عمومیاخبار کسب و کار

تبلیغات گوگل ادز یا سئو سایت، کدام بهتر است؟

گوگل ادز یا سئو سایت؟ این سوال همیشه در بین کارفرماها و کسانی که تازه اول راه وبمستری هستند وجود دارد.

هیچوقت نمی‌شود با جرات گفت که تبلیغات گوگل ادز از سئو بهتر است و یا برعکس! درواقع هر سایتی، استراتژی خاص خودش را دارد؛ اینگونه نیست که بگوییم چون پروژه قبلی ما با سئو توانست رتبه خوبی بگیرد، این یکی هم می‌تواند!

حتی بعضی پروژه‌ها هم هستند که این دو، مکمل یکدیگر می‌شوند و به تنهایی نمی‌شود کاری از پیش برد.

در ادامه ما قرار است تا به تعریف کلی از سئو و گوگل ادز بپردازیم و ببینیم که در چه مواقعی بهتر از است آنها استفاده کنیم.

سئو چیست؟

به مجموعه فعالیت‌هایی که باعث می‌شود تا سایت ما در نزد موتورهای جستجو محبوب واقع شود را سئو می‌گویند؛ یا به طور کلی به بهینه سازی موتور جستجو (Search Engine Optimize) را سئو می‌گویند.

بگذارید خیلی ساده این موضوع را توضیح بدهم:

کارهایی که باعث می‌شود تا صفحات سایت شما به رتبه‌های بالاتری در صفحات گوگل برسند که نتیجه آن افزایش کاربر یا افزایش فروش است.

خدمات گوگل ادز چیست؟

خدمات گوگل ادز توسط شرکت گوگل ارائه شده که به منظور تبلیغ در سرویس‌های گوگل است؛ مثل موتور جستجو گوگل، یوتیوب و …

تبلیغات گوگل ادز یا سئو سایت، کدام بهتر است؟

معمول‌ترین روش، مربوط به تبلیغ در موتور جستجو است که با برگزاری یک کمپین تبلیغاتی، می‌توانید از پلتفرم گوگل ادز برای تبلیغات سرویس‌های خودتان استفاده کنید.

این تبلیغات به صورت PPC است؛ یعنی اینکه کاربر با هر بار کلیکی که بر روی تبلیغات شما انجام می‌دهد، مبلغی از حساب شما کسر می‌شود (Paid Per Click).

گوگل ادز یا سئو؟

همانطور که در تعریف گوگل ادز هم متوجه شدید، در این روش شما در ازای مبلغی که پرداخت می‌کنید، برای یک مدت زمان خاصی یا تعداد کلیک خاصی در صفحه اول گوگل هستید. ولی بعد از آن چی؟

این در صورتی است که با سئو می‌توانید برای همیشه در رتبه‌های صفحه 1 گوگل باشید.

اگر بخواهیم به طور کلی نگاه بکنیم، قطعا سئو سایت، گزینه بهتری نسبت به گوگل ادز است؛ ولی بهتر است کمی جزئی‌تر به داستان نگاه کنیم.

اصلا اینطور نیست ما به هیچ وجه نباید به سراغ سئو برویم؛ درواقع اگر شما به فکر کسب و کار خودتان و رونق آن هستید، نیاز به یک مشاوره سئو دارید.

تبلیغات گوگل ادز یا سئو سایت، کدام بهتر است؟

ولی باید بدانید که سئو سایت یک پروسه زمانبر است و در بعضی مواقع ممکن است که بیش از یک سال هم طول بکشد؛ پس با این اوصاف یک فروشگاه اینترنتی باید یک سال صبر کنید تا سودش شروع شود؟

اینجاست که شما می‌توانید از خدمات گوگل ادز کمک بگیرید؛ بعضی وقتها هست که مثلا شما در یک حوزه پر رقابت فعالیت می‌کنید و محصولات شما در بین رقبایتان، باکیفیت‌ترین محصول است و همچنین بهترین آموزش‌ها و مقالات را هم ارائه می‌دهید.

ولی با اینحال شما باز هم باید یکسال صبر کنید؛ البته این در صورتی است که هیچ مشکلی به وجود نیاید و مثلا الگوریتم‌های گوگل هم تغییر نکنند!

حالا که شما از محصولات و مقالات خودتان مطمئن هستید، چرا نباید از تبلیغات گوگل ادز استفاده کنید؟ مگر غیر از این است که هر کسب و کاری (اینترنتی و سنتی) نیاز به تبلیغ دارد؟

شما به کمک گوگل ادز می‌توانید خیلی راحت محصولات خودتان را بفروشید و همچنین اگر خدمات خوبی هم ارائه دهید، شاید مشتری دائمی برای خودتان دست و پا کنید!

البته اینطور هم نیست که هر وقت خواستید به سراغ گوگل اذر بروید و خیلی راحت بفروشید؛ خدمات گوگل ادز هم به مانند سئو سایت، قوانین و قواعد مخصوص خودش را دارد که باید آنها را رعایت کنید.

در ادامه نکات بیشتری را با هم بررسی میکنیم:

1. زمان رسیدن به نتیجه

قطعا گوگل ادز می‌تواند در زمان خیلی سریعتری شما را به نتیجه برساند؛ ولی همیشگی نیست!

این در صورتی است که اگر سئو سایت شما اصولی انجام شود، برای مدت زمان خیلی بیشتری در صفحات بالای گوگل باقی می‌مانید.

2. هزینه

در تبلیغات گوگل ادز، شما باید به ازای هر کلیکی که بر روی تبلیغات شما صورت می‌گیرد به گوگل، هزینه‌ای را پرداخت کنید.

ولی سئو شما فقط باید هزینه متخصص سئو و یا بهینه سازی سایت رو پرداخت کنید.

معمولا سئو سایت هزینه کمتری نسبت به خدمات گوگل ادز در بر دارد؛ البته اگر به درستی پیاده سازی شوند. ساین وب با هزینه های مناسبتر نسبت به دیگر سئوکاران تا به الان توانسته سئو سایت هایی با رقابت بالا را به نتیجه قابل قبول برساند.

تبلیغات گوگل ادز یا سئو سایت، کدام بهتر است؟

3. برندسازی

بدون هیچ شکی، باید بگوییم که خدمات گوگل ادز یکی از بهترین روشها برای برندسازی است.

همه ما از اهمیت برندسازی آگاه هستیم و درواقع اکثر کارهایی که انجام می‌دهیم هم به منظور برندسازی است.

4. ضمانت بازگشت وجه

فاکتورهای زیادی در سئو سایت وجود دارد که باعث می‌شود تا متخصص سئو نتواند در بعضی مواقع، به شما ضمانت بازگشت وجه را بدهد که این مسئله در تبلیغات گوگل ادز، برعکس است.

برای کسب کار خودم از سئو استفاده کنم یا ادز؟

همانطور که در بالاتر هم گفتیم، در اکثر پروژه‌ها، ادز و سئو مکمل یکدیگر هستند. ولی یکسری پروژه‌هایی هم وجود دارند که واقعا هیچ نیازی به استفاده از ادز نیست. برای مثال یک سایت پزشکی را تصور کنید؛ در این سایت هیچ محصولی فروخته نمی‌شود و هدف از تاسیس آن، فقط معرفی مجموعه خودش بوده؛ به نظر شما این سایت نیازی به گوگل ادز دارد؟ قطعا نه!

یا در مقابل یک سایتی را تصور کنید که در زمینه فروش تلویزیون فعالیت می‌کند؛ شما اگر قصد داشته باشید که در کوتاه مدت به فروش برسید و یا اگر قصد دارید که به صورت حرفه‌ای بر روی برندسازی کسب و کارتان کار کنید، نیاز دارید که از گوگل ادز استفاده کنید.

بگذارید یک مثال برای شما بزنم. فرض کنید که شما در اواخر پاییز قصد دارید تا یک فروشگاه اینترنتی لباس راه اندازی کنید و می‌خواهید خودتان را برای عید آماده کنید؛ اگر بخواهید طبق اصول سئو سایت پیش بروید، قطعا زمان زیادی می‌گیرد و شما نمی‌توانید خودتان را برای عید آماده کنید.

پس در اینجا شما نیاز دارید که از روش تبلیغ استفاده کنید که بهترین تبلیغ هم، تبلیغات گوگل ادز است.

جمع بندی

اینطور نیست که مثلا بگوییم گوگل ادز بهتر است و یا اینکه سئو از گوگل ادز به صرفه‌تر است.

هر کدام از این موارد، استراتژی خاص خودشان را دارند که اگر در جای درست از آن استفاده نکنید، هیچ سود و فایده‌ای برای شما ندارد و تنها چیزی و نصیب شما می‌شود، هزینه‌های الکی است.

پس اول از همه برای کسب و کارتان یک استراتژی خوب بچینید و طبق همان استراتژی، از سئو و خدمات گوگل ادز استفاده کنید.

در صورت نیاز به مشاوره و همچنین انجام خدمات سئو و گوگل ادز میتوانید از ساین وب کمک بگیرید تا بهترین استراتژی ممکن را پیش گرفته و به کسب و کار خود رونق دهید.