اجتماعیاخبار کسب و کار

راهنمای محافظت از سر در محل کار

هدف از محافظت از سر یعنی محافظت از کارگران در برابر سقوط آوا، اجسام آویزان، خطرات الکتریکی یا حتی نور مستقیم خورشید است. کارگران صنعتی و ساختمانی عموماً از کلاه های ایمنی برای محافظت از سر در برابر ضربه استفاده می کنند. با این حال، استفاده از کلاه ایمنی در محیط های کاری مفید و کاربردی است. قبل از انتخاب کلاه ایمنی کارگران و مدیران باید کلاس های محافظتی و همینطور انواع کلاه ایمنی موجود و همچنین کاربرد آنها را بشناسند. ما این راهنما را جمع آوری کرده ایم تا به کارگران و مدیران کمک کنیم تا قبل از خرید، بتوانند کلاه ایمنی مناسب را انتخاب کنند.

محافظت از سر با انواع کلاه ایمنی

در مواقعی مانند سقوط اجسام و یا زباله ها، یا برخورد سر کارگران با یک جسم ثابت و یا خطرات الکتریکی محیط کار باید از محافظ سر استفاده شود. این شرایط اغلب در مشاغل ساختمانی و صنعتی رخ می دهد. بسیاری از این سایت های کاری نیاز به محافظت از سر دارند، حتی اگر خطرات فعال قابل مشاهده نباشند. کلاه ایمنی کارگران را از صدمات احتمالی سر محافظت می کند و ممکن است بخشی از تجهیزات حفاظت فردی اضافی (PPE) مورد نیاز در محل کار باشد. کارگران باید کلاه ایمنی خود را به طور منظم بررسی کنند. با این کار اطمینان حاصل می کند که حفاظت لازم و مناسب در شرایط کار انجام می شود.

راهنمای محافظت از سر در محل کار

کلاه ایمنی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

کلاه ایمنی خوب باید بتواند کارهای زیر را انجام دهد:

  • در برابر نفوذ و ضربه به سر مقاومت کنید
  • یک سیستم تعلیق برای جذب ضربه ارائه کنید
  • در صورت لزوم، عایق در برابر شوک الکتریکی ارائه دهید
  • مقاوم در برابر آب و آهسته سوز باشد
  • از پوست سر، صورت، گردن و شانه های کارگر محافظت کنید

چه استانداردهایی برای کلاه ایمنی اعمال می شود ؟

استانداردهای OSHA 29 CFR 1910.135 و 29 CFR 1926.100 برای کارگاه های صنعتی و ساختمانی اعمال می شود. هر دو استاندارد، کارفرمایان را ملزم می‌کنند که اطمینان حاصل کنند که محافظ سر برای کارگران ارائه می‌شود که گواهینامه مورد نیاز را برآورده می‌کند. در هر دو استاندارد، حفاظت باید با استانداردهایی مطابقت داشته باشد که توسط مؤسسه استاندارد ملی آمریکا درپANSI Z89.1، که استانداردهای کلی را برای گواهی حفاظت از سر ارائه می‌کند، مطابقت داشته باشد.

این دستورالعمل به ارائه دهندگان حفاظت در مورد روش های آزمایش مورد نیاز برای مطابقت با استانداردهای صدور گواهینامه ارائه می دهد. کلاه های سخت و کلاه های ایمنی که مطابق با استانداردها هستند به طور مناسب در داخل علامت گذاری می شوند تا کارگران اطمینان حاصل کنند که الزامات را برآورده می کنند. علاوه بر این، استاندارد ANSI انواع کلاه ها را بر اساس کاربرد و محافظت از آنها طبقه بندی می کند. تمامی کلاه ها و کلاه های ایمنی با کلاس و نوع محافظ مناسب مشخص شده اند. در نهایت، این استاندارد بیان می کند که کارگران نباید کلاه ایمنی خود را تغییر دهند  زیرا انجام این کار قابلیت اطمینان آنها را محدود می کند.

سه کلاس کلاه ایمنی چیست؟

بر اساس میزان حفاظت الکتریکی که ارائه می دهند، سه دسته محافظ سر وجود دارد: کلاس E، کلاس G، و کلاس C.

کلاس E الکتریکی: برای مقاومت در برابر 20000 ولت برق آزمایش شده است.

 کلاس G عمومی : تا 2200 ولت تست شده است.

کلاس C رسانا : هیچ حفاظت الکتریکی ارائه نمی دهد. کلاه های ایمنی با کلاس مناسب برچسب گذاری شده اند.

راهنمای محافظت از سر در محل کار

دو نوع کلاه ایمنی چیست؟

  1. نوع I: از سر در برابر ضربه به بالا، مانند سقوط آوار یا اشیاء محافظت می کند.
  2. نوع II: از سر در برابر ضربه به قسمت های بالایی و جانبی مانند برخورد با یک جسم ثابت محافظت می کند.

چه کسانی باید از کلاه ایمنی استفاده کنند؟

کارگران ساختمانی و صنعتی که در معرض خطرات ناشی از سقوط آوار یا اشیاء، برخورد با اجسام ثابت یا خطرات شوک الکتریکی هستند، باید از کلاه ایمنی استفاده کنند. کلاس و نوع آن به ماهیت خاص خطر و جایی که کارگر به احتمال زیاد ضربه می خورد بستگی دارد.

چه خطراتی نیاز به محافظت از سر دارند ؟

در حالی که بسیاری از کارگاه‌های ساختمانی نیاز به کلاه‌های ایمنی به عنوان بخشی از PPE اساسی دارند تا همیشه از آن استفاده شود، استانداردهای ایمنی تنها در چند موقعیت به استفاده از کلاه ایمنی نیاز دارند. حفاظت باید در موارد زیر ارائه شود:

  • سقوط احتمالی اجسام یا آوار
  • اجسام آویزان یا اجسام بیرون زده
  • خطرات الکتریکی

نوع و کلاس حفاظت به محل کار کارگر و خطرات احتمالی اطراف آن بستگی دارد.

کلاه های سخت و کلاه ایمنی چه تفاوتی دارند؟

به عنوان پوشش محافظ، کلاه های سخت و کلاه ایمنی بر اساس محل کار کارگران هنگام استفاده از آنها متفاوت است. کلاه های سخت توسط کارگران روی زمین در معرض سقوط احتمالی آوار یا اجسام بیرون زده استفاده می شود. کلاه ایمنی توسط کارگران در ارتفاع استفاده می شود که پتانسیل سقوط دارند. کلاه ایمنی مانند کلاه های سخت دارای رتبه و گواهی است. کلاه ایمنی و کلاه های سخت نیز متفاوت به نظر می رسند. کلاه‌های ایمنی معمولاً نزدیک‌تر به سر می‌نشینند، بند‌های چانه‌ای تعبیه‌شده دارند و لبه‌های کمی دارند.

آنها همچنین دارای بالشتک داخلی بیشتری برای محافظت از سر در هنگام ضربه هستند و ممکن است شامل گیره های قابل اتصال، محافظ گوش و از مواد با دید بالا ساخته شده باشند. کلاه ایمنی به طور کلی محافظت بیشتری در برابر ضربه های جانبی در مقابل کلاه های سخت ارائه می دهد. ممکن است پیمانکاران متوجه شوند که کلاه ایمنی کمی گرانتر از کلاه های سخت است. هزینه بالاتر عمدتاً به دلیل محافظت اضافی برای هر دو قسمت بالای سر و کناره همراه با تجهیزات اضافه شده اختیاری است.

چه زمانی یک شرکت باید محافظ سر خود را ارتقا دهد ؟

کارگران باید به طور منظم کلاه ایمنی خود را از نظر آسیب یا تخریب بررسی کنند. این نه تنها سطح کلاه، بلکه سیستم تعلیق را نیز شامل می شود. اگر در طی این بازرسی آسیب یا تخریب یافت شد، کلاه ایمنی باید فوراً تعویض شود تا از محافظت مداوم اطمینان حاصل شود. نمونه چک لیست بازرسی کلاه موجود است. هنگامی که یک شرکت یا پیمانکار کار جدیدی با خطرات احتمالی جدید مانند برق انجام می دهد، باید محافظ سر خود را در صورت لزوم بررسی و ارتقا دهد.

راهنمای محافظت از سر در محل کار

چگونه از کلاه ایمنی مراقبت کنیم؟

مهم است که از کلاه ایمنی خود به درستی مراقبت کنید تا مطمئن شوید که اثربخشی خود را حفظ می کند.

در اینجا نکاتی برای مراقبت از کلاه سخت وجود دارد:

  • از انداختن کلاه ایمنی خودداری کنید
  • روی کلاه خود ننشینید و از آن به عنوان تکیه گاه استفاده نکنید
  • از کلاه ایمنی خود فقط برای اهداف کاری استفاده کنید، نه برای ورزش
  • کلاه اخود را به طور مرتب با صابون ملایم و آب گرم تمیز کنید و اجازه دهید در هوا خشک شود
  • برای تمیز کردن کلاه ایمنی خود از مواد شوینده خشن استفاده نکنید
  • کلاه ایمنی خود را اغلب بازرسی کنید، مطمئن شوید که هیچ گونه سوراخ، فرورفتگی یا آسیبی در آن وجود ندارد
  • وسایل شخصی را در پوسته یا آویز کلاه خود نگهداری نکنید (گوش گیر، سیگار و غیره) – این اشیاء می توانند عملکرد کلاه ایمنی شما را کاهش دهند و در اثر ضربه نیرو را به سر و گردن منتقل کنند.
  • از حلال ها، پاک کننده های هیدروکربنی (نفت سفید، بنزینی، تینر) یا رنگ ها روی کلاه ایمنی خود استفاده نکنید زیرا ممکن است آسیب های ظریف و در عین حال جبران ناپذیری ایجاد کنند.
  • وقتی از کلاه ایمنی خود استفاده نمی کنید، آن را در مکانی تمیز و خشک که در معرض گرمای بیش از حد یا نور مستقیم خورشید قرار نگیرد نگهداری کنید.