اخبار کسب و کارعمومی

طراحی، نصب و راه اندازی موتورخانه

طراحی موتورخانه همراه با نصب و راه اندازی ۲۰۲۳

متراژ مناسب برای موتورخانه یک بیستم یا پنج درصد مساحت قابل استفاده ساختمان به عنوان مبنای طراحی می باشد البته این مقدار برای ساختمان های بالای ۱۰۰۰۰ متر مربع، برای محیط های صنعتی پر از تجهیزات توصیه می شود، برای ادارات ۳ تا ۴ درصد ساختمان مفید توصیه می شود. بهترین مکان برای موتورخانه برای اماکن های مسکونی زیرزمین که در آن تهویه به راحتی انجام شود تا از راه پله عمومی دود نیاید، زیرا در صورت خام سوزی، دود ناشی از خام سوزی باعث ایجاد خطر می شود زیرا در کوتاه مدت دچار گاز گرفتگی و سردرد، حالت تهوع و سرگیجه در طولانی مدت می شوید.

طراحی، نصب و راه اندازی موتورخانه

برای برج ها مناسبت ترین مکان برای موتورخانه ها در زیرزمین به صورتی که دسترسی راحت و امنیت مناسب داشته باشند بهترین گزینه است زیرا گاز اتان از تخمیر فضولات انسانی در یک سپتیک تانک ساده به دست می آید در صورت متراکم شدن مشتعل می شود و منفجر می شود.

در مکان های صنعتی و ساختمان های بزرگ مانند دانشگاه ها و … ساختمان ها باید با توجه به جهت باد در نظر گرفته شوند، جهت با هوا و کمترین ارتفاع! برای چی؟ چون آب را نمی توان بیش از سه متر از ستون آب پمپ کرد، اگر بالاتر باشد، آب تبخیر می شود و باعث ایجاد مشکل کاویتاسیون در پمپ ها (خلاء داخل مسیر مکش پمپ) می شود. اگر محدودیت های چیدمان دارید، ساختمان موتورخانه را در کنار بالاترین ساختمان موتورخانه قرار دهید که هم منابع انبساط و هم دو پمپ را از نمای ساختمان به پشت بام با نظر معماران و مهندسان سازه هدایت  کند.

هنگام سفارش دستگاه های بزرگ مانند چیلر، دیگ بخار و گاهی مبدل به ابعاد دستگاه و بار ترافیکی آن توجه کنید، بار ترافیکی به باری گفته می شود که از نظر وزن، ارتفاع یا عرض خارج از حد معمول باشد. بنابراین مسئولیت پروژه بر عهده سازنده می باشد و حتی گاهی به دلیل این مشکل باید با کارفرما و مشاور هماهنگ کنید تا دستگاه را از نزدیکترین کارخانه تهیه کنید و یا ظرف چند روز دستگاه را خریداری کنید قطعه وارد پروژه می شود و توسط کارخانه مونتاژ نهایی می شود که کار اساسی نیست زیرا امکانات تست سیار بسیار محدود است.

برای چیدمان موتورخانه پمپ ها را در یک ردیف در کنار هم قرار دهید تا پمپ های برج خنک کننده در جلوی چیلر قرار گیرند پمپ های آب گرم باید در جلوی دیگ و پمپ های خطی در نزدیکی منابع دوجداره و یا منابع کویل و بوستر پمپ ها در نزدیکی مخازن آب قرار گیرند.

طراحی موتورخانه

یک موتورخانه حرفه ای شامل قطعات زیر است:

۱.اتاق کنترل که می تواند یک میز و یک میز کنترل و یک آینه مورب پشت میز داشته باشد که اپراتور از بیرون آن را ببیند، وضعیت نور دستگاه ها و کلیدهای پشت پنجره را مشاهده کنید باید هوای سالم داشته باشد و بتواند به سرعت از بیرون خارج و وارد شود در مناطق گرمسیری، اتاق برق باید دارای خنک کننده باشد تا دمای قطعات بیش از ۳۵ درجه سانتیگراد نباشد دمای توصیه شده بین ۱۷ تا ۲۰ درجه سانتیگراد است.

۲.ایستگاه پمپاژ که معمولاً بیرون و نزدیک چاه است ولی جزء اجزای موتورخانه محسوب می شود.

۳.سوراخ تراکم دیگ بخار.

۴.لوله ها، دستگاه ها و پمپ های جمع آوری آب.

۵.سکوی هواگیر و قلیایی کننده (بسته های شیمیایی) دیگ های بخار.

۶.سکوی دسترسی به دریچه های پمپ های بزرگ و دستگاه های کنترل مربوطه.

۷.سرویس بهداشتی

۸.قفسه یا تکیه گاه برای لوله ها و منیفولدها.

۹.بخش تعمیرات کوچک با میز کار فلزی با حداقل اندازه ۸۰*۱۲۰ سانتی متر.

۱۰.اعلام و اطفاء حریق و آژیر مناسب برای اعلام اضطراری یا ریست کردن دیگ بخار

۱۱.فونداسیون مناسب برای هر دستگاه باید با توجه به پیشنهاد سازنده دستگاه، سطح ارتعاش و فشار طراحی شود.

۱۲.ارتفاع موتورخانه مسکونی و مجتمع های کم واحد بلندترین تجهیزات باید حداقل یک متر باشد.

۱۳.برای موتورخانه های بزرگ باید بین دو تا چهار متر بالاتر باشد تا گرمای دیگ های بخار در بالای سطح تنفس قرار گیرد.

نکته مهم این است که آویزها را با یک یا دو میله از سقف آویزان نکنید، برای لوله و از کلکتورها مانده در موتورخانه استفاده نکنید زیرا مهمترین وظیفه ساپورت تثبیت جهت و محدود کردن حرکت لوله است و اگر زلزله بیاید و در موتورخانه از بست آویز استفاده کرده باشید دردسر شدیدی خواهید داشت بیشتر اتصالات دنده ای شما خراب می شود و طرح لوله به هم می خورد.

۱۴.استفاده از شیلنگ ها و هواگیرها باید راحت تر باشد و برای تنفس دستگاه ها به حجم بیشتری از اکسیژن نیاز است.

۱۵.فن مشعل های بزرگ نباید فشار منفی زیادی ایجاد کند که گوش کاربر را آزار دهد و شیشه ها را تحت مکش زیاد قرار ندهید زیرا ممکن است به مرور زمان شیشه پنجره ها را بشکند و این مکش باعث ایجاد ترک در شیشه می شود.

۱۶.به طور کلی بهترین مکان مناسب برای موتورخانه های بزرگ در منطقه ای است که شکیل نیز باشد اگر عرض یک سوم طول موتورخانه باشد، موتورخانه خوبی خواهید داشت معمولا در موتورخانه ها اگزوز یا خروجی هوای کثیف در بالاترین ارتفاع نصب می شود اما اگر می توانید خروجی هوای سنگین با ارتفاع کم نصب کنید.

مزایای راه اندازی موتورخانه

راه اندازی موتورخانه توسط نصابان خبره شرکت نصب موتورخانه لوتوس مزایای زیادی دارد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

تامین گرمایش و سرمایش ساختمان

موتورخانه وظیفه تامین گرمایش و سرمایش ساختمان را بر عهده دارد. نصب موتورخانه در تهران این امکان را فراهم می‌کند که ساختمان در تمام طول سال، از شرایط دمایی مطلوب برخوردار باشد.

صرفه جویی در مصرف انرژی

راه اندازی موتورخانه به صورت صحیح و اصولی، می‌تواند به صرفه جویی در مصرف انرژی کمک کند. این امر به دلیل کاهش اتلاف انرژی در سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی است.

افزایش ایمنی ساختمان

موتورخانه یکی از مهم‌ترین بخش‌های ساختمان است و عملکرد صحیح آن، برای ایمنی ساختمان ضروری است. راه اندازی موتورخانه توسط متخصص، این اطمینان را ایجاد می‌کند که موتورخانه به طور ایمن و مطمئن کار می‌کند.

در هنگام نصب و راه اندازی موتورخانه، نکات زیر باید رعایت شود:

  • از انجام هرگونه اقدامی که می‌تواند به تجهیزات موتورخانه آسیب وارد کند، خودداری کنید.
  • در صورت عدم آشنایی با نحوه نصب و راه اندازی موتورخانه، از یک متخصص کمک بگیرید.
  • پس از نصب و راه اندازی موتورخانه، به طور منظم از تجهیزات موتورخانه بازدید و نگهداری کنید تا از عملکرد صحیح آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

جمع بندی

راه اندازی و نگهداری از موتورخانه به صورت صحیح و اصولی، می‌تواند به افزایش عمر مفید تجهیزات موتورخانه کمک کند. این امر به دلیل کاهش فشار و تنش بر روی تجهیزات موتورخانه است. نصب و راه اندازی موتورخانه باید توسط متخصص انجام شود تا از ایمنی و عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل شود.

آتوسا خوش خواهد

من آتوسا، خبرنگاری که تعهدی عمیق به خدمت به مردم دارم. در این سایت، با تمرکز بر مسائل مهم اجتماعی و اقتصادی، تلاش می‌کنم تا صدای گروه‌ه‌های نادیده گرفته شده را به گوش شما برسانم و برای ایجاد عدالت و برابری در جامعه تلاش کنم.