دارند می‌توان به سونار (دستگاه ردیاب سنتی زیردریایی‌ها)، شبکه‌های سنسور در بستر دریا، آشکارسازهای ناهنجاری مبتنی بر هوا، آشکارسازهای گرانشی با دقت بالا و لیزرها اشاره کرد. حالا ادعای چینی‌ها مبنی بر محسوس بودن طنین موقعیت زیردریایی، مشکلات نیروی دریایی آمریکا و دیگر کشورها را افزایش خواهد داد.

نکته جالبی که در این مطالعه به آن اشاره شده، این است که می‌توان امواج سطحی ناشی از حرکت زیردریایی‌ها را با افزایش عمق کاهش داد؛ هرچند که افزایش عمق حرکت زیردریایی هم بدون محدودیت نیست!

منبع: interestingengineering

۵۴۳۲۱

گروه تحریریه علوم پزشکی

نوشته‌هایم به طور خلاقانه، با جذابیت و همراه با مطالعات علمی تهیه می‌شوند. هدفم جلب توجه شماست و شما را در دنیایی از اطلاعات جذاب و پر رمز و راز پزشکی به سفری هیجان‌انگیز دعوت کنم.