اجتماعیاخبار کسب و کار

آیا کارت امداد خودرو اجباری است؟

کلاهبرداری به روش بازاریابی؛ آیا دریافت کارت طلایی امداد خودرو اجباری است؟

مدیرعامل امداد خودرو – امداد خودرو تهران در خصوص دریافت کارت طلایی امداد خودرو و کلاهبرداری‌های صورت گرفته در این زمینه توضیحاتی داد.

امداد ایران خودروسید عباس میرحسینی مدیرعامل امداد خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با بیان اینکه فعالیت شرکت‌هایی تحت عنوان “پشتیبانی امداد خودرو” و فروش کارت طلایی خودرو تقلبی و غیر مجاز است و افراد نباید به هیچ عنوان به آن‌ها اعتماد کنند، گفت:  مدتی است که شرکت‌های غیر قانونی به روش‌های مختلفی اقدام به کلاهبرداری از مردم می‌کنند. شرکت هایی که تنها به فکر سوء استفاده از مردم هستند.

آیا کارت امداد خودرو اجباری است؟

این مقام مسئول با بیان اینکه فعالیت این شرکت کاملا غیر قانونی است و تحویل کارت امداد قلابی یکی از شایع‌ترین نوع کلاهبرداری این دسته از افراد است، گفت: این دسته از شرکت ها با سوء استفاده به اطلاعات مردم  از منابعی نامعلوم دست پیدا کرده و اقدام به تماس با شهروندان می‌کنند.

 مدیرعامل امداد خودرو ایران بیان کرد: برخی از این اپراتور‌ها تحت عنوان ارائه کارت طلایی با افراد تماس می‌گیرند که خودروی شما شامل کارت طلایی شده است و باید سریعا اقدام به دریافت کارت طلایی کنید و با هر روشی که شده مبلغ مورد نظر را دریافت خواهند کرد.

او با تاکید بر اینکه روش فروش اجباری کارت طلایی غیر قانونی است و مردم نباید به آن اعتماد کنند، بیان کرد: این شرکت‌ها با استخدام چند اپراتور قصد دارند به هر طریقی شده محصول خود را به مردم عرضه کنند و به همین منظور از هر دروغی استفاده می‌کنند.

میرحسینی با تاکید بر اینکه هیچ اجباری برای داشتن کارت طلایی وجود ندارد، تشریح کرد: کارت طلایی ۲ خدمات ارائه می دهد که یکی از آن‌ها بیمه بدنه و دیگری ارائه سرویس هاست که نوع خدمات بستگی به ستاره آن‌ها دارد.

او ادامه داد: ما خودمان بازاریابی انجام می دهیم اما دریافت کارت جزو الزامات نیست. فعالیت این شرکت ها در خدمات امدادی سیار هم مشکلاتی را ایجاد کرده است و تنها به فکر سوء استفاده هستند.

 مدیرعامل امداد خودرو افزود: مردم به هیچ عنوان نباید به این افراد اطمینان کنند، افرادی که تمایل به دریافت کارت طلایی دارند می‌توانند با شرکت امداد خودرو ایران تماس بگیرند و پس از کسب اطلاعات به شبکه نمایندگی مراجعه کنند، بدین معنا که نیاز نیست در مورد کارت طلایی به خارج از شبکه مراجعه کنند.

میرحسینی با اشاره به اینکه موسسات صادر کننده کارت طلایی هیچگونه نمایندگی ندارند، تشریح کرد: از آنجایی یکی از روش‌های جعل و کلاهبرداری اخذ اطلاعات هویتی و مالکیتی به شیوه‌های مختلف از شهروندان است، به افراد توصیه می‌شود به صورت تلفنی به منظور پیشگیری از وقوع آن از ارائه هرگونه اطلاعات خودداری کنند تا در دام این دسته از کلاهبرداران گرفتار نشوند.

فروش اجباری کارت امداد خودرو، غیر قانونی است

فعالیت شرکت‌ هایی تحت عنوان «پشتیبانی امداد خودرو» و فروش کارت طلایی خودرو تقلبی و غیرمجاز است و افراد نباید به هیچ عنوان به آن‌ها اعتماد کنند. هموطنان باید دقت داشته باشند فروش اجباری کارت طلایی امداد خودرو تهران غیر قانونی است.

 “فعالیت شرکت‌هایی با عنوان “پشتیبانی امداد خودرو” و فروش کارت طلایی خودرو تقلبی و غیرمجاز است”، این را سید عباس میرحسینی مدیرعامل شرکت امداد خودرو ایران می‌گوید. با وی در خصوص امداد خودروهای غیر مجاز و نحوه شناسایی آنها و همچنین خدمات جدید امداد خودرو ایران و نحوه استفاده از آن برای دارندگان محصولات ایران خودرو و دیگر خودروهای کشور به گفت وگو نشستیم. در ادامه این گفت و شنود را با یکدیگر می خوانیم:

آقای میرحسینی به عنوان اولین سوال، شرکت امداد خودرو ایران به منظور گسترش خدمات امدادی و جلب رضایت مشتریان چه خدماتی را در سال جاری و همزمان با شیوع ویروس کرونا عملیاتی کرده است؟

خدمات جدید امدادخودروایران به گونه‌ای طراحی شده که مشتریان برای دریافت آن نیاز به مراجعه حضوری نداشته باشند و بتوانند در محل مورد نظر آن را دریافت کنند. برای راحتی بیشتر مشتریان، کارشناسی خودروهایی که نیاز به کارشناسی دارند نیز در محل مورد نظر مشتریان انجام می‌شود.

سرویس در محل یا اتوکلیک (انجام سرویس‌های دوره‌ای)، امدادگلس (تعویض شیشه)، ضدعفونی خودرو، امدادپلاس(تعویض قطعاتی مانند رادیاتور، پمپ هیدرولیک، دینام و …)، تعویض لاستیک، امدادسوئیچ (باز کردن درب خودرو)، تعویض باتری، تعویض پکیج روغن از جمله خدماتی است که توسط امدادخودروایران در دسترس مشتریان قرارداده تا میزان ترددها از این طریق کاهش یابد.

اولین قدم برای دریافت خدمت از امدادخودروایران چیست؟

اولین کاری که راننده هنگام نقص فنی خودرو باید انجام دهد، تماس با شرکت خدمات پس از فروش خودرویی است که از آن استفاده می‌کند. دارندگان محصولات گروه صنعتی ایران خودرو می‌توانند از طریق وب سایت www.096440.com ، شماره تلفن سراسری ۰۹۶۴۴۰ و یا اپلیکیشن ایساکو درخواست امداد کنند.

مدتی است که شرکت هایی تحت عنوان پشتیبانی امداد خودرو و فروش کارت طلایی خودرو اقدام به کلاهبرداری از مردم و فروش اجباری کارت طلایی می کنند توصیه شما به مردم و راهکارتان برای مقابله با فعالیت این شرکت ها چیست؟

هیچ اجباری برای داشتن کارت طلایی یا اشتراک سیار وجود ندارد. افرادی که تمایل به دریافت کارت طلایی دارند می‌توانند از طریق راه‌های ارتباطی ۰۹۶۴۴۰ ارتباط برقرار کنند. کارت طلایی در سطوح مختلف و متناسب با بودجه مشتریان ارایه می‌شود که علاوه بر دریافت خدمات اشتراک سیار، بسیاری از قطعات و تعمیرات خودرو را در دوران اشتراک رایگان دریافت کنند.

اشتراک امدادسیار نیز این امکان را برای مشتریان فراهم آورده تا بدون پرداخت هزینه ایاب و ذهاب امدادگر برای بازدید و راه‌اندازی خودرو و همچنین در صورت نیاز به حمل، از حمل رایگان خودرو به نمایندگی یا محل مورد نظر مشتری بهره‌مند شوند.

فعالیت شرکت‌هایی تحت عنوان “پشتیبانی امداد خودرو” و فروش کارت طلایی خودرو تقلبی و غیرمجاز است و افراد نباید به هیچ عنوان به آن‌ها اعتماد کنند. هموطنان باید دقت داشته باشند فروش اجباری کارت طلایی غیر قانونی است.

چطور می‌توان خودروهای امدادی اصل را از متفرقه تشخیص داد؟

ممکن است در لحظه بروز نقص فنی، خودروهای امدادی در محل بوده و خود را به خودرو برسانند. مهمترین اصل این است که دارنده خودرو پس از درخواست امداد از امدادخودروایران، پیامکی از سرشماره ۳۰۰۰۳۰ دریافت و در آن مشخصات و موقعیت امدادگر نمایش داده می‌شود. درصورت هماهنگی پیامک با کد و مشخصات امدادگر حاضر در محل می‌توان با خاطر آسوده خودرو را به ایشان سپرد.

تفاوت امدادخودرو ایران با امدادهای متفرقه در چیست؟

بکارگیری نیروهای متخصص با کد شناسه مشخص خودرویی این امکان را برای امدادخواهان فراهم می‌کند تا در صورت نیاز از مرجع امدادخودرو ایران موضوع را پیگیری نمایند.

درخواست امداد از امدادهای متفرقه در صورت بروز ایراد مجدد و یا رخ دادن اشتباه از سوی امدادگر ممکن است خسارتی را به دنبال داشته باشد و صاحب خودرو مرجعی برای پیگیری و حتی شکایتی وجود ندارد. نکته بعدی که باید به آن توجه داشت، استفاده از قطعات اصل و مورد تایید خدمات پس از فروش ایران خودرو (ایساکو) و تضمین آن است.

بارها پیش آمده است که مشتریان پس از دریافت امداد از یک امداد خودرو متفرقه پس از طی مسافتی کوتاه به دلیل استفاده از قطعات بی کیفیت دوباره دچار نقص فنی شده‌اند و در این شرایط دیگر امکان پیگیری یا پیداکردن آن امدادگر متفرقه وجود نداشته و صاحب خودرو مجبور به پرداخت هزینه مجدد تعمیر و تعویض قطعه شده است در حالی که در فرایند امدادرسانی شرکت امدادخودرو ایران چنین اتفاقی رخ نمی دهد و در هر شرایطی شرکت پاسخگوی نحوه امداد رسانی و کیفیت قطعات ارایه شده در دوره گارانتی آنها خواهد بود.

باتوجه به توضیحات فوق و در پی اخباری که درخصوص سوء استفاده‌های امدادهای متفرقه در رسانه‌ها منتشر شده؛ توصیه ما بر این است که هموطنان حتما از امدادخودروهای معتبر درخواست خدمت کنند.

در سال جاری با چه چالش های امدادی مواجه شده اید؟

به دلیل شیوع ویروس کرونا و تغییر رویکرد کسب و کارها، این شرکت نیز متاثر از مشکلات روز جامعه، دچار مشکلاتی بود که با برنامه ریزی و چاره اندیشی، سبد خدمات خود را با نیازهای روز متناسب سازی کرد و در جهت رفع مشکلات مشتریان که به دلیل شیوع بیماری کرونا با چالش های عدیده ای مواجه بودند خدمات خود را به گونه‌ای ارایه کرد که نیاز ایشان برآورده شود.

به عنوان آخرین سوال ارائه خدمات امدادی از سوی امداد خودرو ایران فقط به خودروهای ایران خودرو انجام می‌شود؟

شرکت امدادخودرو ایران تمام خدمات خودرویی گروه صنعتی ایران خودرو را بر عهده دارد اما در کنار آن خدمات عمومی سایر خودروها را نظیر حمل، تعویض باتری و … در قالب اشتراک سیار خدمت رسانی می‌کند.

دریافت کارت امداد اجباری نیست + اسامی شرکت‌های معتبر امداد خودرو

دبیر انجمن خدمات پس از فروش خودرو با تأکید بر اینکه هیچ اجباری برای دریافت کارت امداد از شرکت‌های امدادرسان وجود ندارد، گفت حدود ۹۰ درصد خودروهای تولید داخل یا وارداتی تحت پوشش ۴ شرکت اصلی امدادی عضو انجمن خدمات پس از فروش هستند

عدم نظارت بر فعالیت امداد خودروهای غیر مجاز عاملی شده تا حضور آنها در سطح جاده‌های کشور هر روز افزایش پیدا کند. در حال حاضر امداد خودروهای غیر مجاز با شگردهای خاص خود اعم از تماس و اخذ مبالغی غیرمتعارف سعی در جذب مشتریان دارند و مردم نیز بدون اطلاع در دام آنها گرفتار می‌شوند.

استفاده از قطعات یدکی تقلبی و معیوب به جای قطعات اصلی، دریافت هزینه‌های بالا برای حمل خودروی معیوب به تعمیرگاه  و حتی تعمیرهای ناقص امروز مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده است. عباسعلی غیاثی به عنوان دبیر انجمن خدمات پس از فروش خودرو در همین ارتباط در نشستی خبری عنوان کرده که متأسفانه امداد خودروهای غیر مجاز در قالب تملس با مردم اعلام می کنند که اگر کارت آنها را خریداری نکنید خودروی آنها توسط پلیس توقیف می کند که این موضوع اصلا صحت ندارد.

وی  با بیان اینکه حتی برخی از شرکت های امداد خودرو مشتریان را با ارائه خدمات رایگان گمراه می کنند، افزود:  این در حالی است که محاسبات نشان می‌دهد آنها ماهانه 25 هزار و 200 تومان بر روی قبض تلفن افرادی که با این شرکت‌ها تماس می‌گیرند هزینه دریافت می‌کنند.

دبیر انجمن خدمات پس از فروش خودرو  با تأکید بر اینکه هیچ اجباری برای دریافت کارت امداد از شرکت‌های امدادرسان وجود ندارد، تصریح کرد: حدود 90 درصد خودروهای تولید داخل یا وارداتی تحت پوشش 4 شرکت اصلی امدادی عضو انجمن خدمات پس از فروش هستند به نحوی که کلیه امدادرسان ها موظف به امدادرسانی براساس گارانتی خودروها تا دوسال  و 40 هزار کیلومتر را دار هستند البته بعد از اتمام دوره گارانتی هم براساس تعرفه‌های تعیین شده امداد رسانی به مشتریان انجام می‌شود.

غیاثی در خصوص نوع قطعات استفاده شده توسط امدادگران نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: به صورت کلی امدادگران انجمن از قطعات استاندارد استفاده می کنند البته اگر  شکایتی در این رابطه از مردم دریافت کنیم حتما موضوع را بررسی خواهیم کرد.

دبیر انجمن خدمات پس از فروش خودرو در مورد فروش کارت های اشتراک امداد خودرو،افزود: ایران خودرو، سایپا و برخی دیگر از برندهای خودرویی مکانیزم امداد، گارانتی و وارانتی خود را دارند و در این سیستم، کارت های خدماتی برای برخی از مدل های خودرویی در زمان خرید صادر می شود و این کارت ها هزینه اضافی بعد از خرید خودرو برای خریدار در برندارد اما به تازگی برخی شرکت هایی که قارچ گونه در حال افزایش هستند با تماس با مشتریان، آنها را تهدید به جریمه و برخورد پلیسی در صورت نخریدن اشتراک می کنند که این اتفاق بسیار نگران کننده است.

وی اضافه کرد: باید تأکید کنم که نمی‌توان به تمام خودروها فقط با یک ناوگان خدمات ارائه کرد، زیرا ممکن است حمل خودرو طوری صورت گیرد که به سپر و یا بخش‌های دیگر خودرو آسیب وارد شود.

وی با اعلام اینکه متاسفانه چند وقتی است که یک شرکت امداد خودرویی بد نام که منحل شده بود تحت لوای یک انجمن در مورد امداد خودروی برون شهری در رسانه ها و فضای مجازی دست به تبلیغات گسترده می زند، اظهارداشت: شورای حل اختلاف بین خودروسازان و خریداران خودرو برای رسیدگی به شکایات مربوط به امدادرسانی است.

در ادامه این نشست خبری پناهی عضو هیئت مدیره انجمن خدمات پس از فروش خودرو پناهی مشکل امداد خودروهای متفرقه را در نداشتن سه اصل مهم کاری دانست و افزود: اولا این دوستان هیچ چیزی از امداد، خدمات و اشتراک نمی دانند و تنها برای پول گرفتن به صحنه آمده و متاسفانه در تبلیغات خود ادعا می کنند که خدمات رایگان می دهند. در حالی که وقتی شما اشتراک امدادی خرید می کنید باید برخی از خدمات را رایگان انجام دهید و این دیگر منت گذاشتن ندارد اما ایشان حتی این کار را هم در عمل انجام نمی دهند!.

وی اضافه کرد: مشکل دوم موضوع فنی است یعنی مگر می شود شما بحث فنی بیش از 100 مدل خودرو را بلد باشید و در تبلیغات خود نیز ادعا کنی که تمام خودروها را تحت پوشش قرار خواهی داد در حالیکه سایپا و ایران خودرو نیز در مورد خودروهای برند دیگر چنین ادعایی نمی توانند کنند.

مدیرعامل امداد خودرو سایپا تاکید کرد: مشکل دیگری که ادعا کنندگان امدادهای رایگان دارند، هزینه ای است که ابتدا اعلام می کنند نمی گیرند اما بعدا متوجه می شوید که چندین برابر عرف از خودروسوار دریافت کرده و به نوعی سر ایشان را کلاه گذاشته اند.