توجه به نقش خانواده در نظام تعلیم و تربیت
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مهمترین بخشهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توجه به نقش خانواده در نظام تعلیم و تربیت و خانواده محوری است گفت: این موضوع بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است.
به گزارش تیتر نیوز، رضامراد صحرایی در صفحه ویراستیاش نوشت: یکی از مهمترین بخشهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توجه به نقش خانواده در نظام تعلیم و تربیت و خانواده محوری است.
وی با بیان اینکه این موضوع بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است افزود: در سخنرانی رئیس جمهور شهید در سازمان ملل موضوع خانواده پررنگ بود. وزارت آموزش و پرورش شهید جمهور در جهت تعالی خانواده فعالیتهای مختلفی انجام داده است که به تعدادی از آنها اشاره میکنم:
ـ برای اولین بار ترویج گفتمانهای تحولآفرین جهت رشد فرهنگی و اجتماعی در خانواده و اجتماع با آموزش ۲۷۴۲۰نفر دانش آموزدختر و والدین آنان
ـ توانمندسازی اولیای دانشآموزان با موضوعات مختلف و موردنیاز و ضرورت و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی
ـ برگزاری حدود ۵۲ هزار دوره آموزش خانواده در مدارس کشور براساس نیازهای آموزشی اولیا شامل موضوعات تربیت دینی،حجاب و عفاف ،جوانی جمعیت ،همسرداری
ـ رویداد «مسیر تعالی» با هدف تجربهنگاری و تجربهگردانی مدارس موفق در تعامل خانواده و مدرسه در راستای جلب مشارکت خانواده هادر نظام تعلیم تربیت و تعمیم آن به مدارس کشور، اجرای این طرح دردو مرحله برنامه ریز
ـ برای اولین بار کمک به خلاقیت وایجاد اهداف جدید برای زندگی با توجه به ظرفیت و توان فردی با تعیین ۱۳سرفصل آموزشی و آموزش دانشآموزان دختر به تعداد ۱۰۰۰۰نفر
ـ بررسی و شناسایی آسیبها ومشکلات خانوادهها شناسایی موانع و مشکلات منطقه و مرکز به لحاظ تجهیزات و نیروی انسانی کارآمد و تلاش برای بهبود وضعیت و ارتقای کیفیت خدمات مشاورهای
ـ ایجاد و تجهیز مراکز جامع راهنمایی، مشاوره و آموزشهای تخصصی در ۱۲ استان کشور
ـ برگزاری دورههای آموزش خانواده به منظور ارتقای سطح آگاهی خانوادههای دانش آموزان سراسر کشور بصورت حضوری و برخط
ـ تشکیل انجمن اولیا و مربیان در مدارس کشور با جمعیتی به تعداد ۶۰۲۶۳۲ نفر در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ تشکیل شوراهای انجمن اولیا و مربیان در سطوح منطقه، شهرستان و استان با تعداد ۱۲۵۰۰ نفر اتاق گفتگو اولیا در مدارس با هدف فراهم آوردن محلی برای تعامل و گفتگوی اولیا با مربیان و ایفای نقش نظارتی خانوادهها بر عملکرد مدرسه ، تکریم و احترام به منزلت والدین وایجاد و تحکیم پیوند خانه و مدرسه، در حال حاضر ۲۹۶۰۱ مدرسه دارای اتاق گفتگو است.
تجربه نگاری، ایدهپردازی و مقاله نویسی و در محورهای مرتبط با مشارکت خانه و مدرسه در فرایند تعلیم وتربیت در سراسر کشور ارتقا آگاهی دانش آموزان دختر در خصوص سبک زندگی، متاثر از آموختههای دینی
ـ فعالسازی خانوادهها در امر ازدواج ساده وبهنگام فرزندان با تعیین ۱۷ سرفصل آموزشی و آموزش دانش آموزان دختر متوسطه دوم (یازدهم ودوازدهم) والدین و مربیان به عنوان تسهیلگر به تعداد۱۰۰۷۸نفر ،۱۶۱۲۴۸ نفرساعت و آموزش سبک زندگی باتالیف کتاب« آداب وسبک زندگی دخترانه»به دانش آموزان دختر، اولیای دانش آموزان، مربیان و زنان فرهنگی به تعداد۷۲۵۰ نفر از جمله این اقدامات است.
انتهای پیام