آخرین توصیه های شاهسواری به فیلمسازان جشنواره فجر با جزییاتی از رأی گیری مردمی

آخرین توصیه‌های شاهسواری به فیلمسازان جشنواره فجر با جزییاتی از رأی‌گیری مردمی

دبیر جشنواره فیلم فجر تاکید کرد که اگر فیلمی تا پیش از آغاز بلیت فروشی به دبیرخانه نرسد از جشنواره حذف خواهد شد.

به گزارش تیتر نیوز به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم فجر نشست دبیر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر با صاحبان آثار با حضور رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی روز پنجشنبه چهارم بهمن ماه در محل ستاد جشنواره برگزار شد.

در این نشست رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی گفت: خوشحالم تا چند روز دیگر شاهد جشنواره ملی فجر خواهیم بود و این حس نوستالژیک و خاطره ابدی و شیرینی که داریم نویدبخش این است جشنواره پرشکوهی خواهیم داشت. از منوچهر شاهسواری که قبول زحمت کرد و همکارانم در دبیرخانه فجر که در مدت کوتاه توانستند کارها را پیش ببرند تشکر می کنم.

وی افزود: هنوز آثار جشنواره را ندیده ام ولی با چیزهایی که از همکارانم دریافت کرده ام فکر می کنم شاهد آثار خوبی در جشنواره باشیم.

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: این که همه دوستان قبول کردند در چارچوب مشخص قواعد آثار را داوری کنیم امر مبارکی است. معمولا گاهی برخی از فیلمسازان تصور می کنند جفا و ناداوری شده ولی واقعیت این است که در دوره های گذشته نیز این گونه نبوده و ممکن است با تغییر داوران نظرات متفاوت باشد. فکر می کنم بعد از ۴۳ دوره جشنواره به بلوغی رسیده باشد که همه قطعا قواعد آن را قبول داشته باشند. امیدوارم با حضور شما جشنواره خوبی پیش رو داشته باشیم.

در این رقابت همه رفیق هستیم

در ادامه این نشست منوچهر شاهسواری دبیر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر گفت: در روزهای آینده ماراتنی میان ۳۳ فیلم آغاز می شود که در این رقابت همه رفیق هستیم و امیدوارم این رقابت را به خوبی شروع کرده و با همدلی طی کنیم. سینما سرزمین زندگی حرفه و حیثیت ماست و هر لکه ای به این حیثیت وارد شود جدا از اینکه به چه کسی وارد است به حوزه زیستی ما یعنی سینما وارد می شود. امیدوارم سال سینمایی خوبی را بعد از جشنواره آغاز کنیم.

وی با اشاره به اینکه بلیت فروشی جشنواره فیلم فجر از دهم بهمن آغاز می شود افزود: از شما صاحبان آثار می خواهم که با دبیرخانه جشنواره بابت دریافت کپی فیلم ها و DCP همکاری های لازم را انجام دهید تا به موقع ارسال شوند. حداقل دو روز فرصت لازم است که همه فیلم ها و اقلام را در تمام سایت های بلیت فروشی بارگذاری کنیم. از آنجا که بسیاری از دوستان بلیت ها را تکی نمی خرند بدترین موضوع این است که بعد از خریداری بلیت در سالن نمایش حاضر شوی و فیلم دیگری نمایش داده شود چرا که فیلم اصلی به موقع نرسیده است. این بی حرمتی به مخاطب است و از شما تقاضا می کنم این امر را جدی بگیرید.

شاهسواری ادامه داد: برای صیانت از حقوق صاحبان آثار نسخه هایی که در اختیار هیأت انتخاب قرار گرفته بود را ازبین بردیم تا جایی نمایش داده نشود. از دوستان می خواهیم که در رساندن نسخه نهایی عجله کنند چرا که از هر زمانی که بلیت فروشی آغاز شود اگر آن فیلم آماده نباشد کانال فروش بلیت برای آن فیلم نیز حذف می شود.

دبیر جشنواره افزود: همچنین همه تلاش ما این است که تا ۸ بهمن فیلم شناخت(کاتالوگ) آماده باشد تا روز افتتاحیه یک کاتالوگ مرتب و بدون اشتباه داشته باشیم. برای همین از شما می خواهم عکس و پوستر فیلم را به دبیرخانه برسانید تا در کاتالوگ این دوره از جشنواره که یک سند تاریخی برای شماست منتشر شود.

شاهسواری در ادامه گفت: گاهی برخی تهیه کنندگان دچار وسواس هایی می شوند و نسخه های متفاوتی از فیلم به ما می دهند در حالی که ما نمی توانیم تشخیص دهیم کدام نسخه اصلی است؛ از شما می خواهم این کار را نکنید و تنها نسخه نهایی خود را به ما بدهید.

وی افزود: همچنین تلاش شده جدول آن بخشی که در زنجیره رسمی جشنواره در شهرستان ها است با عدالت کامل تدوین شود. درآمدهای آنها نیز توسط شورای عالی تهیه کنندگان مدیریت و نظارت می شود و در پایان جشنواره درآمدهای حوزه شهرستان ها به صاحبان آثار تقدیم می شود. پرداخت های جشنواره به صاحبان آثار نیز بر اساس پروانه مالکیت یا نامه رسمی معاونت ارزشیابی سازمان سینمایی پرداخت می شود تا بعدها دچار مشکلات حقوقی در این ماجرا نشویم.

نباید آرای مردمی را با سانس های غیرواقعی مخدوش کنیم

شاهسواری درباره اکران های فوق العاده جشنواره نیز بیان کرد: تمام تلاش ما بر این است که از اکران فوق العاده آثار به شکل غیرواقعی جلوگیری کنیم. تعداد نمایش هایی که تعیین شده است در سالن های مردمی و تخصصی رسانه ها منتقدان سالن شهرداری و بانک ملی است و غیر از این محل ها هیچ سانس فوق العاده ای برگزار نمی شود. گاهی برخی تهیه کنندگان با ارتباطاتی که دارند سانس فوق العاده برای فیلم خود برگزار می کنند تا فضای افکار عمومی را تحت تاثیر قرار دهند. نباید آرای مردمی را با سانس های غیرواقعی مخدوش کنیم.

وی در ادامه گفت: امسال قرار است عمده سالن های مردمی را تحت پوشش گزارش های تصویری عکاسی و رسانه ای قرار دهیم و همه تلاشمان این است که حضور مردم در سالن های مردمی را نیز در رسانه ها منعکس کنیم و بازتاب جشنواره محدود به سالن های رسانه ها نباشد. برای همین از صاحبان آثار می خواهیم که اگر به سالن های مردمی مراجعه می کنند ما را هم با خبر کنند تا ثبت رسانه ای انجام دهیم و از این فرصت استفاده کنیم.

رفاقت را حفظ کنیم

وی با بیان اینکه «حاضر به شنیدن تمامی انتقادات همکارانم هستم» افزود: از شما می خواهم حرمت همکارانمان را حفظ کنیم. گاهی در یک مصاحبه مطبوعاتی برخی از همکاران از جشنواره و سینما گلایه دارند؛ از شما می خواهم رفاقت را حفظ کنیم. پیش بینی ما این است که آثار رسیده به جشنواره با استقبال ویژه در سالن ها روبرو خواهد شد. از شما می خواهیم این دورهمی سینمایی را تبدیل به خاطره خوش کنیم.

دبیر جشنواره در ادامه گفت: امسال هیچ سالنی که از لحاظ فنی امکان کپی و تقلب داشته باشد در فهرست سینماهای جشنواره قرار ندارد. بیشتر بر خود لابراتوارها تکیه کرده ایم که مراکز چک فنی ما هستند. بازبینی فنی فیلم ها نیز در سالن عباس کیارستمی فارابی انجام می شود تا آثار بدون نقص نمایش داده شوند.

شاهسواری با اشاره به استفاده از عکس ها و پوسترهای فیلم ها در بیلبوردهای تبلیغاتی سطح شهر در ایام جشنواره فیلم فجر گفت: امسال امیدواریم بتوانیم بیش از ۳۰۰ نقطه تهران را به آثار شما مزین کنیم. برای همین عکس و پوستر باکیفیت برای این ماجرا می خواهیم. در نظر داریم این اتفاق پیش از افتتاحیه رقم بخورد و بیلبوردها را به آثار شما مزین کنیم. از شما می خواهم در این خصوص نیز با دبیرخانه جشنواره همکاری لازم را انجام دهید.

وی درباره آرای مردمی در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر گفت: جایزه سیمرغ مردمی نیز امسال ذیل نظارت خانه سینما انجام می شود. این جایزه سال ها در خانه سینما انجام شده است که امسال به روز شده و همه وجوه این جایزه را حفظ می کند.

شاهسواری همچنین درباره جزئیات درآمد از نمایش تهران و شهرستان ها اظهار داشت: ۵۰ درصد درآمد نمایش های تهران و زنجیره های نمایشی مربوط به تهیه کنندگان است. سهم تهیه کنندگان از درآمد نمایش های شهرستان‎ها نیز یک عدد کلی است که دوستان باید تبدیل به جدول کنند تا ببینیم به هر فیلم چقدر تعلق می گیرد. در نمایش های شهرستان نیز هیچ ارگانی نمایش اختصاصی ندارد مگر آنکه از پیش هزینه آن را بپردازد و آن هم قراردادی است که جزئیات آن هنوز مشخص نیست

دبیر جشنواره درباره داوری آثار انیمیشن نیز گفت: دوستان حوزه انیمشین تقاضا داشتند که داوری تخصصی نداشته باشند و این را می گویم طبق مقررات امکان اینکه انیمیشن ها را در بخش داوری اصلی قرار دهیم وجود دارد. امسال همان جایزه انیمیشن را داریم که هیأت داوران اصلی آن را داوری خواهند کرد. البته در سایر رشته های فنی مانند موسیقی صدا و… می توانند رقابت کنند ولی در رشته های دیگر مانند کارگردانی نمی توانند رقابت کنند.

وی در خاتمه صحبت هایش تاکید کرد: رفاقت و رقابت را همسان کنید؛ نگذارید به سینمای ایران آسیب برسد که هر موقع آسیبی برسد من به اندازه خود فکر می کنم سهمی داشته ام. برخی از ما عمرمان را در سینما گذاشته ایم و برخی در آغاز هستند. امیدواریم روزهای خوشی در پیش داشته باشیم.

تنها بلیت هایی که فروخته می شوند در آرای مردمی شرکت می کنند

در ادامه این نشست علی آشتیانی پور مدیر بخش فیلم برگزیده تماشاگران چهل وسومین جشنواره فیلم فجر درباره روند اخذ رأی مردمی در این دوره از جشنواره گفت: امسال بعد از چند سال دوباره آرای مردمی بررسی می شود. در این دوره به همراه همکارانم در سمفا و میلاد شکرخواه مدیر فناوری اطلاعات درباره این چند سال که سیمرغ مردمی باگ هایی داشت و مورد اعتراض قرار گرفته بود آسیب شناسی شد و تصمیم گرفته شد برای مردم و فیلمسازان سیمرغ مردمی را احیا کنیم.

وی افزود: از زمان آغاز بلیت فروشی کار آرای مردمی شروع می شود و بخش هایی که شامل رأی گیری می شود با پایان هر روز آراء از تمام سالن های سینماهای مردمی جمع آوری شده و در اختیار ستاد رأی گیری قرار می گیرد و بررسی می شود. آرای اخذ شده وارد سیستم رأی گیری می شود و آخرین گزارش از میزان رأی یک فیلم و جایگاه آن در میان دیگر آثار مشخص می شود. همچنین بلیت های مربوط به صاحبان آثار ارگان ها نهادها و سهمیه سینماداران و سانس های فوق العاده شامل آرای مردمی نمی شوند و تنها بلیت هایی که فروخته می شوند در آرای مردمی به حساب می آیند.

براساس این گزارش در این نشست علاوه بر تهیه کنندگان و کارگردانان آثار حاضر در بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره اعضای شورای عالی تهیه کنندگان نیز حضور داشتند.

انتهای پیام