اخبار کسب و کارحوادث

از کجا بفهمیم چه نوع بیمه تکمیلی هستیم؟

بیمه تکمیلی یا بیمه درمان چیست؟

بیمه های تکمیلی یا بیمه های درمان (که گاهی بیمه درمان تکمیلی هم گفته می‌شود) نوعی از بیمه است که به جبران هزینه های درمانی کمک بسیاری می‌کنند. حتما با بیمه هایی مثل تامین اجتماعی آشنا هستید که با نام بیمه های پایه شناخته می‌شوند. بیمه های درمان تکمیلی در واقع تکمیل کننده این بیمه های پایه هستند. بیمه های پایه در اکثر مواقع پوشش مناسبی از هزینه ها را انجام نمی‌دهند و در اینجاست که بیمه تکمیلی سامان نقش مهمی پیدا می‌کنند. بیمه های تکمیلی مثل سایر بیمه ها نشان از آینده‌نگری فرد بیمه شده دارد.

چرا بیمه درمان تکمیلی مورد توجه مردم قرار گرفته است؟

با توجه به افزایش هزینه های درمانی در چند سال گذشته، هزینه های درمان از قبیل هزینه ویزیت و دارو و هزینه های مربوط به بستری و جراحی و شیمی درمانی، بخش بزرگی از هزینه های مربوط به اقتصاد خانواده ها را به خود اختصاص داده، از این رو این بیمه نامه مورد استقبال قشر بیشتری از جامعه قرار گرفته و بیشتر افراد به فکر تهیه بیمه نامه درمان تکمیلی هستند که بتوانند در جبران خسارت های پیش آمده از آن کمک بگیرند. شرکت های بیمه پوشش های مختلف را در قالب انواع بیمه نامه به بیمه گذاران خود ارائه داده که در ادامه بررسی می شوند.

از کجا بفهمیم چه نوع بیمه تکمیلی هستیم؟

بیمه درمان تکمیلی چه تفاوتی با بیمه درمان دارد؟

همانطور که گفتیم، بیمه نامه های درمانی پایه از جمله تامین اجتماعی و بیمه سلامت بیمه خدمات درمانی و …تقریبا ۳۰ درصد از هزینه های درمانی را جبران می کنند و فرد بیمار مجبور هست که مابقی هزینه های پیش آمده را خودش پرداخت نماید. برخی هزینه های درمانی از قبیل بستری بیمارستان ،جراحی و شیمی درمانی مبالغ بسیار سنگینی هستند که بیمه های تکمیلی کمک شایانی دراین موارد به بیمه گذاران می کنند.

بیمه نامه های تکمیلی، در جبران هزینه های درمانی با توجه به میزان سقف تعهدات درج شده در بیمه نامه خسارات ما را پرداخت می کنند. در واقع تفاوت واضحی که بیمه درمان تکمیلی با بیمه درمان پایه  وجود دارد سقف بالای تعهدات بیمه نامه های تکمیلی در پرداخت هزینه های درمانی می باشد.

تفاوت دیگر نمایندگی بیمه سامان و بیمه درمان تکمیلی و بیمه های درمانی پایه، پرداخت خسارت هایی است که افراد می توانند به مراکز درمانی خارج از تامین اجتماعی و یا به بیمارستان های غیر دولتی برای درمان مراجعه کنند و از تعهدات بیمه های تکمیلی استفاده نماید. بعضی از پوشش های بیمه ای مانند دندان پزشکی، در بیمه تامین اجتماعی بندرت تحت پوشش میباشند، این در حالی هست که پوشش دندانپزشکی از جمله پوشش های پرطرفدار در بسیاری از طرح های بیمه نامه های تکمیلی می باشد.

انواع بیمه های تکمیلی

۱- بیمه درمان تکمیلی گروهی

بیشتر بیمه نامه های درمان تکمیلی که توسط شرکت های مختلف بیمه ارائه می شود به صورت بیمه های تکمیلی گروهی هستند. به کمک بیمه نامه های تکمیلی گروهی هر مجموعه کاری می تواند برای تمامی کارکنان خود به همراه افراد تحت تکفلشان بیمه نامه درمان تکمیلی تهیه نمایند. ممکن است که شما کارفرمای یک سازمان چندین هزار نفره باشید یا مدیر یک کارگاهی که تعداد افراد کمی داشته باشید در هر دو صورت می توانید از پوشش بیمه تکمیلی گروهی استفاده کنید. برای اطلاع بیشتر مطلب بیمه تکمیلی گروهی را مشاهده کنید.

۲- بیمه درمان تکمیلی انفرادی

یکی از انواع بیمه های درمان تکمیلی که طرفداران بالایی دارد بیمه تکمیلی انفرادی می باشد. در بیمه های تکمیلی انفرادی هر فرد می تواند به صورت مستقل بیمه نامه جداگانه های را تهیه نماید. برای خرید بیمه تکمیلی انفرادی نیازی به داشتن بیمه تامین اجتماعی یا بیمه گر پایه نداریم. چند شرکت های بیمه ایی در حال حاضر این پوشش را ارایه می کنند که از آنها می توان به بیمه تکمیلی سامان، بیمه درمان تعاون، بیمه درمان ملت اشاره نمود.

۳- بیمه تکمیلی خانواده

در سالهای اخیر با عنایت بیمه مرکزی و شرکت های بیمه یکی از انواع بیمه نامه های درمان، بیمه درمان تکمیلی خانواده شده است و همه اعضای خانواده می توانند با پرداخت حق بیمه جداگانه از پوشش های این بیمه نامه استفاده کنند. از مزایای این طرح می توان به این نکته اشاره کرد که در بیمه تکمیلی خانواده لازم نیست بیمه تامین اجتماعی افراد بیمه شده از یک جا رد شود و یا حتی نیازی نیست که بیمه شده ها اصلا بیمه تامین اجتماعی و یا هر بیمه گر پایه دیگری را داشته باشند.

۴- بیمه درمان مسافران خارج از کشور

ممکن است بیمه شده ها در زمان سفر خارج از کشور حادثه ای برایشان بیافتد و یا بیمار شوند و خسارت درمانی داشته باشند، افرادی که بیمه مسافرتی خارج از کشور دارند می توانند در جبران خسارات از این بیمه نامه کمک بگیرند. بیمه درمان خارج از کشور زیر مجموعه بیمه درمان محسوب نمی شود و در واقع یکی از انواع بیمه نامه های اشخاص می باشد.

در این بیمه نامه، بیمه شده می تواند صورت حساب هزینه های پزشکی و بیمارستانی خود را با تایید سفاذت یا کنسولگری جمهوری اسلامی به شرکت های بیمه تحویل دهند. هزینه‌های انجام‌ شده با‌ توجه به بالاترین تعرفه مراکز درمانی طرف قرارداد بیمه‌گر محاسبه و پرداخت می‌شود. میزان خسارت براساس نرخ ارز اعلام ‌شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در زمان ترخیص از بیمارستان محاسبه خواهد شد. از جمله شرکت های مطرح در خسارت بیمه نامه های مسافرتی خارج از کشور شرکت کمک رسان ایران (SOS) می باشد.

شرايط بيمه تكميلی به طور کلی چیست؟

شرایط عمومی بیمه درمان تکمیلی شامل مواردی  از قبیل معرفی بیمه گذار و بیمه شده، شرح پوشش های کلی، استثنائات بیمه نامه، نحوه پرداخت خسارت و … به صورت کلی بیان می شود:

  • شرایط پرداخت بیمه نامه با توجه به توافق بین شرکت بیمه و بیمه گذار بیمه نامه می باشد که بیمه گذار موظف است سر تاریخ سررسید اقساط حق بیمه خود را واریز نماید در غیر این صورت شرکت بیمه گر تعهدی نسبت به پرداخت خسارت نخواهد داشت.
  • فرانشیز یکی از مواردی می باشد که پرداخت آن بر عهده بیمه گذار می باشد و تقریبا در همه بیمه نامه های تکمیلی درصدی  از خسارت را به عنوان فرانشیز باید پرداخت نماید.
  • دوره انتظار مدت زمانی است که بیمه گر تعهدی نسبت به جبران هزینه های پیش آمده ندارد و با توجه به هر قرارداد و هر نوع بیمه تکمیلی انفرادی یا گروهی و پوشش های مختلف متفاوت می باشد.
  • نکته: اگر بیمه گذار دارای بیمه درمان تکمیلی در سال قبل باشد دوره انتظار برداشته می شود و اگر تعداد بیمه شدگان در طرح مورد نظر زیاد باشد در خصوص برداشتن دوره انتظار می توانید با شرکت بیمه مذاکره نمایید.
  • هر بیمه درمان تکمیلی که از طرف هر شرکت بیمه ارائه می شود طرف قرارداد با برخی از مراکز درمانی می باشد که در زمان عضویت به اطلاع بیمه گذار رسانده می شود.
  • روش پرداخت خسارت نیز در شرکت های مختلف، متفاوت است که برخی شرکت ها به صورت آنلاین هستند مانند بیمه تکمیلی دانا، بیمه تکمیلی ایران و … و برخی با معرفی نامه به پرداخت خسارت اقدام می کنند.
  • معمولا بیمه نامه های تکمیلی ، بیمه نامه های یکساله می باشند و بیمه نامه کوتاه مدت درمان تکمیلی نداریم.

بیمه نامه تکمیلی و شرایط دریافت آن

همه مردم با  بیمه عمر سامان و خدماتی که ارائه می‌دهد، کم و بیش آشنا هستند. در صنعت بیمه به بیمه تامین اجتماعی و بیمه‌های دیگر مانند سلامت ایرانیان، خدمات درمانی و … به اصطلاح بیمه‌گر پایه گفته می‌شود. به طور کلی یکی از خدماتی که بیمه‌های پایه به بیمه‌شدگان خود ارائه می‌کنند، خدمات درمانی از جمله، ویزیت و دارو، آزمایش‌ها و … است. اما متاسفانه این خدمات درمانی محدود هستند، همچنین همانطور که میدانید این روزها هزینه‌های درمانی افزایش پیدا کرده است، به همین دلیل تنها داشتن بیمه پایه برای پرداخت هزینه‌های درمانی کافی نیست و بیمه‌شده تامین اجتماعی بخش زیادی از هزینه‌های درمانی را خودش باید بپردازد.

بیمه درمان تکمیلی راه حلی است که بیمه‌شده با استفاده از آن و با حق‌بیمه‌ای نه چندان زیاد، پرداخت حدود 70 تا 90 درصد هزینه‌های درمانی خود را به شرکت‌های بیمه منتقل می‌کند و تنها 10 تا 30 درصد آن را خودش باید بپردازد. شرکت‌های بیمه، بیمه درمان تکمیلی را به صورت‌ خانوادگی یا گروهی و یا هر دو ارائه می‌کنند.

بیمه تامین اجتماعی هم برای کامل کردن تعهدات درمانی پایه خود، با همکاری بیمه آتیه سازان حافظ، اقدام به ارائه بیمه درمان تکمیلی کرده است. در ادامه، خدمات درمانی پایه‌ای که بیمه تامین اجتماعی به بیمه‌شده‌های خود عرضه می‌کند را بیان می‌کنیم و بعد از آن تمامی شرایط و پوشش‌های بیمه درمان تکمیلی تامین اجتماعی را خواهیم گفت.

بیمه‌شده‌های این سازمان می‌توانند با استفاده از دفترچه‌های تامین اجتماعی از خدمات درمانی پایه آن استفاده کنند. تامین اجتماعی در پرداخت هزینه‌های درمانی سقف ندارد، به این معنا که اگر بیمه‌شده‌ای 10 بار و یا بیشتر هم برای ویزیت به پزشک مراجعه کند، تامین اجتماعی موظف است که هزینه هر 10 بار ویزیت پزشک او را طبق تعرفه‌ای که دولت تعیین کرده است، بپردازد.

نکته دیگری که برای استفاده از خدمات درمانی پایه بیمه‌ تامین اجتماعی باید به آن توجه داشته ‌باشید این است که این سازمان فقط هزینه‌های درمانی را پرداخت می‌کند که بیمه‌شده برای انجام آن‌ها به مراکز درمانی طرف قرارداد با تامین اجتماعی مراجعه کرده باشد.

فقط برای انجام خدمات بستری و جراحی، در صورتی که بیمه‌شده به مراکز درمانی غیر طرف قرارداد با بیمه تامین اجتماعی هم مراجعه کند، باید هزینه‌های درمانی را خودش پرداخت کند و بعد می‌تواند همراه با مدارک پزشکی و فاکتورهای مهر شده به یکی از شعب تامین اجتماعی برای دریافت هزینه‌های درمانی خود مراجعه کند. در این حالت هم، تامین اجتماعی هزینه‌ها را طبق تعرفه دولت پرداخت می‌کند

سازمان بیمه مرکزی، برای آن دسته از افرادی که قصد استعلام بیمه تکمیلی خود را دارند، سایت استعلام بیمه تکمیلی سنهاب را راه اندازی نموده است. در این سایت امکان استعلام بیمه های مختلفی که به نام کد ملی فرد استعلام گیرنده در سازمان بیمه مرکزی ثبت شده است، وجود دارد.

بیمه تکمیلی درمان یکی از انواع بیمه های درمان است که در حال حاضر بسیاری از افراد جامعه از این نوع بیمه استفاده می کنند. در حال حاضر، شرکت های بیمه گر مختلفی اقدام به صدور بیمه نامه های درمان گروهی و یا انفرادی کرده اند که کاربران می توانند بر اساس این بیمه نامه ها، خسارت درمان دریافت کنند. زمانی یک بیمه نامه تکمیلی معتبر است که دارای اصالت باشد.

سایت استعلام بیمه تکمیلی، سایتی است که برای گرفتن استعلام بیمه تکمیلی مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با نحوه ورود به سایت استعلام بیمه تکمیلی درمان، راهنمای استعلام بیمه تکمیلی و همچنین پیگیری استعلام بیمه تکمیلی آشنا کنیم.

نحوه ورود به سایت استعلام بیمه تکمیلی

یکی از انواع بیمه هایی است که افراد می توانند به صورت انفرادی و یا گروهی این بیمه را خریداری کنند. بیمه تکمیلی درمان توسط شرکت های مختلفی برای افراد صادر می شود؛ اما شاید بعضی از بیمه نامه ها اعتباری نداشته باشند. به همین خاطر سازمان بیمه مرکزی برای این دسته از افراد اقدام به راه اندازی سامانه ای برای استعلام بیمه تکمیلی کرده است.

سایت استعلام بیمه تکمیلی، سایتی است که توسط سایت سازمان بیمه مرکزی کشور به مردم ارائه می شود و تمامی مردم می توانند بدون مراجعه حضوری به سازمان های بیمه گر، از بیمه تکمیلی خودشان و جزئیات آن باخبر شوند. لازم به ذکر است که سایت استعلام بیمه تکمیلی درمان، یک سایت رایگان است و دسترسی عموم مردم به این سایت آزاد است. بنابراین، تمامی مردم می توانند با مراجعه به سایت استعلام بیمه تکمیلی درمان، مراحل استعلام بیمه تکمیلی را انجام دهند.

لازم به ذکر است که سایت استعلام بیمه تکمیلی درمان، همان بخش سوابق بیمه ای است که توسط سایت سازمان بیمه تکمیلی ارائه می شود. لذا آن دسته از افرادی که قصد استعلام بیمه تکمیلی خود را دارند، می بایست که ابتدا به به نشانی www.centinsur.ir مراجعه کنند و سپس با ورود به بخش سوابق بیمه ای، مراحل استعلام بیمه تکمیلی را انجام دهند. در ادامه نحوه ورود به سایت استعلام بیمه تکمیلی را توضیح می دهیم.

ابتدا در یکی از مرورگرهای گوگل عبارت سایت بیمه مرکزی را جستجو کنید. حال بر روی سایت بیمه مرکزی که توسط گول با آدرس www.centinsur.ir جستجو شده است، کلیک کنید تا به صورت مستقیم به این سایت وارد شوید.

پس از ورود به سایت، از طریق منوی خدمات الکترونیک، بر روی گزینه استعلام سوابق بیمه کلیک کنید تا به سایت استعلام بیمه تکمیلی وارد شوید.

 راهنمای استعلام بیمه تکمیلی

در حال حاضر شرکت های مختلفی برای صدور بیمه تکمیلی درمان فعالیت می کنند. بسیاری از مردم نیز برای کاهش هزینه های درمان خود از یکی از شرکت های صادر کننده بیمه تکمیلی، بیمه تکمیلی درمان را خریداری می نمایند. با توجه به بستر های فراهم شده برای استفاده از خدمات غیر حضوری، روش های مختلفی برای استعلام بیمه تکمیلی درمان وجود دارد.

به طور مثال هر یک از افراد می توانند به صورت غیر حضوری به سایت بیمه گر خودشان مراجعه کنند و مراحل استعلام بیمه تکمیلی را انجام دهند؛ اما روش دیگری نیز وجود دارد که تمامی افراد با هر نوع بیمه تکمیلی درمانی که دارند، می توانند استعلام بیمه تکمیلی را انجام دهند. در واقع، سازمان بیمه مرکزی تمامی اطلاعات مربوط به بیمه های تکمیلی درمان و دیگر بیمه ها را با کد ملی برای هر یک از افراد ثبت کرده است و تمامی افراد می توانند با مراجعه غیر حضوری به سایت سازمان بیمه مرکزی، مراحل استعلام بیمه تکمیلی را انجام دهند.

در نظر داشته باشید که مراحل استعلام بیمه تکمیلی درمان، از طریق سایت بیمه مرکزی و بخش استعلام سوابق بیمه ای انجام می شود در این سایت نیز می توان را نیز دریافت کرد. همچنین، در این بخش نیاز به وارد کردن اطلاعاتی همچون کد ملی، شماره تلفن همراه، سال تولد و … می باشد.

پس از وارد کردن اطلاعات خواسته شده در سایت استعلام بیمه تکمیلی درمان، سیستم به طور خودکار تمامی بیمه هایی که با کد ملی شخص در بیمه مرکزی ثبت شده است را استعلام می گیرد و به شخص ارائه می کند. برای گرفتن استعلام بیمه تکمیلی در سایت استعلام بیمه تکمیلی درمان، می توانید طبق مراحل زیر پیش بروید.

ابتدا به سایت استعلام بیمه تکمیلی درمان در سایت بیمه مرکزی وارد شوید. حال بر روی گزینه استعلام سوابق بیمه ای در بین خدمات الکترونیک کلیک کنید.

 در مرحله بعدی، بر روی گزینه ثبت استعلام جدید کلیک نمایید.

 حال اطلاعاتی که لازم است شما برای استعلام بیمه تکمیلی وارد کنید، به شما نمایش داده می شود. در صورتی که قصد استعلام بیمه تکمیلی را دارید، تیک مربوط به گزینه تایید را فعال کنید و بر روی گزینه مرحله بعدی کلیک نمایید.

 حال اطلاعات خواسته شده شامل کد ملی، سال تولد، شماره تلفن همراه و … را وارد نمایید و بر روی گزینه تایید کلیک کنید.

نکته : دقت داشته باشید که برای استعلام بیمه تکمیلی درمان نیاز است که شماره ملی و شماره تلفن همراه بر هم منطبق باشند.

 حال یک پیامک حاوی کد تایید به شماره تلفن همراه شما ارسال می شود که می بایست آن را در قسمت مشخص شده وارد نمایید و مجددا بر روی گزینه تایید کلیک کنید.

سوالات متداول

1- نحوه دریافت استعلام بیمه تکمیلی به چه صورت می باشد؟

✔️نحوه دریافت استعلام بیمه تکمیلی به صورت اینترنتی می باشد که در متن مقاله نیز آمده است.

2- امکان پیگیری استعلام بیمه تکمیلی به صورت اینترنتی می باشد؟

✔️بله، امکان پیگیری استعلام بیمه تکمیلی به صورت اینترنتی می باشد که در متن مقاله نیز بیان شده است.

3- نحوه ورود به سایت استعلام بیمه تکمیلی به چه صورت است؟

✔️نحوه ورود به سایت استعلام بیمه تکمیلی از طریق مرورگر های اینترنتی امکان پذیر است که در متن مقاله آورده شده است.