اختلاف در آمار واکسن‌های وارداتی

اختلاف در آمار واکسن‌های وارداتی

بر اساس این گزارش، واردات واکسن کرونا، اختلاف حدود 5000 دوز در آمار مربوط به واکسن استرازین مشاهده می شود.

به گزارش تیتر نیوز، از ابتدای واردات واکسن کرون در اواسط بهمن ماه، گمرک ایران به عنوان مرجع تجارت خارجی، در فاصله کوتاهی نسبت به انتشار گزارش مربوط به وضعیت واردات واکسن متفاوت عمل می کرد، اما آخرین گزارش های خود همراه بود.

داستان از این قرار است گزارش گمرک از فرودگاه امام خمینی (ره) تا دوم فروردین ماه سال جاری گفتنی است تاکونون در مجموع 2 میلیون و 6 هزار و 2 دوز واکسن شامل 2 میلیون و 4 هزار و 2 دوز سینوفرم، یک میلیون و 6 هزار و 2 استرازینکا، 4 میلیون و 4 هزار و 2 اسپوتنیک و یک میلیون و 5000 دوز بهارات.

اما این آمار با آخرین آمار منتشر شده در پایان سال گذشته همخوانی ندارد. گزارش گمرک ایران در 5 اسفند تعداد کل واکسن های وارداتی به 5 میلیون و 4 هزار و 2 دوز رسید که یک میلیون و 3 هزار و 2 دوز آن برابر استرازانکا است. مقامات گمرک در بیانیه ای اعلام کردند که ایران از آن زمان در سال جاری هیچ واکسنی دریافت نکرده است. از 1 آوریل تا 4 آوریل، چهار محموله Straznka وارد فرودگاه شد. حواشی دیرهنگام مربوط به وزارت بهداشت همچنین در مورد آنها، اما در روز چهارم اردیبهشت، گمرک امام (ره) اعلام کرد که هر چهار محموله ترخیص و تحویل نماینده وزارت بهداشت شده است.

کلاس گزارش گمرک، مجموع این چهار محموله 3 میلیون و 3 هزار و 2 دز آسترازنکا است که از این تعداد 2 میلیون و 2 هزار و 2 دز از بلغارستان، 4 هزار دز در دو فاز از ژاپن و 3 هزار دز از کرواسی وارد شده است.

اما ابهام اینجاست که با توجه به عدم واردات واکسن به ایران از 2 تا 3 فروردین ماه امسال، منتظر اضافه شدن این سه میلیون و 4 هزار و 2 دوز آخر فروردین به 1 میلیون و 2 عدد هستیم. هزار و 2. دوز اعلام شده در پایان سال تعداد کل واکسن های وارداتی به یک میلیون و 200 هزار و 5 دوز افزایش یافت، اما گزارش گمرک حاکی از آن است که این رقم یک میلیون و 200 هزار و 4 دوز بوده که 4 هزار و 4 دوز بیشتر است.

جزئیات گزارش در حال بررسی نشان از تفاوت های آشکار در آمار واکسن استرازنکا دارد. طبق آمار امسال تعداد این واکسن ها یک میلیون و 4 هزار و 2 واکسن بود که اعلام شد با این 3 میلیون و 5 هزار و 2 دوز آخرین دوز به 2 میلیون و 4 هزار و 2 عدد می رسد. اما آمار گمرک آن مبلغ 1 میلیون و 2 هزار خواهد بود و نشان دوز. طبق آمار واردات استرازنکای 3 هزار و 2 دوز بیشتر است. در عین حال لازم به ذکر است که در پایان سال گذشته 5000 دوز واکسن Strazanka از لهستان به ایران وارد شده است.

دلیل این اختلاف آماری مشخص نیست، اما با توجه به تعداد کل واکسن های وارداتی پس از آخرین محموله در فروردین ماه امسال، نسبت به اسفند امسال، دوز 5 هزار و 2 دوز است، اما با توجه به تفاوت نزدیک به 3 است. هزار دوز واکسن Straznka مربوط به اعلام مارک های واکسن است. این مورد بعد از 4 ماه است ارونقی – معاون گمرک – گزارش جداگانه و جزئی واردات واکسن طی مکاتباتی با سازمان غذا و دارو، گمرک ایران و وزارت بهداشت اعلام شد، گزارش منظم واردات واکسن در دسترس نیست و با توجه به این مغایرت و تغییر، آمار دقیقی در این فاصله در دسترس نیست.سایر واکسن برندها در ماه های اخیر شناسایی شده اند.

البته این سوال در خصوص اختلاف گمرکی همراه با این توضیح بود که در صورت سقط جنین، ترخیص واکسن به صورت همزمان انجام می شود و گمرک اعلام کرده است که پس از بررسی، تغییرات نهایی را در حد مجاز اعمال خواهد کرد.

در هر صورت اختلاف تعداد واکسن های Strazina کم نیست و همچنین مشخص نیست که چه چیزی باید انتظار داشت.

انتهای پیام