فناوری تنها راه نجات کشاورزی

به گزارش تیتر نیوز این رویداد با همکاری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی منابع طبیعی و پارک علم و فناوری گلستان در محل کارخانه نوآوری گرگان آغاز و ۱۴ ایده فناورانه توسط مدیران شرکت های فناور و دانش بنیان استان در این رویداد مطرح  شد.

فناوری تنها راه نجات کشاورزی

طبق بررسی های بعمل آمده ۲۶ درصد کیک اقتصادی استان گلستان مربوط به حوزه کشاورزی است. برآورد های سال ۱۴۰۲ نشان می دهد.

تولید ناخالص داخلی استان گلستان ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است در این برآورد ها نشان می دهد سهم کشاورزی از GDP استان در حال کاهش است که عمل توسعه فناوری در این حوزه است.

دستگاه های اجرایی پای کار حمایت از محققان باشند

علیرضا صابری رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان گفت: علی رغم محدودیت های موجود به دنبال این هستیم که نیاز های اولیه محققان را رفع کنیم.

وی به اهمیت توجه به ایده های فناوران اشاره کرد و افزود: باید همه دستگاه های ذیربط تلاش کنیم که ایده ها عملیاتی شوند قطعا این ها هزینه نیستند و نوعی سرمایه گذاری بشمار می رود.

صابری اظهار کرد: هر چه محققان بخش کشاورزی بیشتر حمایت شوند قطعا در رفع موانع کارگشا خواهد بود.

کارگروه های بلای جان دانش بنیان ها

علیرضا آیینه معاون توسعه مدیریت و منابع جهاد کشاورزی استان گلستان بیان کرد: هر قانونی که در حمایت از شرکت های دانش بنیان تدوین شد بسیاری آیین نامه و کارگروه پیش بینی شده که کار را برای پیشبرد اهداف با مشکل روبرو می کند.

آیینه ضمن تاکید بر رفع موانع پیش روی نخبگان گفت: دانش بنیان ها باید با سهولت اقدامات خود را انجام دهند نه اینکه درگیر سازمان ها و استعلامات شوند. فرهنگ دانش بنیان در سازمان ها نهادینه نشده است

وی افزود: طبق گزارش مرکز تحقیقات قانون الگوی کشت در استان گلستان با بیش از ۸۸ درصد موفقیت پیاده سازی شده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع جهاد کشاورزی استان گلستان اظهار کرد: برای نخستین بار برنامه کاشت داشت و برداشت در استان گلستان بر مبنای مدل سازی علمی اتفاق افتاده است.

آیینه ضمن تاکید بر دانش محور بودن اقدامات دستگاه های اجرایی گفت: در سال جاری با یک بیماری به نام زنگ زرد در زمینه محصول گندم مواجه شدیم که برخی کارشناسان از این موضوع احساس نا امیدی داشتند اما بر اساس مدل سازی و داده های هواشناسی قبل از شیوع آفت به میزان ۲ برابر معمول درخواست تامین سم شد که بر این اساس شاهد کنترل بیماری و رشد ۱۰۰ درصدی محصول بوده ایم.

وی افزود: برنامه تدوین سند جامع توسعه دامپروری استان با همکاری استانداری و جهاد کشاورزی گلستان ابلاغ شد و مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

آیینه خاطر نشان کرد: در حال تاسیس مرکز کاربرد هوش مصنوعی در کشاورزی هستیم که بعنوان ایده نو آورانه جایگاه خاصی در جهاد کشاورزی استان گلستان دارد.

توسعه کشور در گرو حمایت از نخبگان است

عماد آیدانی رییس بنیاد نخبگان استان گلستان گفت: موضوع علم و فناوری موتور محرک کشور ها است در همین راستا کشور اگرتاکید بر پیشرفت دارد باید توجه به نخبگان را در اولویت قرار دهد.

وی افزود: نسبت به سال ۲۰۲۲ در راستای رتبه نو آوری عقب گرد داشتیم و  رشد نهاده های نو آوری در کشور نزولی بوده است. که نشان خوبی نیست و باید بیش از این تلاش و توجه شود.

آیدانی ضمن اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در راستای توجه به فضای زیربنایی گفت: خوشبختانه در استان گلستان با تزریق ۸۵ میلیارد تومان درراستای زیر ساخت های حوزه فناوری توجه ویژه ای شد.

رییس بنیاد نخبگان استان گلستان تاکید کرد: می بایست یک سیاست گذاری شود که دستگاه های ذیربط در حوزه فناوری بصورت جزیره ای عمل نکنند و یک هماهنگی در این راستا صورت گیرد.

آیدانی گفت: فرهنگ سازی نو آوری باید در دانش آموزان نهادینه شود که در این زمینه کم کاری صورت گرفته است نکته دوم ارتباط بیشتر واحد های تولیدی با هسته فناوری استان است که بعنوان حلقه مفقوده این حوزه است.

وی ضمن انتقاد به برخی اقدامات نمایشی افزود: در بسیاری از واحد های تولیدی واحد های تحقیق و توسعه ظاهری است و در عمل اقدامات نو آورانه ای در آنجا صورت نمی گیرد.

آیدانی گفت: شناسایی اولویت های فناوری منطقه نیز نباید فراموش شود. متاسفانه هنوز نتوانسته ایم نخبه های استان را شناسایی کنیم.

شتابدهنده صنعت طیور تاسیس می شود

حامد پاک نژاد رییس پارک علم و فناوری استان گلستان گفت: بخش زیادی از اقتصاد استان به حوزه طیور تعلق می گیرد که در این رابطه باید اقدامات فناورانه شکل گیرد که زنجیره ارزش کامل شود در این راستا با فعالان این حوزه مذاکراتی انجام شد که با استقبال مقرر شد شتابدهنده های حوزه طیور شکل گیرد و از استارتاپ ها و ایده های فناوری این زنجیره حمایت شود.

وی افزود: یکی از فعالا اقتصادی حوزه طیور نیز اعلام آمادگی داشته که صندوق خطر پذیر در این حوزه تاسیس نماید.

پاکنژاد خاطر نشان کرد: صنایع الزام به این دارند که بخش تحقیق و توسعه را داشته باشند و قانون گذار این موضوع را در نظر گرفته که ۳۰ درصد مالیات در این حوزه هزینه شود.

وی گفت: خوشبختانه سال گذشته ۱۴۸ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت تبصره ۱۸ به استان گلستان اختصاص یافت.

رییس پارک علم و فناوری استان گلستان ضمن انتقاد از برخی دستگاه های اجرایی از پیشرد اهداف توسعه شرکت های دانش بنیان گفت: برخی دستگاه ها در فرایند همرسانی همراه نبوده اند بعنوان مثال در جهاد کشاورزی استان گلستان نیز این موضوع محقق نشد در صورتی که این فرایند می تواند به شرکت های دانش بنیان کمک شایانی داشته باشد.

وی افزود: در استان گلستان نزدیک به ۴ هزار هکتار بستر تولید میگو داریم و تنها ۴ تن در هکتار میگو برداشت می شود در صورتی که در جنوب کشور شرکتی دانش بنیان ۲۰ تن در هکتار برداشت می کند پس می توان از تجربیات این شرکت ها استفاده کرد و در استان گلستان نیز شاهد افزایش بهره وری باشیم.

پاکنژاد افزود: در برنامه هفتم توسعه پیش بینی شده است که ۶ درصد GDP کشور از بخش دانش بنیان تامین شود اما در حال حاظر کمتر از ۱ درصد را به خود اختصاص داده و نشان از ماموریت دشوار در این حوزه دارد.

بازارچه تخصصی کشاورزی راه اندازی می شود

محمد رضا جامی مدیر تعاون روستایی استان گلستان بیان کرد: کمتر از ۲ ماه آینده دو بازار تخصصی کشاورزی در گرگان و گنبد کاووس ایجاد خواهد شد فاز اول این بازارچه در شهرستان گرگان با  مساحت ۷۰۰ متر مربع و در فاز دوم نیز تا ۱۵۰۰ متر مربع و به همراه فضای آموزشی پیش بینی شده است.

حسین عطارچی معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان گلستان:

در برنامه هفتم توسعه کشور توجه ویژه ای به موضوع بهره وری شده است و حدود ۳۵ درصد رشد اقتصادی کشور به این موضوع اختصاص یافته است.

در حوزه صنعت طیور استان گلستان سال ۱۴۰۲با ۲۷۰ هزا تن تولید گوشت مرغ با ارزش ۲۴ هزار میلیارد تومان رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده ایم که اهمیت این صنعت را نشان می دهد.

۱۳ زنجیزه طیور در استان گلستان فعالیت دارند که تولید گوشت مرغ را در بعهده دارند.

فروش صعودی شرکت های مرکز رشد کشاورزی

محمد مهدی لولایی سرپرست مرکز رشد واحدهای فناور کشاورزی استان گلستان گفت: فروش محصولات فناورانه شرکت های مستقر در مرکز رشد کشاورزی استان گلستان به نسبت قالب مراکز رشد کشور وضعیت بهتری دارد در سال گذشته بیش از ۱۰ میلیارد تومان فروش را تجربه کرده ایم

وی افزود: در سال جاری پیش بینی می شود بیش از ۲۰ میلیارد تومان را شاهد باشیم.

لولایی ضمن اشاره به روند رو به رشد فروش شرکت های عضو مرکز رشد کاورزی گفت: انتظار داریم تا پایان برنامه هفتم بیش از ۱۰۰ شرکت در این مرکز رشد حاظر شده و فروش ۱۰۰ میلیاردی را تجربه کنیم.

وی افزود: علی رغم ظرفیت کشاورزی در گلستان دو سال منتظر صدور مجوز هستیم که فضای دهکده فناوری کشاورزی در استان احداث شود.

وی خاطر نشان کرد:  ۳۰ایده فناورانه به دبیرخانه رویداد ارسال شد که پس از بررسی های بعمل آمده ۱۴ ایده در این آیین مطرح شد.

لولایی گفت: انتظار داشتیم دانشگاه های استان در این رویداد حضور پررنگ تری داشته باشند که این مهم اتفاق نیافتاد.

۲۶ درصد تولید ناخالص داخلی استان گلستان سهم بخش کشاورزی است

محمدرضا ناهیدی معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گلستان اظهار کرد:۲۶ درصد کیک اقتصادی استان گلستان مربوط به حوزه کشاورزی است. طبق برآورد های سال ۱۴۰۲ تولید ناخالص داخلی استان گلستان ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است در این برآورد ها نشان می دهد سهم کشاورزی از GDP استان در حال کاهش است که عمل توسعه فناوری در این حوزه است.

وی افزود: باید پنبه و خاویار را بعنوان طلای سفید و مروارید سیاه به استان بازگردانیم تجربه۱۵۰ هزار هکتاری را در رابطه کشت پنبه داشته ایم که الان به ۱۵ هزار هکتاری رسیده است و همان تولیدات در استان خریداری نمی شود.

ناهیدی تاکید کد: یکی از فصل های محوری سند برنامه رشد استان گلستان مربوط به دانش بنیان ها برنامه ریزی شده است که بصورت ویژه دیده شود.

وی گفت: اگر ظرفیت فناوری در حوزه کشاورزی بیش از این وارد شود قطعا موجب کاهش خروج ارز از کشور می شود.

طی دو کارگاه آموزشی و ارائه مشاوره های لازم طرح های ارائه شده توسط داوران مورد ارزیابی و داوری قرار گرفت.

در اختتامیه رویداد ۵ طرح به عنوان طرح های منتخب از سوی هیات داوران برگزیده شد که برگزیدگان به رویداد کشوری حل چالش های راهبردی و مساله محور بخش کشاورزی راه خواهند یافت.

46