اخبار کسب و کارعمومی

بهترین نهال گردو برای کاشت

بهترین نژاد درخت گردو + معرفی پرسودترین درخت گردو

خصوصیات عمومی بهترین نهال گردو چیست؟ درخت گردو جزء درختان مقاوم و با دوام است که در صورت رعایت اصول کشت می تواند سود بسیار زیادی را برای کشاورزان به همراه داشته باشد. بهترین نهال گردو، از جنبه های بسیاری مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته است و امروزه درصد قابل توجهی از سطح زیر کشت مزارع کشور به کاشت بهترین نژاد درخت گردو، مانند نهال گردو چندلر اختصاص دارد. گردو در دسته خشکبار صادراتی کشور عزیزمان ایران است و سالانه هزاران تن از درخت گردو به کشور های همسایه و حتی اروپا صادر می شود. همچنین از مغز گردو فرآورده های بسیاری را تهیه می کنند.

از جمله مهمترین فرآوردهایی که از مغز گردو تهیه می شود، روغن مغز گردو است که در صنایع مختلفی مثل پزشکی و صنایع دارو سازی، استفاده های فراوانی از آن شده است. بهترین درخت گردو، پس از سال ها سود دهی و تولید محصول در سنین بالا قطع شده و در صنعت چوب با توجه طرفداران بیشمار آن، استفاده های فراوانی می شود.

بهترین نهال گردو برای کاشت

طول عمر بهترین نژاد درخت گردو:

نهال درخت گردو؛ از زمان کشت و بسته به نوع گردو، معمولا از سال چهارم و پنجم شروع به باردهی می کند و سود دهی آن آغاز می شود. این روند در صورت رسیدگی های منظم و به موقع و همچنین آبیاری منظم و سایر مسائلی که به طول عمر درخت گردو کمک می کند، ممکن است تا 100 سال ادامه پیدا کند.

درختان گردو معمولا بین 80 تا 110 سال عمر اقتصادی دارند و با سود دهی همراه هستند. در این بین 3 نهال درخت گردو بیشترین طول عمر را دارند که به ترتیب عبارتند از:

  1. گردو فرنور
  2. گردو چندلر
  3. گردو ژنوتیپ آریا
  4. گردوی تویسرکان

این درختان در بین گونه های متعدد درخت گردو بالاترین میزان عمر را دارند. در نتیجه اگر یکی از ملاک های شما برای ، عمر اقتصادی درخت گردو است، توصیه می کنیم برای خرید نهال میوه، بین این چند مورد را مد نظر قرار دهید.

بهترین نژاد نهال گردو از نظر مقاومت در برار بیماری و آفات

مقاومت درخت گردو در برابر انواع بیماری و آفات یکی از مهم ترین ارکان انتخاب کشاورزان برای انتخاب بهترین نژاد درخت گردوی مورد نظر است. زمانی که درختان گردو بیمار می شوند و یا دچار آفات شدید می شوند، هزینه های بسیار زیادی را روی دوش کشاورزان می گذارد.

این هزینه های ممکن است تا سال های زیادی از همراه کشاورزان باشد. بر این اساس کشاورزان درختان گردویی را انتخاب می کنند که بیشترین مقاومت را در برابر بیماری ها و آفات داشته باشند تا هزینه های سربار را به حداقل برسانند.

از بین ده ها گونه درخت گردو اگر بخواهیم از نظر مقاومت در برابر بیماری ها به 3 درخت گردو مدال بدهیم نهال پکان مدال طلا، نهال چندلر مدال نقره و نهال ژنوتیپ مدال برنز و رتبه سوم را کسب می کند.

پر سود ترین و بهترین نهال گردو چه نژادی است؟

درخت گردو به ذاته درخت پر سود و فایده ای است و معمولا کشاورزان زیادی به کشت ان روی می آوردند. از طرفی درخت گردو شرایط نگهداری و رسیدگی و آب و هوایی خاصی را می طلبد. از این رو علت گرانی گردو و نهال درخت گردو بی علت نیست.

همانطور که پیشتر به ان اشاره کردیم، از درخت گردو فرآورده های بسیاری بسیاری را تهیه می کند و هر کدام از انها می تواند سود زیادی را عاید تولید کنندگان کند. اما سوال اینجاست که معیار پر سود ترین نهال گردو چیست؟

آیا میزان باردهی پر سود و فایده بودن درخت گردو را مشخص می کند یا طول عمر درخت گردو و یا مقاومت ان در برابر بیماری و آفات؟ تمامی این معیار ها درست است و می تواند در مجموع یک وزنه ثابت و مشخص برای سنجش بهترین نوع درخت گردو باشد.

از این رو 5 نهال پر سود را از جنبه های فوق با هم مقایسه کردیم و به ترتیب از نظر سود دهی شامل:

  • نهال چندلر
  • نهال فرنور
  • نهال ژنوتیپ
  • نهال خوشه ای
  • نهال اسرائیلی می باشند.

و اگر معیار شما تنها سود دهی این درختان است می توانید از بین این 5 نهال انتخاب خود را داشته باشید. این نکته را فراموش نکنید که هیچ سود و منفعت حلالی بدون زحمت به دست نمی آید. از این رو هر کدام از نهال های گردو گفته شده از نظر رسیدگی و زحمت کاشت، داشت و برداشت، سختی های خود را نیز دارند.

بهترین نهال گردو برای کاشت در مناطق گرمسیر

کاشت درختان در زمین های کشاورزی همیشه با وفور آب و وجود آن همراه نیست. در بعضی از زمین های کشاورزی و باغات، کمبود آب و ذخایر آبی وجود دارد. در نتیجه بهتر است موقع انتخاب بهترین نهال گردو جهت کاشت، نهالی را انتخاب کنید که مقاومت بالایی در برابر کم آبی داشته باشند. به توصیه متخصصین کشاورزی ، درختان گردویی هستند که گزومورفی بالایی دارند. به این معنا که در برابر کم آبی و یا حتی بی آبی بسیار مقاومند و نیازمند آبیاری زیادی نیستند. با توجه به این اوصاف، بهترین نهال گردو برای کاشت به صورت دیم شامل : نهال گردوی پکان است.

بهترین نژاد گردو برای سلامت انسان

مغز گردو برای سلامت انسان بسیار مفید است و از آن برای مصارف درمانی و پزشکی نیز استفاده می شود. از جمله مهمترین خواص مغز گردو می توان به:

  • کاهش خطر ابتلا به سرطان،
  • کاهش خطر حملات و بیماری های قلبی،
  • تقویت سیستم ایمنی بدن،
  • درمان کبد چرب،
  • تقویت مو و کاهش شوره سر،
  • تقویت استخوان ها،
  • بهبود سیستم گوارش اشاره کرد.

در نتیجه تمامی مغز های گردو برای بدن انسان و سلامتی ان مفید می باشد. و هیچ کدام از آنها از نظر ارزش غذایی برتری چندانی نسبت به هم ندارند و اینکه عده ای با دروغ سعی دارند تا یک خاصیت به خصوص را بزرگ جلوه دهند تا محصول خود را به فروش برسانند، کار اشتباهی است.

بهترین نژاد درخت گردو مناسب برای کاشت مناطق گرم و خشک

قبل از اینکه بخواهیم در مورد بهترین برای مناطق گرم و خشک توضیح دهیم بهتر است که معرفی کوتاهی از ویژگی های مناطق گرم و خشک داشته باشیم تا بتوانید شرایطی که در ادامه به می پردازیم را با وضعیت محل سکونت خود مطابقت دهید.

اقلیم گرم و خشک به مناطقی گفته می شود که بیشتر طول سال، دما در آن بالا و بسیار گرم است. در زبان عامیانه به این مناطق، منطقه کویری نیز گفته می شود. در این مناطق حجم باردندگی بسیار کم است و اختلاف دما بین شب و روز زیاد می باشد.

اقلیم گرم و خشک دارای روزهای بسیار گرم و شب های بسیار سرد است. همین اختلاف دمای زیاد باعث شده تا کمتر پوشش گیاهی بتواند در این مناطق دوام بیاورد. همچنین این مناطق دارای باد های خشک و با سرعت زیاد است و معمولا با طوفان و ریز گرد هایی مثل شن همراه است. ارتفاع این مناطق حداکثر به 900 متر می رسند. در نتیجه درختان گردوی زیادی نیستند که می تواند در این مناطق رشد کند و تولید محصول داشته باشد.

اما رقیب دیگر پکان در مناطق گرمسیر، گردوهای ژنوتیپ

بهترین نهال گردویی که می تواند در این مناطق رشد کند، گردو پکان و نهال ژنوتیپ است. در مناطقی که ارتفاع آنها زیر 600 متر از سطح دریاست، معمولا از گردوی پکان استفاده می کنند.

گردو پکان که زادگاه اصلی آن متعلق به آمریکا جنوبی است مقاوم بسیار بالایی در برابر من آبی و یا حتی بی آبی دارد. عمر اقتصادی آن بین 75 تا 90 سال است و در این مدت می تواند سود خوبی را برای شما به همرا بیاورد. برای آشنایی بیشتر با این نهال توصیه می کنم مطلب نهال گردو پکان را مطالعه کنید این نهال بهترین نژاد درخت گردو برای مناطق گرمسیری است.

نهال بعدی، نهال ژنوتیپ آریا؛ است. این نهال با توجه به اصلاح نژاد های بسیاری که روی آن انجام گرفته است، در برابر کم آبی و دمای بالا بسیار مقاوم بوده و می تواند در مدت 80 تا 100 ساله عمر اقتصادی خود، سود بسیار زیادی را برای باغداران و تولید کنندگان به همراه داشته باشد. از این درخت با نام ژنوتیپ برتر نیز یاد می شود که جزع بهترین نهال گردو مناطق گرم و خشک است.

بهترین نژاد درخت گردو مناسب برای کاشت در مناطق گرم و مرطوب

این مناطق با توجه گرمای بسیار زیاد و شرجی بودن بیش از حد آن نمی تواند پذیرای تعداد زیادی از نهال های گردو باشد. زیرا رطوبت بالای این مناطق برای درختان گردو مناسب نیست و چون نهال گردو باید یک میزان مشخصی از سرما را در فصل زمستان تحمل کند، این مناطق قادر به نگهداری و پروش درختان گردو نیستند و بهتر است از سایر درختان زراعی برای کشت و پرورش استفاده کنید.

تنها نهال گردویی که در برخی از مناطق به خصوص اقلیم گرم وخشک می تواند رشد داشته باشد، نهال گردو است که این نهال به ذاته نهال گردو گرمسیری است. این نکته مهم را در نظر داشته باشید که نهال گردو پکان نباید دمای بالای 38 تا 45 درجه را تجربه کند و در این شرایط نمی تواند ادامه حیات و تولید محصول داشته باشد.

بهترین نهال گردو مناسب برای کاشت در اقلیم سرد و کوهستانی

بهتر است قبل از معرفی نهال های گردو سردسیری، ابتدا بگوییم که این مناطق چه ویژگی هایی را دارد. مناطق سردسیر به طور معمول در دامنه کوه ها واقع شدن است و ارتفاع آنها نسبت به سایر مناطق بیشتر است.

معمولا ارتفاعات بالای 1400 متر از سطح دریا را مناطق سردسیر و کوهستانی می نامند. با توجه به سرمای زیاد و طاقت فرسای این مناطق، درخت زیادی نمی تواند در برابر دمای تا -20 درجه را مقاومت کند.

این مناطق در بیشتر طول سال سرمای بالایی دارد و در کوهپایه های آن برف مشاهده می شود. باد های موسمی در این مناطق واقعا استخوان سوز است و اگر بومی آن مناطق نباشید، در فصول زمستان نمی توانید در آنجا اقامت کنید.

اما درخت گردو که عمده انها دوستدار سرما هستند می تواند در این مناطق پرورش یابند. این نکته را مد نظر قرار دهید که هر گردویی نمی تواند دراین مناطق رشد کند. بلکه فقط 2 نژاد از نهال های گردو را می توان لقب بهترین نژاد درخت گردو به آنان نامید که این دو رقم شامل:

  1. نهال گردو فرنور
  2. نهال گردو چندلر می باشد.

نهال گردو فرنور؛ که بسیار مناسب کاشت در ارتفاعات و مناطق سردسیر است معمولا بالای 80 سال عمر اقتصادی ان است. همچنین این درخت گردو در برابر بیماری ها و آفات بسیار مقاوم است. مغز نهال گردو فرنور درشت است و چربی زیادی دارد و در بین عموم مردم محبوب است.

دومین نهال که بیشترین کشت را در مناطق سردسیر دارد نهال گردو محبوب و مشهور چندلر است. این نهال متعلق به کشور آمریکا است و بیشتر سطح زیر کشت مناطق سردسیر آمریکا و کانادا از این درخت گردو برای مزارع خود استفاده می کنند.

بهترین نژاد درخت گردو برای کاشت در آب و هوا و اقلیم معتدل

مناطقی به آن منطقه و اقلیم معتدل گفته می شود، در نزدیکی رشته کوه های زاکرس و دماوند واقع شده است. مناطق شمالی کشور که مناطق ساحلی دریای خزر نیز شامل ان است، به مناطق معتدل در کشور ایران شهرت دارند. در این مناطق تقریبا بیشتر نژاد گردو را می توانید کشت و پروش دهید.

بهترین نهال گردو مناسب مناطق معتدل شامل نهال گردو خوشه ای، نهال گردو تویسرکان، نهال گردو پدرو، نهال گردو هارتلی، نهال گردو توسرخ، نهال گردو چندلر و نهال گردو ژنوتیپ آریا، بهترین نژاد گردو برای مناطق معتدل هستند.

نژاد های گفته شده مناسب مناطق معتدل هستند و معمولا نباید سرما و گرمای زیادی را تحمل کنند. این درختان گردو به نگهداری و مراقبت بیشتری نسبت به گونه های گرمسیری و سردسیری نیاز دارند.

جمع بندی نهایی بهترین نژاد درخت گردو

در این مطلب به طور کامل در مورد بهترین نهال گردو؛ متناسب با هر منطقه و اقلیم جغرافیایی صحبت کردیم. با توجه به موارد گفته شده و تعریفی که از اقلیم های مختلف داشتیم، شما عزیزان و کشاورزان زحمت کش، به راحتی می توانید نسبت به خرید بهترین نهال گردو برای تولید و پروش اقدام کنید. کارشنان فروش ما در مجموعه آریا نهال آماده ارائه مشاوره فروش هستند.