۳۵۰ مدرسه پایتخت را به ۳۵۰ مسجد پیوند می‌زنیم

۳۵۰ مدرسه پایتخت را به ۳۵۰ مسجد پیوند می‌زنیم
آفتاب نیوز:

رضا مراد صحرایی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه امروز تهران، وضعیت کنونی آموزش و پرورش را نشانه آینده ایران عنوان کرد و گفت: اگر 20 سال پیش به مدارس توجه می کردیم امروز این وضعیت وجود نداشت. «امروز مدرسه دروازه نظام انقلاب اسلامی است، اگر می‌خواهیم کشوری قوی داشته باشیم که می‌خواهیم و قوی می‌شویم، شرطش داشتن تحصیلات قوی و معلمان قوی، مؤمن، متعهد، انقلابی و متخصص است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با تشریح اینکه کارهای بزرگی در حوزه آموزش و پرورش انجام می شود و این سازمانی است که از نظر حجم و وسعت با نصف کل کشور برابری می کند، گفت: هر اتفاق مهمی که می خواهیم در آموزش و پرورش سرمایه گذاری کنیم. . ما فعالانه برنامه ریزی کرده ایم.

به گزارش موج نیوز، صحرایی ادامه داد: اگر مشکل اقتصادی و اجتماعی وجود دارد که فکر می کنیم باید کشور را در برابر آن بیمه کنیم، شرطش این است که به آموزش و پرورش توجه کنیم.

وی با اشاره به روزهای سخت آموزش و پرورش در دوران کرونا گفت: معتقدیم با توجه به تحولات سریع باید ساختارها، نهادها، برنامه درسی و معلمان خود را آماده کنیم و به گفته آقای قرهتی در صورت مساوی بودن شرایط. برای اینکه بتوانیم خاک باغچه را عوض کنیم، این کار را انجام دهیم. ما نمی توانیم بر اساس ساختار و تشکیلات فعلی حرکت کنیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: برنامه های جدی در این زمینه در حال انجام است که تربیت معلم یکی از آنها و وظیفه مهمی است. یک معلم خوب آینده خوب را تضمین می کند. بهترین های ما باید به تربیت معلم بروند. نظام گزینش ما باید اصلاح اساسی شود و توانایی معلمان چند برابر شود و دانشگاه های فرهنگیان تقویت شوند. متاسفانه در سال های گذشته از دانشگاه فرهنگ خارج شدیم. اگر از روز تاسیس دانشگاه این همه برای تقویت تولید و زیرساخت های دانشگاه در سطح وزارت آموزش و پرورش سرمایه گذاری کرده بودیم، امروز وضعیت نیروی انسانی در حوزه آموزشی اینگونه نبود.

صحرایی با بیان اینکه در برنامه بعدی وضعیت فعلی دانشگاه فرهنگ و جذب نیرو را اصلاح خواهیم کرد، گفت: سال آینده آزمون ورودی ویژه تربیت معلم برگزار می شود. همچنین بهترین دانشجویان در رشته های مختلف طی فرآیندی جداگانه به دانشگاه اعزام می شوند. اگر خوب برنامه ریزی کنیم، کارمان خوب پیش می رود.

وی افزود: باید برای معلمان فعلی نیز برنامه ریزی کنیم. ما سال هاست که دوره آموزشی ضمن خدمت خوبی برای آنها ترتیب نداده ایم. امسال قصد داریم از طریق تفاهم با مرکز توانمندسازی ملی، معلمان این حوزه را آموزش دهیم.

سرپرست وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مشکل دیگر ما مدرسه است، گفت: برای اجرای سند اصلاحات اساسی به جای تمرکز بر مدارس، اتاق وزیر را مورد توجه قرار داده ایم. تغییر از اتاق معلم و کلاس شروع می شود نه از اتاق وزیر. دشمنان می خواهند حاکمیت مدرسه را از بین ببرند، زیرا آینده سازان ما در مدرسه تربیت می شوند.

صحرایی افزود: مدیریت مدرسه یکی از وظایف حساس است. نسل آینده را به مدیران واگذار می کنیم اما مدیران با مشکلات زیادی مواجه هستند. نزدیک به 50 هزار مدرسه ما دستیار آموزشی ندارند و باید استخدام مربیان آموزشی را در اولویت قرار دهیم. چگونه می توان مدرسه ای با 500 دانش آموز را بدون معلم اداره کرد؟ آن وقت به جای اینکه بودجه فرهنگی کشور را صرف مدارس کنیم، آن را صرف کارهای دیگری از جمله جبران خسارت اجتماعی می کنیم.

وی با بیان اینکه موضوع سوم خانواده است، گفت: آموزش یک موضوع پیچیده و چندوجهی است. مثلث مدرسه، مسجد و خانواده ضامن آموزش است. با شهردار تهران توافق کردیم که 350 مدرسه به 350 مسجد متصل شود. این کار را از تهران شروع کرده ایم و به تدریج در حال گسترش آن هستیم.

سرپرست وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه موضوع دیگر سند تحول بنیادین است که یک سند ملی است و در حال اجرای آن هستیم و همه باید کمک کنند، گفت: آموزش و پرورش به حال خود رها شده و باید یک موضوع ملی شود. هر کاری که می خواهیم در آینده انجام دهیم از طریق آموزش و پرورش می گذرد.

صحرایی حمایت های رهبر معظم انقلاب را سرمایه اصلی دانست و افزود: رئیس جمهور انقلابی نیز سهم جدی داشته و نحوه تنظیم برنامه ها و بودجه نیز نسبت به قبل تغییر کرده است. من از رویکرد جدید در سازماندهی برنامه سپاسگزارم و امیدوارم ادامه یابد و شاهد باشیم که مدرسه و آموزش و پرورش دستخوش تغییر جدی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه نقشه قانونی، رسانه ای و مدارس سند تحول به سرعت تهیه و سند تحول در برنامه هفتم توسعه گنجانده می شود، افزود: امید ما این است که در همه مدارس برای داشتن مربیان آموزشی کمک کنیم. این باید شعار فعالیت های آموزشی باشد. آنقدر که به آموزش توجه نکردیم به آموزش هم توجه نکردیم.

سرپرست وزیر آموزش و پرورش افزود: اگر سرانه مدارس را به شما بگویم تعجب خواهید کرد. این یکی از مسائلی است که باید با کمک دولت و مجلس آن را حل کنیم. موضوع دیگر هویت است. هویت اسلامی ایران دارای عناصری است که در هر سطحی از برنامه درسی و محتوا گرفته تا محیط آموزشی و امتحانات باید مورد توجه قرار گیرد. حجاب و عفاف، حیا، میهن پرستی، دوستی با ایران، پرچم، کمک به مظلوم بخشی از هویت ایرانی اسلامی ماست. آموزش و پرورش باید برای آن بجنگد و تلاش کند.

صحرایی با تاکید بر اینکه موضوع مهم دیگر ما این است که آموزش و پرورش جزو اولویت های کشور باشد، گفت: نباید آموزش و پرورش را مدیریت سیاسی کنیم و اجازه ندهیم آموزش و پرورش متوقف شود. اگر آموزش و پرورش تقویت شود، ایران قوی تر می شود، قوی ترین می شود. هر کار بزرگی که بخواهیم در کشور انجام دهیم از طریق آموزش است. تقویت آموزش فنی در اولویت است اما نیازمند کمک هستیم و با مشکلات شدید نیروی انسانی مواجه هستیم. تا جایی که می توانید برای تربیت معلمان خوب تلاش کنید و در تربیت نسل خوب کوتاهی نکنید.