سایه سنگین سیاسی‌کاری روی سر رفاه و تامین اجتماعی

سایه سنگین سیاسی‌کاری روی سر رفاه و تامین اجتماعی

آفتاب نیوز:

در دولت سیزدهم مطالبات کارگران و بازنشستگان پس از اتمام دوره چهاردهم قوت گرفت و این روزها تشکل های کارگری و کارشناسان از دولت می خواهند به این مطالبات احترام گذاشته و برای درک آن تلاش کنند.

به گزارش خبرگزاری توسعه ایران، «تأمین معیشت آبرومندانه کارگران از محل دستمزد و مستمری»، «احیای امنیت شغلی کارگران»، «رعایت حقوق کارگران و بازنشستگان و تداخل با تشکل‌های صنفی» ممنوع است. در این سازمان های مردم نهاد دولت «با اجرای دقیق قوانین هزینه های بهداشت و درمان را برای بازنشستگان و کارگران کاهش می دهد» و … بخشی از این مطالبات است که پیش بینی می شود در دولت چهاردهم افزایش یابد و محرومیت از امتیازات هموار شود راه باید جلوی این قشر بزرگ را که در دولت سیزدهم به حکومت خود ادامه داد، گرفته شود.

یک کارشناس کار و تامین اجتماعی در عین حال گفت: در آستانه تشکیل دولت جدید هستیم و امیدواریم وعده هایی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم به جامعه داده شده عملی شود. در موقعیت‌های اجتماعی که جامعه اداره می‌شود، باید تدابیری اتخاذ شود تا خواسته‌ها و خواسته‌های همه اعضای جامعه برآورده شود، چه به رئیس‌جمهور منتخب رأی دهند، چه به حزب مخالف و چه آن‌هایی که به رئیس جمهور رأی می‌دهند. او نداد. . تنها از این طریق می توان به اجماع ملی و جذب حداکثری دست یافت. حداکثر کردن مشارکت عمومی در رویدادهای سیاسی آینده به افزایش سطح رضایت در میان اعضای جامعه بستگی دارد.

در دولت سیزدهم به دلیل «ضرورت برخورد با عاملان وضعیت فعلی» و استفاده نادرست از «فساد»، بسیاری از معاونان و مدیران محلی و کشوری عزل و برای بسیاری از آنان پرونده تشکیل شد.

روند پرونده سازی علیه منتقدان باید متوقف شود

عباس اورنگ در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه «یکی از عوامل اصلی افزایش رضایتمندی، رفتار کارگزاران دولت است»، گفت: رفتار کارگزاران نظام در هر جامعه ای، از سطح مدیران ارشد گرفته تا سطوح میانی و متوسط. مدیران عملیاتی در مجموع با میزان رضایت مردم رابطه مستقیم دارد. بررسی های میدانی نشان می دهد که دولت سیزدهم در بین گروه های تحت پوشش مردمی و تامین اجتماعی موفق نبوده و پس از آن نامزدهای مدعی ادامه دولت سیزدهم در کسب آرای این ۴۵ میلیون نفر چندان موفق نبوده اند در انتخاب، انتصاب و خط مشی مدیران در این حوزه.

وی ادامه داد: از یک سو اصرار بر انتخاب مدیران جوان و کم تجربه و با دانش تخصصی اندک برای اداره وزارتخانه یا مسئولان این سازمان و از سوی دیگر بر انتخاب معاونین و مدیران کل در سطح مدیران بخش ها و از سوی دیگر. برکناری دسته جمعی مدیران باتجربه در حالی که وزیر کار با افتخار اعلام کرد که نزدیک به هزار مدیر را برکنار کرده و پاشنه آشیل دولت سیزدهم در جلب رضایت خانواده بزرگ رفاهی و تامین اجتماعی انتخاب شد. متأسفانه به دلیل استفاده نادرست از «لزوم برخورد با عاملان وضعیت موجود» و «فساد» در دولت 1327 بسیاری از معاونان رئیس جمهور و مدیران محلی و کشوری عزل و متأسفانه پرونده هایی نیز به ثبت رسیده است. بیشتر آنها

آنها به سازش سیاسی به عنوان یک مبارزه با فساد روی می آورند

به گفته این کارشناس بهزیستی، برخورد با مفاسد و عوامل ناکارآمد ضروری است، اما باید اطمینان حاصل شود که دو عبارت کلیدی «لزوم برخورد با عوامل وضعیت» و «فساد» معنایی ندارد. رفتار استثنایی، خنده دار و نمره گذاری سیاسی.

اورنگ افزود: این قهرمانی ها هزینه دارد. اولین پیامد منفی این است که در چنین محیطی، کارمندان و مدیران حتی برای انجام کارهای درست تلاش می کنند. طبیعی است وقتی احساس می کنید بی دلیل به تخلفات اداری متهم شده اید، مصونیت ایجاد می کنید و ایستگاه های مختلفی برای انجام کارها ایجاد می کنید. مثلا برای انجام یک کار ساده از مشتری می خواهند که امضای چهار نفر دیگر را بگیرد، چون مطمئن نیستند و احساس امنیت نمی کنند و به دنبال شریک هستند! باعث کندی و تاخیر در کار مردم می شود. مديريت ادعايي جهادي مستلزم سرعت عمل و حذف ايستگاه‌هاي غيرضروري است، اما اگر فضاي امنيتي حاكم باشد، به‌طور اتوماتيك ايستگاه‌ها را مي‌سازيم و با سهولت اجرا مي‌كنيم.

اگر رئیس جمهور می خواهد رضایت جامعه کارگری، مستمری بگیران، مددجویان و دیگران را جلب کند، باید آسیب شناسی کند و بر اساس این روش عادلانه و حرفه ای، اقدامات بعدی را سامان دهد.

جذب سلیقه ها و گروه ها باعث افزایش نارضایتی عمومی شد

به گفته این کارشناس مجلس، در دولت 13 ساله انتصابات در زیر مجموعه های تامین عمومی و تامین اجتماعی و به ویژه بودجه درست و تخصصی نبوده است. به عنوان مثال اگر انتصاب مدیران در صندوق روستایی و عشایری را بررسی کنیم، می بینیم که روند انتصاب مطابق ضوابط و مقررات نیست. در سایر صندوق ها نیز وضعیت تقریباً به همین منوال است. به طور کلی چنین افرادی در صندوق ها منصوب می شدند که نه تنها جزو کارکنان این موسسات بودند، بلکه بی تجربه و ناآشنا به حوزه کاری بودند. وی تاکید کرد: این انتصابات اشتباه دلیل رضایت نداشتن جامعه از عملکرد و محقق نشدن اهداف عالی است. دولت چهاردهم باید از این موضوع درس بگیرد. مدیرانی که باید به مهمترین مطالبات مردم در حوزه رفاه و تامین اجتماعی یعنی تامین معیشت مردم پاسخ دهند، باید تجربه و دانش عمیقی در این زمینه داشته باشند و متخصص و متخصص باشند تا دولت تعهدات و برآوردن مطالبات مردم. . برای تحقق اهداف و تعهدات، استفاده از نیروهای مجرب، متخصص، شایسته و شناخته شده ضروری است.

به گفته اورنگ، انتصاب مدیران در دولت نباید مانند توزیع خسارات جنگ باشد و تمرکز دولت بر روی انتصاب مدیران از یک گروه یا خاستگاه سیاسی خاص باشد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه رئیس جمهور منتخب بر استفاده از افراد خبره اصرار دارد، ادامه داد: امیدواریم این وعده ها محقق شود و با سوء استفاده از آنها دیگر بودجه های اجتماعی را از دست ندهیم. ببینید در سه سال گذشته نسبت به سه سال اول دولت یازدهم یا سه سال اول دولت نهم چند مورد تخلف علیه کارکنان زیر مجموعه بهزیستی و تامین اجتماعی به ثبت رسیده است در حالی که بیشتر موارد منجر به تبرئه . در واقع، پرونده ها مبتنی بر شواهد نبود. در اقدامی دیگر، در دی ماه 1400، حدود 500 نفر از مدیران سازمانی و سازمانی که قبلاً بدون دلیل برکنار شده بودند، با قضاوت غیرکارشناسی به سمت‌های معادل منصوب شدند. کارمندانی استخدام شدند که عموماً دارای مدرک لیسانس بودند.

اورنگ با تاکید بر اینکه در چنین شرایطی جامعه بهزیستی و تامین اجتماعی به دنبال تغییر وضعیت بودند، تصریح کرد: عموما به تغییر وضعیت رای دادند. اگر بررسی کنیم می بینیم که بسیاری از مددکاران عمرانی و تامین اجتماعی به دنبال تغییر شرایط هستند و دولت چهاردهم باید این پیام روشن را به خوبی درک کند. اگر رئیس جمهور می خواهد رضایت کارگران، بازنشستگان، مددجویان، جامعه حمایتی و بیمه ای کشور را جلب کند، باید بر اساس این تشخیص عادلانه و حرفه ای تشخیص دهد و اقدامات بعدی را سامان دهد. در غیر این صورت چیزی تغییر نمی کند و «رضایت مردم» محقق نمی شود.

منبع: توسعه ایران