علمی و پزشکیاخبار کسب و کار

رشته های پزشکی بدون کنکور

پزشکی و تمام زیر شاخه های آن به دلیل آینده ی شغلی و ایجاد امنیت مالی برای دانشجو، در سال های اخیر بسیار مورد توجه داوطلبان کنکور قرار گرفته اند. لازمه ی استفاده از صندلی پزشکی در دانشگاه های سطح بالا، تلاش مستمر و پیروی از یک برنامه ی منظم و دقیق برای مطالعه ی پیش از کنکور است. این هدف، از دانشگاه های پزشکی ایران نیز فراتر رفته و داوطلبان را به پذیرش در دانشگاه های برتر در دنیا برای رشته های پزشکی سوق می دهد.

در بین تمام زیرشاخه های پزشکی، رشته های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی از محبوبیت بیشتری نسبت به دیگر رشته های پزشکی برخوردار هستند. به همین دلیل، رشته دندانپزشکی کنکور همانند داروسازی و پزشکی، بسیار پر اهمیت می باشد.

دشواری در قبولی با رتبه و تراز بالا، علاقه مندان را مجاب به پیگیری اخبار مربوط به پزشکی بدون کنکور در ایران، کرده است. بنابراین می توان با آگاهی از رشته های پزشکی بدون کنکور، حتی پس از ناکامی در کنکور نیز، این هدف بزرگ را دنبال نمود.

شرایط رشته های پزشکی بدون کنکور چگونه است؟

پذیرش بدون کنکور در رشته های پزشکی، دانشجویان را به کسب اطلاعات بیشتر در مورد رشته های بدون کنکور، علاقه مند کرده است. تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه ها بدون کنکور نبوده و تنها با کسب رتبه ی قبولی امکان حضور در دانشگاه می باشد. بنابراین، ظرفیت های پذیرش دانشگاهی در رشته های پزشکی، تنها برای پذیرفته شدگان در کنکور در نظر گرفته می شوند.

رشته های پزشکی بدون کنکور

البته، هرچند که تحصیل در رشته های پرطرفدار پزشکی، مانند داروسازی، دندانپزشکی و غیره بدون کنکور امکان پذیر نیست، اما دوره کاردانی برای بعضی از رشته های پیراپزشکی بدون کنکور می باشد. پذیرش در این دوره ها، در بازه های زمانی مختلفی صورت گرفته و اطلاعیه های مربوط به ثبت نام بدون کنکور در رشته های پیراپزشکی، در سایت سازمان سنجش قرار می گیرد.

خواندن این مقاله پیشنهاد می‌شود: بهترین دانشگاه‌های پزشکی جهان

قابل توجه است که رشته های پیراپزشکی بدون کنکور، به معنی عدم شرکت در کنکور نیست. تفاوت این نوع پذیرش های بدون کنکور، با سایر پذیرش های بدون کنکور مخصوص رشته های ریاضی و انسانی در این است که داوطلب باید در آزمون سراسری تجربی شرکت کرده و در زمان انتخاب رشته، کد رشته شهرهایی را وارد کند که پذیرش را بر اساس سوابق تحصیلی داوطلب انجام می دهند. سپس، با توجه به سوابق تحصیلی داوطلب و نمره او از مصاحبه حضوری، پذیرش یا عدم پذیرش وی اعلام می شود.

ظرفیت رشته های پزشکی بدون کنکور چقدر است؟

هر سال، تعداد رشته های پزشکی برای پذیرش بدون کنکور با سال قبل متفاوت است و به اعلام وزارت بهداشت بستگی دارد. با این حال، در سال های گذشته، رشته هایی مانند بهداشت حرفه ای، هوشبری، بهداشت عمومی، مامایی، اتاق عمل، و تکنسین سلامت دندان، از امکان پذیرش بدون کنکور برخوردار بودند. اطلاعات دقیق تر در مورد رشته های بدون کنکور و دانشگاه های مربوط به آن، پس از انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی به اطلاع علاقه‌مندان می رسد.

رشته های پزشکی بدون کنکور

دانشگاه های آزاد نیز در رشته هایی مانند مهندسی بهداشت، زیست شناسی جانوری، زیست شناسی گیاهی، شیمی محض و مددکاری اجتماعی، امکان پذیرش بدون کنکور را فراهم می کند.