سرآغاز آفرینش هر اثر خلاقانه ای فعالیتی تجربی است

کیومرث توکلی:

سرآغاز آفرینش هر اثر خلاقانه‌ای فعالیتی تجربی است

یک آهنگساز و مدرس پیانو گفت: حمایت شهرداری ها در برگزاری رویداد ها و جشنواره های فرهنگی هنری در تعالی و شکوفایی استعداد ها کمک کننده است و اگر این نگاه حمایتی نسبت به مقولۀ آموزش نیز وجود داشته باشد چه بسا اتفاقات ویژه ای را رقم خواهدزد.

به گزارش خبرگزاری آنا کیومرث توکلی آهنگساز و مدرس پیانو گفت: تعریف کردنِ چیستی اثر خلاقانه دشوار است اما به نظر می رسد برای نزدیک شدن به تعریف این مفهوم بهتر است مفاهیمی مانند آشنایی زدایی ساختارشکنی و… را که به عنوان پیش فرض هایی برای آفرینش اثر خلاقانه بدیهی شمرده می شوند کنار بگذاریم تا به سمت جوهرۀ اصلی آن حرکت کنیم. 

او ادامه داد: سرآغاز آفرینش هر اثر خلاقانه ای فعالیتی تجربی است؛ بدین معنا که اجازه دهیم و فرصتی به وجود آوریم که در ورای همۀ تجربه ها و قرارداد های قبلی چیز تازه ای در هنر تجربه شود. درواقع باید گشوده باشیم؛ چراکه ممکن است هنرمند چیزی را برخلاف فضای ساختارمند موسیقی و حتی برخلاف تمام تاریخ آن تجربه کند.

توکلی بیان کرد: صرف تغییر دادن ساختاری تجربه کردن چیز تازه ای را می توان حرکتی خلاقانه به حساب آورد. باوجودِاین آفرینش یک جریان خلاق را چیز های دیگری رقم می زند که نشان می دهند آیا این جریان (یا این اثر) توانسته است ساختار های اصلی موسیقی را -که در گذر زمان برجای مانده اند- به ساختار ها و یا پارامتر های جدیدی تبدیل کند. حال پرداختن به این پرسش که «آیا این ساختار های جدید امکان تداوم دارند یا خیر؟» بر عهدۀ مواجهۀ سایر جریان ها و ساختار های همزمان و زمانۀ خلق اثر است که بحثی بسیار پردامنه و خارج از این فرصت است. 

این آهنگساز و مدرس پیانو افزود: می توان به تجربه هایی که ساختاری را می شکنند و صدای تازه و ترکیب بندی جدیدی در دنیای صدا ها خلق می کنند از دریچۀ امر خلاقانه نگاه کرد؛ ممکن است این شکستنِ ساختار در رنگ آمیزی صوتی هارمونی و یا هر بخش دیگری شکل بگیرد. هرچند باید یادآوری کرد که بعد از پیدایش تکنولوژی ضبط صدا در قرن بیستم با دنیای دیگری مواجه شدیم. امروز نیز سرنوشت آیندۀ موسیقی با انقلاب هوش مصنوعی مبهم به نظر می رسد.

توکلی با تأکید بر اینکه هر اثر خلاقانۀ موسیقیایی لزوماً ماندگار نخواهد بود افزود: تا امروز چنین بوده که هر حرکت ماندگار و نوآورانه باید به عنوان روش مکتب یا سبک موردِ پذیرش همگانی قرار می گرفت؛ اما پاسخ به اینکه یک حرکت خلاقانه از امروز به بعد چگونه داوری خواهد شد دشوار است. بااین حال بر اساس نگاهی که همچنان نیز وجود دارد اگر هر حرکت خلاقانه ای با پشتوانۀ فکری همراه باشد یعنی صرفاً از روی تصادف نباشد می تواند ماندگار نیز باشد؛ چراکه نمی توان رویداد تصادفی حتی به شکل یک مقالۀ مکتوب تدوین کرد؛ چه رسد به روش یا سبک یا مکتب!

وی ضمن اشاره به اینکه حمایت نهاد های دولتی و نیمه دولتی ازجمله شهرداری ها می تواند به بالندگی و تولید آثار هنری ماندگاری کمک کند توضیح داد: اینکه شهرداری شاهین شهر متولی اصلی برگزاری جشنوارۀ «موسیقی خلاق» است و در این جشنواره صرفاً به موضوع خلاقیت توجه شده نه اینکه بخشی به عنوان «خلاق» به جشنواره ای افزوده شود اقدام بسیار مثبت و شایان توجهی است.

این آهنگساز افزود: حمایت این نهاد ها در برگزاری رویداد ها و جشنواره های فرهنگی-هنری در تعالی و شکوفایی استعداد ها کمک کننده است اما اگر این نگاه حمایتی نسبت به مقولۀ آموزش به عنوان یکی از بنیادی ترین و مهم ترین بخش ها نیز وجود داشته باشد چه بسا در شکوفایی استعداد های نوجوانان تأثیر می گذارد و اتفاقات ویژه ای را رقم خواهدزد؛ چراکه این تأثیرگذاری در گِرو بهبود و پیشرفت سیستم آموزشی است.