رونمایی از پوستر جشنواره تئاتر فجر / نشان جشنواره عنوان دار می شود

پوستر چهل و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با طراحی مهدی دوایی در جلسه شورای سیاست گذاری این جشنواره رونمایی شد.

رونمایی از پوستر جشنواره تئاتر فجر / نشان جشنواره عنوان دار می شود

به گزارش تیتر نیوز به نقل از روابط عمومی چهل و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر پوستر این رویداد تئاتری در جلسه شورای سیاست گذاری جشنواره با حضور اعضای شورا نادره رضایی معاون هنری وزارت فرهنگ اتابک نادری سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی و خیرالله تقیانی پور دبیر جشنواره و برخی هنرمندان عصر چهارشنبه (۱۹ دی) رونمایی شد.

نادره رضایی در این جلسه با اشاره به حضور برجستگان تئاتر در شورای سیاستگذاری جشنواره اظهار کرد: زمانی آمدیم که مجالی برای تغییرات نبود و فکر کردیم در این فرصت شاید بتوان به قدر وسع بهبودهای را ایجاد کرد.

وی با تاکید بر حضور بزرگان تئاتر در جشنواره چهل و سوم افزود: این جشنواره برای هنرمند و مردم است و مردم تعیین می کنند چه کسانی را می خواهند.

معاون هنری وزیر فرهنگ تصریح کرد: تلاش کردیم در مسیر تغییر قدم برداریم و بسیاری از پیشنهادات خوب را می توان به کار گرفت.

رضایی با دعوت از بزرگان حاضر در این نشست و البته خطاب به جامعه تئاتر تاکید کرد: درخواست من این است که بیایید و برای نسل جوان از تجربیات خود بگویید و آنها را امیدوار کنید؛ که امروز بیش از هر چیزی بدان نیاز است. نخواستیم ویترینی به نام شورا داشته باشیم و حضور شما و دیگر هنرمندان در این شرایط اثرگذار است.

وی در این جلسه به شکل گیری نشست های «گفت وگو بر سر مسائل اساسی خانواده تئاتر» در حاشیه این جشنواره تاکید کرد و گفت: باید کمک کنیم صنف قدرت بگیرد و نظام صنفی شکل بگیرد و امور اجرایی به دست صنف صورت پذیرد.

سعی کردیم با گروه های معترض گفت وگو کنیم

در ادامه اتابک نادری سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی با ارائه گزارشی از فعالیت های انجام شده عنوان کرد: تدبیر این بود که بخش دیگرگونه ها که نگاهی ویژه است و نسبت به خیلی از جشنواره های همسایه مانور بیشتری دارد احیا شود. در دو سه سال گذشته این بخش تقریبا حذف شده بود. دیگرگونه ها شامل آثاری است که نه خیابانی است و نه در فضای باز؛ بلکه در فضاهای دیگر اجرا می شود.

وی افزود: این بخش امسال به شکل خوب با استقبال مطلوب با مدیریت دکتر محمودرضا رحیمی برگزار می شود. در این بخش اول طرح ها خوانده و کارگردان ها دعوت شدند؛ ایده ها توضیح داده شد و سپس بازبینی اتفاق افتاد. در بخش مرور آثار هم با رشد ۵۰ درصدی آثار کارها روبرو بودیم.

نادری یادآور شد: از ۲۸۱ اثر وقتی ۱۵ کار را انتخاب می کنید ۵ درصد انتخاب می شود و ۹۵ درصد انتخاب نمی شود. ترکیب داوری هم عوض شود این ۵ درصد تغییر نمی کند.

وی با اشاره به گستردگی سطح تحصیل کردگان و مراکز تئاتری و بخش خصوصی عنوان کرد: ۱۰۴۸ گروه ثبت شده در استان ها به جز تهران داریم و سطح تولیدات بالا رفته است.

نادری افزود: اگر به جشنواره ای از خارج ایران اثری بفرستیم می گوییم در جشنواره پذیرفته نشده اما برخورد با جشنواره داخلی متفاوت است که به فرهنگ تئاتر ما برمی گردد. سعی کردیم با گروه های معترض گفت وگو کنیم.

تندیس جشنواره رونمایی و نام گذاری می شود

خیر الله تقیانی پور دبیر جشنواره چهل و سوم تئاتر فجر نیز در این جلسه بیان کرد: در دوره سی و سوم جشنواره با نمایش بوقلمون در این رویداد حضور داشتم و عمده انگیزه پذیرفتن دبیری جشنواره اما و اگرهایی بود که در این رویداد با آن مواجه شده بودم.

وی افزود: مدت هاست جشنواره برای جشنواره برگزار می شد و این آسیب بود؛ هنر تکریم و کیفیت آثار از دغدغه های من بود و می خواستم جشنواره چابک شود.

دبیر جشنواره تئاتر فجر تاکید کرد: بخشی از بودجه امسال را روی تنخواه هنرمندان گذاشتیم. در سال های قبل این بودجه ۴۰ میلیون بود که این رقم به طور قابل توجهی  برای هر گروه افزایش یافت. همچنین جوایز ۳۵ میلیون تومان بود که امسال ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است.

تقیانی پور با بیان اینکه ۴۲ دوره از جشنواره تئاتر فجر برگزار شده و تندیس جشنواره اسم نداشت عنوان کرد: در جشنواره فیلم فجر سیمرغ داریم و جشنواره های بین المللی با نشانی مزین هستند؛ تلاش کردیم با استاد بیضایی برای نامگذاری تندیس ارتباط بگیریم و عنوانی انتخاب شود که با فرهنگ ما همخوانی باشد. همچنین با اعضای فرهنگستان هنر گفت وگو کردیم. چند روز دیگر از تندیس رونمایی می کنیم و این تندیس نام خواهد داشت.

دبیر جشنواره تئاتر فجر با بیان اینکه هر روز جشنواره به نام یکی از اهالی تئاتر نامگذاری می شود گفت: امسال یک هتل ۵ ستاره برای اسکان گروه های تئاتری دیدیم و تلاش کردیم هنرمندان را تکریم کنیم.

تقیانی پور گفت: در بحث آثار کیفیت مدنظرمان بود و خوشبختانه اسامی آثار در جدول اجرا شامل هنرمندان جوان و پیشکسوتانِ جزو بدنه تئاتر می شود. خوشحالم خدمتگزار تئاتر هستم امیدوارم جشنواره درخوری برگزار شود.

شالوده ی یک پوستر درست در وهله ی اول بر گرامر مدیوم گرافیک استوار است

در بخش دیگری از این جلسه مهدی دوایی طراح پوستر جشنواره اظهار کرد: طراحی پوستر یک جشنواره ویژگی هایی دارد که نسبت به طراحی پوستر برای یک تئاتر و یا یک ایونت فرعی بسیار متفاوت است. در طراحی برای پوستر یک اجرا طراح از سویی باید با خود به نتیجه برسد و ایده نهایی شخص خودش را راضی کند. سپس نتیجه کلنجارهای ذهنی اش را با سفارش دهنده ( کارگردان) نهایی کند و در نهایت بازخورد آن را در ارتباط با مخاطب در نظر بگیرد.

وی در ادامه یادآور شد: اما در طراحی پوستر جشنواره ای مانند فجر کار در مرحله دوم و سوم یعنی چالش با سفارش دهنده و بازخورد مخاطب پیچیده تر میشود. چون از سویی ملاحظات مدیریتی گوناگون را بایستی در نظر بگیرد و از سویی جذابیت زیبایی شناسانه پوستر را برای مخاطب حفظ کند. میزان اعتماد و سپردن امر هنری از سوی مدیران فرهنگی به هنرمند نقش مهمی در کاهش این تقابل دارد.

دوایی تاکید کرد: شالوده یک پوستر درست در وهله اول  بر گرامر مدیوم گرافیک استوار است. این شرط لازم  برای بیان هنریست. درست مانند کارگردانی که برای بیان نمایشی بایستی گرامر و الفبای درام را بشناسد. بدون شناخت این گرامر و حتی شکستن آگاهانه آن امر خلاقه و درست در مدیوم هنری اتفاق نمی افتد.

وی در ادامه گفت: بسیاری از اعلاناتی که در سطح شهر میبینیم بدون در نظر گرفتن الفبای مدیوم صرفا میخواهند حرف بزنند و این باعث الکن ماندن ارتباط می شود. درست مثل وقتی که بدون تسلط به گرامر و دایره لغات کافی از یک زبان در کشوری بیگانه سعی در ارتباط داریم و این امر بدلیل عدم تسلط کامل ما به آن زبان الکن و گاهی نامفهوم میماند. تلاشم بر این بود تا در وهله اول پوستر جشنواره گرامر درستی داشته باشد و در مرحله بعد برای مخاطب چشمگیر و جذاب باشد. امیدوارم این اتفاق افتاده باشد.

مدیر هنری چهل و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر درباره نشان این جشنواره یادآور شد: نشانه نوشته هایی که در طول سالیان مختلف برای جشنواره فجر استفاده میشد غالبا توسط رایانه و بسیار سر دستی انتخاب میشد. معمولا آن میزان حساسیتی که بر روی عنصر  تصویری پوستر از جانب طراح و سفارش دهنده وجود داشت بر روی عناصر نوشتاری وجود نداشت.

وی ادامه داد: من در دوره چهلم تصمیم به تمرکز برای طراحی نشانه نوشته این رویداد از طریق خوشنویسی دستی و تلفیق آن با شیوه های کامپیوتری کردم. بنابر این کار بر روی این نشانه نوشته را همراه با دوست عزیزم احمد زیرک که از اساتید خوشنویسی انجمن خوشنویسان ایران هستند شروع کردم. شاید بیش از ۱۰۰ اتود مختلف برای رسیدن به نشانه نوشته فعلی خوشنویسی و سپس طراحی شد. بارها و در مراحل مختلف در کامپیوتر اجزای آن جابجا شد تا در نهایت به این نشان رسیدیم.  این چهارمین دوره است که از این نشانه نوشته برای این فستیوال استفاده میشود و آن را به میراثی معنوی برای ادوار مختلف فجر تبدیل کرده است.

سعید نجفیان نیز با بیان اینکه جشنواره پر شور و پرنشاطی داریم گزارشی از شرکت کنندگان و تدابیر اندیشیده شده برای برگزاری جشنواره ارائه کرد.

لزوم ایجاد مرکز ملی تئاتر

در جلسه شورای سیاست گذاری چهل و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر اکبر زنجانپور با اشاره به اهتمام شورای سیاست گذاری بر ارتقای کیفی آثار حاضر در جشنواره گفت: بسیاری از هنرمندان بزرگ ما از دل شهرستان ها بیرون آمدند.

وی افزود: جشنواره باید محلی برای ارتقای کیفی آثار باشد و باید به هنرمندان بها بدهیم تا شاهد افزایش آثار با کیفیت باشیم.

این پیشکسوت اظهار امیدواری کرد آثار خوبی در این دوره از جشنواره اجرا شود.

بهزاد فراهانی نیز اظهار کرد: مرکز تئاتر ملی نداریم و هرچه می گوییم کسی توجه نمی کند؛ این سیستم جز نیازهای کشور است. هر استان باید یک مرکز ملی تئاتر داشته باشد و دانشکده ای در کنار هر مرکز بسازیم. فارغ التحصیلان می توانند تئاتر را عام کنند. ما زاده ی پرورش هستیم؛ تئاتر این کشور بهترین ها را از شهرستان ها داشته است. باید در استان ها مرکز تئاتر ملی داشته باشیم.

صدرالدین زاهد نیز یادآور شد: هنرمند پیشرو جامعه است و تصمیم می گیرد چه خط قرمزی را با مسئولیت خود رد کند. جامعه ما تغییر کرده ولی هنرمند و تئاترمان تغییر نکرده است. می بینم بچه های تئاتر با چه زجری کار می کنند. اگر امکاناتی فراهم نکنیم برای تئاتر ما اتفاقی نمی افتد.

جشنواره باید نماد گشایش فرهنگی باشد

حسین سلیمی نیز اظهار کرد: تجلی تفکر در جامعه و تئاتر است؛ هر دوره جدیدی که در فرهنگ ایران شروع می شود جشنواره تئاتر نماد آن فرهنگ است.

وی افزود: امروز پس از ۳ سال فشار فرهنگی و اجتماعی جشنواره باید نماد گشایش فرهنگی باشد.

عضو سیاستگذاری جشنواره تئاتر فجر تاکید کرد: جشنواره تقویت کننده تولید تئاتر در کشور است. نمونه بالندگی دوباره تئاتر باید در جشنواره دیده شود. پیشنهاد می کنم حضور استادان و گفت وگوی برجستگان ایران و جهان شکل گیرد. امیدوارم چهره های برجسته حضور یابند. در شرایطی که ایران به دنبال گشایش گفت وگو با دنیا است این اتفاق کمک خواهد کرد.

افشین هاشمی نیز با اشاره به تفاوت های برگزاری و داوری آثار در این دوره از جشنواره گفت: در بازبینی کارهای شهرستان سه داور در یک سالن رفتند و فیلم تئاترهای متقاضی را با دقت دیدند و با کارگردان نیز ارتباط گرفته شده است.

شهرام گیل آبادی نیز با بیان اینکه باید در جشنواره چهل و سوم فضایی متفاوت دیده شود گفت: این امیدبخشی به جامعه و هنرمندان است و نشان می دهد تغییر عملی رخ می دهد.

وی همچنین پیشنهاداتی برای دیده شدن آثار حاضر در جشنواره در استان ها و تکریم گروه های حاضر استانی در استان های خود ارائه کرد.

چهل و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر سوم تا ۱۳ بهمن ۱۴۰۳ برگزار می شود.

انتهای پیام