حسابدار مالیاتی کیست و چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟

به عقیده اکثر افراد و کسب و کارهای تازه کار، استفاده از حسابدار و خدمات حسابداری نوعی دورریخت هزینه است. در صورتی که همه شرکت‌های موفق و بزرگ از خدمات حسابداری و علل الخصوص مالیاتی استفاده می‌کنند. یکی از رمزهای موفقیت این شرکت‌ها بهره گیری از افراد متخخصی است که با نام حسابدار شناخته می‌شوند. یکی از انواع حسابداری که به طور کاملا واقعی یک تخصص شناخته می‌شود، حسابدار مالیاتی است. وجود قوانین واضح و صریح در رابطه با حسابداری مالیاتی این ادعا را تصدیق می‌کند. کسب و کارهای کوچک که به مرور زمان رشد می‌کنند، در صورت استفاده نکردن از حسابدار مالیاتی به طور حتم با مشکلات مالی و قانونی مواجه خواهند شد. اما حسابدار مالیاتی کیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

حسابدار مالیاتی کیست؟

حسابداری مالیاتی، یکی از روش‌های مالیاتی است. حسابداری مالیاتی یا Tax Accounting یکی از بخش‌های حسابداری بوده و برای هر کسب  و کاری لازم شناخته می‌شود. فردی که به عنوان حسابدار مالیاتی شناخته می‌شود، باید تخصص کافی در زمینه حسابداری را داشته و با قوانین مالیات کشور نیز آشنا باشد. قوانین مربوط به مالیات و امور مالی، فرایند پیچیده‌ای دارند و انجام آنها برای اکثر افراد غیرممکن است. در صورتی که نتوانید امور مالیاتی خود را به درستی انجام دهید، با مشکلات مالی و قانونی مواجه خواهید شد که می‌تواند کسب و کار شما را تهدید کند.

به همین دلیل، شرکت‌های بزرگ از افراد متخصص این حوزه استفاده می‌کنند تا با مدیریت امور مالی خود، فرایند رشد کسب و کار را با موفقیت به پیش ببرند. رسیدگی به مالیات از چنان اهمیتی برخوردار شده که یک بخش از حسابداری را شامل می‌شود. حسابداری مالیاتی به بخش مدیریت امور مالیاتی و حسابداری آنها می‌پردازد. انجام چنین وظایفی نیز به عهده فرد حسابدار مالیاتی خواهد بود. شاید در برخی مواقع، این افراد را با نام مشاور مالیات نیز خطاب کنند، چرا که با داشتن تخصص زیاد در این حوزه‌ها، حسابداران مالیاتی می‌توانند به کسب و کارها در زمینه مالیات مشاوره دهند و آنها را در حسابداری مالیاتی راهنمایی کنند.

امور مالیاتی یکی از چیزهایی است که شرکت‌ها از ابتدا به انجام آنها می‌پردازند. اهمیت بالای این امور باعث شده تا کسب و کارهای کوچک تا بزرگ که با هدف موفقیت فعالیت می‌کنند، به دنبال افراد متخصص و ماهر این حوزه باشند. حسابدار مالیات، باید در وهله اول با قوانین مالیاتی کشور آشنا باشد. در صورتی که یک شرکت در چند کشور مختلف فعالیت می‌کند، می‌توان از حسابدارهای مالیاتی مختلف یا یک فرد متخصص در امور مالیاتی کشورهای دیگر استفاده کرد. آشنایی فرد با امور و قوانین مالیاتی کشور باعث می‌شود تا هیچ مشکلی در محاسبه و پرداخت مالیات مربوط به کسب و کار وجود نداشته باشد. چرا که ایجاد هرگونه تخلف مالیاتی ضربه بزرگی برای کسب و کار خواهد بود.

استفاده از حسابداران مالیاتی کم تجربه و تازه کار نیز همین ریسک را در پی خواهد داشت. به همین دلیل، حسابداری مالیاتی یک شغل تخصصی، پیچیده و دشوار محسوب می‌شود.

هدف حسابدار مالیاتی چیست؟

یک کسب و کار بزرگ یا حتی کوچک دائما در حال معامله با افراد حقیقی یا شرکت‌های دیگر است. به همین خاطر به طور دائما مبالغی به صورت نقدی یا غیر نقدی وارد یک شرکت شده و یا از آن خارج می‌شوند. پرداخت مالیاتی برای مبالغ و امور مختلف، به صورت متفاوتی محاسبه می‌شود. حال که یک شرکت یا کسب و کار به طور مداوم در حال معاملات مختلف است، باید فردی برای محاسبه مالیات این ورود و خروج‌های ارزی وجود داشته باشد.

فرد حسابدار مالیاتی باید به مالیات این معاملات رسیدگی کند. رسیدگی این فرد در قالب محاسبه مالیات درآمد است. اما مالیات درآمد تمام آن کاری نیست که یک فرد حسابدار مالیاتی انجام می‌دهد. استفاده از فرد حسابدار مالیاتی در اکثر مواقع می‌تواند شما را از شر مالیات اضافه و مختلف نیز خلاص کند. به همین ترتیب، پیگیری معافیت‌های مالیاتی در صدر اهداف یک حسابدار مالیاتی قرار می‌گیرد. استفاده از معافیت‌های مالیاتی می‌تواند سود بسیار زیادی برای شرکت‌های بزرگ داشته باشد. برای برخورداری از معافیت‌های مالیاتی باید شرایط خاصی را رعایت کرده و فرایند پیچیده‌ای طی شود.

آشنایی با این فرایندها، تنها در حوزه حسابدار مالیاتی می‌گنجد و افراد دیگر توانایی استفاده از روش‌های مختلف برای برخورداری از معافیت مالیاتی را ندارند. در ادامه این فرایند، فرد باید به محاسبه هزینه‌های قابل قبول مالیاتی و استهلاک نیز بپردازد تا یک کسب و کار به درستی پیش رود. تشویق‌ها و جلوگیری از جریمه‌های مالیاتی دیگر وظیفه این افراد است. چرا که با کم کاری یا سهل انگاری، احتمال زیادی وجود دارد که یک کسب و کار دچار جریمه‌های مالیاتی شود. به همین خاطر باید همیشه به فکر این نوع اتفاق بود و چه کسی بهتر از یک فرد متخصص، به نام حسابدار مالیاتی.

خدمات حسابدار مالیاتی

خدماتی که یک حسابدار مالیاتی ارائه می‌دهد، در پی اهدافی است که دنبال خواهد کرد. هرچند حسابداری مالیاتی یک تخصص ویژه و مهم شناخته می‌شود، اما این افراد نه به صورت جدا، بلکه در مراکز و شرکت‌های تخخصی حسابداری به فعالیت می‌پردازند. در حقیقت، حسابدار مالیاتی یکی از اعضای ویژه یک شرکت حسابداری محسوب می‌شود. به طور معمول، شرکت‌های حرفه‌ای و معتبر، از افراد با تخصص و ماهر در زمینه حسابداری مالیاتی استفاده می‌کنند تا بهترین خدمات را به مشتریان خود ارائه دهند.

خدمات که یک حسابدار مالیاتی یا یک شرکت حسابداری در زمینه حسابداری مالیاتی ارائه می‌دهد، به طور خلاصه به شرح زیر است:

  • مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی
  • تهیه و تنظیم گزارش‌های فصلی
  • تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیاتی
  • تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده
  • تنظیم اظهارنامه عملکرد
  • رسیدگی به پرونده‌های دادرسی مالیاتی
  • پیگیری مسائل و مشکلات مالیاتی و رفع آنها
  • تهیه و تنظیم دفاتر قانونی شرکت که شامل دفتر روزنامه و غیره است

حسابداری مالیاتی با رایان محاسبان

امور حسابداری یکی از پایه‌های اصلی یک کسب و کار یا شرکت است. برخی برای این که مسیر موفق و کم دردسری را طی کنند قبل از شروع به ایجاد کسب و کار نیز از خدمات حسابداری استفاده می‌کنند تا تضمینی برای موفقیت کسب و کار خود داشته باشند. یکی از اولین وظایف و شغل‌هایی که برای شرکت‌های بزرگ تعیین می‌شود، مربوط به بخش حسابداری و مدیریت امور مالی است. چرا که موفقیت یک شرکت و کسب و کار به امور مالی و حسابداری آن بستگی دارد.

در این بین، فرقی نمی‌کند که کسب و کار کوچک یا بزرگی را مدیریت می‌کنید، به طور حتم در میان کار نیاز به استفاده از خدمات حسابداری را حس خواهید کرد. رایان محاسبان به عنوان یکی از موفق‌ترین شرکت‌های حسابداری در ایران، مفتخر است تا با بیش از 20 سال تجربه در انجام امور مالی، خدمات مختلف خود در این حوزه را ارائه دهد. حسابداری مالیاتی همان‌طور که گفتیم، یکی از اعضای اصلی امور حسابداری است و رایان محاسبان نیز سعی کرده تا متخصص‌ترین افراد خود را در این حوزه به کار بگیرد.

رایان محاسبان با استفاده از مجرب‌ترین و حرفه‌ای‌ترین افراد در زمینه امور مالیاتی و حسابداری، تمامی خدمات مربوط به این حوزه را از 0 تا 100 ارائه می‌دهد. برای این که به بهترین نحو به امور مالیاتی خود برسید و آنها را مدیریت کنید، رایان محاسبان در کنار شما خواهد بود تا شما از شر جرائم مالیاتی در امان داشته و کسب و کار شما را شامل معافیت‌های مالیاتی کند. برای استفاده از خدمات رایان محاسبان می‌توانید از آدرس rayanmohaseban.com استفاده کنید.